بررسی فارنت: هواوی P9 (به همراه بررسی ویدئویی)

هواوی پی 9 پرچم‌دار جدید شرکت هواوی امسال با سخت‌افزار مناسب، طراحی عالی، دوربین جذاب و مهم‌تر از همه قیمتی پایین‌تر از رقبا آمده تا نظر مشتریان را به خود جذب کند. این بار در فارنت قصد بررسی این گوشی جذاب را داریم. با وجود این‌که بررسی کمی دیر آماده شد اما سعی کرده‌ایم تا به نکات ریز و دقیقی پرداخته تا اگر قصد این گوشی را دارید اطلاعات کامل‌تری کسب کنید.

10

بررسی ویدئویی

در ابتدا از شما دعوت می‌کنیم تا ویدئوی بررسی پی 9 را تماشا کنید. در این ویدئو به‌صورت خلاصه ویژگی‌ها، مزایا و معایب پرچم‌دار جدید هواوی را خواهید دید. گفتنی است این ویدئو تماماً توسط دوربین آیفون 6اس فیلمبرداری شده است.


هواوی آرام‌آرام در حال تصاحب بازار گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. این شرکت در چند سال اخیر آن‌قدر پیشرفت کرده که توانسته حتی نام بد برندهای چینی را در ذهن مردم ایران تغییر دهد. درحالی‌که پرچم‌داران سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و سونی همگی بالای دو میلیون تومان قیمت دارند هواوی پرچم‌دار خود را با قیمتی بسیار پایین‌تر به بازار عرضه کرده است و ادعا می‌کند این گوشی به‌راحتی توانایی رقابت با بهترین‌ها را دارد؛ آیا اما واقعاً همین‌طور است؟ بگذارید از مشخصات فنی شروع کنیم:

بدنه: آلومینیومی یا سرامیکی با ضخامت 7 میلی‌متر و وزن 144 گرم

صفحه‌نمایش: 5.2 اینچی IPS-NEO LCD با وضوح 1080p و تراکم پیکسلی 423ppi

سیستم‌عامل: اندروید 6.0.1 مارشملو با رابط کاربری EMUI v4.0

پردازنده: HiSilicon Kirin 955 – چهار هسته 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A72 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53

پردازنده گرافیکی: Mali-T880MP4 چهار هسته‌ای

حافظه داخلی و رم: 64 گیگابایت حافظه و 4 گیگابایت رم / 32 گیگابایت حافظه و 3 گیگابایت رم

دوربین اصلی: دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی، اندازه پیکسل 1.25 میکرون، دیافراگم f/2.2 – فلش دوگانه  – فیلم‌برداری 1080p@60fps – فوکوس لیزری

دوربین سلفی: 8 مگاپیکسلی – f/2.4 – فیلم‌برداری 1080p

سیستم صدا: قابلیت پخش فایل‌های 24 بیتی 192 کیلوهرتزی

اتصالات: USB C 1.0– بلوتوث 4.2 (در نسخه دوسیم‌کارت NFC وجود ندارد)

باتری: 3000 میلی‌آمپرساعت

قیمت حدودی: یک میلیون و پانصد هزار تومان (در زمان بررسی)


طراحی و ساخت هواوی P9

Huawei-P9-Review-in-Farnet-14

با وجود این‌که گوشی‌های پرچم‌دار هواوی معمولاً یک طراحی جدید و ابتکاری ندارند و به اعتقاد خیلی‌ها طراحی گوشی‌های هواوی ترکیبی از اچ‌تی‌سی، اپل و گاهی سامسونگ محسوب می‌شود نمی‌توان انکار کرد که پی 9 طراحی بسیار خوبی دارد. این گوشی با ضخامت تنها 7 میلی‌متر حتی برآمدگی لنز دوربین هم ندارد و به خوبی در دست جای گرفته و بدنه فلزی آن حس خوبی را به شما منتقل می‌کند.

شاید جالب باشد بدانید هواوی پی 9 را در سه جنس بدنه مختلف عرضه می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید گوشی اول از سمت چپ نسخه سفید سرامیکی است که از آن با نام Ceramic White یاد می‌شود. نسخه دوم که Haze Gold نامیده شده فلزی و برس خورده بوده و سطحی شبیه به One M9 اچ‌تی‌سی دارد. و اما نسخه‌ای که در ایران عرضه خواهد شد نسخه Sandblast بوده که در چهار رنگ خاکستری، نقره‌ای، طلایی و رزگلد عرضه شده و با وجود فلزی بودن به‌آسانی از روی دستتان سر نمی‌خورد.

در جلوی گوشی صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی را مشاهده می‌کنید که برخلاف تصورتان در دو طرف کاملاً هم بدون حاشیه نیست! هواوی با زیرکی هرچه‌تمام‌تر حاشیه‌های مشکی را اطراف صفحه‌نمایش قرار داده تا وقتی صفحه خاموش است تصویر کنید این گوشی در دو طرف چپ و راست نمایشگر خود هیچ حاشیه‌ای ندارد. بااین‌وجود اندازه گوشی نسبت به صفحه‌نمایش ایده‌آل بوده و می‌توان گفت کار کردن با گوشی به‌وسیله یکدست چندان دشوار نخواهد بود.

دکمه پاور و تنظیم صدا در سمت راست و درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه نیز در چپ تعبیه شده است. گفتنی است در نسخه دو سیم‌کارته می‌توانید از یک سیم‌کارت و یک کارت حافظه و یا دو سیم‌کارت استفاده کنید و امکان استفاده از دو سیم و یک کارت حافظه وجود ندارد. به این ترتیب اگر قصد استفاده از دو سیم‌کارت را دارید شاید بهتر باشد نسخه 64 گیگابایتی را تهیه کنید.

