بررسی تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0 در فارنت

تبلت‌های سری یوگای لنوو دیگر برای اکثر کاربران شناخته شده هستند. لنوو سری یوگا 3 از تبلت‌های خود را در سه نسخه وارد بازار کرده است که ما در این مطلب به بررسی نسخه هشت اینچی آن می‌پردازیم.

3

اگر در بازار به دنبال یک تبلت نسبتاً ارزان‌قیمت هستید که بتوانید کارهای روزانه خود را با آن انجام دهید احتمالاً Yoga Tab 3 8.0 را نیز در گزینه‌های خود دارید. اما این تبلت تا چه حد می‌تواند جوابگوی کاربران بوده و برای چه نیازهایی طراحی شده است؟

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-01

بگذارید ابتدا از مشخصات فنی این تبلت و قیمت آن شروع کنیم:

لنوو یوگا تب 3 هشت اینچی

صفحه‌نمایش: 8 اینچی IPS LCD با وضوح 1280 در 800 پیکسل

وزن: 467 گرم

اتصالات: سیم‌کارت، بلوتوث 4.0

پردازنده: کوالکام اسنپ‌دراگون 210 – چهار هسته 1.1 گیگاهرتزی Cortex-A7

پردازنده گرافیکی: Adreno 304

حافظه رم: یک گیگابایت

حافظه داخلی: 16 گیگابایت قابل ارتقا توسط کارت حافظه تا 128 گیگابایت

سیستم‌عامل: اندروید 5.1 آب‌نبات چوبی

دوربین: 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار – بدون فلش – چرخشی

باتری: 6200 میلی‌آمپرساعتی

صدا: دو بلندگوی استریو با فناوری Dolby Atmos

قیمت: حدود 640 هزارتومان (در زمان بررسی)

همان‌طور که از قیمت تبلت می‌توان حدس زد یوگا تب 3 یک تبلت ارزان‌قیمت محسوب می‌شود که قرار است نیازهای ابتدایی کاربران را برطرف کند. این تبلت ارزان‌ترین مدل از خانواده یوگا 3 محسوب می‌شود و دو نسخه دیگر ده اینچی بوده و نسخه پرو به یک پروژکتور مجهز شده است.


طراحی تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

اگر تاکنون تبلت‌های سری یوگای لنوو را در دست نگرفته باشید حتماً از دیدن آن تعجب خواهید کرد. این تبلت برخلاف هر نوع تبلتی که دیده‌اید مانند یک مجله است که بخشی از آن را لوله کرده‌اید تا خواندن مطالبش ساده‌تر شود. هدف لنوو هم از ساخت این تبلت با این طراحی همین موضوع بوده و اگر بخواهید آن را با یک‌دست بگیرید احساس راحتی خوبی خواهید کرد.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-02

کیفیت ساخت تبلت بسیار عالی ارزیابی می‌شود و نه‌تنها برای یک تبلت در این رده قیمتی بلکه برای یک تبلت پرچم‌دار نیز این کیفیت ساخت مثال زدنی است. بخش عمده‌ای از تبلت از پلاستیک مات تشکیل شده که البته حس خوبی را القا می‌کند و بخش استوانه‌ای شکل به همراه پایه از جنس آلومینیوم است.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-06

تبلت را می‌توانید در چهار حالت اصلی استفاده کنید: حالت اول به صورت معمولی (Hold) چه افقی و چه عمودی، حالت دوم به‌صورت خوابیده با کمی شیب (Tilt) برای تایپ بهتر، حالت سوم به صورت ایستاده (Stand) برای تماشای فیلم و سرانجام حالت آویزان (Hang) برای استفاده در آشپزخانه و سایر مکان‌های خاص.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-04

اما نکات جالب طراحی یوگا پد 3 به همین‌جا ختم نمی‌شود و لنوو در آن از یک دوربین چرخشی نیز استفاده کرده است. دوربین به راحتی با دست قابل چرخش است و می‌تواند تصاویر معمولی و یا سلفی را بسته به زاویه‌اش ثبت کند. مزیت این روش استفاده از همان دوربین با وضوح بالاتر برای تصاویر سلفی است هرچند که خبری از فلش LED در این تبلت نیست.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-05

دکمه پاور تبلت در کناره بخش استوانه‌ای قرار گرفته و می‌تواند در نقش چراغ نوتیفیکیشن‌ها نیز عمل کند. دکمه‌های تنظیم صدا البته چندان جای مناسبی نداشته و پیدا کردن آن با انگشت کار دشواریست. همچنین حاشیه‌های صفحه‌نمایش کمی از ایده‌‌آل ضخامت بیشتری دارند هرچند که نمی‌توان در چنین رده قیمتی به لنوو خرده گرفت.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-07

