10 نکته در رابطه با زبان بدن در سخنرانی که نفوذ کلام شما را افزایش می‌دهد

0

سخنرانی در مقابل جمعیت همیشه یکی از کارهای پراسترس برای افراد محسوب می‌شود اما در کنار کنترل استرس، مهمترین نکته رعایت زبان بدن در سخنرانی است.

تصور کنید در حال سخنرانی و ارائه گزارش کار خود در مقابل استاد و دیگر دانشجویان در دانشگاه و یا حتی سخنرانی و بیان مطالب خود در مقابل یکی از مسئولین شهری و یا کشوری هستید که کاری بسیار سخت و نفس‌گیر است، زیرا سخنرانی در مقابل جمع و بیان موضوعات مدنظر خود برای آن‌ها به تجربه و تسلط خوب اطلاعاتی بر روی موضوع نیاز دارد. در غیر این صورت شما با مشکل مواجه خواهید شد و نمی‌توانید سخنرانی تأثیرگذاری را ارائه کنید.

زبان بدن در سخنرانی برای افزایش نفوذ کلام

اما همانطور که اشاره کردیم علاوه بر کنترل استرس در سخنرانی و همچنین کنترل موضوعات ارائه شده در سخنرانی بایستی به زبان بدن در سخنرانی توجه ویژه‌ای داشته باشید تا فردی کاملا مسلط بر موضوع به نظر برسید.

در واقع اگر شنوندگان سخنرانی شما حواسشان به صحبت‌های شما نباشد قطعا به طور ناخودآگاه و یا آگاهانه حرکات بدن شما و در واقع زبان بدن در سخنرانی توسط شما را زیر نظر دارند.

ما در اینجا با یکدیگر 10 نکته زبان بدن در سخنرانی را مرور خواهیم کرد که در صورت رعایت آن‌ها نفوذ کلام شما در مخاطبان بیشتر خواهد شد.

1. دستان خود را باز کنید و خم نشوید

Body-Language-Tips-01یکی از راه‌های مسلط نشان دادن خود در هنگام سخنرانی این است که تا می‌توانید از جمع کردن بدن خود پرهیز کنید و سینه‌های خود را جلو و دستان خود را باز قرار دهید و کمر خود را نیز مستقیم نگه‌دارید تا هم نفس کشیدن برایتان راحت‌تر شود و هم به دیگران این را القا کنید که از قرارگیری در مقابل جمعیت نگران نیستید و کاملاً احساس راحتی می‌کنید

2.لبخند فراموش نشود

یکی دیگر از راه‌های تأثیرگذاری هر چه بیشتر بر مخاطبان این است که شما به آن‌ها احساس امنیت و راحتی را منتقل کنید، زیرا افراد در صورت احساس ناامنی و عدم آرامش در مقابل شما و سخنانتان گارد دفاعی می‌گیرند و نفوذ کلام شما در ضمیر ناخودآگاه آن‌ها به حداقل می‌رسد.

Body-Language-Tips-02

یکی از نکات زبان بدن در سخنرانی و راه‌های انتقال این آرامش خاطر و احساس امنیت به مخاطبان لبخند زدن است و البته فراموش نکنید که این لبخند باید به آن‌ها آرامش دهد و نبایستی لبخند شما حالت تمسخر و یا تحقیر داشته باشد که در آن صورت نتیجه عکس می‌شود.

3. به مخاطبان خود نگاه کنید

در راستای انتقال احساس امنیت به مخاطبان خود که در قسمت قبل بیان شد بایستی به‌گونه‌ای به مخاطب خود بفهمانید که حضور او در مقابل شما برای شما ارزشمند است و یکی از بهترین این راه‌ها ارتباط چشمی با مخاطب و رعایت زبان بدن چشم است.

Body-Language-Tips-03

این گونه که شما بایستی تا جای ممکن به چشمان مخاطبانتان نگاه کرده و به او بفهمانید که حضورش برای شما ارزشمند است و فراموش نکنید که با نگاهتان می‌توانید طرف مقابل را نیز بترسانید پس نگاه معصومانه و متشکرانِ شما بایستی همراه با یک لبخند ملیح و دلبرانِ باشد تا مخاطب با شما ارتباط برقرار کند.

4. با آرامش داشتن، اعتماد مخاطب خود را جلب کنید

Body-Language-Tips-04برای از بین بردن حالت ارشادی سخنرانی، با استفاده از ژستهایی کوچک، آرامش خود را به مخاطب نشان داده، اعتماد ا را جلب کرده و در عین حال خود را به عنوان فردی با اعتماد به نفس نشان دهید.

5. ترکیبی رفتار کنید!

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در زمان بیان مطالب خود با شور و هیجان برخورد کنید و یا بایستی با آرامش و متانت صحبت کنید که ما به شما ترکیبی از هر دو را پیشنهاد می‌کنیم.

