پنج صنعت و تجارت که باید از خودرو‌های الکتریکی تسلا بترسند

ایلان ماسک را همه ما می‌شناسیم: بنیان‌گذار شرکت فضایی SpaceX و شرکت خودرو‌سازی Tesla Motors. ایلان ماسک در طول دوران کاری خود با شکست‌ها و موفقیت‌های مختلفی روبرو شده و این سال‌ها را می‌توان دوران اوج کاری او دانست. بسیاری از مردم برای او احترام خاصی قائل هستند و به تفکر او احترام می‌گذراند اما برخی دیگر نیز که تعداد کمتری هستند او را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

0

ایلان ماسک تلاش می‌کند تا نسخه‌ای از آینده را که در ذهن خود پرورانده برای ما به ارمغان بیاورد، و این تلاش او باعث شده تا طرفداران زیادی کسب کند و در کنار این طرفداران دشمنان و رقیبانی هر چند کم تعداد را نیز پرورش داده که البته این دشمنان قدرت بسیار بالایی دارند. شرکت SpaceX برای او مشکلی ایجاد نمی‌کند، او با NASA همکاری می‌کند و همه عاشق موشک، فضا و مریخ هستند. اما با تاسیس و پیشرفت شرکت Tesla و خودرو‌های الکترونیکی‌اش، او مقابل صنعت خودروسازی قرار میگیرد. صنعتی که یک قرن است روی کار است و ایده‌های ماسک برای جایگزینی نیروی برق به جای سوخت‌های فسیلی و همچنین قابلیت رانندگی خودکار باعث شده تا این صنعت عصبانی شود!

Tesla-Autopilot-Mode-Model-S

متاسفانه آقای ماسک با دشمنانی مواجه شده که شاید با قدرت تمام جلوی کار او را نگیرند اما قابل درک است که رقبای او برای ادامه دادن به سردمداری خود در صنعت‌های مختلف بخواهند با ایده‌آل او از آینده مبارزه کنند. تسلا در حال حاضر محبوبیتش رو به افزایش است و اگر این بالا رفتن محبوبیت به همین منوال پیش برود، مجموعه‌ای از گروه‌ها، شرکت‌ها، کمپانی‌ها و آدم‌های رده‌بالا وارد دوران سختی‌ خواهند شد. همچنین تجربه‌ی تاریخی ثابت کرده که این آدم‌ها و کمپانی‌ها رابطه خوبی با دوران سختی کشیدن ندارند. این بدین معناست که اگر شرکت تسلا موفقیت‌های بزرگی کسب کند و به ایده‌آلش برسد تا دنیایی بهتر بسازد، دنیایی با ترافیک کمتر، با مرگ‌ومیر کمتر از تصادفات جاده‌ای، مصرف سوخت‌های فسیلی کمتر و آلودگی کمتر، شرکت‌های رقیبی که از این موفقیت سودی نبرده‌اند خیلی خوشحال نخواهند بود!

شرکت تسلا دو قابلیت فوق‌العاده ارزشمند و کارآمد را عرضه می‌کند که در چشم رقبای او این دو قابلیت همانند خاری در چشم است! اولین قابلیت رانندگی خودکار است که میتواند با بهترین انسان‌های راننده نیز رقابت کند و قابلیت دوم، انرژی برق است. استفاده از برق باعث می‌شود تا نیاز مداوم و مبرم ما به سوخت‌هایی همچون بنزین از بین برود.

شرکت‌های مختلف مدت زمان طولانی را صرف حکم‌رانی بازاری کردند که خودرو‌هایی بنزین سوز را به مردمی عرضه میکرد که همیشه امکان تصادف کردن را داشتند، حال تسلا اگر بتواند معادله را تغییر بدهد و این خودروها را از رده خارج کند این شرکت‌ها به شدت عصبی خواهند شد و با او مقابله خواهند کرد. در این مقاله ما به معرفی پنج رده از این شرکت‌ها خواهیم پرداخت.


