بررسی اچ‌تی‌سی 10 در فارنت [به همراه بررسی ویدئویی]

اچ‌تی‌سی شرکتی که باعث شهرت و محبوبیت اندروید شد اخیراً فاصله زیادی تا ورشکستگی ندارد. این شرکت تمامی سعی خود را معطوف پرچم‌دار جدید خود کرده و حتی از نامی نامتعارف برای آن استفاده کرده است. در این بررسی قصد داریم HTC 10 را از تمامی ابعاد موشکافی کنیم تا مشخص شود آیا این پرچم‌دار می‌تواند اچ‌تی‌سی را نجات داده و از همه مهم‌تر انتخاب خوبی برای خرید باشد یا خیر؟

12

در ابتدای این مطلب شما را به دیدن بررسی ویدئویی اچ‌تی‌سی 10 در فارنت دعوت می‌کنیم. در بررسی‌های ویدئویی فارنت سعی می‌کنیم به طور مختصر به معرفی و بررسی محصول بپردازیم.

این ویدئو با دوربین آیفون 6S‌ فیلمبرداری شده است.

پس از تماشای بررسی ویدئویی اچ‌تی‌سی 10 می‌توانید بررسی کامل‌تر این محصول که به بیان جزئیات بیشتر و دقیق‌تر محصول پرداخته را در ادامه دنبال کنید.

اچ‌تی‌سی شرکتی بود که اولین گوشی اندرویدی یعنی G1 را با همکاری گوگل عرضه کرد و پس از آن نیز توانست با گوشی‌های نکسوس وان و گوشی‌های سری دیزایر به اوج برسد. رابط کاربری زیبا و کیفیت ساخت بالا گوشی‌های اندرویدی این شرکت را یک سروگردن بالاتر از سایرین قرار می‌داد اما به‌مرور زمان اوضاع تغییر کرد. در چند سال اخیر گوشی‌های اندرویدی از نظر طراحی و کیفیت ساخت پیشرفت فراوانی داشته‌اند، رابط کاربری اندروید خالص حالا نیازی به پوسته‌های مختلف ندارد و تمرکز رقبا بر روی صفحه‌نمایش و دوربین باعث شده آن‌ها از این شرکت تایوانی جلو بیفتند.

با ظهور شرکت‌های چینی قدرتمندی مانند شیائومی و هواوی تنها تولیدکنندگانی که گوشی‌های بسیار خوبی دارند توانسته‌اند در این میان دوام بیاورند و اچ‌تی‌سی که در چند سال اخیر نقطه‌ضعف‌های زیادی در پرچم‌دارانش داشت نتوانست خود را در میان آن‌ها ببیند. اچ‌تی‌سی وان M7 به عنوان یک استاندارد زیبایی و کیفیت ساخت از سوی منتقدین تحسین شد اما دوربین ضعیف آن شانسی دربرابر گلکسی اس 4 یا ال‌جی جی 2 نداشت. اچ‌تی‌سی وان M8 نیز نتوانست این نقطه ضعف را برطرف کند و وان M9 با طراحی تکراری و مشکلات پردازنده اسنپ‌دراگون 810 به مصیبت‌های اچ‌تی‌سی اضافه کرد!

حالا اچ‌تی‌سی با حذف نام One M از پرچم‌دار چدیدش ادعا می‌کند 10 در تمامی زمینه‌ها امتیاز کامل 10 از 10 را کسب خواهد کرد اما این ادعا تا چه حد حقیقت دارد؟ آیا اچ‌تی‌سی 10 می‌تواند دربرابر گوشی بالغی مانند گلکسی اس 7 اج یا گوشی نوآورانه‌ای مثل ال‌جی جی 5 حرفی برای گفتن داشته باشد؟

HTC-10-Review-in-Farnet-14

بگذارید ابتدا نگاهی به مشخصات فنی HTC 10 داشته باشیم:

ابعاد و وزن: 145.9 در 71.9 در 9 میلی‌متر – 161 گرم

صفحه‌نمایش: 5.2 اینچی – 2560 در 1440 پیکسل – Super LCD5 – پوشش Gorilla Glass 4

سیستم عامل: اندروید 6.0.1 مارشملو با رابط کاربری Sense

چیپست: اسنپ‌دراگون 820 – دو هسته 2.15 گیگاهرتزی Kryo + دو هسته 1.6 گیگاهرتزی Kryo

