بررسی هارد دیسک اکسترنال Seagate UltraSlim Backup Plus

هارد دیسک‌های اکسترنال این‌روزه طرفداران زیادی دارد و انواع و اقسام مختلفی هم از آن‌ها در دنیا وجود دارد. اما سیگیت این‌بار سعی کرده تا محصول جدیدش یک ویژگی منحصربه‌فرد داشته باشد؛ بیایید با هم به بررسی باریک‌ترین هارد اکسترنال 2 ترابایتی دنیا بپردازیم.

7

بیایید ابتدا به ویژگی‌های فنی و فیزیکی این هارد دیسک بپردازیم:

ظرفیت: یک یا دو ترابایت

رابط: USB 3.0

رنگ‌ها: طلایی – نقره‌ای

ابعاد: 113.5 در 76 در 9.6 میلی‌متر

وزن: 135 گرم (نسخه 2 ترابایتی)

سرعت چرخش: 5400 دور بر دقیقه

سرعت اسمی: 120 مگابایت بر ثانیه

سایر: مقاوم در برابر لغزش و شوک – نشانگر LED – 200 گیگابایت فضای رایگان ابری

قیمت فعلی: 345 هزار تومان با گارانتی دو ساله سازگارارقام


طراحی و ساخت

هارد دیسک‌های اکسترنال زیادی از برندهای مختلف سیگیت، وسترن دیجیتال، سیلیکون پاور، ای‌-دیتا و … در بازار موجود هستند. به همین دلیل سیگیت تصمیم گرفته تا یک وجه تمایز برای هارد دیسک جدید بکاپ پلاس خود پیدا کند و برای همین آن را Ultra Slim یا فوق باریک طراحی کرده است.

این هارد دیسک در حال حاضر باریک‌ترین هارد دیسک اکسترنالی است که با ظرفیت 2 ترابایت عرضه شده است. با ضخامت 9.6 میلی‌متری می‌توانید آن را مانند یک گوشی هوشمند فرض کنید که به راحتی در جیب شلوار و یا پیراهن شما جا شده و به لطف وزن بسیار پایین 135 گرمی به میزان قابل توجهی نیز از اکثر رقبای خود سبک‌تر است. به این ترتیب اگر «قابل حمل بودن» هارد دیسک برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است احتمالاً گزینه بهتری را در بازار نخواهید یافت.

سیگیت همچنین برای متمایز کردن ظاهر این هارد دیسک از یک طراحی با بافت دایره‌ای شکل استفاده کرده که آن را به یک توپ گلف شبیه می‌کند. روی بخش فلزی بدنه این هارد دیسک همچنین لوگوی جدید سیگیت به همراه نشان‌گر LED قرار داده شده تا از وضعیت فعالیت آن باخبر شوید.

این هارد دیسک ضدخش و شوک‌های جزئی طراحی شده اما همان‌طور که از بدنه ظریف آن مشخص است خبری از استانداردهای ضدآب و گردوغبار و یا ضدضربه در این هارد دیسک نیست و سیگیت مسلّماً آن را با معیارهای دیگری طراحی کرده است. کابل قرار داده شده در جعبه هارد دیسک طول مناسبی داشته و با رابط mini-USB به هارد دیسک و USB-A به لپ‌تاپ یا رایانه شما متصل خواهد شد.

بدنه فلزی همچنین باعث پخش حرارتی مناسب شده و در هنگام کار با هارد دیسک متوجه داغ شدن بیش از حد آن نشدیم. به‌طور کلی می‌توان طراحی این هارد دیسک را نه‌تنها به خاطر وزن و ضخامت کم بلکه همچنین به دلیل زیبایی و رنگ‌های جذاب از بهترین‌های بازار دانست.


سرعت و کارایی

شاید اولین ملاک در خرید یک هارد دیسک اکسترنال کارایی و سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات باشد. همان‌طور که نوشتیم این هارد دیسک مانند اغلب مدل‌ها از درگاه USB 3.0 استفاده می‌کند و سیگیت قول سرعت 120 مگابایت بر ثانیه را داده است. اگر از لپ‌تاپ یا رایانه با هارد دیسک معمولی استفاده می‌کنید احتمالاً متوجه خواهید شد سرعت این هارد دیسک اکسترنال حتی با درگاه USB 3.0 پایین‌تر و حدود 80 مگابایت بر ثانیه خواهد بود اما در این‌جا عامل محدودکننده سرعت هارد دیسک داخلی شماست. در تست‌های ما با حافظه سریع‌تر SSD نتایج زیر حاصل شد:

همان‌طور که می‌بینید سرعت وعده داده شده 120 مگابایتی کاملاً محقق شده و این هارد دیسک را می‌توان از سریع‌ترین هارد دیسک‌های قابل حمل دانست.


