WatchOS 3 یک اعتراف به این است که اولین تلاش اپل کاملا اشتباه بوده است

1

به‌ندرت اتفاق می‌افتد که اپل به اشتباه خود در محصولاتش حتی به نحوی غیرمستقیم اعتراف کند؛ اما 24 خرداد، چنین چیزی در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان این شرکت محقق شد. سیستم‌عامل جدید ساعت هوشمند اپل که WatchOS 3 نام دارد، یک نرم‌افزار جدید نیست و باید گفت در حقیقت اعترافی بر این امر است که اپل در اولین نسل اپل واچ، همه‌چیز را اشتباه متوجه شده و بکار برده است!

بله! در نسخه جدید کمتر قابلیتی به آن اضافه‌شده و می‌توان به این نرم‌افزار به‌عنوان تلاشی برای نجات ساعت نگاه کرد. تلاشی برای شکستن ساختارهای نرم‌افزار قبلی و تمرکز بر چیزهایی که مردم واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

داستان اینجاست که Kevin Lynch قائم‌مقام ارشد بخش فناوری اپل در این مراسم از نسخه قبلی نرم‌افزار اپل به نوعی به‌عنوان بنچمارکی برای نشان دادن سرعت نرم‌افزار جدید استفاده کرد. به‌این‌ترتیب Lynch در مقابل جمعیت  6 هزار نفری، برنامه فوتبالی را در نرم‌افزار WatchOS 2 سال گذشته باز کرد، 7 ثانیه طول کشید تا برنامه باز شود اما همین کار در اپل واچی با نرم‌افزار جدید در چشم برهم زدنی انجام شد.

پیام کاملاً واضح است و اگر هم نباشد اپل خود نیز آن را بیان می‌کند: برنامه‌های خود گوشی و برنامه‌های نصب‌شده هردو به‌سرعت در WatchOS 3 اجرا می‌شوند چراکه برنامه‌های محبوب در حافظه ساعت نگه‌داشته خواهند شد. برای رسیدن به چنین پیشرفتی، اپل در مرحله اول باید اعتراف می‌کرد که نرم‌افزار به‌شدت کند بوده است.

WatchOS 3 که تا پاییز به‌صورت کامل آغاز به کار نخواهد کرد، دارای قابلیت‌هایی بسیار کاربردی و مفید است. حالا Apple Pay در نرم‌افزارهای متفرقه نظیر Lyft درون ساعت نیز کار خواهد کرد. قابلیتی به نام SOS اضافه‌شده که به کاربر اجازه برقراری تماس‌های اضطراری را می‌دهد. حالا شورتکات‌های کوتاه‌تری برای پاسخ دادن به پیام‌های کوتاه وجود خواهد داشت. همچنین قابلیتی برای شناسایی دست خط که چندان هم تازگی ندارد، اما جدیداً به اپل واچ اضافه شده است.

apple-wwdc-20160613-744

باقی تغییرات مربوط به سلامتی کاربر و فعالیت‌های ورزشی وی بودند، زیرا این یکی از پرطرفدارترین موارد استفاده در ساعت است. قرار است پوسته‌ای رنگی که کاملاً از حلقه‌های دنبال کننده ورزش‌های مختلف تشکیل‌شده و پوسته دیگری که شورتکاتی را به برنامه Workout ارائه می‌دهد، در ساعت وجود داشته باشد. مردم می‌توانند اطلاعات فعالیت‌های ورزشی خود را با دیگر دارندگان ساعت به اشتراک بگذارند. پس بالاخره یک جزء کاربردی اجتماعی هم به ساعت اضافه‌شده است. همچنین این ساعت به‌زودی می‌تواند میزان فعالیت کاربرانی که از ویلچر استفاده می‌کنند را هم بسنجد.

اما تغییرات بزرگ‌تر در رابط کاربری نهفته هستند (اپل در این بخش واقعاً سعی کرده رابط کاربری پیش‌فرض را دگرگون کند؛ آن‌هم درجایی که نیاز به تغییرات چندانی نبود). حالا برای عوض کردن پوسته‌ها به جای اینکه محکم صفحه ساعت را فشار دهید، می‌تواند انگشت خود را از یک لبه تا لبه دیگر بکشید و بعد به عوض کردن پوسته‌ها بپردازید. اپل سعی دارد مفهوم Glances را که به کاربرانش اجازه دیدن اطلاعاتی اندک از برنامه‌ها بدون نیاز به باز کردنشان را می‌داد، در راستای اضافه کردن قابلیتی آشناتر برای کاربران آیفون یعنی App dock کنار بگذارد.