پردانده گرافیکی: Adreno 530

حافظه داخلی: 32 گیگابایت – با درگاه کارت حافظه

دوربین اصلی: 12 مگاپیکسل – دیافراگم f/1.8 – اندازه سنسور 2.3/1 اینچ – پیکسل‌های 1.55 میکرونی – فوکوس لیزری – فلش دوگانه – لرزش‌گیر اپتیکال – فیلم‌برداری 4K

دوربین جلو: 5 مگاپیکسلی – پیکسل‌های 1.34 میکرونی – دیافراگم f/1.8 – لرزش‌گیر اپتیکال

سیستم صدا: بلندگوهای دوگانه – چیپ مبدل دیجیتال به آنالوگ 24 بیت/192 کیلوهرتز

اتصالات: USB C 3.1 – بلوتوث 4.2 – NFC – WiFi a/b/g/n/ac

باتری: 3000 میلی‌آمپرساعت با فناوری شارژ سریع کوالکام نسخه سوم

سایر ویژگی‌ها: حسگر اثر انگشت – ایرفون‌های Hi-Res درون جعبه


طراحی و ساخت

حتی منتقدین اچ‌تی‌سی هم اعتراف می‌کنند این شرکت در زمینه طراحی و ساخت هیچ‌گاه دچار مشکلی نبوده است. طراحی نسل جدید اچ‌تی‌سی از One M7 شروع شد و استفاده از فلز به عنوان عنصر اصلی ساخت گوشی هوشمند توجه خیلی‌ها را جلب کرد. طراحی One M7 در M8 بالغ‌تر شد اما اچ‌تی‌سی که طراح ارشد خود را از دست داده بود در M9 از یک طراحی تکراری استفاده کرد و در One A9 نیز خواسته یا ناخواسته یک کپی از طراحی آیفون 6 را به بازار عرضه کرد! به هر حال می‌توان گفت اوضاع در 10 بسیار بهتر شده است.

HTC-10-Review-in-Farnet-01

پشت گوشی نماد کاملی از یک پرچم‌دار اچ‌تی‌سی را به‌رخ می‌کشد. یک طراحی فلزی که شباهت زیادی به M7 دارد اما حاشیه‌های گوشی با ضخامت قابل توجهی تراش داده شده‌اند. این تراش خوردگی شاید در نگاه اول جذاب به نظر نرسد اما همین که گوشی را از نزدیک دیده و در دست بگیرید طراحی اچ‌تی‌سی را تحسین خواهید کرد. اچ‌تی‌سی 10 با 9 میلی‌متر ضخامت و 161 گرم وزن به هیچ‌وجه سبک‌ترین یا باریک‌ترین پرچم‌دار نیست اما خمیدگی پشت بدنه و حسی که از لمس فلز به کاربر منتقل می‌شود باعث شده این اعداد به هیچ‌وجه نقطه ضعفی در طراحی 10 نباشند. در پشت گوشی همچنین دوربین 12 مگاپیکسلی، فلش دوگانه و فوکوس لیزری را می‌توان مشاهده کرد.

HTC-10-Review-in-Farnet-02

جلوی گوشی شباهت زیادی به One A9 دارد؛ جایی‌که اچ‌تی‌سی بلندگوهای استریوی جلویی را برای حذف نوار لوگوی خود از بین برده و از دکمه‌های خازنی و یک حسگر اثر انگشت بهره برده است. از نظر زیبایی شاید نتوان جلوی دستگاه را به خوبی نسل‌های قبلی تلقی کرد اما اچ‌تی‌سی حداقل سعی کرده به نحوی بلندگوهای دوگانه را حفظ کند.

اچ‌تی‌سی از معدود شرکت‌هایی است که کماکان بر عرضه یک اندازه برای پرچم‌دارش اصرار داشته و این‌بار صفحه‌نمایشی 5.2 اینچی را برای 10 در نظر گرفته است. به این ترتیب در دست گرفتن و کار کردن با یک‌دست با 10 راحت است اما اگر به گوشی‌های بزرگ‌تری مانند نوت سامسونگ عادت داشته باشید شاید 10 کمی برایتان کوچک باشد.

HTC-10-Review-in-Farnet-03

بالای گوشی دیگر خبری از فرستنده مادون قرمز نیست و اچ‌تی‌سی نیز این ویژگی را از پرچم‌دارش حذف کرده است. پایین گوشی یکی از بلندگوها را در کنار درگاه USB C خواهید یافت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. دکمه‌های تنظیم صدا و پاور نیز در سمت راست قرار گرفته‌اند اما اچ‌تی‌سی با شیاردار کردن دکمه پاور تشخیص آن توسط انگشتانتان را آسان کرده است.