پایین گوشی که شاید شما را ناخودآگاه به یاد آیفون بیندازد میزبان درگاه USB C، میکروفون، درگاه هدفون و بلندگو است. پشت گوشی اما آن را نسبت به گوشی‌های دیگر هواوی متمایز می‌کند. نوار شیشه‌ای بالا به سبک Nexus 6P طراحی شده و علاوه بر فلش دوگانه و سیستم فوکوس خودکار لیزری میزبان دو دوربین است که به نام Leica مزین شده‌اند. در این مورد در بخش دوربین بیشتر می‌نویسیم. حسگر اثر انگشت نیز درست جایی قرار داده شده که هنگام در دست گرفتن گوشی انگشت اشاره‌تان روی آن قرار می‌گیرد.

به‌طور کلی طراحی و کیفیت ساخت پی 9 چیزی از پرچم‌داران بازار کم ندارد. بدنه فلزی باعث شده علاوه بر حس کیفیت بالا مشکلاتی نظیر برجای ماندن اثر انگشت نیز وجود نداشته باشد. هواوی P9 البته از استانداردهای ضدآب و گردوغبار بی‌بهره است اما نمی‌توان آن را یک عیب قابل توجه برشمرد.

مزایا: کیفیت ساخت بالا – ضخامت  و وزن کم – طراحی زیبا

معایب: شباهت نسبی به برخی گوشی‌های رقبا


حسگر اثر انگشت و اتصالات هواوی P9

حسگر اثر انگشت در پی 9 مانند تمام گوشی‌های اخیر دیگر این شرکت از سرعت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ترکیب سرعت بالا با این موضوع که برای استفاده از آن برخلاف گلکسی اس 7 یا آیفون 6اس نیازی به روشن کردن صفحه ندارید باعث شده این حسگر شاید بهترین حسگر اثر انگشت گوشی‌های هوشمند باشد. وقتی می‌خواهید گوشی را از جیبتان خارج کنید کافیست انگشتتان را در جای طبیعی خود قرار دهید تا وقتی گوشی را بالا آوردید صفحه آنلاک و روشن شده باشد.

Huawei-P9-Review-in-Farnet-09

هواوی همچنین چند کاربرد دیگر نیز برای حسگر اثر انگشت پی 9 در نظر گرفته است. با نگه‌داشتن انگشت روی حسگر در اپلیکیشن دوربین می‌توانید عکس بگیرید، تماس‌ها را پاسخ دهید، آلارم را متوقف کنید، با سوایپ روی آن به بالا و پایین کشوی نوتیفیکیشن‌ها را باز و بسته کنید و به چپ و راست بین عکس‌های گالری جابجا شوید.
از نظر اتصالات پی 9 تقریباً از همه اتصالات پرچم‌داران رایج بازار برخوردار است به جز NFC! با وجود این‌که احتمالاً در وب‌سایت‌های دیگر NFC را جز اتصالات پی 9 خوانده‌اید اما خوب است بدانید تنها نسخه تک سیم‌کارت پی 9 (EVA-L09) از اتصال NFC برخوردار است. از آن‌جا که نسخه وارد شده به کشور ما نسخه دوسیم‌کارته است پس خبری هم از NFC در آن نیست. NFC معمولاً برای اتصال سریع و بی‌دردسر ابزارهای هوشمندی مثل گجت‌های پوشیدنی، اسپیکرها و تگ‌های NFC مفید است و همچنین می‌توان با آن با استفاده از Android Beam به ارسال سریع تصاویر و فایل‌ها پرداخت.


صفحه‌نمایش هواوی P9

از آن‌جا که احتمالاً روزانه چند ساعتی را به صفحه‌نمایش گوشی خود خیره هستید بهتر است این نمایشگر کیفیت بالایی داشته باشد. هواوی برخلاف رقبا از یک پنل فول اچ‌دی IPS LCD استفاده کرده تا از معدود شرکت‌هایی باشد که هنوز به وضوح QHD روی نیاورده است. راستش را بخواهید ما از تصمیم هواوی خوشحال هستیم! تراکم پیکسلی بیش از 400 پیکسل بر اینچ امکان تشخیص پیکسل‌های جداگانه را توسط چشم غیرممکن می‌سازد و تنها جایی که ممکن است متوجه برتری پنل‌های QHD شوید استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی خواهد بود. به این ترتیب اگر از واقعیت مجازی استفاده نمی‌کنید وضوح 1080p خصوصاً در این اندازه صفحه برای شما تفاوتی با QHD نخواهد داشت.

Huawei-P9-Review-in-Farnet-03

از وضوح صفحه که بگذریم نوبت به کیفیت نمایش رنگ‌ها و کنتراست می‌رسد. فناوری IPS-NEO برای اولین بار در P8 به کار گرفته شد و می‌توان کیفیت نمایش آن را بهتر از سایر IPS LCDهای بازار دانست. هواوی نهایت روشنایی این صفحه را 500 نیت اعلام کرده و کنتراست تصویر نیز در حدود 1100:1 اندازه‌گیری شده است. خوشبختانه رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش تا حد زیادی واقعی و شاداب هستند. هواوی همچنین به‌صورت نرم‌افزاری امکان تغییر دمای رنگ‌ها را فراهم کرده تا بتوانید به سلیقه خود آن را تنظیم کنید.

huawei-display-temp

ازنظر زوایای دید نیز صفحه‌نمایش P9 هیچ مشکلی نداشته و از رقبایی مانند اچ‌تی‌سی 10 نیز بهتر عمل می‌کند. خوانایی زیر نور خوشید هم خوشبختانه یکی دیگر از نقاط قوت پی 9 است که نه‌تنها نسبت به نسل پیش بهتر شده بلکه به لطف فناوری IPS_NEO از بسیاری گوشی‌های گران‌تر از خود نیز بهتر است. شاید تنها نقطه ضعف نسبی این پنل را بتوان در بالا بودن حداقل روشنایی دانست؛ جایی که گلکسی اس 7 برای کاربرانی که در تختخواب هم دست از سر گوشی برنمی‌دارند بهتر باشد.