درگاه کارت حافظه و سیم‌کارت زیر پایه قرار گرفته و توسط یک تکه پلاستیک پوشیده شده‌اند. گفتنی است اثر انگشت بر روی بخش پلاستیکی بدنه به‌راحتی برجای می‌ماند اما آن‌قدرها مشخص نخواهد بود. نکته منفی دیگر در این بخش وزن زیاد تبلت بوده که احتمالاً به دلیل بخش فلزی و باتری بزرگ آن است.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-08

در‌حالی‌که تبلت‌های 8 اینچی رقیب یوگا وزنی حدود 300 تا 350 گرم دارند وزن 467 گرمی این محصول حتی از آی‌پد ایر 2 با صفحه‌نمایش 9.7 اینچی آن بیشتر است! عمده وزن این تبلت در بخش استوانه‌ای جمع شده و به همین دلیل اگر تبلت را به صورت عمودی در دست بگیرید احتمالاً پس از مدتی فشار زیادی به یکی از دست‌های شما وارد خواهد شد.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-09

در کل می‌توان طراحی و کیفیت ساخت Yoga Tab 3 را در این بازه قیمتی عالی دانست. مسلّماً اگر از قیمت این تبلت اطلاعی نداشته باشید ممکن است با در دست گرفتن آن، تبلت را با پرچم‌داران اشتباه بگیرید.

مزایا: زیبایی – کیفیت ساخت بالا – طراحی منحصربه‌فرد – استفاده در چهار حالت

معایب: وزن زیاد


صفحه‌نمایش تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب تبلت‌ها صفحه‌نمایش آن‌هاست. بسته به این‌که برای چه کاری از تبلت خود استفاده می‌کنید اهمیت این بخش می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد. در یک جمله بگوییم صفحه‌نمایش این تبلت به‌هیچ‌وجه خوشایند نیست! لنوو در یوگا پد 3 هشت اینچی از یک پنل IPS LCD با وضوح 1280 در 800 پیکسل استفاده کرده که تراکم پیکسلی 189 پیکسل بر اینچ را ایجاد کرده است. این تراکم پیکسلی برای تماشای فیلم و انجام بازی‌ها مناسب است اما به‌خصوص در وب‌گردی و مطالعه فایل‌های PDF وضوح پایین بسیار آزاردهنده خواهد بود.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-10

لنوو در این تبلت سه حالت مختلف را برای نمایش تصویر در اختیار کاربر قرار داده است که عمده تفاوت آن‌ها در تعادل رنگ سفید است. به نظر ما هیچ‌کدام از حالت‌ها ایده‌آل نبوده و در آن‌ها رنگ‌ها بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد نمایش داده می‌شود.

Lenovo-Yoga-Tab-3-screen

البته صفحه‌نمایش این تبلت نقاط مثبتی هم دارد؛ به‌طور مثال زوایای دید، روشنایی و خوانایی زیر نور خورشید و حساسیت لمسی همگی در سطح خوبی قرار دارند و حتی به لطف صفحه‌نمایش فوق حساس آن می‌توانید با هر شی فلزی روی آن بنویسید.

مزایا: صفحه‌نمایش فوق‌حساس – خوانایی زیر نور خورشید

معایب: وضوح پایین – رنگ‌های نه‌چندان دقیق


سخت‌افزار و کارایی تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

لنوو برخلاف مدل Yoga Tab 3 Pro که به پردازنده اینتل Atom x3 مجهز است و البته قیمت بسیار بالاتری هم دارد این مدل را به چیپست پایین‌رده اسنپ‌دراگون 210 کوالکام مجهز کرده است. این چیپست را معمولاً در گوشی‌های با نصف قیمت این تبلت خواهید دید و نمی‌توان از آن انتظار بالایی داشت.

اسنپ‌دراگون 210 با چهار هسته Cortex-A7 خود با معماری 32 بیتی می‌تواند از پس کارهای روزمره‌ای مانند وب‌گردی، تماشای فیلم و مطالعه PDF برآید اما اگر کمی به آن فشار بیاورید متوجه لگ و کندی‌هایی خواهید شد که چندان دلچسب نیست. لنوو این تبلت را تنها به یک گیگابایت حافظه رم مجهز کرده و همین عامل باعث می‌شود که عملاً نتوانید بیش از 3 اپلیکیشن را در پس زمینه باز نگه‌دارید؛ در واقع در استفاده از مرورگر کروم نیز اگر بیش از 3 زبانه باز کنید احتمالاً در هنگام جابجایی میان آن‌ها مرورگر مجبور به بارگذاری مجدد صفحه خواهد شد.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-13

پردازنده گرافیکی Adreno 304 از پس بازی‌های سبک سه‌بعدی و دو‌بعدی برمی‌آید اما اگر بخواهید عناوین سنگین‌تری را روی آن اجرا کنید با افت فریم و کندی مواجه خواهید شد. متأسفانه Adreno 304 حتی برای پشتیبانی از وضوح HD نیز عملکرد بسیار خوبی ندارد و بیشتر برای کارهای روزمره مثل وبگردی و تماشای فیلم طراحی شده است.