یک – سازندگان خودرو

شرکت‌های خودروسازی مدتی است که به رقابت با تسلا مشغول هستند. این شرکت‌ها دو روش را برای این رقابت، برگزیده‌اند. روش اول این‌که شرکت‌ها سعی می‌کنند تا خودرو‌هایی همانند خودرو‌های شرکت تسلا وارد بازار کنند. خودرو‌هایی الکترونیکی یا خودرو‌هایی با قابلیت رانندگی خودکار. اکثر شرکت‌هایی که این استراتژی را انتخاب می‌کنند شکست میخورند و دلیل آن نیز واضح است. هیچ شرکتی به اندازه شرکت تسلا در زمینه خودرو‌های الکترونیکی و رانندگی خودکار خبره نیست و این شرکت بهترین‌ها را میسازد.

car-companies

در مورد روش دوم باید به شایعات متوسل شویم، شایعات از این قرار است که این شرکت‌ها قصد دارند تا در پروسه‌ای مخفیانه، غیر‌مستقیم و غیر‌اخلاقی اعتبار شرکت تسلا را خدشه‌دار کنند. ایلان ماسک در تویتر خود بیان کرده که قدرت‌های بزرگی پشت اکثر گزارش‌هایی هستند که حاکی از این است که خودروهای تسلا با قابلیت رانندگی خودکار عموما ناکارآمد هستند و نمیتوانند کاملا مطئن باشند. گفتنی است که برخی از این گزارش‌ها دارای اطلاعاتی هستند که گاهی به شدت مسخره و خنده‌دار هستند که میتوان به این استناد کرد که ایلان ماسک واقعیت را میگوید!

car-wreck


دو – شرکت‌های بیمه

قابلیت رانندگی خودکار قرار است فوق‌العاده باشد! بر اساس گفته‌های تسلا، هم اکنون این قابلیت امن‌تر از رانندگی آدم‌ها پشت فرمان است. البته این قابلیت همچنان در حالت آزمایشی قرار دارد و برای کامل شدن نیازمند این است که یک میلیارد و نیم کیلومتر رانندگی را چه به صورت شبیه‌سازی شده و چه به صورت واقعی تجربه کند. با هر کیلومتری که این سیستم پشت سر می‌گذارد، اطلاعات تازه ای را ذخیره می‌کند، با هر کیلومتر بیشتر این سیستم بیشتر یاد می‌گیرد و بهبود پیدا می‌کند و در نتیجه امن‌تر خواهد شد. ایلان ماسک در تویتر خود گفت :

انتظار می‌رود که قراردادهای بیمه به دلیل ورود این خودروها به بازار تا 80 درصد تمدید نشوند.

با شواهد کافی که در دست است میتوان به حرف‌های ماسک درباره قدرت خودروهایش اعتماد کرد. با این حال، حالا چه اتفاقی برای بیمه خودروها خواهد افتاد؟ خب مردم همچنان برخی بیمه‌ها را لازم دارند. همچنان ممکن است یک درخت روی خودرو شما بیفتد یا از این جور اتفاقات غیرمترقبه، اما دیگر لازم به بیمه خودرو برای حوادثی همچون تصادف دو خودرو با هم نخواهید بود.

t-bone

شرکت‌های بیمه با قراردادهای خودشان میزان زیادی درآمد کسب می‌کنند و حال تسلا قرار است تا این راه درآمد را بر روی این شرکت‌ها ببندد. گرچه این اتفاق سریع رخ نخواهد داد و تسلط خودروهای تسلا به بازار سال‌ها طول خواهد کشید اما همچنان شرکت‌های بیمه در تلاش برای متوقف کردن تسلا خواهند بود.

مشتریان تسلا به اندازه کافی باهوش هستند و نیازی به رسانه‌ها ندارند تا نظراتشان در مورد رانندگی خودکار را بیان کنند. آخرین نظرسنجی نشان میدهد 0.0 درصد خواهان توقف این قابلیت هستند. نه حتی 0.1 درصد بلکه 0.0 درصد! –ایلان ماسک


سه – صنعت حمل‌و‌نقل

ماه پیش ماسک برنامه‌ای را معرفی کرد به نام “برنامه‌ی اصلی، بخش دوم” و این برنامه شامل عرضه‌ی امکاناتی بود که فوق‌العاده اعجاب انگیز هستند. ماسک اعلام کرد که قصد دارد تا فناوری تسلا را وارد صنعت حمل‌و‌نقل کند. تسلاهای آینده میتوانند خودشان رانندگی کنند و همچنین زمانی که شما به عنوان صاحب یک خودرو به خودرو خود نیازی ندارید، بقیه مردم که به تاکسی نیازمند هستند می‌توانند خودرو شما را فرابخوانند و از آن به عنوان یک تاکسی استفاده کنند؛ در این برنامه شما از سوی خودرو خود درآمد نیز خواهید داشت! همچنین تسلا قصد دارد تا اتوبوس‌هایی الکترونیکی نیز تولید کند که نیازی به راننده نخواهند داشت.

transport-tesla

شنیدن این خبر برای کسانی که از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده می‌کنند بسیار خوشحال‌کننده است. اما برای اشخاصی همچون رانندگان تاکسی اینگونه نیست چون دیگر نیازی به وجود داشتن تاکسی‌ها نیست. همچنین با ورود اتوبوس‌های تسلا، اتوبوس‌های قدیمی از رده خارج خواهند شد و رانندگان اتوبوس‌ها نیز بیکار خواهند شد. تسلا گرچه به جنبه‌ی مالی قضیه دید کمتری دارد و به گفته‌ی خودش امنیت را به تمامی فاکتورها ارجح میداند.


