آیا می‌دانید اولین دوربین “کاملا” دیجیتال توسط فوجی فیلم ساخته شده است!

از یکی از علاقه‌مندان به عکاسی سؤال کنید که اولین دوربین دیجیتالی در چه سالی و توسط چه کسی اختراع شد؟ پاسخی که می‌شنوید احتمالاً Steve Sasson و در دهه 70 میلادی آن‌هم درزمانی که در کداک کار می‌کرد خواهد بود؛ اما میدانید که اولین دوربین کاملاً دیجیتال توسط فوجی و نه کداک ساخته شده است؟

0

داستان اولین دوربین کاملاً دیجیتالی دنیا به‌شدت به کلمه «کاملاً» وابسته است. چیزی که فوجی در نمایشگاه Photokina در آلمان و در سال 1988 نشان داد، اولین دوربینی بود که اطلاعات خود را در یک کارت حافظه نیمه‌رسانا ذخیره می‌کرد.

این دوربین که FUJIX DS-1P نام داشت، در عصر خود پدیده‌ای انقلابی محسوب می‌شد. این دوربین به کمک یک CCD 400 کیلو پیکسلی (دستگاه بار جفت‌شده که یک حسگر تصویربرداری است) عکس می‌گرفت. شهرت این دوربین نه به خاطر نحوه عکس گرفتن، بلکه به علت روش ذخیره‌سازی آن‌ها بود. فوجی در دهه 70 به توسعه این نوع از CCD می‌پرداخت و دوربین Sassoon در آذرماه سال 1354 (75 میلادی) ساخته شد.

Fujix-DS-1P-schematics©-Fujifilm-Corporation

قبل از دوربین DS-1P، دوربین‌های دیجیتالی تصاویر خود را بر ماده‌ای مغناطیسی که فلاپی ویدئو نامیده می‌شد ذخیره می‌کردند (دوربین‌های آنالوگ و نه دیجیتال). فوجی توضیح می‌دهد که فلاپی‌های ویدئو ارزان‌قیمت بودند، اما گنجایش اطلاعات در آن‌ها بسیار کم بود. با چرخش اشتباه ممکن بود کیفیت تصویر از بین برود. متأسفانه در آن دوران حافظه‌های نیمه‌رسانا بسیار گران‌قیمت بودند و هیچ‌کس حاضر به ساخت دوربینی که از این حافظه استفاده کند نبود تا اینکه DS-1P ساخته شد.

به قلم خود فوجی:

فوجی‌فیلم می‌دانست که در آینده‌ای نه‌چندان دور حافظه‌های نیمه‌رسانای ارزان‌قیمت‌تر، حسگرهای تصویر با کارایی بالاتر و فنّاوری‌های فشرده‌سازی عکس ساخته خواهند شد. پس با پذیرش این چالش و برخلاف آنچه ذهن امنیت طلب امر می‌کند، به توسعه دوربین دیجیتالی پرداخت که عکس‌های خود را بر کارت حافظه‌ای نیمه‌رسانا ذخیره می‌کند. نتیجه اولین دوربین کاملاً دیجیتالی دنیا به نام FUJIX DS-1P بود.

مطمئناً این فنّاوری در آن زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و در مقایسه با فنّاوری‌ای که امروز در اختیار داریم بسیار قدیمی به نظر می‌رسد. کارت حافظه دوربین که توسط توشیبا تولیدشده بود دو مگابایت گنجایش داشته، از نوع SRAM بوده و درمجموع نمی‌توانست بیش از 5 یا 10 عکس را در خود ذخیره کند. این کارت حافظه به‌نوعی هارد درایو 3.75 مگابایتی IBM در دهه 50 را یادآور می‌شود که باید آن را به کمک لیفتراک جابه‌جا می‌کردند.

Fujix-DS-1P-©-Fujifilm-Corporation-530x700

داستان در اینجا به پایان می‌رسد. دوربین DS-1P یک نمونه اولیه بود و هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه نرسید.

petapixel

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.