مزایا: وضوح مناسب – خوانایی عالی زیر نور خورشید – زوایای دید بسیار خوب – رنگ‌های واقعی

معایب: بالا بودن حداقل میزان روشنایی


عملکرد و کارایی هواوی P9

هواوی برخلاف بسیاری از رقبا مثل ال‌جی، سامسونگ، اچ‌تی‌سی و سونی از چیپست‌های ساخت کوالکام استفاده نمی‌کند. این شرکت در پی 9 از چیپست ساخت خود Kirin 955 استفاده کرده که مزایا و معایبی نسبت به رقبا دارد. همان‌طور که در مشخصات خواندید 4 هسته پردازشی 2.5 گیگاهرتزی Cortex-A72 به همراه 4 هسته کم‌مصرف 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53 سیستم 64 بیتی پردازش گوشی را تشکیل می‌دهند. پردازنده گرافیکی به‌کار رفته در این گوشی Mali-T880 یعنی همان پردازنده گرافیکی گلکسی اس 7 است با این تفاوت که هواوی از نوع 4 هسته‌ای و سامسونگ از نوع 12 هسته‌ای استفاده کرده است. به این ترتیب همان‌طور که انتظار می‌رود عملکرد گرافیکی پی 9 درست مانند پرچم‌داران قبلی این شرکت نسبت به رقبا ضعیف‌تر خواهد بود.

بااین‌وجود در تست‌هایی که بر روی این گوشی انجام دادیم پی 9 حتی در سخت‌ترین شرایط به‌راحتی از پس انجام تمامی کارها از وبگردی و فیلم‌برداری گرفته تا اجرای بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی برآمد و کوچکترین کندی یا لگ در عملکرد آن مشاهده نشد. به لطف هماهنگی خوب نرم‌افزار و سخت‌افزار پی 9 یکی از سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی است که می‌تواند سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز اجرا کند. در بازی‌هایی مانند FIFA 16 و Vain Glory که هر دو بازی‌های گرافیکی هستند پی 9 کاملاً روان عمل کرد و حتی در بازی‌های شلوغی مثل MARVEL Future Fight هم برخلاف پرچم‌داران دیگر متوجه افت فریم نشدیم. به این ترتیب حتی اگر به بازی‌های سنگین علاقه دارید P9 با وجود پردازنده گرافیکی ضعیف‌تر مشکلی در اجرای آن‌ها نخواهد داشت.

حالا بگذارید در بنچمارک‌های مختلف توانایی Kirin 955 را در هواوی پی 9 به چالش بکشیم. در تست پردازش خام Geekbench چندهسته‌ای، P9 فوق‌العاده عمل کرده و به لطف فرکانس بالاتر پردازنده نسبت به رقبا حتی از گلکسی اس 7، جی 5 و اچ‌تی‌سی 10 نیز بهتر عمل کرده است.

در تست ترکیبی و محبوب AnTuTu پرچم‌دار هواوی با کمی پیشرفت نسبت به Mate 8 امتیاز حدودی 97 هزار را کسب کرد که حدود 25 درصد ضعیف‌تر از رقبایی مثل گلکسی اس 7 و جی 5 است. دلیل این موضوع را می‌توان در پردازنده گرافیکی نسبتاً ضعیف‌تر پی 9 جستجو کرد. تست ترکیبی BaseMark OS 2.0 اما پی 9 را هم‌تراز با سایر پرچم‌داران قرار داده و نشان می‌دهد می‌توانید برای کارهای روزمره روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

تست واقع‌گرایانه‌تر FutureMark PC Mark for Android چند سناریو رایج مثل مرور وب، شبکه‌های اجتماعی، تایپ و ویرایش متن، ویرایش تصویر، تماشای ویدئو و … را شبیه‌سازی کرده تا عملکرد واقعی گوشی محک زده شود. در این تست پی 9 توانست امتیاز 6068 را کسب کند که حتی از گلکسی اس 7 و اچ‌تی‌سی 10 نیز امتیاز بهتری محسوب می‌شود. دلیل این امر احتمالاً وضوح پایین‌تر صفحه‌نمایش پی 9 است که به اعتقاد ما حرکت هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

در تست‌های فقط گرافیکی مثل 3DMark Sling Shot یا GFX Manhattan پی 9 همان‌طور که انتظار می‌رفت نسبت به رقبای گران‌قیمت‌تر خود عملکرد ضعیف‌تری را نشان داده است. چیپ گرافیکی 4 هسته‌ای به‌کار رفته در این گوشی حتی از گلکسی اس 6 سال گذشته نیز عملکرد ضعیف‌تری دارد اما وضوح 1080p باعث شده تا همان‌طور که گفتیم در بازی‌های سنگین نیز به ندرت متوجه افت فریم یا کندی شوید.

به‌طور کلی پردازنده پی 9 آن‌قدر سریع‌است که بتوانید به‌راحتی روی آن حساب کنید و پردازنده گرافیکی نیز با وجود ضعف نسبت به رقبا تمامی بازی‌های کنونی را به‌راحتی اجرا خواهد کرد. دستگاهی که در اختیار ما قرار داده شده بود نسخه 32 گیگابایتی به همراه 3 گیگابایت رم بود هرچند که در کارهای روزانه و مالتی‌تسکینگ نیز متوجه تأخیر و یا بارگذاری مجدد اپ‌ها نشدیم.

