شما حالا می‌توانید به صدای ستارگان ۱۳ میلیارد ساله گوش کنید

تیمی از متخصصان فیزیک نجومی از دانشگاه بیرمنگام انگلستان موفق به استفاده از داده‌های ماموریت کپلر برای ضبط صداهای ساطع‌شده از ستاره‌های باستانی شدند. این مطالعه بر 8 ستاره بزرگ قرمز تمرکز داشت که کوچک‌ترین آن‌ها سنی سه برابر و جرمی بسیار بیشتر از خورشید منظومه شمسی ما دارد.

2

این مطالعه از مشاهدات به‌دست‌آمده از تلسکوپ کپلر در خوشه ستاره ای کروی به نام M5 استفاده می‌کرد. این خوشه حدوداً 7200 سال نوری با ما فاصله داشته و در صورت فلکی مار قرارگرفته است. تصور می‌شود که M5 در حدود 13 میلیارد سال سن داشته باشد که این قدمت، خوشه را به یکی از قدیمی‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای در کهکشان راه شیری بدل می‌کند.

تیم مذکور از روشی به نام اخترلرزه‌شناسی برای مشاهده نوسانات رزونانس ستاره‌هایی که نور آن‌ها از دور حالت تپش گونه‌ای دارند استفاده کرد. واکنش مواد درونی ستارگان به ایجاد صدا با فرکانس‌های مختلف و تعامل صدا با اجزا می‌انجامد. این امر تغییر نوسانات نور و درنتیجه تپش نور ستاره را به دنبال خواهد داشت. با مطالعه دقیق فرکانس نور می‌توان سن و جرم ستارگان را تخمین زد. ستاره شناسان تیم نیز با گوش دادن به نت‌های تولیدشده توسط همسرایی ستارگان موفق به انجام این کار شدند.

دکتر Andrea Miglio از بخش فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه بیرمنگام می‌گوید:

ما از اینکه توانستیم به چند اثر باستانی ستاره‌ای از آغاز جهان گوش بدهیم هیجان‌زده هستیم. ستاره‌هایی که بر آن‌ها مطالعه کردیم، در حقیقت فسیل‌های زنده‌ای از زمان پیدایش جهان ما هستند و حالا امیدواریم که از رازهای چگونگی تشکیل و تکامل کهکشان‌های مارپیچی نظیر کهکشان خودمان، پرده برداریم.

می‌توان به صداهای تولیدشده توسط نوسانات ستاره‌های غول‌پیکر در وب‌سایت دانشگاه گوش داد. کوچک‌ترین این ستاره‌ها که بازهم خورشید ما در کنارش کوتوله به نظر می‌رسد، صدای نسبتاً زیری را از خود ساطع می‌کند و این در حالی است که باقی 8 نمونه صدای بمی دارند.

gizmag

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. reza می‌گوید

    سلام من فایلش پیدا نکردم واسه دانلود لطفا شما بزارید ما بتونیم دانلود کنیم.
    متشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      صفحه رو که باز کردید باید موس رو روی ستاره های مختلفی که مشخص شده ببرید تا صدای هر کدوم رو که میخواید بشنوید
      http://www.birmingham.ac.uk/news/latest/2016/06/asteroseismologists-listen-to-relics-of-the-milky-way.aspx