این ۷ ویژگی را از گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت انتظار نداشته باشید!

درست است که گوشی‌های خوب روزبه‌روز ارزان‌تر شده و گوشی‌های ارزان نیز روز‌به‌روز خوب‌تر می‌شوند اما هنوز چیزهایی هستند که نمی‌توانید از یک گوشی هوشمند ارزان‌قیمت انتظار داشته باشید.

4

با وجود این‌که در چند سال اخیر پیشرفت فناوری در زمینه گوشی‌های هوشمند بسیار چشمگیر بوده تا جایی که حتی گوشی‌های میان‌رده و گاهاً ارزان‌قیمت نیز جوابگوی تمامی نیازهای کاربران هستند اما هنوز بعضی ویژگی‌ها را نمی‌توانید در گوشی‌های ارزان‌قیمت حدود 500 هزار تومان و یا پایین‌تر پیدا کنید. به این ترتیب اگر قصد خرید یک گوشی اندرویدی ارزان‌قیمت را دارید بهتر است بدانید دقیقاً چه انتظاراتی را نباید از گوشی‌های پایین‌رده داشت.


یک – صفحه‌نمایش عالی

cheap-smartphone-display

خوشبختانه در حال حاضر گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز معمولاً به وضوح اچ‌دی 720p مجهز شده‌اند و می‌توان گفت تقریباً از نظر وضوح تصویر نمی‌توانید به آن‌ها ایراد خاصی بگیرید. اما همه‌چیز اعداد و تراکم پیکسلی نیست. گوشی‌های ارزان‌قیمت معمولاً از پنل‌های TFT LCD کم‌هزینه استفاده می‌کنند که زوایای دید خوبی ندارد، رنگ‌ها در آن بی‌روح هستند و کار کردن زیر نور آفتاب نیز با آن‌ها تقریباً غیرممکن است.

در این میان بعضی تولیدکنندگان سعی می‌کنند با اشباع رنگی بیشتر محصولات خود را جذاب‌تر نشان دهند اما تقریباً در همه این موارد رنگ‌ها از واقعیت فاصله زیادی دارند و نمی‌توان آن‌ها را با گوشی‌های میان‌رده و یا پرچم‌دار مقایسه کرد.


دو – عکاسی خوب در نور کم

low-light-photography

با وجود این‌که حالا گوشی‌های ارزان‌قیمت نیز به دوربین‌های خوبی برای عکاسی در روز مجهز هستند اما نقطه ضعف واقعی آن‌ها در نور کم جلوه می‌کند. حتماً می‌دانید دیگر مگاپیکسل معیار خوبی برای سنجش کیفیت تصاویر نیست و حالا فاکتورهای مهم‌تری مثل گشودگی دیافراگم، اندازه سنسور، اندازه پیکسل‌ها، فناوری فوکوس خودکار و نوع لنز و سنسور مطرح هستند. گوشی‌های ارزان‌قیمت که طبیعتاً از سنسورهای ارزان‌تری استفاده می‌کنند سعی می‌کنند در نور کم با بالا بردن مقدار ISO نور کم وارد شده به سنسور را جبران کنند و این باعث ایجاد نویز فوق‌العاده زیادی در تصاویر شما خواهد شد. برخی مدل‌ها سپس سعی می‌کنند تا از تکنیک‌های کاهش نویز روی تصاویر استفاده کنند که این کار باعث از بین رفتن جزئیات خواهد شد.

شاید بهترین راهکار استفاده از فلش LED باشد البته اگر به رنگ‌ها در تصاویرتان اهمیت نمی‌دهید؛ چرا که استفاده از فلش LED بدون فناوری‌هایی مانند فلش دوگانه اصطلاحاً باعث شستشوی رنگ‌ها خواهد شد و علاوه بر این قرمزی چشم و بازتاب ناخواسته از سطوح براق را نیز به همراه دارد.

نبود لرزش‌گیر اپتیکال نیز باعث می‌شود تصاویر شما در اثر لرزش دست خصوصاً در نور کم که سرعت شاتر پایین‌تر است مات و تار شوند و به این ترتیب تقریباً بهتر است قید عکاسی را در نور بسیار کم بزنید.


سه – فیلم‌برداری مناسب

smartphone-video

لزوماً تجهیز دوربین یک گوشی به فیلم‌برداری 720p یا 1080p به معنای کیفیت بالای فیلم‌برداری آن نیست. گوشی‌های ارزان‌قیمت به چیپست‌های ضعیف‌تری مجهز هستند و از این رو حتی اگر بتوانند با وضوح 720p فیلم‌برداری کنند این‌کار را با بیت‌ریت پایین انجام می‌دهند. به این ترتیب جزئیات در ویدئوها با گوشی‌های میان‌رده قابل مقایسه نبوده و همچنین افت فریم نیز در صحنه‌های شلوغ مشاهده می‌شود.

کیفیت نه‌چندان خوب ضبط صدا در تصاویر و عدم وجود لرزش‌گیر نیز از جمله معایب دیگر فیلم‌برداری با گوشی‌های ارزان‌قیمت هستند.


چهار – سلفی‌های جذاب

selfie

دوربین جلوی گوشی‌های ارزان‌قیمت معمولاً از وضوح بالایی برخوردار نیست و اگر هم بتوانید یک گوشی با دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی پیدا کنید به دلیل کوچک بودن سنسور پیکسل‌ها اندازه کوچکی داشته و به این ترتیب نور کمی را جذب می‌کنند. در نتیجه هر چه نور محیط کمتر باشد سلفی‌ها نیز کیفیت پایین‌تری داشته و نمی‌توان تصاویر قابل استفاده‌ای با آن‌ها ثبت کرد.


