هر آنچه تاکنون از آیفون 7 پلاس و آیفون 7 پرو می‌دانیم

از اواخر سال 2014، اپل بازخورد خوبی از عرضه آیفون‌های بزرگ 6 پلاس و 6 اس پلاس توسط دوست‌داران فبلت‌ها دریافت کرده و قطعاً امسال هم می‌خواهد خط تولید پهن‌پیکرهای خود یعنی آیفون 7 پلاس و آیفون 7 پرو را باز نگه دارد.

0

اپل امسال نه تنها می‌خواهد آیفون 7 پلاس را معرفی کند، بلکه یک سری جدید نیز به آیفون‌ها خواهد افزود: سری Pro، که احتمالاً نظر علاقمندان به عکاسی را بیش از پیش به خود جلب خواهد کرد. در این نوشتار به تمامی نکات ریز و درشتی که تاکنون درباره‌ی خصوصیات احتمالی iPhone 7 Plus و iPhone 7 Pro شنیده‌ایم خواهیم پرداخت.

طراحی : تا کنون به نظر می‌رسد دو سری آیفون 7 با ابعاد 5.5 اینچ معرفی خواهند شد: آیفون 7 پلاس و آیفون 7 پرو – که دوربین دوگانه دارد. غیر از این به نظر می‌رسد شاهد تغییر چندانی در این دو فبلت نباشیم.
سخت‌افرار: در هر دو این گوشی‌ها تراشه A10 اپل قرار داده شده‌اند و به نظر می‌رسد 7 پلاس از 2 گیگابایت و 7 پرو از 3 گیگابایت RAM بهره خواهند برد. هر دو این گوشی‌ها در 3 مدل 32، 128 و 256 گیگابایتی از نظر حافظه داخلی عرضه خواهند شد.

صفحه نمایش: ابعاد و رزولوشن صفحه به نظر می‌رسد نسبت به نسل قبل تغییری نخواهد داشت و باز هم فناوری 3D Touch را خواهیم دید.

دوربین: دوربین 7 پلاس تغییری نخواهد داشت، اما 7 پرو دارای دوربینی دوگانه در پشت خود خواهد بود.

تاریخ معرفی و عرضه: به صورت سنتی انتظار داریم این دو گوشی در شهریور ماه معرفی و عرضه شوند.


طراحی

iPhone 7 Plus CAD

اول از همه بگوییم که شایعاتی که درباره طراحی این دو گوشی از نسل جدید 5.5 اینچی‌های اپل شنیده‌ایم، بسیار با یکدیگر آمیخته‌ شده‌اند و اساساً مشخص نیست که کدام مورد مربوط به 7 پلاس است و کدام مربوط به 7 پرو. در کل این مقوله که دو گوشی 7 پلاس و 7 پرو خواهیم داشت خود یک شایعه است و هنوز چیزی به صورت رسمی مبنی بر عرضه‌ی دو فبلت مجزای 5.5 اینچی منتشر نشده است؛ یعنی ممکن است نهایتاً تنها یک گوشی معرفی شود و خیلی از چیزهایی که شنیده‌ایم صرفاً تخیل بوده باشند.

معمولاً عادت داریم که اپل هر 2 سال یک‌بار طراحی آیفون‌های خود را تغییر اساسی دهد؛ ولی ظاهراً قرار است اپل سال 2016 را نیز بدون تغییر کلی سپری کرده و ما را به 3 سال یک‌بار عادت دهد. تا کنون آیفون 6اس تقریباً کاملاً مشابه آیفون 6، آیفون 5اس مشابه آیفون 5 بوده و آیفون 4اس و 4 هم می‌توان گفت غیرقابل تمیز دادن هستند.

iPhone 7 Pro CAD

اما حالا که انتظار داشتیم سری هفتم تغییری خاص نسبت به سری ششم داشته باشند، این گونه نیست و صرفاً شاهد تغییراتی اندک خواهیم بود. شاید یکی از این تغییرات اندک، مربوط به شیارهای آنتن در پشت دستگاه باشد که قرار است بیش از پیش با بدنه‌ی اصلی دستگاه آمیخته و قدری نهان‌تر باشد.