شاید بگویید در چنین بازه قیمتی نباید انتظار زیادی از این تبلت داشت اما در میان رقبای هم‌قیمت یوگا 3 می‌توان محصولاتی با چیپست‌های اسنپ‌دراگون 410 و یا چیپ‌های بهتری از اینتل پیدا کرد. به هر حال همان‌طور که گفتیم اگر هدف اصلی شما وبگردی، تماشای فیلم و خواندن PDF است یوگا تب 3 می‌تواند نیازهایتان را برآورده کند.

این تبلت همچنین به GPS و فناوری 4G مجهز بوده و قابلیت مکالمه را نیز در خود جای داده است.

نتایج بنچمارک‌های پردازشی، گرافیکی و ترکیبی این تبلت را در مقایسه با رقبای هم‌قیمت و همچنین پرچم‌داران می‌توانید در نمودارهای زیر مشاهده کنید:

مزایا: قابلیت مکالمه – اتصال 4G

معایب: پردازنده ضعیف – حافظه رم محدود


دوربین تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

اگر واقع‌گرا باشید می‌دانید که نباید از دوربین هیچ تبلتی (شاید به استثناء آی‌پد ایر 2) انتظار گرفتن تصاویر یا ویدئوهای خوبی را داشته باشید. دوربین 8 مگاپیکسلی چرخان یوگا پد 3 شاید روی کاغذ مناسب به نظر برسد اما تصاویر گرفته شده توسط آن چنگی به دل نخواهد زد. عکس‌ها شادابی نداشته، محدوده دینامیکی نوری پایین بوده و رنگ‌ها مُرده به نظر می‌رسد.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-12

حتی در شرایط نوری مناسب نمی‌توانید از نویز اجتناب کنید و جزئیات ثبت شده نیز از یک دوربین 8 مگاپیکسلی کمتر است. در نور کم و شب‌هنگام هم بهتر است قید عکاسی با این تبلت را بزنید چرا که خبری از فلش LED نیست.

اما اگر از جنبه دیگری به ماجرا نگاه کنید در این بازه قیمتی یک دوربین 8 مگاپیکسلی حتی با این کیفیت قابل قبول خواهد بود. خوبی چرخان بودن دوربین این است که می‌توانید عکس‌های سلفی را نیز 8 مگاپیکسلی ثبت کنید درحالی‌که دوربین سلفی تبلت‌های رقیب معمولاً 2 مگاپیکسلی هستند.

مزایا: دوربین چرخشی

معایب: جزئیات کم – رنگ‌های بی‌روح – نویز بالا


نرم‌افزار تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

اگر با خواندن بخش‌های صفحه‌نمایش، دوربین و سخت‌افزار از یوگا پد 3 ناامید شده‌اید خوب است بدانید لنوو حداقل در بخش نرم‌افزار عملکرد خوبی داشته است. در این‌جا خبری از پوسته Vibe UI که در نسخه پرو تبلت وجود دارد نیست و با یک تجربه تقریباً گوگلی و خام مواجهیم. لنوو احتمالاً به دلیل پردازنده نه‌چندان قدرتمند و حافظه رم محدود تصمیم گرفته تا به اندروید خالص وفادار بماند و ما هم از این تصمیم بسیار خوشحال هستیم. به جز برخی امکانات جزئی مثل قابلیت اعمال تغییرات در دکمه‌های کشوی تنظیمات سریع و یا قفل کردن پوشه‌ها لنوو رابط کاربری اندروید خالص آب‌نبات چوبی را حفظ کرده است.

همان‌طور که انتظار می‌رود المان‌های طراحی متریال گوگل هم در رابط کاربری و هم اپلیکیشن‌های از پیش‌ نصب‌شده‌ای مانند گوگل کروم، Play Music، Gmail و … مشاهده می‌شود اما نمی‌دانیم لزوم قرارگیری اپلیکیشن موسیقی دیگری با ظاهر اندروید 2.3 در این سیستم‌عامل چیست! لنوو البته یکی دو اپلیکیشن اختصاصی برای گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات و همچنین تنظیم صدای دالبی را در این نسخه از رابط کاربری خود گنجانده است.