پنج – آپدیت‌های اندروید و پشتیبانی نرم‌افزاری

updating-android

آپدیت‌های اندروید نیازمند آن است که شرکت تولیدکننده برای هر مدل گوشی عرضه شده خود تیمی را به کار گرفته و وقت و هزینه نسبتاً زیادی نیز صرف کند. به این ترتیب برای شرکتی که سالانه ده‌‌‌ها مدل گوشی ارزان‌قیمت روانه بازار می‌کند آپدیت کردن آن‌ها به آخرین نسخه اندروید مقرون به صرفه نخواهد بود. این شرکت‌ها پس از این‌که سورس اندروید جدید را دریافت می‌کنند باید آن‌ها را با درایورها و کرنل‌های مخصوص سخت‌افزار هر گوشی سازگار کرده و رابط کاربری خود را نیز با تمامی اپلیکیشن‌ها برای آن بهینه‌سازی کنند. به این ترتیب نمی‌توانید انتظار داشته باشید که وقتی گوشی اندرویدی پایین‌رده خود را با اندروید 5.1 خریداری می‌کنید در آینده آپدیت اندروید 6.0 مارشملو را نیز دریافت کنید.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانید معمولاً این گوشی‌ها از ابتدا هم با آخرین نسخه از اندروید عرضه نمی‌شوند. بنابراین توجه داشته باشید وقتی یک گوشی هوشمند تهیه می‌کنید آن را با همان نرم‌افزار و سخت‌افزار ابتدایی قبول کرده‌اید و شرکت سازنده هیچ تعهدی در قبال آپدیت‌های نرم‌افزاری نخواهد داشت؛ مگر این‌که قول پشتیبانی از آن را داده باشد.


شش – عملکرد سریع و بی‌وقفه

slow-smartphone

با وجود این‌که این مورد در چند سال اخیر در گوشی‌های پایین‌رده بسیار بهبود پیدا کرده اما کماکان ذکر این نکته الزامی است که یک پردازنده چهار هسته‌ای لزوماً عملکرد سریعی ندارد. تعداد هسته‌ها و فرکانس‌ آن‌ها معمولاً اهمیت بسیار کمتری نسبت به نوع هسته (Cortex-A??) و معماری ساخت آن دارد. ترکیب پردازنده نه‌چندان سریع، حافظه رم نسبتاً محدود و سرعت پایین حافظه باعث می‌شود اگر یکی دو اپلیکیشن را باز کنید اپلیکیشن سوم کندتر و با تأخیر بیشتری عمل کند و به این ترتیب مجبورید مرتباً اپلیکیشن‌های پس‌زمینه را ببندید.


هفت – بازی‌های گرافیکی

smartphone-gaming

مورد مهمی که معمولاً در خرید گوشی‌های هوشمند به آن توجه نمی‌شود پردازنده گرافیکی است. مهم نیست که پردازنده گوشی شما چند هسته داشته باشد؛ این پردازنده گرافیکی است که 90 درصد کار را در بازی‌ها به عهده خواهد داشت و امتیازات بنچمارک‌های ترکیبی مثل AnTuTu نیز نمی‌تواند نشانگر قدرت گرافیکی گوشی باشد. اگر به چک کردن نتایج بنچمارک‌ها علاقه دارید بهتر است در این مورد به بنچمارک‌هایی مثل 3Dmark و GFXBench مراجعه کنید و از این ترتیب قدرت حدودی گوشی مورد نظرتان را در بازی‌ها محک بزنید.

بازی‌های سبک‌تری مثل Clash of Clans معمولاً با سرعت قابل قبولی اجرا می‌شوند اما بازی‌های سنگین‌تر و با گرافیک پیچیده‌تر به قدرت گرافیکی بیشتری نیاز دارند.


نتیجه‌گیری

درست است که گاهی چاره‌ای به جز خرید یک گوشی ارزان‌قیمت ندارید اما بهتر است پیش از خرید بدانید دقیقاً چه چیزهایی را از دست می‌دهید و به این ترتیب در صورت نیاز حدوداً 200 تا 300 هزار تومان دیگر هم روی پولتان گذاشته و یک میان‌رده خریداری کنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. mehdi.shahpari می‌گوید

    شما دوباره درباره بازی پوکمان گو صحبت کردید فردا میآیید میبینید این قسمت از فارنت فیلتر شده

  2. گشوز رجبی می‌گوید

    نظم من کاملا بر خلاف نظر شما هست
    آپدیت که کلا الان در خیلی از گوشی ها نیست حتی گرانقیمت
    دوربین هم فقط دوربین حرفه ای عکس قابل چاپ میگیره
    صفحه نمایش هم گوشی های ال جی همش خوبه
    بیشترین بازی ها clash هست که روی همه گوشی ها اجرا میشه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نوع بازی بسته به سلیقه هر کاربر متفاوته. به طور مثال در حال حاضر Pokemon GO محبوب ترین بازی موبایلی هست که به شدت با گوشی های ضعیف مشکل داره. صفحه نمایش هم بسته به انتظارات داره.
      اما از نظر آپدیت پرچمدارا تا 2 سال و میان رده ها معمولاً تا یکسال پشتیبانی میشن. عکس دوربین های میان رده رو هم چاپ کنید راضی کننده است.

    2. اله می‌گوید

      وقتی هنوز آپدیت جدید نیومده چجوری مجهز بشن آخه شاید یکی کلش دوست نداشته باشه