گوگل در حال کار بر روی نسخه واقعیت مجازی مرورگر کروم برای اندروید است

شاهد گسترش و رواج واقعیت مجازی هستیم و به همین منظور با خبر شدیم گوگل در حال کار بر روی نسخه واقعیت مجازی مرورگر کروم اندروید است.

0

گوگل قصد دارد با استفاده از واقعیت مجازی رنگ و رویی تازه به گشت و گذار در اینترنت ببخشد و برای اینکار از مرورگر کروم اندروید استفاده خواهد کرد. جدیدترین نسخه توسعه‌دهندگان مرورگر کروم نسخه اندروید از استاندارد متن باز WebVR پشتیبانی می‌کند. در نسخه توسعه‌دهندگان کروم اندروید شاهد اشاره به ویژگی VR Shell هستیم. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد هر وب‌سایتی را حتی اگر از WebVR پشتیبانی نکند هم با واقعیت مجازی مرور کنند.

استاندارد WebVR در واقع رابط برنامه کاربری به زبان جاوا است که فرآیند ایجاد وب‌سایت‌های سازگار با واقعیت مجازی را آسان می‌کند. به این ترتیب وب‌سایت‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی نمی‌کنند با واقعیت مجازی در دسترس نبودند با این حساب اگر کاربر با هدست واقعیت مجازی مشغول به گشت و گذار در اینترنت باشد و به وب‌سایتی مراجعه کند که سازگار با واقعیت مجازی نیست مجبور است تا هدست خود را کنار بگذارد. اما تمهیدات جدید گوگل در نسخه کروم اندروید باعث خواهد شد تا کاربران با استفاده از هدست واقعیت مجازی در وب‌سایت‌‌هایی که با واقعیت مجازی سازگار نیستند نیز گشت و گذار داشته باشند. فناوری جدید VR Shell گوگل کاربران مرورگر کروم نسخه اندروید را قادر خواهد ساخت تا هر وب‌سایتی را به صورت واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه مشاهده کنند. ناگفته نماند که در این بین سامسونگ نیز دست روی دست نگذاشته است و مرورگر آزمایشی را برای هدست واقعیت مجازی Gear VR عرضه کرده اما نسخه مرورگر کروم اندروید سازگار با واقعیت مجازی تجربه بهتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

google-play-for-vr-daydream

لازم به ذکر است که گزینه VR Shell در حال حاضر به صورت کامل عملیاتی نشده است. با این حساب احتمال می‌دهیم با انتشار پلتفرم Daydream گوگل که مختص واقعیت مجازی است شاهد عملیاتی شدن کامل VR Shell در مرورگر کروم نسخه اندروید باشیم. پلتفرم Daydream که به تازگی در مراسم I/O 2016 گوگل معرفی شد در واقع ادامه دهنده راه Google Cardboard است و اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای اینکار تجربه جدید و پیشرفته را از واقعیت مجازی در اختیار کاربران قرار دهد.

پلتفرم DayDream اکو سیستم مختص به خود را خواهد داشت و شباهت‌هایی بین این پلتفرم و Oculus مشاهده می‌شود. در این پلتفرم کاربر قادر است به صورت واقعیت مجازی به اپلیکیشن‌های گوگل که با این فناوری سازگار هستند دسترسی داشته باشد. برای استفاده از Daydream کاربران باید دستگاه اندرویدی داشته باشند که با مشخصات مورد نیاز این پلتفرم سازگار باشد، هدست جدید Google نیز برای قرار دادن گوشی هوشمند و کنترل جهت مسیر یابی در واقعیت مجازی لازم است. به این ترتیب اگر قصد گشت و گذار به صورت واقعیت مجازی را در اینترنت نیز داشته باشید باید تمامی موارد فوق فراهم باشد.

فرانسیس بوفوُرت، توسعه دهنده مرورگر کرومیوم هم با انتشار پستی در گوگل‌پلاس از برنامه‌های تیم کرومیوم برای استفاده از واقعیت مجازی در این مرورگر متن باز خبر داد. این توسعه‌دهندگان اخیرا امکاناتی را برای فعال سازی واقعیت مجازی در کرومیوم تعبیه کرده‌اند. به این ترتیب کاربران قادر هستند با استفاده از Google Cardboard یا تجهیزاتی که با Daydream سازگار است به گشت و گذار واقعیت مجازی در اینترنت بپردازند. در مجموع باید گفت این گونه که واقعیت مجازی پیش می‌رود ممکن است در آینده نزدیک سبک وسیاق مرور صفحه‌های اینترنتی کاملا دگرگون شود.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.