هزینه رجیستری؛ بهانه جدید فروشندگان موبایل برای دریافت بهای اضافی از مشتری

همان‌طور که می‌دانید طرح رجیستری موبایل برای جلوگیری از واردات قاچاق تلفن همراه از امروز آغاز شده است. حالا برخی فروشندگان سودجو در بازارهای بزرگ موبایل ایران از این طرح برای کسب درآمد بیشتر و فریب مشتریان استفاده می‌کنند.

11

طرح رجیستری موبایل با هدف حذف کالای قاچاق از همین امروز اجرایی شده است. قرار است IMEI گوشی‌هایی که به‌صورت رسمی و با پروانه مجاز به ایران وارد می‌شوند در اختیار اپراتورها قرار داده شود تا سرویس‌دهی و پوشش مخابراتی تنها به این گوشی‌ها داده شود. با این وجود گوشی‌هایی که حتی یک‌بار تحت پوشش مخابراتی قرار گرفته باشند فعال بوده و مشکلی از جهت آنتن‌دهی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. با این وجود باز هم فروشندگان سودجویی در بازارهای موبایل مختلف از جمله علاالدین به فکر فریب مشتریان هستند.

داستان از آن‌جایی شروع می‌شود که یکی از بستگان من که قصد خرید آیفون 6اس پلاس را داشت با شنیدن خبر رجیستری و به‌خصوص جمع‌آوری آیفون‌ها از بازار ایران نگران شده و مرا مأمور کرد تا یک آیفون 6اس پلاس 64 گیگابایتی برای او از تهران خریداری کنم. پس از این‌که از فروشگاه‌های آنلاین قیمت حدودی 3 میلیون تومانی را برای این گوشی یافتم تصمیم گرفتم تا به بازارهای موبایل مشهور مثل چارسو، علاالدین و بازار موبایل ایران نیز سر بزنم تا در صورت مناسب‌تر بودن قیمت، گوشی را حضوری خریداری کنم.

apple-shop-iran

پس از پرس‌وجو از ده‌ها فروشگاه مختلف متوجه شدم قیمت این گوشی درست یک‌روز پس از اعلام جمع‌آوری آیفون‌ها از بازار با افزایش قیمت حدودی 100 هزار تومانی مواجه شده و هیچ فروشگاهی گوشی را کمتر از سه میلیون و پنجاه هزار تومان نمی‌فروشد! در این میان برخی فروشندگان علت افزایش قیمت را همین طرح رجیستری اعلام کرده و اعتقاد داشتند اگر همین امروز گوشی را خریداری نکنم ممکن است به‌زودی قیمت آیفون 200 تا 300 هزار تومان هم گران‌تر شود! از آن‌جا که از شانس نه‌چندان خوب من فروشگاه‌های آنلاین نیز رنگ مورد نظر من را موجود نداشتند تصمیم گرفتم پس از بازار موبایل و چارسو سری هم به علاالدین بزنم.

از اولین فروشگاهی که قیمت 2 میلیون و 950 هزارتومانی را مطرح کرد خواستم که گوشی را از ویترین خارج کرده و آن را با فاکتور فروش به من ارائه کند. فروشنده در کمال تعجب از من درخواست سیم‌کارت کرد و گفت باید گوشی را با سیم‌کارت خودت رجیستر کنم. در ابتدا تصور کردم منظور او فعال کردن آیفون برای بار اول است. اما اندکی بعد فروشنده از من تقاضا کرد که 150 هزار تومان دیگر نیز هزینه رجیستری بپردازم در غیر این‌صورت قادر به استفاده از گوشی نخواهم بود. برایش توضیح دادم که خبرنگار هستم و در جریان طرح رجیستری و جمع‌آوری آیفون قرار دارم و می‌دانم که هزینه‌ای تحت عنوان هزینه رجیستری وجود نداشته و این‌کار غیرقانونی است. فروشنده اما از موضع خود عقب‌نشینی نکرد و گفت اگر گوشی را رجیستر نکنم مجبور می‌شود خودت با پرداخت هزینه‌ای بین 200 تا 300 هزارتومان آن را در مخابرات رجیستر کنی! با این وجود اعلام کرد که گوشی را به هیچ‌وجه بدون هزینه رجیستری نخواهد فروخت!

