آیا می‌دانید چرا روی کلیدهای F، J و 5 صفحه‌کلید برآمدگی وجود دارد؟

شاید شما هم در زمان تایپ یا تمیز کردن یک کیبورد استاندارد، متوجه برآمدگی روی کلیدهای F، J و 5 شده باشید. شاید برخی از شما فکر کنید که این ایراد در تولید کیبوردها است. امروز باهم علت این امر را بررسی می‌کنیم.

5

پیش از هر چیز، اصلاً چرا از کیبوردهای QWERTY استفاده می‌کنیم؟

طراحی کیبورد QWERTY کامپیوترها بر اساس طراحی ماشین‌های تحریر اولیه انجام‌شده است. تا اواخر قرن نوزدهم، کلیدهای ماشین‌تحریر به ترتیب حروف الفبا چیده شده بودند. در سال 1872 میلادی دانشمند Christopher Latham Sholes (1819 – 1890 بعد از میلاد مسیح) اولین ماشین‌تحریر که به کیبورد QWERTY مجهز شده بود را ابداع کرد. این طراحی جدید برای کم کردن سرعت تایپیست‌های سریع بود! بااینکه بسیار عجیب به نظر می‌رسد، اما کم کردن سرعت تایپیست‌ها بی‌علت نبود. در آن زمان که کلیدها به ترتیب حروف الفبا قرار می‌گرفتند، برخی از افراد به‌قدری سریع تایپ می‌کردند که بخش چکشی و مکانیکی کلیدها گیر می‌کرد (بیشتر در زمان تایپ TH و TS)؛ پس با کم کردن سرعت تایپیست‌ها، گیرکردن و خراب شدن ماشین‌تحریر هم کمتر اتفاق می‌افتاد.

کیبوردهای QWERTY در بسیاری از کشورهای انگلیسی‌زبان محبوبیت خود را حفظ کردند (حتی بااینکه دلیل اختراع آن کم کردن خرابی‌های ماشین‌تحریر بود). جالب است که اگر سرعت تایپ با کیبوردهایی که دکمه‌هایشان به ترتیب حروف الفبا چیده شده بود بسیار بالا بود، چرا پس از اختراع کامپیوتر و کیبوردهای الکترونیکی، دوباره از آن چینش به ترتیب حروف الفبا در کلیدها استفاده نشد.

و حالا اصل مطلب! چرا دکمه‌های F، J و 5 در هر کیبوردی دارای برجستگی هستند؟ این کلیدها محل قرارگیری انگشتان کاربر را نشان می‌دهند. اگر می‌خواهید با سرعت‌بالا و بدون نگاه کردن به کیبورد تایپ کنید، باید از این برجستگی‌ها برای پیدا کردن جای انگشتان خود استفاده کنید؛ به‌این‌ترتیب که دو انگشت سبابه (اشاره) خود را بر کلیدهای F و J نگه‌دارید.

how-to-put-fingers-on-keyboard

در واقع به‌جز صفحه‌کلید کامپیوتر این برجستگی‌ها را می‌توانید بر روی وسایل دیگری مثل ریموت کنترل تلویزیون یا کنترلرهای کنسول‌های بازی نیز پیدا کنید. به این ترتیب وقتی به آن‌ها نگاه نمی‌کنید می‌توانید جای دکمه‌ها را به سادگی تشخیص دهید.

برای رسیدن به‌سرعت بیشتر در تایپ این مراحل را دنبال کنید

  • انگشت سبابه دست چپ خود را بر کلید F و انگشت سبابه دست راست خود را بر کلید J قرار دهید.
  • سه انگشت باقی‌مانده در دست چپ را بر کلیدهای D، S و A قرار دهید.
  • همین انگشت‌ها در دست راست را بر کلیدهای k، L و; یا: قرار دهید.
  • هردو انگشت شست خود را بر دکمه اسپیس قرار دهید.
  • اگر کیبورد شما به کلید اعداد سمت راست نیز مجهز است، از انگشت سبابه دست راست خود برای گرفتن دکمه 5 استفاده کنید.
  • عادت کنید که هر بار پیش از شروع به تایپ، انگشتان سبابه‌تان بر F و J قرارگرفته باشند.

استفاده از برجستگی‌ها اولین بار توسط June E.Botich در سال 2002 میلادی پیشنهادشده و از آن زمان تاکنون در کیبوردهای استاندارد استفاده می‌شود.

برخی حقایق درباره کیبورد QWERTY

  • می‌توانید به کمک اولین ردیف حروف در کیبورد، کلمه typewriter (ماشین‌نویس) را تایپ کنید.
  • شاید خودتان هم متوجه شده باشید که عبارت QWERTY به کمک 6 حرف سمت چپ و بالای کیبورد نوشته می‌شود.
  • کیبوردهایی که امروزه در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند و دارای حروف و عدد هستند، نیمه QWERTY محسوب می‌شوند.

knowandshare

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. آرش می‌گوید

    سلام. خواستم ازبابت اطلاعات و آموزشهایی که میدهید ازشما تشکروقدردانی کنم.سلامتی و پیشرفت روزافزون تاسرافرازی برایتان آرزومندم.

  2. امید می‌گوید

    سلام خدمت شما ،
    چند سال پیش ک هنوز گوشیها لمسی نبود و اون برامدگی روی صفحه کلید شماره ی 5 گوشیها بود خیلی برام جالب بود دلیلش ، خیلی کنجکاو بودم بدونم دلیلش چیه چندبارم سرچ کردم و از خیلیا پرسیدم ولی جوابی پیدا نکردم ک الان یهویی این مطلبو خوندم ، خیلی جالب بود مرسی خسته نباشید

  3. omid می‌گوید

    salam tashakor

  4. علی می‌گوید

    جالب بود

  5. حمیدرضا می‌گوید

    سلام خیلی مفید بود ممنون