تماشا کنید: زنبور روبوتیک دانشگاه هاروارد با عملکردی شبیه یک زنبور واقعی

محققان در دانشگاه هاروارد و MIT هفت سال گذشته را مشغول توسعه این زنبور رباتی بوده‌اند. محصول کار آن‌ها که Robobee نامیده می‌شود، یک زنبور مکانیکی است و به‌قدری به زنبور واقعی شباهت دارد که باعث می‌شود بخواهید از شر آن به داخل ساختمان پناه ببرید. محققان به‌تازگی ویدئویی را منتشر کرده‌اند که روبوبی را در حال نشان دادن حقه جدیدش نشان می‌دهد.

0

حالا این زنبور می‌تواند بر دیوار فرود آمده و به آن بچسبد. درست مثل یک زنبور واقعی (البته بعدازاینکه از نوشیدنی شیرین شما که روی میز گذاشته‌اید اندکی مزه کرد).

چسبیدن به دیوار تنها توانایی روبوبی نیست. می‌تواند شنا کند، باظرافت به پرواز بپردازد، از موانع دوری کند و به کمک بال‌هایش معلق باقی بماند. روبوبی با وزن 84 میلی‌گرم، اندازه و وزنی مشابه یک زنبور واقعی دارد. جدای از شناسایی و برقراری ارتباط، توانایی‌های این ربات به‌قدری گسترده است که دانشمندان امیدوارند روزی از آن برای گرده‌افشانی روباتیک گیاهان نیز استفاده کنند.

قسمت زیادی از تأمین غذای انسان‌ها به کمک گرده‌افشانی زنبورها و بارور کردن گیاهان انجام می‌شود. مدتی است که زنبورها با سرعت زیادی از بین می‌روند. حالا اگر یک گرده‌افشان مکانیکی بتواند این مشکل را حل کند، حداقل تأمین غذای انسان‌ها با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.

بااینکه روبوبی بسیاری از مهارت‌های یک زنبور را فراگرفته است، احتمالاً گرده‌افشانی را به‌خوبی یک زنبور انجام نخواهد داد. حتی اگر این روبات به‌قدری پیشرفت کند که بتواند بدون صدمه رساندن به گیاهان، گرده‌افشانی را به‌صورت کامل انجام دهد، برنامه‌نویسی آن به‌گونه‌ای که بتواند نوع گیاه را تشخیص داده و تنها گیاهان خاصی را بارور کند، بسیار پیچیده خواهد بود.

مسئله مهم دیگر سیم متصل به روبوبی است. در حال حاضر این ربات نیروی خود را به کمک یک سیم تأمین می‌کند. محققان در حال کار بر سیستم تأمین نیرویی هستند که ربات بتواند آن را همراه خود به اطراف حمل کند، اما تا رسیدن به چنین سیستمی بین 5 تا 10 سال دیگر فاصله داریم.

بااین‌وجود حتی اگر نتواند به‌خوبی جای زنبورها را بگیرد، نشانه فوق‌العاده‌ای از موفقیت دانش میکروروباتیک است. بااینکه کسب توانایی گرده‌افشانی توسط این ربات کوچک غیرممکن به نظر می‌رسد، می‌توان بسیاری از وظایف دیگر را برایش در نظر گرفت که به‌خوبی از عهده آن‌ها بربیاید.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.