مزایا: کارایی و روانی عالی – قدرت پردازشی فوق‌العاده

معایب: عملکرد گرافیکی ضعیف‌تر نسبت به رقبا – رم 4 گیگابایتی تنها در نسخه با حافظه 64 گیگابایتی


نرمافزار و رابط کاربری هواوی P9

Huawei-P9-Review-in-Farnet-15

‌هواوی پی 9 از آخرین نسخه کنونی اندروید یعنی نسخه 6.0.1 مارشملو بهره می‌برد اما در پوسته EMUI v4.0 که بر روی آن قرار دارد کوچکترین نشانه‌ای از المان‌های متریال گوگل نخواهید دید! در واقع می‌توان گفت EMUI نسبت به پوسته‌های ال‌جی، سامسونگ و … بیشترین فاصله را با اندروید خالص دارد. هواوی سعی کرده در این نسخه از رابط کاربری خود تمامی ویژگی‌های مثبت رابط کاربری سامسونگ، ال‌جی، شیائومی و حتی iOS استفاده کرده تا EMUI از نظر امکانات غنی‌ترین پوسته اندروید باشد.

به این ترتیب رابط کاربری پی 9 امکانات خوب زیادی دارد که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منوی کشویی در پایین صفحه قبل شبیه به iOS با ابزارهای ضبط صدا، چراغ قوه، ماشین‌حساب و دوربین
  • یکپارچه کردن اپلیکیشن شماره‌گیر با مخاطبان
  • قابلیت نمایش متن آهنگ به صورت شناور روی صفحه‌ها
  • امکان دانلود تم‌های مختلف
  • اپلیکیشن سلامتی Health با قابلیت ثبت قدم‌ها و فعالیت‌ها
  • ویدئوپلیر قدرتمند با جسچرهای حرکتی برای مرور در ویدئو، تنظیم نور و صدا
  • اپلیکیشن زیبا و کارآمد هواشناسی شبیه به iOS
  • اپلیکیشن Backup برای پشتیبان‌گیری از اپ‌ها، مخاطبان، پیامک‌ها و … در فضای ابری
  • بخش Battery Manager برای بررسی اپلیکیشن‌های با مصرف زیاد و همچنین انتخاب حالت‌های مختلف
  • اپلیکیشن Phone Manager با امکاناتی جهت خالی کردن رم، مدیریت ترافیک مصرفی، فیلتر اسپم، قفل کردن اپلیکیشن‌ها
  • جسچرهای حرکتی برای قطع کردن زنگ گوشی، پاسخ دادن خودکار به تماس و مرتب کردن آیکان‌ها
  • حالت Mini Screen برای کوچک‌تر کردن صفحه برای کار با یک‌دست شبیه به تاچ‌ویز سامسونگ
  • امکان تغییر دکمه‌های مرور پایین صفحه شبیه به رابط کاربری ال‌جی
  • گرفتن اسکرین‌شات ادامه‌دار شبیه به تاچ‌ویز سامسونگ
  • نمایش کاور و دکمه‌های موسیقی در صفحه قفل
  • جستجوی سریع با سوایپ به پایین در صفحه‌خانگی مشابه Spotlight اپل

با وجود همه این امکانات که اکثر آن‌ها را در تصاویر مشاهده می‌کنید رابط کاربری هواوی تغییراتی غیرضروری را نیز در اندروید ایجاد کرده که گاهی ممکن است شما را کلافه کند. به‌طور مثال پس از فشردن دکمه چندوظیفگی پیش‌نمایش اپ‌ها به‌جای یک لیست عمودی افقی است و در این حالت حداکثر قادر به مشاهده 3 اپ در صفحه هستید. کشوی نوتیفیکیشن‌ها نیز کاملاً متحول شده و ظاهری شبیه به iOS دارد. تعامل با نوتیفیکیشن‌های در این حالت به‌راحتی اندروید خام نیست و همچنین این کشو تمام صفحه را خواهد پوشاند.

در صفحه قفل وقتی نوتیفیکیشن مربوط به اپلیکیشن را مشاهده می‌کنید با لمس آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و در واقع آن را باید به سمت راست بکشید تا وارد اپ مربوطه شوید؛ این در حالی است که در اندروید خالص یا سایر پوسته‌ها سوایپ به راست برای حذف نوتیفیکیشن انجام می‌شود. همه این موارد باعث گیج شدن کاربر خواهد شد.

علاوه بر این‌ها وجود اپلیکیشن‌های هواوی با ظاهر خاص خود در کنار اپلیکیشن‌های متریال گوگل یک دوگانگی ناخوشایند را به وجود آورده است. در صفحه‌خانگی EMUI خبری از کشوی اپ‌ها نیست و هواوی آیکان تمامی اپ‌ها را به سبک آیفون در صفحه‌خانگی و به دنبال یکدیگر چیده است. با نصب یک لانچر متفاوت البته می‌توانید مشکل صفحه‌خانگی و کشوی اپ‌ها را حل کنید اما سایر المان‌های رابط کاربری مانند نوتیفیکیشن‌ها تغییر نخواهد کرد.

به‌طور کلی اگر به گوشی‌های هواوی عادت داشته باشید احتمالاً از امکانات اضافه پی 9 خوشحال هم خواهید شد اما اگر از طرفداران اندروید خام باشید EMUI شاید شما را کلافه کند. همچنین برخلاف گوشی‌های سامسونگ در این‌جا خبری از حالت MultiWindow برای اجرای همزمان دو اپ کنار یکدیگر نیست و احتمالاً برای این ویژگی باید تا عرضه آپدیت اندروید 7 نوقا منتظر بمانید.