Body-Language-Tips-05

بدین گونه که اگر شما پیوسته با هیجان و صدایی رسا و بلند صحبت کنید بعد از گذشت لحظاتی صدای شما دیگر برای مخاطبان عادی و معمول می‌شود و نتیجه آن عدم توجه مخاطبان به شما خواهد شد و از طرف دیگر اگر شما نیز تماماً با لحنی آرام و صدایی ملایم صحبت کنید نتیجه آن نیز خستگی و کسل شدن مخاطبان است.

پس بهترین راه آرام صحبت کردن همراه با چاشنی هیجان است و هرگاه احساس کردید که مخاطبان خسته شده‌اند بایستی بقیه سخنرانی خود را حداقل برای مدتی با هیجان بیان کنید تا مجدداً توجه‌ها به شما بازگردد.

6. در صورت امکان حرکت کنید

برای یک ارائه خوب و جذاب هرچه بیشتر مخاطبان خود را درگیر کنید موفق‌تر خواهید بود و یکی از راه‌های بیشتر درگیر کردن مخاطب حرکت کردن است.

Body-Language-Tips-06

بدین گونه که هنگام سخنرانی اگر بتوانید از جایی به‌جای دیگر حرکت کنید باعث می‌شوید که مخاطبان نیز شمارا دنبال کنند و این یعنی توجه بیشتر به شما البته یکی از محاسن حرکت این است که شما هم می‌توانید خستگی یکجا ماندن را کمتر کنید و هم می‌توانید آثار استرس خود را در هنگام حرکت بپوشانید.

7. ژست خود را عوض کنید

برای اینکه سخنرانی شما خسته‌کننده نشود شما بایستی تنوع آن را تا می‌توانید عوض کنید البته این را نیز بایستی اضافه کنیم که نبایستی این تغییر تنوع خللی در پیوستگی مطالب ایجاد کند.

Body-Language-Tips-07

یکی از راه‌های ایجاد تنوع علاوه بر تغییر لحن بیان که در قبل بیان شد تغییر ژست شما در هنگام سخنرانی است، شما بایستی به‌صورت دوره‌ای ژست خود را عوض کنید مثلاً شما اگر از حرکات خاص دست و سر استفاده می‌کنید بایستی پس از مدتی این حرکات و یا جهت حرکات را عوض کنید

8. از انگشت اشاره استفاده کنید

گاهی شما به بخش‌هایی از سخنرانی خود می‌رسید که می‌خواهید مخاطبان بیشتر توجه داشته باشند و در آن موضوع ریزتر شوند که شما می‌توانید این امر را با انگشت اشاره محقق سازید.

Body-Language-Tips-08

بدین گونه که اگر شما به موضوع و یا عکس و یا شکل موردنظر خود که بر روی صفحه‌نمایش و یا تخته قرار دارد با انگشتانتان اشاره‌کنید مخاطبان به‌صورت ناخودآگاه تمرکز خود را بر آن موضوع بیشتر می‌کنند و این می‌تواند به شما کمک شایانی برای هدف خود کند

9. دیگران را در بحث وارد کنید

Body-Language-Tips-09یکی از مؤثرترین و کارآمدترین راه‌های جذب توجه دیگران به سخنرانی خود داخل کردن مخاطبان به بحث است، شما اگر بتوانید با طرح پرسش‌هایی از مخاطبان دیگران را وارد بحث کنید تا حد بسیاری در جذب توجه دیگران موفق عمل کرده‌اید و شما می‌توانید بحث خود را هرچه بیشتر به مخاطبان القا کنید، البته نبایستی این ورود دیگران به بحث باعث به حاشیه رفتن شما که سخنران اصلی هستید شود.

10. مکث، تنفس، لبخند

گاهی شما در هنگام سخنرانی با سؤال سختی از طرف مخاطبان مواجه می‌شوید و ممکن است در آن لحظه اعتماد بنفس خود را از دست دهید که ما به شما در این هنگام پیشنهاد می‌کنیم که اولاً پس از طرح سؤال یک‌لحظه مکث کنید و بلافاصله به آن سؤال جواب ندهید (و اندکی به سؤال فکر کنید)

Body-Language-Tips-10

پس از مکس نفسی عمیق بکشید (و باز به سؤال فکر کنید) و پس‌ازآن و درحالی‌که لبخندی دال بر رضایت بر لب دارید به‌آرامی به سؤال پاسخ دهید، با این کار به مخاطب این مطلب را القا می‌کنید که شما از مطرح‌شدن این سؤال ساده خوش‌حال شدید و به‌گونه‌ای اعتماد بنفس خود را به او می‌رسانید.

منبع businessinsider
شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.