گوگل از برنامه خود برای ساخت یک هدست واقعیت مجازی مستقل منصرف شده است

گوگل به‌تازگی پروژه‌ای مبنی بر ساخت یک هدست واقعیت مجازی مستقل و بدون نیاز به گوشی هوشمند که شبیه به دستگاه‌هایی نظیر آکیولوس ریفت از فیس‌بوک و Vive از HTC به نظر می‌رسید را منتفی کرده است.

0

احتمالاً این کار از تلاش مداوم گوگل برای ساده کردن پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ترش ریشه می‌گیرد. این بار گوگل سعی کرد به‌جای سخت‌افزار گران‌قیمت واقعیت مجازی، بر ابزارهای موردنیاز برای ساختن اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سرویس‌های موجود در گوشی‌های هوشمند که از این رسانه در حال شکل‌گیری استفاده می‌کنند، تمرکز کند.

گوگل از صحبت دراین‌باره خودداری کرده است.

این کمپانی در اردیبهشت‌ماه پلتفرم Daydream را عرضه کرد، پلتفرم و طراحی مرجعی برای سخت‌افزار جدید واقعیت مجازی که درواقع نسخه پیشرفته‌تری از هدست واقعیت مجازی گوگل کاردبورد محسوب می‌شود. (گوگل اظهار داشت که می‌خواهد هدست مخصوص Daydream را هم عرضه کند.) پلتفرم Daydream بر اساس جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید ساخته شده است.

در همین حال، در مرکز گوگل ایکس (که اکنون به شرکت جداگانه‌ای که همچنان زیرمجموعه شرکت اصلی گوگل یعنی Alphabet تبدیل شده است) پروژه واقعیت مجازی دیگری در حال شکل‌گیری بود. تیم 50 نفره‌ای نیز بر آن کار می‌کردند. هدف این پروژه ساخت سیستم‌عامل جدیدی جدا از اندروید، برای هدست واقعیت مجازی بود.

حالا به نظر می‌رسد که پروژه به همراه سیستم‌عامل، به نفع اندروید منتفی شده‌اند. معلوم نیست که این پروژه برای چه مدت در جریان بوده و البته گوگل بسیاری از پروژه‌ها مخصوصاً نمونه‌هایی که از گوگل ایکس شروع می‌شوند را در جهت دیگری ادامه می‌دهد و یا به‌کلی منتفی می‌کند.

این حرکت نشان می‌دهد که این کمپانی به رقابت در تولید سخت‌افزار با شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک، سامسونگ، HTC و دیگران که ابزار گران‌قیمت‌تر واقعیت مجازی را عرضه می‌کنند، علاقه چندانی ندارد. در زمان عرضه Daydream توسط گوگل، بسیاری از افراد استراتژی گوگل برای تمرکز بر موبایل و انتخاب زمینه‌ای با آینده مشخص آن‌هم در فنّاوری‌ که هنوز خود را ثابت نکرده است را خاطرنشان کردند.

تعطیل کردن این پروژه مسلماً به معنی اعتراف به شکست گوگل درزمینهٔ واقعیت مجازی نیست. طبق برخی منابع، واحد و منابع اختصاص‌یافته به فنّاوری واقعیت مجازی در گوگل عظیم است، اما هنوز از وسعت آن بی‌اطلاعیم.

recode

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.