نتیجه‌گیری و مقایسه با رقبا

درحال حاضر اگر قصد خرید یک هارد اکسترنال را دارید سه نوع محصول متفاوت در برابر شما خواهد بود:

1- هارد دیسک‌های معمولی با قیمت پایین

2- هارد دیسک‌های ضدآب و ضدضربه

3- هارد دیسک‌های سبک و باریک

به این ترتیب بسته به نیازهای خود باید محصولات یکی از این دسته‌ها را بررسی کنید.

Silicon-Power-A80

سیلیکون پاور A80 – قیمت حدودی: 415 هزار تومان

در حال حاضر یکی محصولات ضدضربه و ضدآب محبوب بازار مدل A80 از سیلیکون پاور است که ضخامت و خصوصاً وزن بیشتری (270 گرم) داشته و البته برای خرید آن باید 70 هزارتومان بیشتر هزینه کنید. پس در صورتی خرید این مدل ارجحیت دارد که به ویژگی ضدآب و ضرضربه بودن نیاز داشته و البته سنگینی و ضخامت هارد دیسک هم برایتان اهمیت نداشته باشد.

Western-digital-my-passport-ultra

وسترن دیجیتال My Passport Ultra – قیمت حدودی: 295 هزار تومان

این هارد دیسک در رده هارد دیسک‌های معمولی قرار می‌گیرد که حدود 100 گرم سنگین‌تر و 11 میلی‌متر ضخیم‌تر است و البته زیبایی هارد دیسک سیگیت را ندارد. در عوض می‌توانید آن را حدوداً 50 هزار تومان ارزان‌تر تهیه کنید.

به این ترتیب همان‌طور که گفتیم ارزش خرید Seagate Backup Plus Ultra Slim به نیازها و اولویت‌های شما باز‌می‌گردد. این هارد دیسک خوش ساخت، زیبا، سریع و باریک و سبک است اما بهتر است در حمل آن مثل تمامی هارد دیسک‌های معمولی حواستان را جمع کنید.

هارد دیسک Seagate Backup Plus Ultra Slim در دو نسخه یک و دو ترابایتی با قیمت‌های فعلی ۲۳۵ و ۳۴۵ هزار تومان و با گارانتی شرکت سازگارارقام به بازار عرضه شده است.
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. فرهاد می‌گوید

    خیلی متشکرم
    مطلب مفیدی بود.
    هارد اکسترنالی که من دارم سیلیکون پاور مدل a80 هستش و از ابتدا فرمتش FAT بود ولی امکان انتقال یک فایل 20 گیگی رو نمیده.
    میتونم اون رو با لپ تاپ از FAT به NTFS فرمت کنم؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      امتحان کردنش ضرر نداره. بعید می‌دونم مشکلی داشته باشه. نهایت با برنامه‌هایی مخصوص پارتیشن بندی و .. میشه این کارو بهتر انجام داد

  2. فرهاد می‌گوید

    وقت بخیر
    بطور کلی بهتره که هارد اکسترنال NTFS باشه یا FAT ؟
    و اینکه تفاوت این دو چیه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام و وقت بخیر
      این مطلب رو بخونید:
      https://farnet.io/1395/05/156023/what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive/

  3. رضا می‌گوید

    خیلی ممنون
    اابته بنظر خودم هارد وسترن به ضربه خیلی حساسه پسر عمو من یدونه 2 ترا شو برای ارشیو فیلم خرید یک روز حواسش نبود از دستش افتاد زمین هاردش خراب شد تمام اطلاعاتش پرید گارانتیش هم قبول نکرد هارد سیگیت هم اصلا کیفیت ندارن من یکی برای دوستم گرفتم وقتی هارد درحل کار کردن هست لرزش هد کاملا قابل احساسه

  4. رضا می‌گوید

    ٱقای ارغوان اخیرا بیشتر تعمیر کارها میگن اکثر برندها هارد داخلیشون از سامسونگ یا سیگیت استفاده میکنن که جدیدا خیلی بی کیفیت شدن بنظر شما بهترین هارد با کیفیت بازار چه برندی هست بعضی ها میگن ترنسد بهترینه چون تنها هاردیه که تو تایوان مونتاژ میشه بعضی ها هم توشیبا رو بهتر میدونن یک سایت تخصصی هم فقط مدل adata hd 720 رو پیشنهاد داده بود

    1. علی ارغوان می‌گوید

      حقیقتش طبق تجربه خودم اکثر هارد دیسک های اکسترنال کیفیت مشابهی دارن. بعضی مدل ها فقط پوشش ضدضربه دارن برای دوام بیشتر. سعی کنید مدل های با بیشترین مدت گارانتی رو خریداری کنید و حواستون باشه اطلاعات شامل گارانتی نمیشه