ده راهکار برای افزایش بهره‌وری هنگام کار در خانه

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که کارهای خود را به صورت دورکاری انجام می‌دهند تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم به ده راهکار برای افزایش بهره‌وری در هنگام کار در خانه بپردازیم.

1

پیشرفتِ فناوری، معنی کارکردن را هم عوض کرده است و این روزها افراد زیادی هستند که به راحتی می‌توانند در منزل و از پشت کامپیوتر، کسب و کار آنلاین خود را مدیریت کنند. برنامه‌نویسی، ترجمه،‌ تالیف و هزار یک کارِ دیگر وجود دارد که به اصلاح به صورت دورکاری یا فریلنس (FreeLance) می‌توان آنها را از داخل منزل انجام داد. از طرف دیگر دورکاری در کنار مزایای زیادی که دارد مشکلات مخصوص به خود را نیز دارد، از آنجایی که بیشتر فریلنس‌ها کارهای خود را در منزل انجام می‌‌دهند،‌حضور در خانه باعث می‌شود بهره‌وری که باید را نداشته باشند. به همین منظور در این مطلب به ده راهکار برای افزایش بهره‌وری در هنگام کار در خانه اشاره خواهیم کرد.


۱۰. در حین کار حتما لباس مرتب بپوشید

در بیشتر موارد، فریلنس‌ها از آنجایی که رسما از منزل بیرون و سرکار نمی‌روند به سر و وضع لباس‌های خود در حین انجام کار در منزل اهمیت نمی‌دهند، پوشیدن لباس کار و ظاهری مرتب باعث می‌شود، در حین انجام کار، احساس رسمی‌تری داشته باشید.

Work At Home 10 البته خیلی هم نیاز نیست در خصوص لباس کار خود وسواس به خرج دهید، منظور ما این است که بین کار و زمان استراحت خود در منزل از لحاظ طریق تغییر لباس و پوشیدن لباسِ مرتب،‌ تفاوت ایجاد کنید.


۹. به محل کار خود در منزل،‌ ایاب و ذهاب داشته باشید

Work At Home 9

درست است که در منزل کار می‌کنید و نیازی نیست برای حضور پیدا کردن در سرِ کار، مسافتی را طی کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم باز هم اول صبح حتی برای چند قدم هم که شده، پس از اینکه لباس کار پوشیدید، از خانه بیرون بزنید و مجدد به محل کار خود در منزل باز گردید، این امر باعث می‌شود احساس ایاب و ذهاب به محال کار در ذهن شما تداعی شود و انجام کار شما نماد جدی‌تری در ذهن شما و اطرافیان ایجاد کند.


۸. در حین انجام کار در منزل به خود استراحت دهید

Work At Home 8

تمامی افرادی که بیرون از منزل کار می‌کنند، در محل کار خود هر چند ساعت یک بار با صرف یک فنجان چایی یا یک گفتگوی غیر کاری با همکاران خود، به نوعی به خود استراحت می‌دهند. این امر برای شما هم که در منزل به صورت فریلنس کار می‌کنید باید صدق کند. از طرف دیگر فریلنس‌ها در کنار چای می‌توانند با توجه به شرایط منزل و محل کار خود یک دستگاه ورزشی هم تهیه کنند و در بازه‌های زمانی بین کار و استراحت خود حرکات نرمشی انجام دهند تا به این ترتیب به اصلاح با یک تیر دو نشان بزنند و سلامت جسمی خود را نیز حفظ کنند.


۷. ابزارهای مناسب برای ارتباط با همکاران خود را فراهم کنید

Work At Home 7

درست است که شما به عنوان فریلنس کار می‌کنید؛ اما بدون شک همکارانی هم دارید که در شرکت‌های دیگری مشغول کار هستند. خوشبختانه به لطف فناوری‌های جدید این روزها به راحتی می‌توانید با همکاران خود که فرسنگ‌ها از شما فاصله دارند ارتباط برقرار کنید. برای برقراری این ارتباط کاری باید ابزار مناسب برای حضور در وب‌کنفرانس‌ها و سایر جلسات آنلاین کاری را فراهم کنید.


۶. سعی کنید خانواده را از محل کار خود دور نگه دارید

Work At Home 6

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی که به صورت دورکاری در منزل مشغول به کار هستند خانواده است. افراد خانواده در جریان زمان کاری و برنامه‌های شما نیستند و وقت و بی‌وقت مزاحم کار شما می‌شوند. از طرف دیگر گفتن اینکه شما مشغول به کار هستید به عزیزان و کودکان ساکن در منزل دردی را دوا نمی‌کند؛ اما می‌توان رفته‌رفته به آنها آموزش داد تا به دورکاری شما در منزل عادت کنند. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم ساعت کاری مشخصی را برای خود تعریف کنید تا افراد بزرگسال ساکن در منزل بدانند در چه زمانی شما مشغول به کار هستید و نباید مزاحم شما شوند؛ برای کودکان نیز بازی‌هایی در منزل تدارک ببینید تا سرِ آنها گرم شود و در حین کار مزاحم شما نباشند.