بدنه‌ی نسل جدید احتمالاً از آلیاژ آلومینیوم سری 7000 ساخته شده که بسیار مقاوم است؛ طوری که شاید دیگر خبری از خم‌شدن بدنه‌ی آیفون نشنویم. در زیر مجموعه‌ای از واقعی‌ترین رندرهای طراحی شده برای آیفون 7 پرو را خواهید دید که توسط Martin Hajek ساخته شده‌اند.

رابط هوشمند

رابط اسمارت

سال گذشته اپل iPad Pro بزرگی را معرفی کرد که مجهز به یک رابط هوشمند (Smart Connector) برای اتصال کیبورد هوشمند به دستگاه بود. خیلی از کارشناسان بر این باورند که اپل قصد دارد امسال چنین رابطی را برای آیفون 7 پرو یا پلاس نیز تعبیه کند. اما این که چه وسایل جانبی را می‌توان به آن وصل کرد، هنوز هیچ نمی‌دانیم. البته خیلی‌ها هم می‌گویند این فقط تخیل است و چیزی به اسم Smart Connector در آیفون 7 پلاس یا 7 پرو نخواهیم دید.

بدنه ضد آب

گفته می‌شود اهالی کوپرتینو بالاخره به فکر ضد آب کردن گوشی‌های خود افتاده‌اند و شنیده می‌شود که احتمال دارد 7 پلاس و 7 پرو در برابر آب مقاوم باشند. این ظن بر پایه‌ی این است که در نسل قبلی آیفون شاهد مهر و موم‌های سیلیکونی فراوانی در اطراف قاب گوشی بودیم که باعث می‌شد آیفون 6 اس و 6 اس پلاس بتوانند تا حدی در برابر قوطه‌ور شدن در مقداری آب، از خود مقاومت نشان دهند. علاوه بر این شاهد فیزیکی بر این مدعا، پتنتی نیز دیده شده که به نظر می‌رسد اپل در حال کار بر روی ضد آب کردن آیفون‌های بعدی خود باشد.

silicon

غیبت جک 3.5 میلی‌متری هندزفری

تقریباً دیگر بدیهی شده که هیچکدام از آیفون‌هایی که بزودی معرفی خواهند شد، دارای خروجی استاندارد، بین‌المللی و همگانی 3.5 میلی‌متری صدا نیستند و در عوض برای تنها ذره‌ای باریک‌تر شدن بدنه، اپلی‌ها قید کثیرالاستفاده بودن این هندزفری‌ها را زده و به استفاده از خروجی Lightning برای صدا روی آورده‌اند. مشخص است که چنین کاری بیش از پیش به تجربه کاربری استفاده از آیفون لطمه وارد خواهد کرد – البته به نظر نمی‌رسد چنین چیزی هیچوقت اصلاً برای اپل مهم بوده باشد! تصویری نیز منتشر شده که می‌تواند به فهم بهتر ما از چیزی که قرار است ببینیم کمک کند.

Alleged-iPhone-7-chassis-1

رنگ‌بندی

انتظار می‌رود اهالی کوپرتینو در آیفون 7 می‌خواهند خط بطلانی بر رنگ خاکستری آیفون‌های خود زده و در عوض آبی تیره را جایگزین آن کنند. البته بلایی سر رنگ‌های طلایی، طلایی رز و نقره‌ای نخواهد آمد. برخی شایعات جدیدتر هم خبر از یک رنگ مشکی شبیه به آیفون 5 دارند.

Dark-Blue-iPhone-77-Pro-reimagined-by-Martin-Hajek

iPhone-7-concept-1


سخت‌افزار

fan-out-a10واضح است که اپل در گوشی جدید خود از پردازنده A9 که در خانواده 6اس استفاده می‌کرد، بهره نخواهد گرفت و آن را ارتقا خواهد داد. بر اساس منطق اسم این پردازنده جدید باید A10 باشد و طبق چیزهایی که شنیده‌ایم، احتمالاً این چیپ‌ست 16/14nm سیلیکونی و ساخته‌ی TSMC و سامسونگ است. از آن جایی که A9 عملکرد بسیار قابل قبولی داشته، انتظار می‌رود A10 نیز بسیار موفق ظاهر شود.