App dock که از طریق فشردن دکمه فیزیکی تعبیه‌شده در کنار ساعت قابل‌دسترس خواهد بود، امکان دیدن برنامه‌های موردعلاقه را به کاربر می‌دهد. می‌توانید به کمک آن به برنامه‌هایی که به تازگی بازشده‌اند نیز دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید با لمس صفحه‌نمایش ساعت از پایین به سمت بالا به مرکز کنترل کوچکی نیز دسترسی داشته باشید. این قابلیت هم باید برای کاربران آیفون آشنا باشد.

apple-wwdc-20160613-834

با توجه به چیزهایی که در دمو نشان داده شد، رابط کاربری ساعت نسبت به قبل ساده‌تر به نظر می‌رسد. استفاده از کلمه سطحی برای توصیف ساعت در اینجا برخلاف همیشه باری مثبت به همراه دارد. حالا با ساعت هوشمندی روبه‌رو هستیم که نسبت به قبل برای کار کردن به لمس کمتر و زمان انتظار کمتری برای اجرای برنامه‌ها نیاز دارد. چرا اپل در اولین تلاش چنین محصولی را طراحی نکرد؟ علت مشخص نیست.

شاید عجیب باشد که در دموی نشان داده‌شده watchOS 3 در کنفرانس 24 خرداد، به پیچ دیجیتالی کنار ساعت به‌سختی اشاره شد؛ آن‌هم زمانی که اپل گفت توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی را بنویسند که در آن‌ها موارد استفاده‌ای هم برای پیچ در نظر گرفته شده باشد. پس تا اینجا مجبور به خداحافظی با قابلیت Glances شده‌ایم و پیچ دیجیتالی هم به‌عنوان روشی اصلی برای تعامل با ساعت در نظر گرفته نشده است. حتی به دستورهای صوتی هم اشاره چندانی نشد و البته در عکس‌ها شاهد آن بودیم. از این موارد می‌توان نتیجه گرفت که دیگر اپل به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در تعامل کاربر با اپل واچ نیست و در حقیقت به روش‌های آشنا بازگشته است.

زمانی که این کمپانی به معرفی آی‌پاد پرداخت، در کنار آن با دایره کاملاً جدیدی که می‌شد با آن کلیک هم کرد آشنا شدیم. زمانی که آیفون را معرفی کرد، صفحه‌نمایش‌هایی با قابلیت دریافت چند لمس به‌صورت هم‌زمان نحوه تعامل ما با گوشی را تغییر دادند؛ و زمانی که از ساعت هوشمند رونمایی شد، پیچ دیجیتالی کنار ساعت در مرکز توجه قرار داشت و کاربر می‌توانست به کمک آن بین گزینه‌های منو و گروهی از اپلیکیشن‌ها در صفحه‌نمایشی کوچک به جست‌وجو بپردازد. حالا با توجه به اینکه رابط کاربری از طراحی خوبی برخوردار است، تنها لمس صفحه‌نمایش برای رسیدن به کارایی موردنظر کافی خواهد بود.

نکته اینجاست که اعتراف اپل چندان هم کار بدی نیست. معنای ارائه نرم‌افزاری جدید برای ساعت آن‌هم یک سال بعد از آغاز به کار اولیه ساعت در سال 2015 میلادی، به این معنی است که اپل هنوز هم به دستگاه پوشیدنی خود ایمان دارد. حتی با اینکه سخت‌افزار جدید ساعت درراه است (که هنوز از صحت آن مطمئن نیستیم) اپل وعده داده که watchOS 3 در ساعت‌های فعلی نیز به‌خوبی کار خواهد کرد.

اپل‌واچ هنوز هم ساعت هوشمند فوق‌العاده‌ای نیست (البته اگر چنین ساعتی اصلاً وجود داشته باشد!)، اما دموی نشان داده‌شده برای WatchOS 3 توضیح بهتری پیرامون اینکه چرا شاید بخواهید از اپل واچ استفاده کنید را ارائه می‌دهد. این بار اپل به تصحیح جزئیات نپرداخته و داستان را از اول نوشته است.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. soheil می‌گوید

    به نظر میرسه نویسنده این مقاله هم اگر گاهی به نداشتن سوژه برای مقاله نوشتن اعتراف میکرد اصلا چیز بدی نبود.
    خب مشخصه که هیچ کمپانی در نسخه اول محصولاتش همه چیز رو رو نمیکنه و خیلی از تغییرات و آپگرید ها رو برای نسل های بعد نگه میداره. تا یکی یکی عملکرد قسمت های مختلف بررسی و بعد قابلیت جدیدی اضافه بشه.