۵. تمامی مواردی را که حواس شما را در حین کار پرت می‌کنند از بین ببرید

Work At Home 5

تنها افراد ساکن در منزل در حین کار مزاحم شما نمی‌شوند بلکه عوامل محیطی و غیر محیطی زیاد دیگری هم در حواس پرتی شما دخیل هستند. برای نمونه در حین کار ممکن است وسوسه شوید سری به فیس‌بوک زده یا اینکه سر خود را با سایر شبکه‌های اجتماعی بند کنید. عوامل دیگری نظیر دریافتِ تماس‌های تلفنی، پیامک و پیام‌های دریافتی در تلگرام نیز به راحتی شما را از کار می‌اندازند و باعث پایین آوردن بهره‌وری میشوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در حین کار، تمامی عوامل محیطی را که باعث حواس پرتی می‌شوند را کنار گذاشته و به برنامه‌ زمان‌بندی که برای انجام کار در نظر گرفته‌اید احترام بگذارید.


۴. سعی کنید فضای کاری متمرکزی را به خود اختصاص دهید

Work At Home 4

بدون شک بهترین فضای کاری، فضایی است که به شما در بالا بردن تمرکزتان کمک می‌کند. اگر قصد دورکاری و انجام کار به صورت فریلنس در منزل را دارید، حتما توصیه می‌کنیم اتاقی را به این کار اختصاص دهید، این امر باعث می‌شود از محیط خانواده دور باشید و جنبه رسمی‌تری به کار خود در منزل بدهید. از طرف دیگر، نورپردازی مناسب و تعبیه کردن یک میز مطلوب نیز به افزایش بهره‌وری شما در حین کار کمک می‌کند.

Work At Home 3

 

بد نیست اگر برای تغییر روحیه‌ هم که شده، محل کاری خود را تغییر دهید. برای نمونه از منزل و اتاق کار خود خارج شده و در یک کافی شاپ دنج و خلوت ادامه کارها را انجام دهید. یا اینکه می‌توانید یک اتاق در دفتر کاری دوستان و شرکت‌های همکار بگیرید و به صورت مستقل کار کنید.


۲. گاهی اوقات خود را مجبور کنید تا دست از کار بکشید

Work At Home 2

در ابتدای شروع کار به صورت دورکاری ممکن است نگران باشید که رشته کار از دست شما بیرون آمده و کار و زندگی شخصی شما با هم یکی شود، از طرف دیگر بعضی مواقع هم ممکن است آنقدر غرق کار کردن بر روی یک پروژه در منزل شوید که دیگر حضور خود در خانه را احساس نکنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم گاهی اوقات دست از کار بکشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است حد و مرز کار و زندگی رعایت شود. اگر عادت به تمرکز زیاد در حین کار دارید و زمان را فراموش می‌کنید، ساعتی را برای پایان کار مشخص کرده تا پس از گذشت این زمان به شما هشدار داده شود تا دست از کار بکشید.


۱. یک روال مشخص برای کارِ خود در منزل مشخص کنید و به آن پایبند باشید

work at home 1

فرض کنید قرار بود بیرون از منزل کار می‌کردید. بدون شک در این صورت باید حتما سر ساعت مشخصی در محل کار حضور داشتید، در حین کارکردن به صورت دورکاری نیز برنامه‌ زمان‌بندی مشخصی را برای کار روزانه خود تعیین کنید و به لحاظ ساعت کاری، روزهایی را که احساس می‌کنید انرژی بیشتری دارید را بین کارهای درحال انجام تقسیم کنید. تا جایی که ممکن است به این برنامه زمان‌بندی شده پایبند باشید و کارهای خود را به تعویق نیاندازید.


در اینجا به پایان ده راهکار برای افزایش بهره‌وری در هنگام کار در خانه رسیدیم، اگر شما هم فعالیت حرفه‌ای خود را به صورت دورکاری و فریلنس شروع کرده‌اید و تجربیات خوبی در این زمینه دارید، خواهشمندیم این تجربیات را در قسمت نظرات با ما و سایرین به اشتراک بگذارید.

lifehacker.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    با تشکر از شما
    فقط اینکه این یکیش کمه و 9 تا هست
    در واقع 3 جا مونده
    بازم تشکر ♥