برای هر چه بیشتر باریک کردن آیفون 7، اپل احتمالاً به سراغ تکنولوژی پکیج کردن چیپ‌ها بصورت “fan-out” خواهد رفت. در این تکنولوژی، چیپ‌های سیلیکونی به ترکیبات نیمه‌رسانا متصل می‌شوند و این باعث آزاد شدن فضای بیشتری درون گوشی خواهد شد که می‌توان از این فضا برای چیزهایی دیگر مثل باتری استفاده کرد. احتمالاً اپل با استفاده از تکنولوژی “fan-out”، چیپ A10 را به ترکیب نیمه‌رسانای گالیوم آرسنید خواهد چسباند که این باعث بهبود فرکانس پردازنده خواهد شد.

fan-in-and-out

در مورد حافظه در دسترس نیز باید بگوییم که سال گذشته کوپرتینویی‌ها RAM آیفون 6اس و 6اس پلاس را افزایش داده و به 2 گیگابایت رساندند. بر طبق شنیده‌ها که بیشتر از زبان Ming-Chi Kuo، که قبلاً هم شایعات موثقی از او شنیده بودیم، هستند، آیفون 7 پلاس نیز با همین میزان RAM عرضه خواهد شد؛ ولی همزاد مناسب برای عکاسی‌اش، iPhone 7 Pro، احتمالاً 3 گیگابایت RAM خواهد داشت.

حافظه داخلی

تا امروز ارزان‌ترین و پایه‌ای‌ترین مدل‌های آیفون، 16 گیگابایتی بودند که اگر بخواهیم منطقی و واقع‌بین باشیم، این روزها بسیار ناچیز است. به نظر می‌رسد اپل قید ترفند قبلی خود را زده و تمامی مدل‌های جدیدی که امسال معرفی می‌شوند، در کمترین حالت، 32 گیگابایت حافظه داخلی خواهند داشت. با داشتن قابلیت فیلم‌برداری 4K، شاید این کمترین انتظاری بود که از مهندستان کوپرتینو داشتیم. جالب‌ترین اینکه علاوه بر این، امسال آیفون 7 پلاس و 7 پرویی معرفی خواهند شد که برای اولین بار در خانواده‌ی آیفون مجهز به 256 گیگابایت حافظه داخلی هستند.

باتری

چیزی درباره باتری برادر کوچکتر نسل جدید نمی‌دانیم ولی گفته می‌شود برادران بزرگترش یعنی 7 پلاس و 7 پرو، مجهز به باتری 3100 میلی‌آمپرساعتی خواهند بود. برای یاداوری لازم است بگوییم که آیفون 6اس پلاس باتری 2750 و آیفون 6 پلاس باتری 2915 میلی‌آمپرساعتی داشتند. اما مگر قرار نبود آیفون بعدی باریک‌تر از قبلی‌ها باشد؟ با باتری بزرگتر چطور چنین چیزی ممکن است؟

خوب این یکی از فرضیه‌هاست: اپل گفته آیفون 7 باریک‌ترین آیفون خواهد بود، اما حرفی از آیفون 7 پلاس و آیفون 7 پرو نزده! پس احتمال دارد که آیفون‌های 5.5 اینچی امسال با همان ضخامت پیشینیان خود طراحی شده باشند. مشخص است که این‌ها فقط فرضیه‌های ما هستند و احتمالاً تا وقتی که کسی آیفون 7 پلاس خریداری شده خود را باز نکرده باشد، واقعیت را نخواهیم فهمید.

battery

تصویری نیز به بیرون درز کرده که گفته می‌شود مربوط به باتری آیفون 7 است و روی آن نوشته شده 7.04Whr. برای مقایسه باید بگوییم که روی باتری آیفون 6اس 6.61Whr نوشته شده که حدود 6.5 درصد کمتر از باتری فاش شده است. متأسفانه بدون دانستن ولتاژ باتری، نمی‌توان میزان میلی‌آمپرساعت آن را محاسبه کرد؛ لذا دانستن این اعداد عملاً به دردمان نخواهد خورد!


صفحه نمایش

با اینکه هر روز بیش از پیش زمزمه‌ی میل اپل به استفاده از OLED در دستگاه‌های بعدی خود شنیده می‌شود، ظاهراً اقلاً امسال نباید چنین انتظاری داشته باشیم. شاید این اتفاق سال آینده، وقتی که اپل قرار است تغییر اساسی در آیفون خود بدهد، بیفتد.