اچ‌تی‌سی 10 از استاندارد IP53 برای مقاومت جزئی دربرابر آب و گردوغبار بهره می‌برد؛ به این معنا که می‌توانید از آن زیر باران برای یک مکالمه کوتاه استفاده کنید اما اگر تصادفاً آن را درون آب بیندازید احتمالاً صدمه‌ای جدی به آن وارد خواهد شد. از آن‌جا که معمولاً گوشی‌های فلزی ضدآب نیستند نمی‌توان به اچ‌تی‌سی خرده گرفت اما حالا که علاوه بر سونی، سامسونگ نیز گوشی‌های ضدآب می‌سازد نبود این ویژگی یک نقطه ضعف بزرگ برای برخی کاربران و یک موقعیت از دست رفته برای سایرین باشد.

HTC-10-Review-in-Farnet-12

در کل می‌توان گفت از در دست گرفتن اچ‌تی‌سی 10 حس خوبی به کاربر منتقل خواهد شد و هر کدام از رنگ‌های نقره‌ای، مشکی یا طلایی را که انتخاب کنید با یک گوشی زیبا مواجه خواهید شد که اثر انگشت نیز بر روی بدنه‌اش به‌جای نمی‌ماند. اگر از طرفداران طراحی اچ‌تی‌سی بودید می‌توانید با خیال راحت 10 را خریداری کنید و از دقت این شرکت به جزئیات و کیفیت ساخت آن لذت ببرید.

یک نکته قابل توجه این‌که نسخه نقره‌ای رنگ این گوشی برخلاف چیزی که در تصاویر رسمی می‌بینید در ایران با پنل جلویی سفیدرنگ عرضه خواهد شد که می‌تواند بسته به سلیقه شما نکته‌ای مثبت یا منفی باشد.

مزایا: زیبایی – کیفیت بالای بدنه فلزی – ارگونومی مناسب

معایب: عدم مقاومت دربرابر آب و گردوغبار


صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی 10 همان‌طور که نوشتیم 5.2 اینچی و از نوع Super LCD5 است. این شرکت برای اولین بار در پرچم‌دارانش از وضوح QHD استفاده کرده تا بتوانید روی آن به عنوان یک گجت واقعیت مجازی نیز حساب باز کنید. به‌طور کلی به اعتقاد ما صفحات نمایش پرچم‌داران و حتی میان‌رده‌های بازار به سطحی رسیده است که تمامی کاربران از آن‌ها لذت ببرند و به‌طور کلی اگر بیش از یک میلیون تومان برای یک گوشی هوشمند می‌پردازید احتمالاً از صفحه‌نمایش آن ناامید نخواهید شد. اما حالا که قصد خرید یک پرچم‌دار را دارید خوب است که بهترین‌ها را در اختیار داشته باشید و آن‌را با بهترین‌ها هم مقایسه کنید.

HTC-10-Review-in-Farnet-05

از نظر وضوح صفحه، تراکم 565 پیکسل بر اینچی تشخیص پیکسل‌های جداگانه را غیرممکن کرده است و حالا مقوله کنتراست تصویر، روشنایی و دقت و شادابی رنگ‌ها مهم‌تر است. اچ‌تی‌سی 10 دو حالت متفاوت نمایش را در بخش Display تنظیمات خود دارد: sRGB و Vivid. حالت Vivid بیشتر به صفحه‌نمایش‌های AMOLED شباهت دارد و رنگ‌ها را شاداب‌تر و اشباع‌تر نمایش می‌دهد. در این حالت که برای حالت عمومی دلچسب‌تر است رنگ سفید کمی سردتر از واقعیت است ام خوشبختانه می‌توانید گرمای رنگ سفید را نیز در تنظیمات به دلخواه خود تغییر دهید. در حالت sRGB رنگ‌ها از اشباع کمتری برخوردار بوده و گرم‌تر هستند تا به واقعیت نیز نزدیک‌تر باشند.