این داستان تنها به همان فروشنده و فروشگاه خاص ختم نشد و تمام فروشگاه‌های دیگری که قیمت نسبتاً مناسبی را مطرح می‌کردند قصد دریافت هزینه‌های مختلفی تحت عنوان رجیستری یا ستاپ را داشتند! در طبقات بالاتر برخلاف روالی که انتظار داشتم با قیمت‌های بالاتری مواجه شدم که البته ادعا می‌کردند در فروشگاه آن‌ها خبری از «بامبول‌های» طبقه پایینی‌ها نیست و می‌توانم گوشی را آکبند از آن‌ها بدون هیچ مشکلی تحویل بگیرم.

vgfars

به این ترتیب کاملاً مشخص است که حداقل تا این لحظه طرح رجیستری به ضرر مشتریان و به نفع فروشندگان سودجو تمام شده و عدم شفاف‌سازی مناسب در رسانه‌ها نیز باعث شده تا چنین اوضاعی را در بازارهای موبایل ایران شاهد باشیم. همان‌طور که احتمالاً در رسانه‌ها خوانده‌اید دو فروشگاه اصلی محصولات اپل در بازار چارسو نیز که ادعای خدمات، گارانتی و واردات این محصولات را داشتند پلمپ شده‌اند و در حال حاضر علاقمندان به محصولات اپل کاملاً بلاتکلیف هستند.

mahtel

در پایان یک‌بار دیگر تأکید می‌کنیم اگر گوشی هوشمندی را با سیم‌کارت امتحان کردید و مشکلی در برقراری ارتباط وجود نداشت خیالتان راحت باشد که حتی با اعمال طرح رجیستری نیز مشکلی برای آن به وجود نخواهد آمد و نیازی به پرداخت هیچ هزینه دیگری وجود ندارد.

به‌روزرسانی: طرح رجیستری موبایل به اعلام وزارت ارتباطات به تعویق افتاده است. (اطلاعات بیشتر)
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

11 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    بعد از ۸ سال که حتی پامو تو علاالدین نمی‌ذاشتم گفتم قبل خرید از بازار موبایل یه قیمت بگیرم، قیمت گرفتن همان و افتادن تو دامشون همان، اول قیمت گوشی رو ۱۴۰ تومن کمتر از قیمتی که داشتم گفتن، بعدش گفتن اشتباه شده اما همچنان ۳۰ تومن کمتر بود از قیمتی که من داشتم، بعدش طرف خواست گوشی رو از تو ویترین بده بهم که گفتم نه ۲۰ دیقه طول کشید برن برام بیارن دوباره ۳۰ تومن گرونتر که چون پولشو داده بودم و دیرمم شده بود گفتم ولش کن همون قیمت شد، بعد گفتن نانو بزن رو گوشیت به جای گلس عالیه و ضدضربه می‌شه، ۵ لایه‌اش ۲۰ تومن ۷ لایه ۲۵ تومن، گفتم باشه، گوشی رو بردن و آوردن حالا این وسطا گوشی رو عوض نکرده باشن نمی‌دونم، خلاصه بعدش گفت بیا حساب کتاب کنیم، حالا من پول گوشی رو کامل داده بودم، یکی دیگه‌شون گفت 170تومن پول رجیستری، ۱۷۵ تومن پول نانو ۳۰ تومنم اختلاف قیمت، گفتم نانو که ۲۵ تومن بود گفتن لایه‌ای ۲۵ تومن!!! خلاصه دعوا و داد و بیداد آخرش ۱۵۰ تومن از من گرفتن و گوشی رو دادن، دقیقا سر گردنه‌اس، اشتباه کردم اصلا پامو تو علاالدین گذاشتم، پایتخت و بازار موبایل یه کمی قیمت شاید بالاتر باشه اما شفاف می‌دونی چقد باید بدی، اسم مغازه رو نمیگم که مطلبمو پخش کنن و دوما اینکه همه مغازه‌هاش مثل همن، رسما زورگیری می‌کنن ازت، هرجا میرین سراغ این پاساژ و فروشنده‌هاش نرین فقط.

