ایران در رده ۷۳ سرعت اینترنت همراه موبایلی جهان

با وجود پیشرفت‌های اخیر در شبکه‌های 3G و 4G اینترنت موبایلی کشور به نظر می‌رسد ایران کماکان هم در زمینه سرعت و هم دسترسی اینترنت موبایلی وضعیت نامناسبی در میان کشورهای جهان دارد.

1

در گزارش جدیدی که وب‌سایت OpenSignal منتشر کرده است پارامترهای مهمی در رابطه با اینترنت موبایلی از جمله دسترسی کاربران، سرعت متوسط و استفاده از آن به‌جای وای‌فای مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش آماری از بیش از 822 هزار کاربر تهیه شده و مربوط به ماه‌های سوم تا ششم سال 2016 میلادی است.

به‌طور خلاصه به گفته OpenSignal از میان 95 کشور مورد بررسی 93 کشور به اینترنت 3G یا بهتر دسترسی داشته و بیش از 75 درصد کاربران نیز به آن دسترسی دارند. همچنین اختلاف سرعت‌ها در کشورهای مختلف چشمگیر بوده و کماکان وای‌فای اتصال عمده را تشکیل می‌دهد. نسل چهارم ارتباطی یا همان LTE نیز هنوز با سرعت خوبی در حال پیشرفت است.اما بگذارید وارد آمار واقعی شویم:

مقایسه پوشش اینترنت همراه ایران و سایر کشورها

ابتدا در دسترس‌پذیری و پوشش شبکه 3G یا 4G مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود چند درصد از کاربران کشورهای مختلف به این اتصال دسترسی دارند. در صدر این نمودار کره‌جنوبی با 98.54 درصد جمعیت قرار داشته و پنج کشور انتهایی نیز ترینیداد و توباگو، عراق، هند، اوکراین و گینه هستند. ایران در این رده‌بندی از میان 95 کشور با درصد دسترسی 61.4 درصد در رتبه 88 قرار گرفته است. (برای مشاهده لیست کامل به اینجا مراجعه کنید.)

mobile-internet-availability

internet-coverage-map

مقایسه سرعت اینترنت همراه ایران و سایر کشورها

از نظر سرعت کلی یا میانگین شبکه‌های 3G و 4G این اختلاف میان کشورها شدیدتر بوده و OpenSignal علاوه بر فاکتور سرعت پوشش را نیز در این نمودار تأثیر داده است. به این ترتیب کشوری با سرعت بالای 4G اما دسترسی و پوشش کمتر رتبه پایین‌تری از کشوری با سرعت متوسط 4G اما با دسترسی و پوشش بالاتر کسب می‌کند. در این رده‌بندی کره جنوبی مجدداً با اختلاف زیاد و با سرعت میانگین 41.34 مگابیت بر ثانیه (5.16 مگابایت بر ثانیه) در رتبه اول بوده و پس از آن سنگاپور با 31.13 مگابیت بر ثانیه، مجارستان با 26.15 مگابیت بر ثانیه و استرالیا با 25.01 مگابیت در ثانیه در رتبه‌های بعدی هستند. رتبه‌های پایانی نمودار نیز مربوط به الجزیره، عراق، اتیوپی، کاستاریکا و سرانجام افعانستان با سرعت 2.17 مگابیت بر ثانیه است. کشور ما ایران در این رده‌بندی با سرعت 5.13 مگابیت بر ثانیه یعنی 0.64 مگابایت بر ثانیه در رتبه 73 قرار گرفته است. (برای مشاهده لیست کامل به اینجا مراجعه کنید.)

mobile-internet-speed

internet-speed-map

نسبت استفاده از وای‌فای در ایران

شاخص بعدی زمان استفاده از وای‌فای است که نشان‌دهنده درصدی از کاربران در هر لحظه خاص است که به‌جای استفاده از اینترنت دیتای موبایل از وای‌فای استفاده می‌کنند. در این نمودار کشور هلند با 70.05 درصد در صدر بوده و پس از آن چین با 63.16 و نیوزیلند با 62.96 درصد قرار گرفته‌اند. رتبه‌های آخر مربوط به افغانستان، میانمار و سرانجام اتیوپی با 15.55 درصد بوده و کشور ما نیز با 36.88 درصد در رتبه 78 است. به این ترتیب به نظر می‌رسد میزان دسترسی کاربران به وای‌فای‌های عمومی و اغلب رایگان در کشور ما بسیار پایین بوده و بسیاری از کاربران مجبور به استفاده از اینترنت کندتر و گران‌تر دیتای موبایلی هستند. (برای مشاهده لیست کامل به اینجا مراجعه کنید.)

wifi-internet-comparison

نمودار زیر نیز در محور عمودی پوشش و دسترسی و در محور افقی سرعت را نشان می‌دهد.

internet-speed-coverage-chart

به این ترتیب به نظر می‌رسد علی‌رغم ادعاهای اپراتورهای موبایلی ایران در زمینه استفاده از جدیدترین فناوری‌های 4G LTE شبکه موبایلی اینترنت کشور چه از نظر سرعت و چه پوشش در سطح بسیار پایینی قرار دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده وضعیت از نظر پوشش و همچنین قیمت بهبود پیدا کند.

opensignal

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Mehdi.shahpari می‌گوید

    ما همیشه در زمینه اینترنت از آخر اولیم