مزایا: نزدیکی به اندروید خالص – عدم نصب اپلیکیشن‌های اضافه زیاد

معایب:


صدا در تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

همان‌طور که نوشتیم این تبلت دارای دو بلندگو در جلو و با چینش استریو مجهز به فناوری دالبی است. معمولاً تولیدکنندگان از نام برندهای دالبی، B&O و … بیشتر به شکل تبلیغاتی استفاده می‌کنند و در عمل نمی‌توان تفاوت چندانی میان آن‌ها و تبلت‌های معمولی دیگر بازار مشاهده کرد اما داستان برای یوگا تب 3 متفاوت است.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-14

بلندگوهای این تبلت بلندی صدای عالی، کیفیتی فوق‌العاده و شفافیتی قابل قبول را ارائه می‌کنند. لنوو در اپلیکیشن Dolby Atmos امکان تنظیم بلندگو به‌صورت پیش‌فرض در حالت‌های تماشای فیلم، موسیقی، بازی و Voice را فراهم کرده و حتی اگر این چهار حالت نیازهای شما را برطرف نکرد می‌توانید از اکوالایزر 20 بانده آن پاسخگویی بلندگوهای این تبلت را نسبت به فرکانس‌های مختلف صدا به‌صورت دستی تنظیم کنید. استریو بودن بلندگوها لنوو را قادر کرده تا صدای فراگیر را برای این تبلت فراهم کند. کافیست دمویی را که دالبی برای آن در نظر گرفته را پخش کنید تا کیفیت و گستره صدای عالی یوگا تب 3 شما را شگفت‌زده کند.

Lenovo-Yoga-Tab-3-screenshot-4

اوضاع اما برای صدای خروجی از درگاه 3.5 میلی‌متری صدا چندان ایده‌آل نیست و همان‌طور که انتظار داشتیم لنوو از همان مبدل دیجیتال به آنالوگ چیپست اسنپ‌دراگون 210 بدون هیچ‌گونه آمپلی‌فایر استفاده کرده است. خروجی صدای این تبلت برای گوش دادن به ایرفون‌ها معمولی مناسب است اما اگر از هدفون‌های بزرگ‌تری با امپدانس بالاتر استفاده می‌کنید یوگا تب 3 نمی‌تواند آن‌ها را به خوبی درایو کند و حجم و بلندی صدا کمی پایین‌تر از انتظارتان خواهد بود.

مزایا: بلندی عالی – کیفیت و شفافیت مناسب – فناوری دالبی

معایب: خروجی نسبتاً ضعیف جک 3.5 میلی‌متری صدا


باتری تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0

لنوو در یوگا تب 3 از یک باتری 6200 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است درحالی‌که اکثر رقبای 8 اینچی این تبلت ظرفیت باتری حدود 4000 میلی‌آمپرساعت دارند. ترکیب این ظرفیت باتری با صفحه‌نمایش HD و پردازنده کم‌مصرف اسنپ‌دراگون 210 باعث شده تا یوگا تب 3 بتواند عمر شارژی عالی داشته باشد. این تبلت می‌تواند در حالت کار مداوم بیش از 8 ساعت Screen-On-Time ثبت کند و با استفاده عادی حتی بیش از دو روز را جوابگوی نیازهایتان باشد. این تبلت در پخش ویدئو قادر است بیش از ده ساعت هم شما را همراهی کند.

Lenovo-YogaTab-3-Review-in-Farnet-11

می‌توان گفت هرچقدر که این تبلت در بخش عملکرد و صفحه‌نمایش ناامیدکننده ظاهر شده بود عمر شارژ باتری آن را جبران خواهد کرد. پس اگر اهل سفرهای طولانی هستید و یا از تبلت‌های با عمر شارژ پایین ناامید شده‌اید یوگا تب 3 قطعاً می‌تواند گزینه‌ای ایده‌آل باشد. لنوو با طراحی هوشمندانه موفق شده ضخامت بخش عمده‌ای از تبلت را در حد 7 میلی‌متر نگه‌داشته و باتری را در بخش استوانه‌ای جای دهد.