  2. محسن می‌گوید

    خدا لعنت کنه این مملکت رو با تمام افراد سودجو یش
    ما کجا پا بذاریم که زیرپامون پوست موز نندازن؟؟؟
    .
    .
    .
    البته باکی نیست من هم تصمیم گرفتم برم تو دسته همین خدا لعنت کرده ها چون اینجا مملکت خدا لعنت کردهاست و بس ، بیخود قانون هم نذارید چون ما راه دور زدنشو یا پیدا می کنیم یا درستش می کنیم
    وقتی پول میدی معاینه فنی میاد در خونت بدون حتی یه بازدید کوچولو از ماشینت
    وقتی ماشین میخری و هر دفعه سعی می کنی که کلاه نذارن سرت ولی باز از یه سوراخ دیگه نیش میخوری
    وقتی با صداقت کار می کنی و پولتو نمیدن
    وقتی شرکت های پیمان کاری شدن دلال نیروی کار و تعریف پیمان کاری رفته تو باقالیا
    وقتی برای یه سری خدمات که فقط یک نرخ وجود دارد چندتا جمله میسازی و چندتا نرخ متفاوت میدی که همه اش یکی هست خودتم میدونی
    وقتی ماشینت ایراد آلایندگی داره و مسئول معاینه فنی هم میدونه که وانت هیچ وقت درست بشو نیست چون از پایه استاندارد لازم رو نداره و میفرستت بری خوش باشی
    وقتی برای شهرداری کار می کنی و خیلی راحت با یه سندسازی پولتو میخورن یا یه جای دیگه سه ساله 300 میلیون پولتو نمیدن
    و خیلی چیزهای دیگه که دیگه حوصلم نمیگیره بنویسم
    که اینها رو یا بصورت مستقیم خودم درگیرش بودم یا بطور غیرمستقیم درجریانش بودم
    من رو فقط به یک نتیجه میرسونه ایران مملکتی است که یک مشت دزد بصورت مسالمت آمیزی درکنارهم زندگی می کنن!!!
    اون موبایل فروشی هم که بامبول رجیستری درمیاره بیچاره برای سودش چیز دیگه ای بفکرش نرسیده خوب
    ولی باید بگم عزیزم خدماتی هم که من ارائه می کنم شما حتما حتما استفاده می کنی که یا من و یا همکاران من خوب بلدن چطور جبران مافات کنن :)))

  3. ارش می‌گوید

    یک عده دزد در این پاساژ ملت رو سرکیسه میکنند به اسم طرح رجیستری خاک بر سر مسئولین روز روشن دزدی رو نمیبینند

  4. محمد می‌گوید

    همین بلا سر من هم اومد از گلوشون پایین نمیره واقعا یه عده دزد اونجان تا مردم رو بچاپن

  5. ثنا می‌گوید

    منم امشب از بازار علاالدین گوشی ال جی خریدم ازمن ۱۰۰هزار تومان هزینه رجیستری گرفت فروشنده

  6. سید حسین کرد می‌گوید

    سلام من هم یک گوشی ایفون از علاالدین گرفتم و همان طرح رجیستری را مطرح کردن وهزینه 200 هزار تومان از من گرفتن چرا دولت جلو گیری نمیکند

  7. محمد می‌گوید

    اگر الان گوشی بخرم آیا سیم کارت براش فعال میشه یا خیر؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کافیه یک بار توی فروشگاه تست کنید اگر آنتن دهی داشت مشکلی براش پیش نمیاد

  8. م.رخ.اراکی می‌گوید

    تغاری بشکندماستی بریزد???جهان گرددبکام کاسه لیسان

  9. Amir می‌گوید

    به نظرم همین الانشم فروشنده ها آیفوناشونو
    فعال کردن تا بعدا که آیفون فعال کم شد
    با قیمت نجومی و به اسم فعال بودن از مشتری پول بیشتر بگیرن
    کافیه دیروز فقط آیفونو با سیم روشن کرده باشن دیگه فعاله
    به همین سادگی

  10. فرهاد می‌گوید

    این مشکل طرح نیست مشکل یه عده آدم دزد و مفت خوره…
    بهتر بود میگفتید فرهنگ یه عده از کاسبای ایرانی…

    ضمنا هرکسی کمترین اطلاعی از این طرح داشته باشه متوجه میشه این طرح مثل شبنم و امثالش و هولوگرام،موقع ورود به کشور و در نمایندگی ها انجام میشه نه تو پاساژا و مغازه ها…