NTFS یا FAT32؛ چگونه فایل سیستم مناسب را برای USB درایو خود انتخاب کنیم؟

شما می‌توانید فایل‌های موزیک و ویدیوی خود را به بیشتر وسایل دوروبر خود انتقال دهید. اما چطور مک، ایکس‌باکس و ویندوز قادر به خواندن این فایل‌ها هستند؟ این مطلب را بخوانید تا فایل سیستم ایده‌آل برای درایو USB خود پیدا کنید.

1

فایل سیستم‌ها ازجمله مواردی هستند که کاربران رایانه، آن‌ها را حق مسلم خود می‌دانند! اما به‌راستی این فایل سیستم‌ها چه هستند و از چه‌کاری می‌کنند؟ اگر تاکنون درگیر این مسئله نشده‌اید، شاید خواندن این مطلب برای شما کمی گیج‌کننده باشد اما اگر برای شما پیش‌آمده که مجبور به فرمت کردن فلش USB خود شوید، با ما همراه باشید.

خلاصه و مفید

اگر تصمیم به اشتراک درایو بین دو کامپیوتر را دارید و فایل‌هایتان بزرگ نبوده و کم‌تر از 4GB حجم داشته باشند، FAT32 می‌تواند اطلاعات شمارا پشتیبانی کند. این فایل سیستم تقریباً قابلیت پشتیبانی در همه دستگاه‌ها را دارد و حالت پیش‌فرض درایوهای فلش است.

اگر نیاز به اشتراک‌گذاری فایل‌هایی بزرگ‌تر از 4GB را دارید، فایل سیستم exFAT بر روی ویندوز، لینوکس (با FUSE) و OS X قابل‌استفاده است و به‌عنوان بهترین گزینه انتخابی برای اشتراک درایو هارد پیشنهاد می‌شود. این فایل سیستم تنها در کامپیوتر قابل‌استفاده است.

اگر قصد اشتراک‌گذاری فایل‌های حجیم را در سیستم‌عامل ویندوز دارید، فایل سیستم NTFS با قابلیت پشتیبانی در بیشتر دستگاه‌ها مناسب خواهد بود. بااین‌حال OS X، فقط توانایی خواندن فایل‌ها در این فایل سیستم را دارد و همچنین این فایل سیستم بر روی مدیا پلیرها نیز عمل نمی‌کند.

دانستن مشکلات سیستم فایل

what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive-01فایل سیستم‌ها روش‌هایی برای سازمان‌دهی داده‌ها و اطلاعات می‌باشند و هر سیستم‌عامل معمولاً فایل سیستم مربوط به خود را دارد. ازآنجاکه بر روی هارد درایو تنها می‌توان داده‌ها را به‌صورت باینری نوشت، فایل سیستم‌ها یک نقش کلیدی در ترجمه‌ی این داده‌ها بر روی درایو و خوانده شدن آن‌ها توسط سیستم‌عامل ایفا می‌کنند. یک سیستم‌عامل بدون فایل سیستم قادر به خواندن داده‌ها نیست چراکه فایل سیستم‌ها داده‌ها را قابل‌فهم می‌کنند. بنابراین زمانی که شما اطلاعات یک درایو را “فرمت” می‌کنید، درواقع تصمیم گرفته‌اید که چه دستگاه‌هایی بتوانند یا نتوانند اطلاعات را بخوانند یا بنویسند.

what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive-02فایل سیستم‌های زیادی وجود دارد که خیلی از آن‌ها برای سیستم‌عامل‌های قدیمی تولیدشده‌اند. امروزه، بسیاری از کاربران، رایانه‌های شخصی متعددی در منزل دارند که بعضی از آن‌ها Mac OS، بعضی ویندوز و شاید تعدادی از آن‌ها هم لینوکس را اجرا کنند، این تعدد گجت‌ها اهمیت فایل سیستم‌ها برای اشتراک فایل از سیستم‌عاملی به سیستم‌عاملی دیگر، را روشن‌تر می‌سازد. اما در این میان مشکلات احتمالی وجود دارد که ممکن است هنگام انتقال فایل از درایوی به درایو دیگر روی دهد که عمده آن‌ها مربوط به قابلیت انتقال فایل و سایز آن است.