HTC-10-Review-in-Farnet-06

فارغ از حالت صفحه‌نمایش، این پنل روشنایی حداکثر کمتری نسبت به نسل‌های قبلی خود و نسبت به گلکسی اس 7 دارد و خوانایی آن زیر نور مستقیم خورشید نیز کمتر از ایده‌آل است اما کماکان تجربه بهتری را از جی 5 ال‌جی در فضاهای باز به همراه خواهد داشت. روشنایی رنگ مشکی در این صفحه‌نمایش نسبت به میانگین گوشی‌های هوشمند پایین‌تر است و همین امر باعث شده کنتراست تصویر آن در حد بسیار خوبی باشد. حداقل روشنایی این پنل اما در شب کمی بیشتر از حد ایده‌آل بوده و اگر عادت دارید پیش از خواب مدتی را با گوشی خود سر کنید شاید روشنایی آن نسبت به رقبایی چون گلکسی اس 7 آزاردهنده باشد.

یک ایراد دیگر صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی 10 را می‌توان در زاویه دید آن جستجو کرد. اگر از زاویه حتی اندکی به صفحه‌نمایش نگاه کنید رنگ سفید در صفحه نمایش به صورتی یا بنفش می‌گراید که از یک پرچم‌دار سال 2016 بعید است. هرچند که در استفاده روزانه این مشکل چندان مشهور نیست.

مزایا: وضوح بالا – رنگ‌های شاداب

معایب: تغییر رنگ سفید از زوایا – بالا بودن روشنایی حداقل


دوربین

پاشنه آشیل تمام پرچم‌داران پیشین اچ‌تی‌سی دوربین آن‌ها بوده است. دوربین‌های 4 مگاپیکسلی حتی ملقب به اولتراپیکسل به دلیل وضوح پایین کاربرد زیادی نداشتند و سنسور 20 مگاپیکسلی توشیبا که در وان M9 به‌کار گرفته شد نیز از محدوده دینامیکی اندک و نویز بالا در نور کم رنج می‌برد. اچ‌تی‌سی در One A9 توانست برخی از این نقص‌ها را جبران کند و حالا در 10 سعی کرده بهترین تجربه عکاسی و فیلم‌برداری را فراهم کند.

HTC-10-Review-in-Farnet-07

اجرای سریع اپلیکیشن با دو بار سوایپ انگشت از بالا به پایین در صفحه‌نمایش اچ‌تی‌سی 10 صورت می‌گیرد که نه‌تنها میان‌بر سریعی نیست بلکه دقت مناسبی هم ندارد. دوبار فشردن دکمه Home در گلکسی اس 7 یا دکمه تنظیم صدا در جی 5 به مراتب سریع‌تر و آسان‌تر از این روش است. اپلیکیشن دوربین اما با سرعت خوبی اجرا شده که شباهت زیادی به اپلیکیشن دوربین گوگل دارد. تمامی ابزارها و حالت‌های مختلف در سمت چپ و در یک منوی کشویی قرار گرفته‌اند.

دوربین اصلی 10 دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی مشابه Nexus 6P است که از پیکسل‌های نسبتاً بزرگ 1.55 میکرونی و گشادگی f/1.8 استفاده می‌کند. به این ترتیب اچ‌تی‌سی نیز مانند رقبا ادعا می‌کند پرچم‌دارش در تمامی شرایط نوری عکس‌هایی عالی خواهد گرفت. وب‌سایت DxOMark اچ‌تی‌سی 10 را هم‌رده با گلکسی اس 7 به عنوان بهترین کمرافون‌ها معرفی کرده است؛ اما این ادعا تا چه حد صحیح است؟

حتماً قبول دارید که در حال حاضر گوشی‌های هوشمند در حدی پیشرفت کرده‌اند که تصاویر آن‌ها در نور فراوان کاملاً قابل قبول است. در واقع در شرایط نوری مناسب بیشتر دو عامل پردازش‌های روی تصاویر و محدوده دینامیکی نوری عوامل مهمی هستند.  دوربین اصلی اچ‌تی‌سی 10 نیز در نور مناسب تصاویری عالی ثبت خواهد کرد اما تفاوت‌هایی با رقبای خود مانند جی 5 یا گلکسی اس 7 دارد. اچ‌تی‌سی پردازش و sharpening کمتری روی تصاویر اعمال خواهد کرد و به همین دلیل تصاویر با سوژه‌های کمتر و خلوت کمی در رقبا واضح‌تر به نظر می‌رسد در صورتی که تصاویر شلوغ در اچ‌تی‌سی 10 طبیعی‌تر هستند. به‌طور مثال در عکس ماکرو از یک گل HTC 10 به نظر جزئیات کمتری را ثبت می‌کند اما در عکاسی از چندین درخت در دوردست تصاویر 10 بهتر به نظر خواهند رسید.