نتیجه‌گیری و مقایسه با رقبا

تبلت Yoga Tab 3 تبلتی متفاوت است که برای کاربران با نیازهای خاص طراحی شده است. کیفیت ساخت و طراحی تبلت، بلندگوها و همچنین عملکرد باتری هر سه عالی هستند درحالی‌که کیفیت صفحه‌نمایش و همچنین قدرت پردازشی و گرافیکی آن ناامیدکننده است. لنوو این تبلت را مخصوص کاربرانی ساخته که به‌خصوص به تماشای فیلم علاقه دارند اما اهل بازی‌کردن نیستند. طراحی جذاب این تبلت شما را به خواندن کتاب‌های الکترونیکی می‌کند اما متأسفانه وضوح پایین صفحه‌نمایش به‌سرعت شما را از این کار منصرف خواهد کرد.

در حال حاضر تبلت‌های رقیب این تبلت در محدوده قیمتی 600 تا 700 هزار تومان موارد زیر هستند:

ایسوس ZenPad 8.0 4G Z380KL

Asus-ZenPad-8

این تبلت با وزن کمتر 350 گرمی، پردازنده بسیار بهتر اسنپ‌دراگون 410 و دو گیگابایت حافظه رم از نظر عملکرد و راحتی گزینه به‌وضوح برتری نسبت به یوگا تب 3 محسوب می‌شود. با این وجود باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی آن نمی‌تواند عمر شارژی قابل رقابت با تبلت لنوو را فراهم کند و بلندگوهای آن هم با وجود این‌که در جلو قرار دارند کیفیت و بلندی صدای یوگا را ندارند.

لنوو Tab S8 50LC

Lenovo-Tab-S8

بله لنوو یک تبلت دیگر خارج از خانواده یوگا را برای رقابت با یوگا تب 3 دارد. این تبلت کمی از یوگا تب 3 گران‌تر است اما در عوض با وزن بسیار کمتر 299 گرمی آن به همراه صفحه‌نمایش بسیار بهتر 1920 در 1200 پیکسلی رقیب سرسختی محسوب می‌شود. پردازنده اینتل Atom Z3475 نیز یک سروگردن از اسنپ‌دراگون 210 بالاتر بوده و حتی عملکرد بهتری را نسبت به اسنپ‌دراگون 410 ارائه می‌دهد. فلش LED دوربین و حافظه رم 2 گیگابایتی نیز می‌تواند یکی دیگر از مزایای تبلت S8 لنوو باشد.

این تبلت اما از نسخه قدیمی‌تری از اندروید استفاده می‌کند، دوربین سلفی ضعیفی داشته و همچنین عمر شارژ کمتری هم نسبت به یوگا تب 3 خواهد داشت.

به این ترتیب اگر به دنبال عملکرد بهتر هستید تبلت‌های ZenTab 8 و Tab S8 گزینه‌های بهتری هستند و خصوصاً S8 با دارا بودن یک صفحه‌نمایش فول اچ‌دی برای مطالعه و وبگردی تبلت بهتری محسوب می‌شود اما اگر عمر شارژ، کیفیت ساخت و بلندگوها برای شما اهمیت بالاتری دارد مسلّماً نمی‌توانید گزینه بهتری را نسبت به Yoga Tab 3 8.0 پیدا کنید.

این تبلت برای افراد خاص با نیازهای خاص ساخته شده اما ممکن است با در دست گرفتن آن آرزو کنید که لنوو یک نسخه پرچم‌دار از این تبلت را هم با همین طراحی و ویژگی‌های خوب ارائه کند.

تبلت Lenovo Yoga Tab 3 8.0 در حال حاضر با قیمت حدودی 640 هزار تومان و با ضمانت شرکت سازگار ارقام در بازار ایران موجود است.

 

مزایا:

+ طراحی زیبا، کارا و کیفیت ساخت بالا

+ بلندگوهای بلند و باکیفیت

+ عمر شارژ عالی

+ رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص

معایب:

– صفحه‌نمایش با وضوح پایین

– عملکرد نسبتاً ضعیف اسنپ‌دراگون 210

– حافظه محدود رم یک گیگابایتی

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. گل محمد می‌گوید

    ای ولا نفر بالایی راست گفت یجای بررسی این محصول چرت بی ارزش چیزای بهترو تفسیر کنید،،البته اگر بلد باشین،،چون خودت یبار این تفسیری رو که کردی بخون،،اصلن چی گفتی خودت هم فهمیدی؟؟!!

    1. علی ارغوان می‌گوید

      هیچ محصولی چرت و بی ارزش نیست! اگر هم جایی رو از بررسی نفهمیدید بپرسید نپرسیدن عیب نیست ما خوشحال میشیم بتونیم راهنمایی کنیم :)

  2. loin می‌گوید

    با سلام
    لطفآ به جای برسی ان چرت و پرتا تبلت لنوو که پرزوکتر داره رو برسی کنید که خیلی نیاز داریم