چهار- نیروهای پلیس

با گسترش پیدا کردن قابلیت رانندگی خودکار مشخص نیست چه بر سر قوانین راهنمایی و رانندگی خواهد آمد. افسران پلیس روزانه تعداد زیادی برگه جریمه به دلیل سرعت بالا را به رانندگان می‌دهند و این باعث می‌شود تا پول بیشتری به ارگان مورد نظر برسد. حالا با ورود خودروهای تسلا دو سناریو ممکن است اتفاق بیفتد: یا دیگری نیازی به اعمال محدودیت سرعت نخواهد بود یا اینکه خودرو‌های تسلا بالاتر از حد مجاز سرعت نخواهند گرفت.

همچنین تصور کنید اگر یک خودرو تسلا در حالت رانندگی خودکار یک عابرپیاده را زیر بگیرد (جهت اطلاع، خودرو تسلا این کار را نخواهد کرد) در این صورت خود راننده در قتل انجام شده دخیل نبوده و نمی‌توان به او اتهامی وارد کرد. همچنین مشکلی مانند رانندگی در مستی، کمی دور از باور است که تحت تاثیر الکل بودن شما بتواند دلیلی برای دستگیر شدنتان باشد. چون تنها کاری که شما لازم است انجام دهید، وارد کردن مقصدتان و منتظر‌بودن است. گرچه تسلا همچنان از رانندگی در مستی حتی با کنترل کامل سیستم رانندگی خودکارش حمایت نمی‌کند، اما همچنان مشکلی به وجود نخواهد آمد. تمام پولی که ادارات پلیس از جریمه کردن به دلایل مختلف و تخلفات رانندگی کسب می‌کنند با ورود تسلا به بازار از بین خواهد رفت.

police-tesla


پنج – صنعت نفت

بزرگترین صنعتی که با پیشرفت خودرو‌های تسلا ضرر بزرگی خواهد کرد صنعت نفت و سوخت‌های فسیلی است. شرکت‌های سوخت با عرضه بنزین، گاز و گازوئیل روزانه سودهای کلانی را به جیب میزنند. هرچه خودروهای تسلا بیشتر وارد بازار شوند، درصد سود این شرکت‌ها پایین‌تر خواهد آمد. این اشخاص و شرکت‌ها در حال حاضر تلاش می‌کنند تا جلوی پیشرفت تسلا را بگیرند.

tesla-stationدر آخر باید بدانید که این شرکت‌ها اهمیتی به هوای پاک یا سوخت‌های جایگزین نمی‌دهند، بلکه تنها میزان سود و بالا رفتن سهامشان برایشان اهمیت دارد. در حال حاضر که بازار این شرکت‌ها مشکلی ندارد اما اگر تب و تاب خودروهای الکترونیکی بالاتر رود این شرکت‌ها مجبور خواهند شد تا یک دهه دیگر به دنبال صنعتی جایگزین باشند.


نیکولا تسلای معاصر

در آخر باید گفت که ایلان ماسک در راه رسیدن به اهدافش با موانع بزرگی روبرو خواهد بود. شرکت اون همانند نیکولا تسلا دارای اهداف و رویاهایی بزرگ و مفید است و افراد زیادی به دنبال مانع شدن از تحقق این رویاها خواهند بود. ایلان ماسک دشمنانی قدرتمند دارد اما او آدمی نیست که بخواهد وارد جنگی تن به تن با دشمنانش شود و سعی می‌کند که روی اهدافش تمرکز کند. اما حقیقتی که وجود دارد این است که هرچه تسلا بین عامه مردم محبوب‌تر شود، شرکت‌های سرمایه دار رقیب این شرکت مورد تنفر بیشتری قرار خواهند گرفت و در آخر عامه مردم هستند که باعث تغییراتی بزرگ خواهند شد.‌

Inverse

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.