نکته دیگر این‌که اچ‌تی‌سی در حالت پیشفرض عکس‌هایی با Exposure پایین‌تر از رقبا ثبت می‌کند و به این ترتیب جزئیات بیشتری از آسمان ثبت شده و در عوض ممکن است سوژه‌های اصلی کمی تاریک‌تر از معمول ثبت شوند؛ البته چاره این‌کار هم ساده است و کافیست پس از فوکوس کردن انگشت خود را به بالا و پایین کشیده تا نورسنجی دلخواه اعمال شود.

اچ‌تی‌سی 10 همچنین از مقادیر ISO بالاتری استفاده می‌کند که اجازه استفاده از سرعت‌های بالاتر شاتر را فراهم می‌کند. این تصمیم مزایایی مانند کمتر شده تصاویر تار داشته و البته باعث می‌شود در شرایط نوری نه‌چندان ایده‌آل نویز بیشتری در تصاویر دیده شود. دامنه دینامیکی دوربین 10 کمی پایین‌تر از رقبا بوده و همین عامل باعث می‌شود تا نواحی پرنور جرئیات کمتری داشته باشند؛ هرچند که این مورد تنها در مقایسه مستقیم مشخص خواهد شد.

و اما در شرایط نوری کم که کیفیت رقابتی دوربین گوشی‌ها سنجیده می‌شود عملکرد 10 چگونه است؟ استفاده از ISO بالاتر باعث می‌شود اچ‌تی‌سی 10 کمتر به لرزش‌گیر اپتیکال خود وابسته باشد و با سرعت بالاتر شاتر از لرزش دست جلوگیری کند. با وجود این‌که گلکسی اس 7 می‌تواند تصاویر روشن‌تری ثبت کند اما به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی 10 نویز کمتری در تصاویر شبانه دارد و رنگ‌ها کمتر به زردی می‌گرایند. به‌طور کلی عملکرد دوربین 10 در نور کم مناسب ارزیابی می‌شود هرچند که کیفیت تصاویر آن هنوز با گلکسی اس 7 و جی 5 فاصله دارد. عملکرد فلش دوگانه برای سوژه‌های نزدیک بسیار خوب است اما استفاده آن برای فواصل بیشتر از دو متر باعث ایجاد نویز بیش از حدی خواهد شد که تصویر را غیرقابل استفاده خواهد کرد.

HTC-10-Review-in-Farnet-08

اچ‌تی‌سی 10 به لطف فناوری فوکوس لیزری خود در شرایط نوری متفاوت به‌سرعت روی سوژه‌ها فوکوس می‌کند اما در این زمینه مشکلاتی هم دارد. وقتی نقطه‌ای را روی صفحه برای فوکوس انتخاب می‌کنید قبل از این‌که دوربین واقعاً روی سوژه فوکوس شود دایره سبزرنگ نمایش داده می‌شود که باعث می‌شود تصور کنید در گرفتن عکس‌ها کندی و لگ وجود دارد. به نظر می‌رسد اچ‌تی‌سی سعی کرده وانمود کند سرعت فوکوس در 10 سریع‌تر از چیزی که هست انجام می‌شود. همان‌طور که می‌دانید گلکسی اس 7 با فناوری Dual Pixel خود بسیار سریع‌تر روی سوژه‌ها فوکوس می‌کند اما نمی‌توان گفت 10 در این‌کار کند یا ضعیف عمل می‌کند.

در بخش فیلم‌برداری اچ‌تی‌سی 10 می‌تواند ویدئوها را با وضوح 4K و در فرمت mkv ثبت کند. لرزش‌گیر اپتیکال 10 بسیار خوب عمل کرده و می‌توان گفت در این زمینه از جی 5 ال‌جی هم بهتر است اما متأسفانه امکان فیلمبرداری 1080p با نرخ فریم 60fps در آن وجود ندارد. از آن‌جا که سنسور و پردازنده هر دو قابلیت فیلمبرداری 1080p@60fps را دارند امیدواریم اچ‌تی‌سی در آینده این ویژگی مهم را به دوربین 10 اضافه کند. اما مزیت اصلی اچ‌تی‌سی 10 در فیلمبرداری نسبت به رقبا توانایی ضبط صدا به صورت Hi-Res است که کیفیت صدای بالاتر را هرچند با حجم صدایی پایین‌تر فراهم می‌کند. اچ‌تی‌سی 10 همچنین توانایی ضبط فیلم‌های آهسته 720p با نرخ 120fps را نیز دارد که البته به کیفیت و آهستگی دوربین آیفون 6اس یا گلکسی اس 7 نیست.