مزایا: امکانات نرم‌افزاری فراوان – روانی رابط کاربری

معایب: تغییرات بیش از حد غیرضروری در اندروید خالص


دوربین هواوی P9

Huawei-P9-Review-in-Farnet-11

شاید بتوان دوربین پی 9 را بارزترین مشخصه این گوشی هوشمند دانست. هواوی با همکاری لایکا یک دوربین مونوکروم را نیز در کنار دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی آن قرار داده است. این شرکت سعی کرده به‌جای تغییر در گشادگی دیافراگم دوربین مثل سامسونگ از اطلاعات یک سنسور اضافه برای بهبود کیفیت تصاویر استفاده کند. سنسور مونوکروم یا همان سیاه‌وسفید از آن‌جا که نیاز به فیلتر کردن نور برای تشخیص رنگ ندارد می‌تواند جرئیات و محدوده دینامیکی بیشتری را ثبت کند و به همین دلیل نه‌تنها تصاویر سیاه و سفید با یک افکت ساده تفاوت زیادی خواهند داشت بلکه محدوده دینامیکی تصاویر رنگی نیز باید بهتر از رقبا باشد. هواوی همچنین از دوربین دوم برای ایجاد افکت عمق میدان شبیه به One M8 نیز استفاده کرده که البته نباید چندان روی دقت آن حساب باز کنید. میان‌بر اجرای سریع دوربین دوبار فشردن دکمه کاهش صداست که البته به سرعت رقبایی مثل گلکسی اس 7 نیست اما عملکرد بهتری نسبت به اچ‌تی‌سی 10 دارد.

رابط کاربری هواوی P9

بگذارید ابتدا از رابط کاربری دوربین شروع کنیم. هواوی پس از چند سال سرانجام توانسته یک اپلیکیشن عالی دوربین برای پی 9 تدارک ببیند. این اپ نه‌تنها امکانات فوق‌العاده‌ای دارد بلکه کار با آن ساده بوده و سرعت خوبی نیز دارد. در صفحه ابتدایی به‌جز دکمه‌های شاتر دوربین، گالری و فیلم‌برداری در سمت دیگر دکمه سوییچ به دوربین سلفی، افکت‌ها، تغییر فیلم (اشباع رنگی)، حالت عمق میدان و فلش قرار دارند.

درست بالای دکمه فلش یک کشو برای ورود به حالت تنظیمات دستی یا حرفه‌ای قرار داده شده تا بتوانید به‌راحتی به تنظیماتی از جمله حالت Metering، ISO، سرعت شاتر، Exposure یا نوردهی، نوع فوکوس خودکار و همچنین White Balance دسترسی داشته باشید. حالت پیشرفته دوربین پی 9 نسبت به بسیاری از رقبا بهتر است و می‌تواند نوردهی را تا 30 ثانیه انجام داده و یا تعادل سفیدی را برحسب درجه کلوین تغییر دهد. در این حالت همچنین طبق انتظار می‌توانید علاوه بر فایل فشرده JPEG فایل خام RAW را نیز ذخیره کنید تا بتوانید بعداً در اپلیکیشن‌های قدرتمند ویرایش عکس آن را به دلخواه خود تغییر دهید.

با سوایپ به راست کشویی برای انواع حالت‌های عکاسی باز خواهد شد. در این بخش علاوه بر حالت معمولی Photo حالت‌های مونوکروم برای عکاسی سیاه و سفید، Beauty برای رتوش چهره، پانوراما، HDR، حالت عکاسی شب، نقاشی با نور، Time Lapse (زمان‌گریز)، حرکت آهسته، واترمارک، ضبط صدا به همراه عکس و اسکن پرونده‌ها وجود دارد.

در حالت Light Painting می‌توانید با یک چراغ قوه یا فلش دوربین در صحنه‌های تاریک چیزی بنویسید، حرکت ستارگان را به شکل خطوط ممتد ثبت کنید و یا رد چراغ‌های اتومبیل‌ها را در شب به تصویری هنری تبدیل کنید. حالت حرکت آهسته به 720p@120fps محدود شده و نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید و حالت واترمارک نیز اطلاعات دلخواهی را مثل مکان، ارتفاع، تاریخ یا درجه حرارت به دلخواه شما روی عکس درج می‌کند.

Huawei-P9-light-painting

شاید حالت شب یکی از جالب‌ترین امکانات دوربین پی 9 باشد. با وجود این‌که می‌توانید با کاهش سرعت شاتر زمان نوردهی را در حالت حرفه‌ای افزایش دهید اما این حالت جدید روند روشن شدن عکس را به‌صورت زنده به شما نشان می‌دهد و می‌توانید هر جا که راضی بودید نوردهی را متوقف کنید تا به این ترتیب حتی در تاریک‌ترین صحنه‌ها تصاویری بسیار روشن ثبت کنید؛ البته اگر به یک سه‌پایه یا سطحی ثابت دسترسی داشته باشید.

با سوایپ به چپ منوی تنظیمات ظاهر می‌شود. در این بخش علاوه بر وضوح تصاویر و ویدئوها می‌توانید تایمر، کنترل صوتی، عکاسی با لمس صفحه، فوکوس سوژه‌ای و سایر تنظیمات مشابه را انجام دهید.

کیفیت تصاویر دوربین هواوی P9

از اپلیکیشن عالی دوربین پی 9 که بگذریم نوبت به کیفیت تصاویر می‌رسد. شاید تصور کنید کیفیت تصاویر پی 9 قابل رقابت با پرچم‌دارانی مثل گلکسی اس 7 نخواهد بود اما باید بگوییم هواوی در دوربین این گوشی سنگ تمام گذاشته است. فوکوس روی سوژه‌ها شاید به سرعت فناوری Dual Pixel در گلکسی اس 7 نباشد اما با رقبای دیگر برابری می‌کند و مهم‌تر از همه این‌که می‌توانید روی تصاویر دوربین این گوشی حساب باز کنید.

