چرا یافتن تصویری از «نیل آرمسترانگ» روی کره ماه دشوار است؟!

نیل آرمسترانگ، بشری که برای اولین بار پا بر کره ماه نهاد، کسی که همیشه از دوربین فراری و به‌شدت مراقب حریم خصوصی‌اش بود، در چهارم شهریورماه سال 1391 درگذشت و مسلماً مرگ وی به‌شدت توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ تناقض این دو بر همگان آشکار است.

4

اما در پوشش خبر فوت وی، خبرنگاران و منابع خبری با مشکلی مواجه شدند: به طرز عجیبی عکس‌های بسیار کمی از نیل آرمسترانگ بر کره ماه وجود دارد و بیشتر این عکس‌ها به‌جز یکی از پشت وی گرفته‌شده است. شاید اگر خود آرمسترانگ هم زنده بود، از این وضعیت خنده‌اش می‌گرفت.

بهترین توضیح این وضعیت توسط خبرنگار آقای Charles Apple در انجمن ویراستاران آمریکایی بیان‌شده است.

اجازه دهید با عکس پایین شروع کنیم. به گفته آقای Apple این عکس مشهورترین تصویر گرفته‌شده در تاریخ بشریت است که ازلحاظ نشان دادن آرمسترانگ اصلاً خوب نیست. چراکه نه‌تنها این عکس از آلدرین همکار آرمسترانگ است (می‌توانیم بازتابی از آرمسترانگ را درون کلاه آلدرین ببینیم)، بلکه برای بهتر دیده شدن دستکاری‌شده است.

neil-armstrong-and-aldrin

کارمندان ناسا به بالای عکس آسمان سیاه‌رنگ را اضافه کرده‌اند (در نسخه اصلی آسمان در سمت چپ و در نسخه دستکاری‌شده آسمان در سمت راست قرار دارد). شاید این امر چندان به نظر شما مهم نباشد (خصوصاً اگر مجبور به تحویل خبر تا همین امشب باشید) اما باور کنید که مسئله مهمی است. در بسیاری از روزنامه‌ها قوانین اخلاقی محکمی درباره استفاده از عکس‌هایی که توسط منبع دستکاری‌شده‌اند، به کار گرفته می‌شود.

توجه کنید که نمی‌توان تصویری از Buzz Aldrin در مدار زمین را به خوانندگان نشان داده و بعد توجه آن‌ها را به بازتاب کوچک نیل آرمسترانگ در کلاه ایمنی وی جلب کرد. به‌این‌ترتیب خبرنگاران برای نشان دادن آرمسترانگ در کره ماه دو انتخاب پیش رودارند:

neil-armstrong

راه‌حل اول: از میان عکس‌هایی که «باسن» آرمسترانگ را نشان می‌دهد، یکی را انتخاب کنیم. در بالا هم دو نمونه که با i. و ii. علامت‌گذاری شده‌اند دیده می‌شود. همان‌طور که آقای Apple هم اشاره می‌کند، تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد.

راه‌حل دوم: از یک ویدئوی تایم لپس از قرار دادن پرچم آمریکا در خاک ماه توسط نیل و باز استفاده کرده و عکس مناسبی را استخراج‌کنیم. بنا به گفته‌های آقای اپل، عکسی که در اینجا قرار داده‌شده (با علامت iii.) تنها عکسی از نیل آرمسترانگ در کره ماه است که می‌توانیم صورت او را ببینیم. البته کیفیت مناسبی هم ندارد.

بنا به گفته‌های آقای اپل، علت کم بودن عکس از نیل آرمسترانگ در کره ماه ساده است:

در طول آن شب در سال 1969 میلادی، آرمسترانگ و آلدرین تنها به مدت دو ساعت و نیم بر کره ماه راه رفتند. بیشتر اوقات دوربین اصلی دست آرمسترانگ بود. آلدرین هم یک دوربین داشت، اما مسئولیت گرفتن عکس از مسائل خاص تکنیکی را بر عهده داشت. نتیجه؟ عکس‌های زیادی از آلدرین وجود دارد، اما به‌سختی می‌توان عکسی از نیل را پیدا کرد.

البته که عادت گریختن از دوربین آرمسترانگ، چه در ماه و چه در زمین، بیشتر به سمبل شدن وی کمک می‌کند. این قهرمان فروتن، گونه‌ی نادری از انسان‌ها است.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. فائزه می‌گوید

    ولی من یه جا خوندم که 21 ساعت روی ماه بودند/؟

  2. مهدی می‌گوید

    با سلام
    اول ثابت کنید انها و آمریکا به ماه سفر کرده اند بعد راجع به جزییات مطلب بنویسید

    1. تقی می‌گوید

      نه بابا سفر نکردند،ما فقط تونستیم با میمون و الاغ بریم فضا…

      1. ممد می‌گوید

        پس چرا تو هنوز روی زمینی؟