شرکت Softbank، کمپانی ARM را با قیمت ۳۱.۴ میلیارد دلار خریداری می‌کند

بزرگترین قرارداد خرید یک شرکت فناوری انگلیسی در راه است،‌ بر اساس گزارش‌ها شرکت SoftBank قصد خرید ARM را با قیمت گزاف ۳۱.۴ دارد.

0

تنها یک هفته پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شاهد قرار دادی بزرگ در عرصه فناوری انگلیس هستیم. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث شد شرکت ARM که یک شرکت خوشنام انگلیسی در زمینه تولید چیپست است، به هدفی مناسب برای سرمایه گذاران خارجی تبدیل شود. ناگفته نماند که ARM به لحاظ ابعاد و گستردگی به هیچ وجه با شرکت‌های بزرگ‌تری نظیر اینتل قابل قیاس نیست؛ اما ARM در مدت حضور خود توانسته است وزنه‌هایی بزرگ‌تر از توان این شرکت را بردارد و در حال حاضر با سلاطین بزرگ فناوری نظیر اپل و سامسونگ همکاری‌های گسترده‌ای را در دستور کار دارد. بد نیست بدانید ۱۵ میلیارد چیپست ساخت دست ARM در سال گذشته روانه بازار شده است و انتظار می‌رود به این آمار ۳ میلیارد چیپست دیگر نیز اضافه شود. نیمی از این تعداد چیپست‌ها در گوشی‌های همراه هوشمند جا خوش خواهند کرد. به این ترتیب ARM سلطان بلامنازع در چیپست‌های موبایلی است و با وجود تلاش‌های زیاد اینتل هنوز پردازنده‌های Atom فاصله زیادی با پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM دارند.

شرکت SoftBank در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های وسیعی را انجام داده است. مدیر عامل این شرکت آقای ماسایوشی سان (Masayoshi Son)، پیش از این واحد موبایل Vodafone در چین را نیز به قیمت ۱۵ میلیارد دلار خریداری کرد، این خرید باعث شد در حال حاضر SoftBank سومین اپراتور بزرگ موبایل در ژاپن باشد. سه سال پیش نیز SoftBank توانست Sprint را با مبلغی حدود ۲۰ میلیارد دلار خریداری کند. اما نسبت به این عدد و رقم‌ها باید گفت انصافاً خرید ARM گران‌ترین خرید SoftBank خواهد بود. البته بدون شک SoftBank در خرید ARM بی‌گدار به آب نخواهد زد. همان‌گونه که اشاره شد چیپست‌های ARM در حال حاضر در بیشتر از نیمی از گوشی‌های همراه هوشمند موجود در بازار حضور دارد و این آمار حکایت از تسلط ARM بر بازار دارد. از طرف دیگر، شرکت‌های بزرگ‌تری نظیر اینتل در بازار موبایل سهم مطلوبی ندارند و با این حساب می‌توان گفت خرید ARM از جانب SoftBank بی‌دلیل نیست.

در مجموع باید گفت، پس از عقد این قرار داد ARM جان تازه‌ای می‌گیرد و بدون شک شاهد تغییرات اساسی در سیاست‌های ARM خواهیم بود؛ از طرف دیگر رقبای آرم نیز دست روی دست نخواهند گذاشت و این خرید چندین میلیارد دلاری باعث خواهد شد در یکی دو سال آینده شاهد تغییراتی در صنعت چیپست‌های تجهیزات هوشمند باشیم.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.