مشکل 1: قابلیت انتقال

what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive-033 فایل سیستم مرسوم عبارت‌اند از: NTFS (سیستم فایل استاندارد ویندوز)، HFS+ (سیستم فایل استاندارد OS X) و FAT32 (استاندارد ویندوزهای قدیمی‌تر). شاید انتظار داشته باشید که سیستم‌عامل‌های مدرن بتوانند انواع مختلف فایل سیستم‌ها را پشتیبانی کنند، اما که این‌طور نیست. مکینتاش (حتی در نسخه فعلی‌اش) نمی‌تواند بروی یک هارددیسک با فرمت NTFS بنویسد. ویندوز 7 درایوهای با فرمت HFS+ را حتی شناسایی نمی‌کند.

بسیاری از توزیع‌های لینوکس (مانند اوبونتو) با این مشکل فایل سیستم‌ها مقابله می‌کنند. انتقال فایل از یک فایل سیستم به فایل سیستم فایل دیگر از فرآیندهای روتین و ساده برای لینوکس محسوب می‌شود. بسیاری از توزیع‌های مدرن لینوکس می‌توانند از فرمت‌های NFTS و HFS به‌صورت ذاتی و یا با دانلود سریع یک پکیج رایگان پشتیبانی کنند.

کنسول‌های بازی (مانند ایکس باکس 360 و پلی‌استیشن 3) تنها تعداد محدودی از فایل سیستم‌ها را پشتیبانی می‌کنند و فقط امکان خواندن درایوهای USB را دارند. به‌منظور درک بهتر از فایل سیستم‌ها، به جدول زیر توجه کنید:

Windows XP Windows 7/8/10/Vista Mac OS Leopard Mac OS X (10.6.5 and later) Ubuntu Linux Playstation 3 Xbox 360 / Xbox One
NTFS(Windows) Yes Yes Read Only Read Only Yes No No (Yes for Xbox One)
FAT32(DOS, Windows) Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
exFAT(Windows) Yes Yes No Yes Yes,with ExFat packages No No (Yes for Xbox One)
HFS+(Mac OS) No Sorta (read-only with Bootcamp) Yes Yes Yes No Yes
EXT2, 3, 4 (Linux) No Yes (with third-party software) No No Yes No Yes

به خاطر داشته باشید که قابلیت‌های مذکور در جدول فوق مربوط به توانایی ذاتی سیستم‌عامل در خواندن/نوشتن این فایل سیستم‌ها است. به‌عنوان‌مثال دو سیستم‌عامل مکینتاش و ویندوز، هر دو با کمک دانلود نرم‌افزارهای کمکی می‌توانند بعضی از فرمت‌های پشتیبانی نشده را بخوانند اما تأکید این مقاله به پشتیبانی ذاتی سیستم‌عامل است نه افزودن قابلیت پشتیبانی.

فایل سیستم FAT32 که مدت‌زمان زیادی توسط بسیاری از دستگاه‌ها و سیستم‌های عامل قابل پشتیبانی بوده است، یک گزینه قوی در طیفی از دستگاه‌های مختلف به‌عنوان سیستم فایل محسوب می‌شود. مشکل عمده FAT32، محدودیت آن در حجم فایل است. چنانچه مجبور به ذخیره‌سازی، نوشتن و خواندن فایل‌های بزرگ باشید FAT32 ممکن است نتواند خواسته‌تان را برآورده کند.

مشکل 2: سایز فایل‌ها و محدودیت‌ها

what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive-04FAT32 نسخه پیشرفته‌ی فایل سیستم FAT است که در سیستم‌عامل DOS مورداستفاده قرار می‌گرفت. سایز بالای درایوهای امروزی در آن زمان، تنها در حد یک تئوری و فرضیه بود و احتمالاً ازنظر مهندسانی که FAT32 را ایجاد کردند، باورکردنی نبود. آن‌ها تصور نمی‌کردند که روزی یک کاربر به فضایی بیش از 4GB نیاز داشته باشد. درحالی‌که امروز بسیاری از کاربران در مورد فایل‌های حجیم غیر فشرده و فایل‌های ویدیویی باکیفیت خود با چالش‌هایی روبرو هستند.

امروزه، بیشتر فایل سیستم‌های مدرن محدودیت‌هایی دارند که با توجه به استانداردهای مدرن ما، مضحک به نظر می‌رسند اما روزی این محدودیت‌ها دست‌وپا گیر خواهند شد. ما در دنیایی مملو از رقابت زندگی می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال، خیلی سریع می‌توانیم تأثیر گذر زمان‌بر کار آیی FAT32 را ببینیم.

