گوشی‌های آیفون از بازار موبایل جمع‌آوری می‌شوند؟

حتماً در چند روز اخیر در مورد طرح رجیستری گوشی‌های وارداتی خبرهایی شنیده‌اید. امروز مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق گفته ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های آیفون به استان‌ها داده شده و در صورت عدم تأسیس نمایندگی رسمی این برند در ایران فروش گوشی‌های آن در ایران ممنوع خواهد شد.

10

عباس نخعی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به در پیش رو بودن اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل و لزوم ورود نمایندگی‌ها به کشور اظهار کرد:

در حال حاضر تصمیم بر این است که تنها گوشی‌هایی قابلیت فعالیت و خرید و فروش در کشور را داشته باشند که دارای نمایندگی در کشور هستند، ولی این امکان نیز وجود دارد که پس از اجرای این طرح، تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ شود.

abbas-nakhaei

او همچنین درباره آیفون نیز می‌گوید:

در حال حاضر ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است.  اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، این کمپانی اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند قطعاً تمام گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

در حال حاضر ما ابلاغیه جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند را به تمام استان‌ها اعلام کرده‌ایم و در صورت عدم تأسیس نمایندگی این برند در کشور تا روز اجرای طرح رجیستری، تمام محصولات موبایل این برند از سطح بازار جمع‌آوری خواهد شد

همان‌طور که در خبرها شنیده‌اید قرار است کد IMEI گوشی‌هایی که از طریق مجاری قانونی به کشور وارد می‌شوند ثبت شده و اپراتورها تنها قادر به ارائه خدمات به این گوشی‌ها باشند. به این ترتیب گوشی‌هایی که به‌صورت قاچاق وارد شده و یا نمایندگی رسمی در ایران ندارند از آنتن‌دهی مخابراتی محروم خواهند شد.

اما در مورد آیفون غلامحسین کریمی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی در گفتگو با فارس در واکنش به اظهارات مدیرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این‌گونه می‌گوید:

اتحادیه دستگاه مخابراتی موافق مبارزه با قاچاق است اما با روش فعلی مخالف است زیرا کار از طریق کارشناسان پیگیری نمی‌شود. اگر ابلاغیه‌ای درباره جمع‌آوری گوشی‌های برندی صادر شده این ابلاغیه باید از طریق اتحادیه به اطلاع اعضاء رسانده شود در حالی که اتحادیه از چنین ابلاغیه‌ای بی‌خبر است. ر حال حاضر هیچ شرکتی نمایندگی رسمی اپل را در ایران ندارد و درباره برندهای کره‌ای و چینی گوشی موبایل تقریباً نمایندگی به صورت مستقیم است.  درباره اپل نیز اگر از اتحادیه مشورت می‌گرفتند نظر اتحادیه این بود که با توجه به پر استفاده بودن گوشی‌های آیفون بهتر است واردکنندگان مجاز این برند مشخص شوند و تعداد دستگاه‌هایی که وارد کرده‌اند همراه با IMEI مشخص شود. زیرا نمی‌توان یک برند پر استفاده را از بازار حذف کرد.

به این ترتیب بسیاری کارشناسان اعتقاد دارند ممنوعیت ورود یک برند محبوب به بازار ایران ممکن است نه‌تنها باعث بهبود وضعیت قاچاق نشود بلکه فروشندگان را به یافتن راهی برای دور زدن طرح رجیستری تشویق کند. گوشی‌های آیفون در بازار از تقاضای بسیاری برخوردار هستند و شاید تنها اثر آنی چنین طرحی افزایش قیمت نجومی آن و نارضایتی مصرف‌کننده باشد.

تسنیم خبرگزاری فارس

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. آریا می‌گوید

    حتما بابت نمایندگی آنچنان پول هنگفتی باید پرداخت که به همین دلیل کسی نمایندگی نمیگیره

  2. sadegh می‌گوید

    اگه من الان آیفون بخرم آنتن دهی شو قطع میکنن

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر یکبار با سیم کارت تست کردید و آنتن داشت دیگه مشکلی واسش پیش نمیاد

  3. من می‌گوید

    یعنی تا اطلاع ثانوی آیفون نمیشه خرید؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      طرح رجیستری متوقف شده دوست عزیز میتونین بخرین. در حال حاضر مشکلی نیست

  4. محمود دهقان می‌گوید

    طبق قانون باید بعد طرح ریجستری اگر گوشی به صورت قاچاق وارد شد ، اپراتورها بهش سرویس ندن نه اینکه قبل این آیین نامه کسی که آیفون خریده و داره استفاده میکنه هم شامل این طرح بشن
    اگر به این صورت بشه و کسانی که قبل این طرح ایفون خریدن و دارن استفاده میکنن رو هم مشمول این طرح بکنن . درخواست ابطال این آیین نامه رو میشه از دیوان عالی کشور خواست ….
    شاید خودم همچین کاری رو کردم

    در ضمن خودم ایفون ندارم ………………

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در مورد گوشی هایی که فعلاً در حال استفاده هست مشکلی ایجاد نمیشه

  5. Amir می‌گوید

    چرررت محظ گفتن
    مث قضیه سرور تلگرام هست
    مگه میتونن جلو خرید میلیونی آیفون تو ایرانو بگیرن
    بعدشم وقتی اپل تمام محصولاتش تو ایران قاچاق از امارات میاد
    اصلا به ایران به چشم یه بازار نگاه نمیکنه
    ایران داره از ذخیره گوشی عرب ها استفاده میکنه
    حالا جمع هم بشه اصلا هیچ تاثیری برا اپل نداره
    اینا هر از مدتی جو گیر میشن
    بعدشم میره تا 5 سال بعدش

    مگه سال نود نبود میریختن همه گوشیا رو جمع میکردن که قاچاقن

    وای مردم از خنده

    1. فرهاد می‌گوید

      شما خواب بودی بشین بخند به خودت
      پنج سال قبل توی بازار پر از گوشیای چرت چینی با مارکاری عجیب بود ولی الان همه برند های بازار به استثنای نوکیا و اپل نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش دارن

      درباره تلگرام هم شما خوابی بهتره بدونی تا سال دیگه فرصت دادن بهش(جایگزین هم زیاد دارن واسش مثل سروش و بیسفون)

      و جلوی خرید و کاربرا رو هم به راحتی میتونن بگیرن
      ویچت و بیتاک فیلتر شد ؛ موبایل هم ده ها مارک چرت حذف شد.

      خوش باش…:)

      1. صالح می‌گوید

        نامردی اگه همین امروز تلگرامت رو پاک نکنی و نری از “سروش” و “بیسفون” استفاده کنی.
        چرا امثال شما فکر میکنید میشه جلوی دسترسی آزاد رو گرفت؟! چرا نمیبینید توی یه مورد هم موفق نبودید تا حالا؟!