کسب‌وکار موبایل سونی حالا آنقدر کوچک است که ضرردهی ندارد!

طبق گزارش مالی منتشر شده مربوط به سه‌ماهه دوم سال 2016 بخش موبایل سونی سرانجام از ضرردهی نجات یافته و به سودی هرچند اندک رسیده است. البته این سوددهی مربوط به بهبود فروش گوشی‌های این شرکت نبوده و عوامل دیگری در آن دخیل هستند.

0

این شرکت ژآپنی اخیراً سودی 21.2 میلیارد ینی یا 205 میلیارد دلاری را برای مجموعه خود گزارش داده که نکته بارز آن رهایی بخش موبایل از ضرردهی است. جالب است بدانید سال گذشته سونی در همین بازه زمانی 4 برابر سود بیشتری را از تمامی کسب‌وکارهای خود گزارش داده بود اما بخش موبایل آن دچار ضرردهی بود. خبر خوب این‌که حالا بخش موبایل سونی با سود هرچند بسیار اندک 4 میلیون دلار وضعیت بهتری دارد و اما خبر بد این‌که در واقع 4.4 میلیارد ین از سودهای امسال سونی مربوط به نوسانات نرخ ارز این کشور و بالا رفتن ارزش ین در برابر دلار بوده است. نکته دیگر این‌که بخش موبایل سونی امسال گوشی‌ها بسیار کمتری را نیز تولید و عرضه کرده و به نظر می‌رسد همین دوعامل باعث سوددهی هرچند اندک این بخش شده است.

سونی امسال عرضه گوشی‌های هوشمند خود را به یک‌سوم سال گذشته کاهش داده و تنها 3.1 میلیون گوشی هوشمند در این سه‌ماهه فروخته که نسبت به هدف‌گذاری 7.2 میلیونی بسیار پایین‌تر است. سال 2016 تاکنون شاهد عرضه گوشی Xperia X بوده که به اعتقاد کارشناسان از قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی خود برخوردار است. نسخه قوی‌تر X Performance نیز با تأخیر و آن‌هم در کشورهای محدودی عرضه شد و حالا همگی انتظار عرضه یک پرچم‌دار بهتر را در نمایشگاه IFA2016 برلین می‌کشند.

xperiax

حالا پرسش اصلی این نیست که آیا سونی باید در بازار گوشی‌های هوشمند باقی بماند یا خیر. درحالی‌که برندهای پرچم‌دار بازار موبایل سالانه از مرز فروش 100 میلیون گوشی گذشته و اپل هم فروش 40 میلیون آیفون را در سه ماه نگران‌کننده می‌بیند فروش 19 میلیون گوشی از سوی سونی در تمام سال 2016 نشان می‌دهد این شرکت حضور چندان فعالی در بازار ندارد.

سونی اما در بخش‌های دیگر عملکردی متفاوت دارد. بخش پلی‌استیشن 4 این شرکت به دلیل فروش مناسب نرم‌افزاری و کاهش هزینه‌های ساخت سخت‌افزار اوضاع بسیار خوبی دارد. بخش سنسورهای دوربین این شرکت به دلیل زمین‌لرزه‌های Kumamoto با مشکلاتی مواجه بوده که فروش این بخش را تحت تأثیر قرار داده است. بخش تلویزیون‌های LCD سونی با افزایش غافلگیرکننده فروش مواجه بوده و به لطف افزایش ارزش ین سوددهی مناسبی داشته است. به نظر می‌رسد تنها بخش موبایل سونی پاشنه آشیل این شرکت محسوب می‌شد که حالا با کوچک‌تر شدن به سوددهی هرچند اندکی رسیده است.

همچنین همان‌طور که در گزارش‌ها داشتیم کاهش فروش چشمگیر در بخش باتری سونی هم باعث شده تا این شرکت تصمیم بگیرد این بخش را به شرکت Murata بفروشد.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.