مزایا: رنگ‌های طبیعی – کیفیت عکس‌های عالی در نور مناسب – ضبط صدای وضوح بالا

معایب: ثبت جزئیات کمتر در نور کم – عدم توانایی ضبط فیلم 1080p با نرخ فریم 60fps – دامنه دینامیکی نسبتاً پایین

دوربین سلفی

اچ‌تی‌سی به افزودن لرزش‌گیر اپتیکال به دوربین 5 مگاپیکسلی سلفی 10 افتخار می‌کند و ادعا می‌کند این ویژگی باعث ثبت سلفی‌هایی بسیار بهتر در نور کم خواهد شد. در عمل نتایج در مقایسه با رقبا گاهی بهتر و گاهی هم بدتر است.

HTC-10-Review-in-Farnet-09

اچ‌تی‌سی 10 سلفی‌هایی با رنگ نسبتاً طبیعی‌تر ثبت می‌کند اما به‌نظر می‌رسد جزئیات در جی 5 و گلکسی اس 7 بهتر هستند. زاویه دید 84 درجه‌ای این دوربین برای سلفی‌های دسته‌جمعی ایده‌آل است و می‌توانید روی عملکرد خوب فلش صفحه‌نمایش نیز حساب باز کنید.

در بخش فیلم‌برداری دوربین سلفی 10 می‌تواند تا وضوح 1080p را ثبت کند و فیلم‌های آن به لطف لرزش‌گیر اپتیکال پایدار و روان هستند.


سخت‌افزار و کارایی

به نظر می‌رسد سخت‌افزار پرچم‌داران سال 2016 به یک استاندارد تبدیل شده است: چیپست اسنپ‌دراگون 820 به همراه 4 گیگابایت حافظه رم. خوشبختانه امسال کوالکام توانسته مشکلات اسنپ‌دراگون 810 را به‌طور کامل در چیپست جدید خود رفع کند و با هسته‌های سفارشی Kryo عملکردی عالی را رقم بزند.

در عمل به لطف نرم‌افزار و رابط کاربری سبک Sense اچ‌تی‌سی 10 به روانی هر چه تمام‌تر اپلیکیشن‌ها را اجرا کرده و در جابجایی بین آن‌ها نیز بی‌نقص عمل می‌کند. در بخش چندوظیفگی می‌توانید بدون نگرانی از بسته شدن اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه با گوشی کار کنید و حتی بازی‌های سنگین نیز به‌صورت خودکار بسته نخواهند شد.

HTC-10-Review-in-Farnet-10

در بازی‌های سنگین با وجود این‌که اچ‌تی‌سی 10 نیز مانند تمامی گوشی‌های دیگر بازار پس از مدتی برای جبران گرما از فرکانس پردازنده می‌کاهد اما متوجه هیچ‌گونه کندی نشدیم و حتی بازی‌های فوق‌العاده سنگینی مانند Hearthstone که در نسل قبلی پردازنده‌های مانند اسنپ‌دراگون 810 یا اکسینوس 7420 با کندی‌هایی روبرو بود در اچ‌تی‌سی 10 بدون مشکل اجرا شد.

در هنگام کار کردن با اچ‌تی‌سی 10 شاید متوجه گرمای بیشتری در بدنه شوید اما دلیل آن فلزی بودن و پخش بهتر حرارت به‌صورت یکنواخت در بدنه است. در‌حالی که احتمالاً در پرچم‌داران غیرفلزی تنها یک بخش نسبتاً داغ می‌شود در اچ‌تی‌سی 10 کل بدنه به‌صورت یکنواخت گرم خواهد شد که جای نگرانی نخواهد بود.

با وجود این‌که بنچمارک‌ها معمولاً نمی‌توانند دید کاملی از عملکرد واقعی گوشی‌های هوشمند ارائه دهند ما بنچمارک‌های رایج را بر روی این گوشی اجرا کردیم تا بتوانید نتایج را با رقبا مقایسه کنید.

همان‌طور که می‌بینید در تست‌های مختلف عملکرد HTC 10 چه از نظر پردازشی و چه از نظر گرافیکی ایده‌آل است و به شما اطمینان می‌دهیم این گوشی قدرت پردازشی خام فراوانی دارد.