محدوده دینامیکی تصاویر گرفته شده با دوربین پی 9 فوق‌العاده است. به این ترتیب جزئیات هم در سایه‌ها و هم بخش‌های بسیار روشن مثل آسمان حفظ شده و حتی بدون استفاده از HDR تصاویر از نظر محدوده دینامیکی با گلکسی اس 7 برابری کرده و یا حتی بهتر است. هواوی نسبت به سامسونگ بر روی تصاویر دوربین sharpening کمتری اعمال کرده و به این ترتیب برای صحنه‌های خلوت شاید جزئیات در عکس‌های این گوشی کمتر به نظر برسد اما در عوض تصاویر واقعی‌تر بوده و در صحنه‌های شلوغ عارضه‌های sharpening کمتر به چشم می‌خورد. معمولاً تمامی دوربین‌های گوشی در ثبت رنگ قرمز به دلیل ماهیت سنسور خود دچار مشکل هستند اما پی 9 به لطف سنسور مونوکروم می‌تواند واقعی‌ترین رنگ‌ها را ثبت کند.

اوضاع در تصاویر نور کم نیز کماکان برای پی 9 مساعد است. اگر تصاویر گرفته شده توسط دوربین این گوشی را با گلکسی اس 7 یا جی 5 مقایسه کنید متوجه خواهید شد تصاویر رقبا روشن‌تر ثبت شده است اما رنگ‌ها و نور در تصاویر پی 9 طبیعی‌تر بوده و روشنایی در حد واقعی خواهد بود. در هر صورت مسلّماً در یک زمان مساوی سنسور رقبای با دیافراگم گشاده‌تر می‌تواند نور بیشتری را جذب کند اما اگر دست لرزانی نداشته باشید با کاهش سرعت شاتر می‌توانید تصاویری روشن‌تر هم ثبت کنید. دوربین پی 9 در Night Mode به‌صورت خودکار زمان لازم برای باز بودن شاتر را انتخاب می‌کند و سعی می‌کند تصویری روشن اما طبیعی حاصل شود.

در تصاویر زیر تصویر سمت راست عکس مربوط به حالت خودکار، تصویر وسط حالت دستی با کاهش سرعت شاتر و تصویر سمت چپ حالت شب را نشان می‌دهد.

لنز دوربین پی 9 خوشبختانه عاری از عارضه‌هایی مثل Lens Flare یا کروماتیک ابریشن است و مسلماً عکاسان حرفه‌ای را راضی خواهد کرد.

حالت عمق میدان که پیش از این به آن اشاره کردیم به ادعای هواوی می‌تواند نقش دیافراگم قابل تنظیم را حتی پس از عکاسی ایفا کند. همان‌طور که انتظار داشتیم این حالت اغلب در تشخیص فواصل و مرزها اشتباه می‌کند و توصیه می‌کنیم زیاد روی آن حساب باز نکنید. البته خوبی دوربین پی 9 این است که برای اولین بار این افکت به‌صورت زنده و پیش از ثبت تصویر نمایش داده می‌شود و با تنظیم آن می‌توانید دقیقاً عکسی را بگیرید که مورد نظرتان است.

از کیفیت بسیار خوب تصاویر رنگی که بگذریم خوب است نگاهی به تصاویر سیاه‌و‌سفید سنسور مونوکروم پی 9 بیندازیم. این تصاویر با کنتراست و محدوده دینامیکی بسیار بهتر از یک افکت سیاه‌و‌سفید ثبت می‌شوند و با این‌که نویز بیشتری نسبت به تصاویری رنگی در آن‌ها دیده می‌شود نمی‌توان آن را در حد یک نقطه ضعف دانست. علاوه بر کیفیت تصاویر ثبت شده، صرفاً وجود حالت مونوکروم باعث می‌شود که به گرفتن تصاویر متفاوت سیاه‌و‌سفید تشویق شوید. وقتی عنصر رنگ از تصاویر شما جدا شود بیشتر بر روی سوژه‌ها، کادربندی و تقارت در تصاویرتان فکر می‌کنید و نتیجه آن حتی برای عکاسان مبتدی جذاب است.

تصاویر سلفی به لطف سنسور 8 مگاپیکسلی از جزئیات بسیار خوبی برخوردار بوده و از این نظر بهتر از نمونه‌های 5 مگاپیکسلی هستند. زاویه دید به اندازه کافی برای جای دادن دوستانتان کافیست و همچنین حالت پانوراما نیز سرعت و دقت بسیار خوبی دارد. هواوی همچنین مانند اپل و سامسونگ از صفحه‌نمایش به عنوان فلشی برای سلفی‌ها استفاده می‌کند. شاید تنها نکته منفی سلفی‌ها غیرطبیعی بودن رنگ پوست باشد.

کیفیت ویدئوهای دوربین هواوی P9

پی 9 ویدئوها را حداکثر در وضوح 1080p و با نرخ فریم 60fps ثبت می‌کند. اما معمولاً از آن‌جا که نرخ فریم 60fps جرئیات کمتری را ثبت می‌کند توصیه می‌شود در همه گوشی‌ها از همان نرخ 30fps استفاده کنید. با توان پردازشی و گرافیکی مناسبی که از P9 سراغ داشتیم انتظار می‌رفت این گوشی بتواند مانند رقبایش ویدئوهای 4K نیز ثبت کند اما متأسفانه خبری از این گزینه در تنظیمات دوربین نیست.

عیب دیگر دوربین پی 9 در بخش ویدئو نبود لرزش‌گیر اپتیکال است. به این ترتیب ویدئوهایی که در حال حرکت ثبت می‌کنید لرزان‌تر از رقبایی مثل گلکسی اس 7، اچ‌تی‌سی 10 یا جی 5 خواهند بود. با وجود این‌که حالت لرزش‌گیر دیجیتال در تنظیمات دوربین وجود دارد اما برخلاف چیزی که در آیفون اپل یا سری اکسپریای سونی دیده بودیم این ویژگی نه‌تنها محدوده دید را کاهش می‌دهد بلکه جزئیات را نیز به کلی نابود خواهد کرد! شاید به همین دلیل است که هواوی آن را به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال کرده است. متأسفانه امکان فیلم‌برداری با دوربین مونوکروم پی 9 وجود ندارد.

