گوگل در حال توسعه سیستم‌عامل جدیدی با نام Fuchsia است

گوگل در حال حاضر بر روی سیستم‌عامل‌های کروم، اندروید، اندروید ور و کروم‌کست کار می‌کند اما این شرکت به‌تازگی کار بر روی سیستم‌عامل متفاوتی با نام Fuchsia یا گل گوشواره را آغاز کرده است.

0

تمامی سیستم‌عامل‌های گوگلی مثل کروم و اندروید برمبنای هسته لینوکس کار می‌کنند و لینکوس سال‌هاست که سخت‌افزارهای گوگلی را قدرت بخشیده است. اما هسته لینوکس برای همه موقعیت‌ها ایده‌آل نیست؛ خصوصاً وقتی با دستگاه‌های جاسازی‌شده مثل داشبوردهای ماشین و دستگاه‌های GPS سروکار داشته باشیم کرنل‌های کامل و جامعی مثل لینوکس می‌توانند باعث کندی عملکرد و ایجاد برخی مشکلات شوند. در حال حاضر سیستم‌عامل‌های بسیاری برای سخت‌افزارهای جاسازی شده وجود دارد و گوگل هم کار بر روی سیستم‌عامل خود را آغاز کرده است.

در صفحه GitHub این سیستم‌عامل گوگل تنها به عبارت «صورتی + بنفش = گل گوشواره (یک سیستم‌عامل جدید)» اکتفا کرده و اطلاعات بیشتری را ذکر نکرده اما اگر وارد پرونده‌های Fuchsia شوید زوایای بیشتری برای شما روشن خواهد شد. اولین نکته این‌که کرنل Magenta براساس پروژه LittleKernel نوشته شده و برای رقابت با سیستم‌عامل‌های جاسازی مثل FreeRTOS یا ThreadX توسعه داده شده است. اما Magenta می‌تواند علاوه بر این دستگاه‌ها بر روی گوشی‌های هوشمند و یا دسکتاپ نیز کار کند!

گوگل همچنین برای رابط کاربری نیز از Flutter و برای زبان برنامه‌نویسی از Dart کمک گرفته است. در نهایت Escher هم یک رندرکننده حرفه‌ای با پشتیبانی از پخش نور، سایه‌های نرم و سایر جلوه‌های ویژه به کمک موتورهای گرافیکی OpenGL و Vulkan است. همان‌طور که می‌دانید سایه‌ها بخش مهمی از طراحی متریال گوگل را شامل می‌شوند و به همین دلیل ترکیب Escher و Flutter برای Fuchsia ایده‌آل به نظر می‌رسد.

این سیستم‌عامل در حال حاضر از پردازنده‌های 32 و 64 بیتی ARM و 64 بیتی PC پشتیبانی می‌کند و اگر دانش کافی آن را داشته باشید می‌توانید خودتان هم آن را برای اجرا روی پی‌سی یا ماشین مجازی کامپایل کنید. این سیستم‌عامل همچنین بر روی Raspberry Pi 3 نیز اجرا خواهد شد.

اما چرا گوگل در حال توسعه یک سیستم‌عامل جدید است؟ شاید اولین چیزی که به ذهنمان برسد این باشد که گوگل قصد دارد در آینده این سیستم‌عامل را جایگزین اندروید و کروم کند. حدس دیگر این‌که گوگل قصد دارد یک سیستم‌عامل سبک را نیز در کنار اندروید برای گوشی‌های ارزان‌قیمت و با هدف رقابت با تایزن سامسونگ توسعه دهد. البته این احتمال هم وجود دارد که این پروژه در آینده لغو شده و Fuchsia هیچ‌گاه روشنایی روز را نبیند!

androidpolice

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.