۵ ترفند و نکته واقعا ساده برای اینکه به عکاس بهتر و حرفه‌ای‌تری تبدیل شوید!

به منظور فراگیری کامل هنر عکاسی و به اصطلاح حرفه‌ای شدن در آن، نیاز به صرف زمان زیادی است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در عرض چند هفته از یک عکاس آماتور به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شد. با این حال با رعایت برخی از نکات کلیدی می‌توانیم در یادگیری هنر عکاسی پیشرفت چشم‌گیری را شاهد باشیم. در این مطلب قصد داریم 5 ترفند و نکته بسیار ساده برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین تا انتها همراه فارنت باشید.

0

۱- در ساعت طلایی (Golden Hour) عکاسی کنید

وجود نور طبیعی در ساعات خاصی از روز منجر به عکاسی با کیفیت بالاتر می‌شود. در حالی که اختلافات بسیاری در مورد انتخاب بهترین زمان به منظور عکاسی در روز وجود دارد، بیشتر عکاسان بر این عقیده‌اند که یک ساعت قبل از غروب آفتاب و یک ساعت بعد از طلوع آفتاب، بهترین زمان عکاسی محسوب می‌شوند. به این زمان، ساعت طلایی گفته می‌شود.

33.golden-hour-photos

درست قبل از غروب، خورشید در ارتفاع پایینی در آسمان قرار دارد. این موضوع سبب تولید نور بیشتری می‌شود چرا که خورشید در زاویه پایین‎‌تری قرار دارد. در واقع عکاسی در غروب بُعد بیشتری به صحنه می‌افزاید زیرا نسبت به روز سایه‌ها بلندتر هستند. بنابراین همه چیز جالب‌تر و پویاتر به نظر می‌رسد.

در صورت امکان، اکثر وقت خود را صرف عکس‌برداری در ساعت طلایی کنید. نور پردازی‌های مختلف را در زوایای متفاوت امتحان کنید. پس از آن مشاهده خواهید کرد که هر زاویه، صحنه منحصر به فردی را به وجود می‌آورد.


۲- از سایه‌ها به نفع خود استفاده کنید

چه در حال عکس‌برداری در ساعت طلایی و یا در وسط روز باشید فرقی ‌نمی‌کند، چرا که همواره می‌توانید از سایه‌ها به نفع خود استفاده کنید. قبل از شروع، در ابتدا مطمئن شوید که به محیط اطراف خود توجه لازم را دارید چرا که  باید از تمام جزییات حداکثر استفاده را ببرید. سایه‌ها نقش عظیمی در ایجاد درام در پرتره عکاسی شما ایفا می‌کنند. در عکس‌برداری در نور طبیعی و یا نور مصنوعی می‌توانید از سایه‌ها برای به حداکثر رساندن حجم در عکس‌های خود استفاده کنید.

TreeShadows990

قبل از شروع عکاسی، اطراف خود را با دقت مشاهده کنید. سپس اطلاعاتی در مورد منبع نور و بازتاب آن به اشیای موجود در اتاق یادداشت کنید. بر اساس اطلاعات یادداشت شده، عکس‌های یکسان از زاویه‌های متفاوت بگیرید. پس از انجام چنین عملی، از میان عکس‌های گرفته شده بهترین را انتخاب کنید.


۳- از قانون یک سوم استفاده کنید

قانون یک سوم یکی از اصلی‌ترین قوانین موجود به منظور عکس‌برداری صحیح است. در تعریف آن می‌توان این‌گونه بیان کرد که نیاز است عکاس کادر عکاسی را در جهت‌های عمودی و افقی به سه قسمت تقسیم کند. سپس هنگام گرفتن عکس، سوژه مورد نظر را در یکی از نقاط تلاقی این خط‌ها قرار دهد. دلیل استفاده از این قانون این است که چشم انسان به طور طبیعی به جای مرکز تصویر، مجذوب این نقاط می‌شود.

bottle-rule-of-thirds


۴- با دوربین‌های آنالوگ و با استفاده از فیلم عکاسی کنید

در حالی که دوربین‌های دیجیتال فوق‌العاده کارآمد هستند، در برخی از موارد استفاده از آن‌ها توسط عکاسان آماتور می‌تواند مانع از پیشرفت و یادگیری آن‌ها شود. راه‌ حل این مشکل عکس‌برداری با دوربین‌های آنالوگ و استفاده از فیلم عکاسی در برخی از موارد است.

Kodak-film-roll

با استفاده از فیلم عکاسی، تنها می‌توان 24 یا 36 عکس گرفت. بنابراین چنین محدودیتی منجر به کاهش سرعت عکس‌برداری شده و عکاس را وادار می‌سازد تا در گرفتن هر عکس به دقت فکر کند. در نتیجه عکاس به سوژه و هدف عکاسی خود آگاه‌تر شده و با گذشت زمان این تکنیک به عکاسان آموزش ‌می‌دهد که چگونه به عکاس بهتری تبدیل شوند.


۵- از تجهیزات دست دوم استفاده کنید

بدون شک عکاسی هنری است که نیازمند خلاقیت، استعداد و تجربه است. با این حال داشتن تجهیزات مناسب نیز نقش مهمی را در هنر عکاسی ایفا می‌کند. جایگزینی تجهیزات قدیمی با تجهیزات به روز رسانی شده و جدیدتر می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات کلی در عکاسی شود.

photo-2-2-copy

مشکل این است که تجهیزات جدید گران‌قیمت هستند بنابراین می‌توان برای رفع چنین مشکلی از تجهیزات دست دوم استفاده کرد. تجهیزات و لوازم جانبی دست دوم عکاسی به راحتی به صورت آنلاین و یا در فروشگاه‌ها قابل خریداری هستند. به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های خود به دنبال خرید تجهیزات مقرون به صرفه باشید.


نتیجه‌گیری

هر شخصی نمی‌تواند به یک عکاس با استعداد و حرفه‌ای تبدیل شود. صحت این موضوع تا هنگامی که شخص تلاش نکند، مشخص نخواهد شد. به منظور بهبود هر چه بیشتر مهارت خود در زمینه عکاسی از نکات ذکر شده در این مطلب به خوبی استفاده کرده و شاهد پیشرفت روز افزون خود در این زمینه باشید.

lifehack

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.