ویدئوهای سلفی نیز با وجود این‌که جزئیات خوبی دارند لرزان هستند و اگر قصد دارید در حرکت از خود و دوستانتان ویدئوی سلفی بگیرید مسلماً عملکرد پرچم‌داران رقیب در این زمینه بهتر خواهد بود.

مزایا: محدوده دینامیکی عالی – کنتراست و جزئیات مناسب عکس – عملکرد عالی تصاویر در نور کم – حالت‌های متنوع – حالت اختصاصی مونوکروم

معایب: ویدئوهای لرزان – نبود وضوح 4K – جزئیات کمتر نسبت به رقبا به خصوص در ویدئوها


صدا در هواوی P9

پی 9 از یک بلندگو در پایین خود برخوردار است که از نظر بلندی و کیفیت متوسط ارزیابی می‌شود. مسلّماً نمی‌توانید آن را با بلندگوهای استریو گوشی‌هایی مثل نکسوس 6P یا اچ‌تی‌سی 10 مقایسه کنید اما احتمالاً چنین انتظاری هم نداشته‌اید.

Huawei-P9-Review-in-Farnet-08

از نظر خروجی صدای هدفون با وجود ادعای 24 بیتی بودن هواوی مانند اکثر تولیدکنندگان از یک چیپست DAC اختصاصی استفاده نکرده و اگر از هدفون‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت استفاده می‌کنید احتمالا HTC 10 یا LG V10 گزینه‌های بهتری هستند. اما خوشبختانه کیفیت صدا در فرکانس‌های مختلف از گلکسی اس 7 و جی 5 (بدون ماژول B&O) بهتر است هرچند که بلندی صدا برای هدفون‌های بزرگ مناسب نیست.


باتری هواوی P9

هواوی در پی 9 از یک باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده که هم‌تراز رقباست. با توجه به صفحه‌نمایش 5.2 اینچی 1080p می‌توان از پی 9 انتظار عمر شارژ بسیار خوبی را داشت. این بار هم هواوی سعی کرده با ترفندها و امکانات نرم‌افزاری فراوان عمر شارژ حتی بیشتری را نیز برای کاربر فراهم کند.

در استفاده نسبتاً سنگین شامل بازی کردن، عکاسی، وبگردی، شبکه‌های اجتماعی و تماشای فیلم پی 9 به راحتی قادر است یک روز کامل را برای شما دوام بیاورد و اگر اهل استفاده سبک هستید حتی می‌توانید بیش از یک روز و نیم روی باتری پی 9 حساب باز کنید.

هواوی در تنظیمات گوشی سه حالت مختلف Smart، Performance و Ultra را قرار داده است. حالت Smart به صورت هوشمندانه فرکانس پردازنده را طوری تنظیم خواهد کرد که تعادل خوبی میان کارایی و عمر شارژ باتری برقرار شود. اگر در بازی‌های به کندی و لگ برخورد کردید می‌توانید با قرار دادن گوشی در حالت Performance از حداکثر توان سخت‌افزاری پی 9 بهره‌مند شوید. حالت Ultra نیز که پیش از این در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم همه امکانات گوشی را به جز تماس و پیامک غیرفعال کرده و صفحه را نیز به رنگ سیاه‌وسفید تبدیل می‌کند تا شارژ بیشتری حفظ شود.

هواوی پی 9 به فناوری شارژ بی‌سیم و یا شارژ سریع مجهز نیست و برای شارژ کردن کامل آن باید تقریباً دو ساعت منتظر بمانید. در مواقع ضروری که حتی به ذخیره انرژی بیشتری نیاز دارید هواوی یک حالت به نام ROG Power Saving نیز در بخش باتری قرار داده که وضوح صفحه را به 720p کاهش خواهد داد. این حالت عمر شارژ را افزایش داده و همچنین می‌تواند باعث افزایش نرخ فریم بازی‌ها شود؛ البته اگر به آن نیاز داشته باشید.

در تست بنچمارک باتری PCMark که عملیات وبگردی، تماشا فیلم، شبکه‌های اجتماعی، ویرایش متن و تصویر را شبیه‌سازی می‌کند باتری پی 9 توانست مدت 7 ساعت و 17 دقیقه دوام بیاورد که این مدت نشان‌گر عمر شارژ بسیار خوبی است. البته تست در روشنایی حدود 40 درصد انجام شد که برای فضاهای داخلی کاملاً مناسب است.

در مجموع عمر باتری پی 9 را می‌توان در سطح گلکسی اس 7 یا اچ‌تی‌سی 10 و کمی بهتر از جی 5 ارزیابی کرد اما در مقایسه با گوشی‌های بزرگ‌تری با باتری بزرگتر مانند هواوی میت 8 یا گلکسی نوت 5 پرچم‌دار جدید هواوی عمر شارژ کمتری دارد.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هواوی پرچم‌دار جدید خود را در شرایطی وارد بازار کرده که رقبای بسیار سرسختی مانند گلکسی اس 7 انتظارش را می‌کشند. با این وجود این شرکت چینی تمام سعی خود را کرده تا پی 9 نه‌تنها چیزی از رقب کم نداشته باشد بلکه در برخی زمینه‌ها بهتر عمل کند. انتخاب یا عدم انتخاب پی 9 مانند هر گجت دیگری به انتظارات شما و مزایا و معایب این گوشی بستگی دارد.

