گوگل برای کاهش هزینه برق خود از هوش مصنوعی DeepMind استفاده کرده است

حدود ۴ ماه از موفقیت بزرگ هوش مصنوعی گوگل یعنی DeepMind، یعنی پیروزی بر قهرمان بازی Go گذشته است که حالا مسئولان گوگل خبر از موفقیت‌های دیگر این هوش مصنوعی می‌دهند که توانسته از هزینه‌های این شرکت در مصرف برق بکاهد.

1

پس از خرید پرسروصدای ۴۰۰ میلیون دلاری گوگل که ماه‌ها پیش اتفاق افتاد و در آن استارتاپ هوش مصنوعی DeepMind را خریداری کرد، حالا شاهد آن هستیم که این هوش مصنوعی با صرفه‌جویی‌هایی که توانسته در مصرف برق انجام دهد، کمی از آن هزینه کاسته است و وارد درآمدزایی شده است.

در این باره آقای دمیس هسبیس از شرکت گوگل به بلومبرگ گفته است که هوش مصنوعی DeepMind مصرف برق در دیتاسنترهای گوگل را به‌لطف استفاده‌ی فوق بهینه از تجهیزات، مانند سیستم‌های خنک کننده، چندین درصد کاهش داده است. البته به‌طور دقیق مقدار این کاهش مصرف مشخص نیست؛ اما گوگل در سال ۲۰۱۴ به‌تنهایی حدود 4.4 گیگاوات ساعت مصرف داشته است که حتی کاهشی کوچک در این مقدار می تواند میلیون‌ها دلار را برای گوگل ذخیره کند.

گوگل حتی انتظار دارد که این کاهش مصرف در گذر زمان بیش‌تر شود. هوش مصنوعی DeepMind در گذر زمان خلأهای موجود در پوشش خود را پیدا می‌کند و به گوگل اعلام می‌کند که چه جاهایی برای بررسی و کنترل بهتر نیاز به سنسورهای بیش‌تر دارند. این تنها بخشی از خدماتی است که نرم‌افزار می‌تواند به انسان ارائه دهد. گرچه مبلغی که صرف خرید این هوش مصنوعی شده است نسبت به دارایی گوگل بسیار کم است، اما انتظار می‌رود که بازده بسیار بالایی داشته باشد و حتی بتواند در کنار هزینه‌هایی که گوگل در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده است، به محیط‌زیست کمک شایانی کند.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    کار جالبیه