از نظر سرعت حافظه داخلی و مخصوصاً در بخش خواندن اطلاعات اچ‌تی‌سی 10 به دلیل استفاده از نوع حافظه قدیمی‌تر eMMC نسبت به UFS در گلکسی اس 7 و ال‌جی جی 5 عملکرد ضعیف‌تری دارد. به این ترتیب وقتی بخواهید یک اپلیکیشن یا بازی را اجرا کنید احتمالاً اچ‌تی‌سی 10 کمی دیرتر آن‌ها را باز خواهد کرد اما این اختلاف آن‌قدرها نیست که در استفاده روزانه متوجه آن شوید.

اچ‌تی‌سی همچنین عملکرد لمسی صفحه‌نمایش را بهبود بخشیده و ادعا می‌کند در کار کردن با آن متوجه تفاوت‌هایی با سایر گوشی‌ها خواهید شد. در‌حالی‌که به اعتقاد ما تفاوت اندکی وجود دارد اما بیشتر حس سرعت آن را می‌توان به زیرکی اچ‌تی‌سی در افزایش سرعت انیمیشن‌های رابط کاربری مربوط دانست که به کاربر تجربه سریع‌تری را القا می‌کنند.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت در اچ‌تی‌سی 10 به شکل یک دکمه لمسی به‌جای دکمه Home ظاهر شده که برخلاف حسگر گلکسی اس 7 یا آیفون 6اس همیشه فعال است.

HTC-10-Review-in-Farnet-11

به این ترتیب نیازی نیست که با فشار دادن ابتدا صفحه‌نمایش را روشن کنید و کافیست همین که گوشی را از جیبتان بیرون آوردید انگشتتان را روی این حسگر قرار دهید تا گوشی در کسری از ثانیه آنلاک شود. این نوع حسگر اثر انگشت را بسیار بیشتر از حسگر گلکسی اس 7 می‌پسندیم و می‌توان گفت دقت آن نیز بالاتر از حسگر پرچم‌دار سامسونگ است.


نرم‌افزار و رابط کاربری

اچ‌تی‌سی سنس به اعتقاد ما یکی از بهترین رابط‌های کاربری در کنار اندروید خالص است. اچ‌تی‌سی سعی کرده تا ظاهر اندروید مارشملو را تا حد امکان بدون تغییر بگذارد و این امر را می‌توانید از بخش تنظیمات سریع، اعلان‌ها و یا تنظیمات ببینید. در کنار آن اچ‌تی‌سی بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سنس را حذف کرده تا برای هر کاربرد خاص مانند پخش موسیقی یا ارسال ایمیل تنها یک اپلیکیشن وجود داشته باشد.

به این ترتیب گالری و موزیک‌پلیر پیش‌فرض اچ‌تی‌سی حالا با Play Music و Photos جایگزین شده‌اند که کاربر را از سردرگمی نجات خواهد داد. اپلیکیشن‌های ایمیل و پیامک اچ‌تی‌سی اما به دلیل امکانات بیشتر کماکان پابرجا هستند و اچ‌تی‌سی سعی کرده تا حد ممکن آن‌ها را با طراحی متریال گوگل هماهنگ کند. به این ترتیب رابط کاربری ساده و در عین حال کاراست و خبری از امکانات اضافی و کم‌کاربرد نیز در سنس جدید نیست. صفحه‌خانگی Sense کماکان به قابلیت Blinkfeed برای نمایش خبرها و فید شبکه‌های اجتماعی مجهز شده که البته می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

ویژگی جدیدی که در سنس گنجانده شده Free Style نام دارد که امکان قرار دادن استیکرهای مختلف به عنوان میان‌بر به جای آیکان‌ها را فراهم می‌کند. این قابلیت اما احتمالاً بیشتر برای نوجوانان جذاب خواهد بود.

ویژگی دیگری که در سنس جدید اچ‌تی‌سی روی آن تمرکز کرده اپلیکیشنی به نام +Boost برای بهبود کارایی اندروید است. این اپلیکیشن که شباهت زیادی به Clean Master دارد می‌تواند حافظه اشغال شده رم را آزادسازی کرده و همچنین حافظه را از شر فایل‌های اضافه، موقتی و تبلیغات نجات دهد. به ادعای اچ‌تی‌سی از آن‌جا که این اچ به‌صورت اختصاصی و توسط خود این شرکت برای 10 توسعه داده شده نسبت به اپ‌های مشابه عملکرد بهتری خواهد داشت. یک ویژگی دیگر این اپ قابلیت قفل‌گذاری روی اپ‌ها با حسگر اثر انگشت است که به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم از آن استفاده کنید؛ چرا که محتوای اپ برای حدود یک ثانیه پیش از نمایان شدن صفحه قفل نشان داده شده و همچنین در منوی چندوظیفگی نیز می‌توان بدون داشتن رمز یا اثر انگشت به اپلیکیشن قفل شده سرک کشید!