اما در آیفون 7 پلاس و آیفون 7 پرو به نظر نمی‌رسد شاهد تغییر چندانی در ابعاد صفحه نمایش باشیم و باز هم شاهد یک نمایشگر 5.5 اینچی خواهیم بود. گفته می‌شود این دو گوشی دارای رزولوشن صفحه‌ی 1080p خواهند بود که تراکم پیکسلی 401 پیکسل در هر اینچ را به ارمغان خواهد آورد – یعنی بیشترین تراکم پیکسل نسبت به هر آیفونی که تاکنون دیده‌ایم.

iphone7plusdisplay

صحبت‌های جالبی هم بود که می‌گفت اپل قصد دارد از این به بعد صفحه‌نمایش‌هایش را خودش بسازد و به این صورت بتواند شفافیت تصاویر را بالاتر برده و مصرف باتری را کاهش دهد. اما ظاهراً همه چیز طبق برنامه‌ی اپل پیش نرفته و از برنامه عقب هستند و امسال هم Synaptic نمایشگرهای آیفون را تأمین خواهد کرد.

فناوری تاچ سه‌بعدی

3D Touch فناوری‌ای است که احتمالاً به جز در 6SE در سایر آیفون‌های آتی خواهیم دید. گفته می‌شود اپل برای آیفون 7 و آیفون 7 پلاس فناوری 3D Touch را گسترش داده و آن را بصورت مولتی‌تاچ در خواهد آورد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، یعنی حالا امکانات بیشتری در دست توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری قرار خواهد گرفت و از این به بعد کارهای بهتر و کاربردی‌تری با استفاده از این فناوری می‌توانید انجام دهید. به نظر می‌رسد در این حیطه بیش‌تر شاهد توسعه‌ی نرم‌افزاری باشیم تا توسعه‌ی سخت‌افزاری.


دوربین

تا اینجا چیزهای بسیار جالبی راجع‌به دوربین آیفون 7 پرو شنیده‌ایم، دوربینی که ظاهراً قرار است دارای دو لنز باشد.

طبق شنیده‌ها اپل قرار است برای آیفون 7 پلاس یا پرو از دوربینی دوگانه در پشت دستگاه استفاده کند که احتمالاً کیفیتی معادل DSLR برای تصاویر آیفون به ارمغان خواهد آورد و بزرگنمایی اپتیکال را نیز بهبود خواهد داد. گفته می‌شود این لنزها توسط LinX، شرکتی که سال گذشته توسط اپل خریداری شد، ساخته شده‌است.

Iphone-7-pro-dual-camera

ip7cameraگفته می‌شود که ماژول دوربین ممکن است توسط سونی یا ال‌جی تأمین شود. فاش‌کننده‌ی موثق داستان، Ming-Chi Kuo، می‌گوید که این ماژول که شامل دو دوربین 12 مگاپیکسلی، که احتمالاً یکی گشادگی بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد و قابلیت بزرگنمایی اپتیکال 2 تا 3 برابری به آیفون بدهد، توسط سونی ساخته شده است.

باید بگوییم که تا اینجا هر چه راجع‌به دوربین گفتیم مربوط به iPhone 7 Pro بوده و قرار نیست iPhone 7 Plus چنین دوربینی داشته باشد. بلکه احتمالاً آیفون 7 پلاس همان دوربینی را خواهد داشت که آیفون 6 اس پلاس داشته است. همه‌ی این‌ها به این معناست که اپل قصد ندارد امسال تغییری در مگاپیکسل دوربین‌های خود وارد کند و به همان 12 بسنده کرده است.


تاریخ معرفی و عرضه

همانطور که در خلاصه گفتیم، اپل در چند سال گذشته، آیفون‌های خود را در نیمه‌ی دوم شهریور ماه معرفی کرده و به نظر می‌رسد امسال هم همین رسم را ادامه دهد. در جدول زیر تاریخ معرفی و عرضه آیفون‌ها از ابتدا تاکنون آورده شده‌است.

iphone-release-dates

در مورد قیمت هم باید بگوییم که فکر نمی‌کنیم تغییری در قیمت آیفون‌های جدید نسبت به آیفون‌های قبلی در زمان معرفی‌شان اعمال شود. یعنی احتمالاً آیفون 7 با همان قیمتی روانه بازار خواهد شد که پارسال آیفون 6اس و آیفون 6 معرفی شده بودند. شایعات درز کرده از چین می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد.

iphone-prices

Phonearena

منبع phonearena
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.