گفتگوهای حذف شده واتس‌اپ شما واقعاً پاک نمی‌شوند!

شاید تصور کنید با حذف گفتگوی واتس‌اپ خود آثار آن را به‌طور کامل از گوشی‌تان حذف کرده‌اید. اما ظاهراً این‌طور نیست!

0

حذف کردن یک گفتگوی واتس‌اپ با دکمه Delete Chat یا Delete Conversation ممکن است آن را از دید افراد معمولی مخفی کند اما افراد حرفه‌ای، هکرها و یا سازمان‌های امنیتی کماکان می توانند به آن دسترسی داشته باشند. اگر از افرادی هستید که به حریم شخصی خود اهمیت می‌دهید احتمالاً خبر رمزگذاری end-to-end واتس‌اپ شما را خوشحال کرده است اما خوب است بدانید واتس‌اپ هنوز حفره‌های امنیتی دیگری دارد.

طبق گزارش یک محقق امنیتی به نام Jonathan Zdziarski گفتگوهای حذف شده واتس‌اپ واقعاً به صورت کامل از گوشی شما حذف نشده‌اند. در عوض ظاهراً یک ردپا از آن تاریخچه گفتگو در گوشی شما باقی مانده و به این ترتیب فردی با توانایی‌های لازم می‌تواند طوری به گفتگوها دسترسی پیدا کند که انگار هیچگاه از ابتدا حذف نشده‌اند. Zdziarski خاطرنشان کرده این مشکل، تنها مشکل واتس‌اپ نبوده و مربوط به تمامی اپلیکیشن‌هایی است که بر روی SQLite فعالیت می‌کنند. حذف گفتگوها در این مورد تنها آن‌ها را به لیستی با نام لیست آزاد منتقل خواهد کرد.

اگر شما تعداد زیادی پیام را یک‌جا حذف کنید این‌کار حجم وسیع اطلاعات را به لیست آزاد منتقل کرده و به این ترتیب حتی زمان بیشتری طول می‌کشد تا اطلاعات توسط اطلاعات جدید جایگزین شوند. هیچ تضمینی وجود ندارد که اطلاعات بعدی جای این اطلاعات حذف شده را بگیرند. من بیشتر اوقات دیده‌ام که ردپای گفتگوها تا ماه‌ها در دیتابیس SQLite باقی می‌ماند.

به این ترتیب همان‌طور که گفتیم افرادی با ابزار و دانش کافی قادر خواهند بود که به پیام‌های شما حتی پس از حذف دسترسی داشته باشند، البته در صورتی که به گوشی شما دسترسی پیدا کنند. Zdziarski همچنین توصیه‌هایی به توسعه‌دهندگان چنین اپ‌هایی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات این‌چنینی منتشر کرده است.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.