محدودیت سایز فایل محدودیت سایز درایو
NTFS Greater than commercially available drives Huge (16EB)
FAT32 Less than 4GB Less than 8TB
exFAT Greater than commercially available drives Huge (64 ZB)
HFS+ Greater than commercially
available drives
Huge (8 EB)
EXT2, 3 16GB Large (32 TB)
EXT4 1 EB 16 TB

هر فایل سیستم جدیدی به‌آسانی، FAT32 را کنار زده و به فایل‌ها اجازه می‌دهد که حجمی بزرگ‌تر از 4GB داشته باشند. EXT2 یا EXT3 تا 16GB حجم فایل را پشتیبانی می‌کنند. (در بعضی سیستم‌ها این حجم به 2TB هم می‌رسد). در EXT4 مشکل محدودیت حجم‌های بالا حل‌شده است. فایل سیستم‌های دیگری هستند که فضایی در حجم پتابایت (۱۰۱۵ بایت) را نیز پشتیبانی می‌کنند که 1000 برابر ظرفیت FAT32 محسوب می‌شود.

مشکلات ناشی از محدودیت حجم در FAT32، باعث شده است که این فایل سیستم تقریباً از رده خارج محسوب شود و برای دستگاه‌های جدید فایل سیستم‌هایی نظیر exFAT جایگزین FAT32 شود. بااین‌حال، FAT32 بهترین فایل سیستم برای کاربر محسوب می‌شود مگر این‌که حجم فایل‌هایش بیشتر از 4GB باشد. با اطلاعاتی که در اختیار شما قرار داده‌ایم جای امیدواری است که در مورد انتخاب فایل سیستم موردنیاز خود، تصمیم درستی بگیرید

فرمت کردن درایوها

what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive-05این‌که درایوهای با فایل سیستم FAT32 تنها می‌توانند حجم‌های پایین مانند 32GB اطلاعات داشته باشند، چندان جدی نیست. بسته به سیستمی که با آن کار می‌کنید و نرم‌افزار استفاده‌شده برای ایجاد فایل، شما می‌توانید در حجم‌های خیلی بالا (حتی در حد ترابایت) از فایل سیستم FAT32 استفاده کنید. راه‌هایی وجود دارد که شما بتوانید درایو خود را به شکل FAT32، فرمت نمایید:

Fat32format or GUIformat: ابزاری ساده برای ایجاد درایوهای حجیم FAT32 بر روی ویندوز.

Disk Utility: یکی از آسان‌ترین ابزارها که در سیستم‌عامل مکینتاش برای این منظور قابل‌استفاده است.

GParted: یک ابزار اپن سورس برای اصلاح و ویرایش پارتیشن‌ها در سیستم‌عامل لینوکس است.

what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive-06NTFS یا exFAT

هرچند که ممکن است روزی exFAT، فایل سیستم FAT را تحت‌الشعاع قرار دهد اما در حال حاضر مانند FAT قابلیت پشتیبانی در خیلی از دستگاه‌ها را ندارد. بااین‌وجود exFAT بر روی ویندوز، لینوکس و OS X عمل می‌کند و فایل‌های حجیم را پشتیبانی می‌نماید. NTFS نیز توانایی کار کردن در سیستم‌عامل‌های ویندوز، OS X (فقط برای خواندن فایل‌ها) و لینوکس را دارد.

در ادامه دو روش برای ایجاد فرمت‌های NTFS و exFAT معرفی می‌کنیم:

روش Computer Management (ویندوز 7): به منوی start رفته و در نوار جستجو عبارت “Computer Management” را تایپ کنید. پس از باز کردن این صفحه روی گزینه‌ی “DiskManagement” کلیک کنید. تا به صفحه اطلاعات درایوها وارد شوید. سپس روی درایو دلخواه خود راست کلیک کرده و گزینه فرمت را انتخاب کنید. در اینجا باید بین دو حالت NTFS و exFAT انتخاب کنید. ازآنجاکه از این طریق درایوها اطلاعات درایوها دقیق‌تر ظاهر می‌شود، نسبت به روش مستقیم “My Computer ” ارجحیت دارد.

فرمت سریع (ویندوز 7): به “My Computer ” رفته و روی درایو موردنظر راست کلیک کرده و گزینه “فرمت” را انتخاب کنید و بین NTFS و exFAT، یکی را انتخاب نمایید..

همچنین نرم‌افزار GParted قابلیت‌های خوبی برای مدیریت پارتیشن‌ها و انواع فایل سیستم‌ها ایجاد کرده است.

howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. حمیدرضا می‌گوید

    سلام خیلی ممنون
    ان شاءالله سربلند باشید
    واقعا مقاله کامل و مفیدی بود