Huawei-P9-Review-in-Farnet-02

پی 9 کیفیت ساخت و طراحی بسیار خوبی دارد، صفحه‌نمایش آن هر کسی را راضی می‌کند و از نظر امکانات نرم‌افزاری و عمر شارژ نیز چیزی کم ندارد. شاید نقطه قوت اصلی این گوشی و وجه تمایزش با رقبا دوربین دوگانه آن باشد. به لطف یک سنسور مونوکروم پی 9 می‌تواند عکس‌هایی عالی در هر شرایط نوری بگیرد و حالت‌های حرفه‌ای دوربین آن نیز در کنار تصاویر سیاه‌وسفید برای عکاسان و علاقمندان به عکاسی فوق‌العاده است.

به اعتقاد ما انتخاب یا عدم انتخاب پی 9 به دو فاکتور مهم بستگی دارد: اگر می‌توانید با رابط کاربری هواوی بسازید و همچنین کمی لرزان بودن و وضوح کمتر ویدئوها نیز برایتان اهمیت چندانی ندارد پی 9 در بازه قیمتی خود بی‌نظیر است. فراموش نکنید که هواوی این گوشی را در بیشتر نقاط دنیا با قیمت مشابه گلکسی اس7، ال‌جی جی 5 و سایر رقبا می‌فروشد اما در ایران می‌توانید آن را بسیار ارزان‌تر تهیه کنید. با بررسی پی 9 به این نتیجه رسیدیم که شاید همیشه بهترین پرچم‌‌دار برای شما گران‌ترین آن‌ها نیست.

مزایا:

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • روانی و عملکرد عالی
  • کیفیت تصاویر عالی حتی در نور کم
  • سنسور مونوکروم اختصاصی
  • امکانات فراوان نرم‌افزاری
  • قیمت استثنایی

معایب:

  • ویدئوهای لرزان (به‌دلیل عدم وجود OIS) با وضوح کمتر نسبت به رقبا
  • برخی تغییرات غیرضروری و گاهی آزاردهنده در رابط کاربری اندروید خالص
  • نبود اتصال NFC در نسخه دو سیم‌کارت (نسخه رسمی ایران)
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. سحر می‌گوید

    سلام دوستان من میخوام گوشی بخرم ولی همه میگن فقط سامسونگ من میخوام هواوی بخرم میگن پشیمون میشی راست میگن

    1. محسن صحافی می‌گوید

      نمیشه یه فرمول کلی برای این موضوع ساخت. باید گوشی‌ها رو در کنار هم مقایسه کرد

  2. مجید می‌گوید

    من خودم الان هانر 4c دارم و به اندروید شش آپدیت کردم . خداییش ازش راضیم . خیلی خوبه که برای این رده گوشی هم نه تنها اندروید پنج بلکه شش رو هم ارائه کردن . خلاصه هوآوی نسبت به گذشته خیلی خوب شده و حتما قراره دل انگیز تر هم بشه

  3. Mohammad reza می‌گوید

    من الان Huawei mate8 دارم و خیلی متاسفم که یکم صبر نکردم تا p9 بگیرم ولی از همینی هم که دارم خیلی راضیم

    1. فرهاد می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      به هیچ وجه ناراحت نباش،میت هشت علاوه بر ظاهر زیباتر و صفحه بزرگتر و دوربین اصلی بالاتر و باتری قوی تر؛تقریبا از سخت افزار مشابهی استفاده میکنه(گرافیک یکسان و پردازنده کمی ضعیف تر(در بنچمارک موثره نه در کاربری)) پس کاملا از انتخابتون راضی باشید.
      ضمنا اگه به گوشی جدید باشه هرسال شرکتایی مثل هواوی گوشی جدید میدن منتها میت 8 واقعا کامله و بالاتر از اون نیازی نیست

  4. silvrboy می‌گوید

    ازگوشی های هواوی خوشم نمیاد..اولا پشتیبانی ضعیف در اپدیت گوشی هاش .دوم هم استفاده از پردازنده های کرین در پرچمداهاش که از نظر قدرت گرافیکی افتضاح هستن …اما در کل ممنون از بررسی تون کامل و زیبا ومفید.

    1. فرهاد می‌گوید

      اتفاقا از لحاظ اپدیت خیلی خوبه:اگه اخیرا هواوی میداشتی این نظرو نداشتی(وای تری که ارزون ترین گوشیشه بارها اپدیت شد و پی هشت لایت هم اندروید شش دریافت کرد)
      از لحاظ گرافیک هم شاید مثل سامسونگ اس سون گرافیکش هشت هسته ای نباشه اما همون گرافیکه نسخه چهار هسته ایش(Mali T880 MP4)
      نکته ای که اینجا مهمه با توجه به ابعاد استاندارد صفحه نمایش و نسخه چهار هسته ای پردازشگر گرافیک اس سون قطعا برای تمامی نیاز های کاربری کافیه.
      مطمئنا با این قیمت کاملا بی رقیبه

      1. فرهاد می‌گوید

        ببخشید حواسم نبود گلگسی اس سونMali T880 MP12 هست یعنی دوازده هسته ای که اشتباها گفتم هشت

      2. علی می‌گوید

        هوآوی به تازگی داره از گوشی هاش پشتیبانی می کنه و به اون ها آپدیت عرضه میکنه.
        اون بی مهری که هواوی به p7 کرد ، واقعا جای تاسف داره. هوآوی حتی اندروید 5 به p7 نداد ، که پرچمدار سال 2014 هوآوی بود،
        هواوی p8 عرضه کرد فقط به خاطر بالا بودن اندروید نسبت به p7 وگرنه p8 کپی ناقص از p7 بود…

  5. بردبار می‌گوید

    من وقتی تازه اومده بود خریدم و قیمتش نسبت به امروز فرق داشت. یه موضوعی که هست اینه که یه بار از دستم افتاد زمین و متاسفانه قاب پائینش یه خش بدی افتاد کلا قاب دورش به خط و خش خیلی حساسه و بهتره بامپر استفاده کنید.