نظریه جدید دانشمندان از وجود اقیانوسی از آب در پلوتو خبر دارد

در کنار نظریه‌ها و گزارش‌های جدیدی که از وجود یک اقیانوس آب پوشیده از یخ در قمر انسلادوس، ششمین ماه بزرگ زحل وجود دارند دانشمندان حالا می‌گویند بر این باورند اقیانوسی از آب در پلوتو وجود دارد.

0

محققان اروپایی شکل جدیدی از انسلادوس. قمر سیاره زحل را نشان می‌دهند که اقیانوسی از آب دارد. اقیانوسی در چند کیلومتری زیر پوسته‌ی یخی این  قمر نهفته است و ممکن است در قطب جنوب این قمر هم وجود داشته باشد. تیمی از دانشمندان در دانشگاه چالرز در پراگ و رصد خانه‌ی سلطنتی بلژیک طرحی برای تطبیق مجموعه داده‌های متناقض از فضاپیمای کاسینی را ارائه دادند که نشاندهنده‌ی یک منبع حرارتی قوی در داخل این قمر است. و احتمالاً وجود این منبع حرارتی حیات در اقیانوس انسلادوس را نشان می‌دهد.

در مشاهدات اولیه کاسینی دانشمندان ضخامت پوسته‌ی یخ انسلادوس را 30 تا 40 کیلومتر در عمق و در قطب جنوبی‌اش. 10 کیلومتر عمق تخمین زده‌اند. اما در سال 2015 با توجه به جزر و مد به وجود آمده و چرخش کاسینی  عمق اقیانوس‌های انسلادوس 20 کیلومتر تخمین زده شد.

280616_enceladusocean_2

تصویری از ضخامت یخ انسلادوس در 35 کیلومتری مناطق استوایی (با رنگ زرد) و کمتر از 5 کیلومتر (رنگ آبی)

 

در حال حاضر انسلادوس دارای یک هسته‌ی سنگی با شعاع 185  کیلومتر و یک اقیانوس نهفته در 45  کیلومتری از سطح یخی با ضخامت 20 کیلومتر است. نمک‌های نهفته در این یخ‌ها شباهت زیادی به نمک موجود در اقیانوس‌های زمین دارد.

از آنجا که پوسته‌ی یخ‌های نازک‌تر در کمترین گرما حفظ شده، اثرات جزر و مد ناشی از زحل برای  شکستگی‌های یخ‌ها در قطب جنوب این قمر کافی نیست و این ناشی از اثرات حرارت قوی به نظر می‌رسد که در این قسمت از مناطق قمر می‌باشد.

280616_enceladusocean_1

و این نشان دهنده‌ی منافذ هیدروترمال در کف اقیانوس یخی انسلادوس است. حال در دیگر تحقیقات انجام شده در موسسه ژئوفیزیک فعالیت‌های زمین شناسی در پلوتو که توسط فضاپیمای افق‌های نو ناسا مشاهده شده، لکه‌هایی در سطح این سیارک دیده شده که فرضیه وجود اقیانوسی در پلوتو مطرح می‌شود. ساختار کریستالی یخ‌ها به عنوان یخ‌های نوع 2 که احتمالاً سبب تراکم ویژگی تکتونیکی (ساختار زمینی) در سطح پلوتوست.

تشکیل یخ‌های نوع 2 در این سیارک سبب می‌شود ساختاری شبیه به زمین را در سطح خود دارا باشد. اما از آنجا که ویژگی ساختار زمینی در سطح پلوتو تماماً کششی است و هیچ ویژگی آشکاری وجود ندارد، یخ نوع 2  شکل نگرفته و اقیانوس زیر سطح پلوتو باقی می‌ماند.

یخ نوع 2 نوعی از یخ است که در فشار بالا یا پایین شکل گرفته و 25 درصد فشرده‌تر از یخ‌های روی زمین است و در حالت شناور روی آب باقی می‌ماند. بسیاری از مردم تصور می‌کنند پلوتو از نظر زمین‌شناسی سیارکی مرده است ولی دانشمندان بر این باورند که حتی پلوتو که در لبه‌ی منظومه‌ی شمسی با انرژی بسیار کم هم می‌تواند ساختاری زمین‌شناسانه داشته باشد.

Cosmosmagazine

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.