یکی از ویژگی‌هایی که شاید کمبود آن کماکان در سنس حس می‌شود نبود قابلیت دوپنجره‌ای یا split screen برای نمایش همزمان دو اپ کنار یکدیگر است. این ویژگی که سال‌هاست در گوشی‌های سامسونگ، ال‌جی و هواوی دیده می‌شود ممکن است برای برخی کاربران بی‌فایده باشد اما اگر به آن عادت کرده باشید نبود آن را در 10 حس خواهید کرد. البته اندروید N احتمالاً پاییز امسال با این ویژگی به اچ‌تی‌سی 10 خواهد آمد اما تا آن‌زمان نبود قابلیت چندوظیفگی ایده‌آل در 10 آزاردهنده است.

مزایا: رابط کاربری سبک و بدون امکانات کم‌مصرف – حذف اپلیکیشن‌های تکراری – قابلیت تغییر تم

معایب: عدم وجود چندوظیفگی مناسب – ویژگی‌های کمتر نسبت به رقبا


صدا

اچ‌تی‌سی همواره در زمینه صدا در گوشی‌های هوشمند اخیر و پرچم‌دار خود مدعی بوده است. این شرکت در One M7 با همکاری Beats Audio و به لطف به‌کارگیری بلندگوهای استریوی BoomSound بی‌رقیب بود و این رویه در صدای بلندگوها تا One M9 نیز ادامه پیدا کرد. اما همان‌طور که از تصاویر مشخص است دیگر خبری از بلندگوهای بوم‌ساند نیست اما اچ‌تی‌سی ادعا می‌کند سیستم جدید صوتی تحت عنوان BoomSound Hi-Fi یک پیشرفت محسوب می‌شود.

HTC-10-Review-in-Farnet-04

بلندگوی مکالمات در بالای صفحه‌نمایش که رو به کاربر قرار گرفته در نقش tweeter برای پخش صداهای با فرکانس بالا و میانی عمل کرده و بلندگویی که پایین و در کنار درگاه USB قرار دارد در نقش ساب‌ووفر برای فرکانس‌های پایین (بیس) عمل می‌کند. به گفته اچ‌تی‌سی به دلیل ماهیت صدا در فرکانس‌های پایین مهم نیست که این بلندگو به سمت پایین نشانه رفته است.

HTC 10 قرار است صدای استریو را به mono تبدیل کرده و سپس فرکانس‌های بالا و میانی را از بلندگوی بالایی و فرکانس‌هایی پایین را از بلندگوی پایین پخش کند. به این ترتیب خبری از صدای استریو در هنگام تماشای فیلم یا بازی کردن نخواهد بود. اما عملکرد این بلندگوها چطور است؟ اگر بخواهید آن‌ها را با بلندگوی گلکسی اس 7، ال‌جی جی 5 یا آیفون 6اس مقایسه کنید باید بگوییم کیفیت بالاتری را می‌توانید طبق معمول از اچ‌تی‌سی 10 انتظار داشته باشید. اما گوشی‌های هوشمندی مانند نکسوس 6پی، نکسوس 6 و یا حتی وان M9 چه از نظر بلندی و چه کیفیت بهتر از 10 خواهند بود.

کیفیت صدای بلندگوها تنها تمرکز اچ‌تی‌سی نبوده و این شرکت در 10 از یک آمپلی‌فایر جداگانه و همچنین یک مبدل دیجیتال به آنالوگ 24 بیتی استفاده کرده که قابلیت upsampling را نیز از 16 به 24 بیت داراست. در مورد اهمیت یک DAC مناسب پیش از این در فارنت نوشته‌ایم و استفاده از آن را در LG V10 تحسین کرده‌ایم. به‌طور خلاصه یک DAC خوب باعث می‌شود کیفیت صدا در استفاده از فایل‌های موسیقی باکیفیت و lossless و همچنین هدفون‌های با وضوح بالا به مراتب بهتر باشد. وجود آمپلی‌فایر جداگانه هم باعث می‌شود بتوانید از هدفون‌های بزرگ over-ear با مقاومت (امپدانس بالا) نیز به خوبی با گوشی خود استفاده کنید. اچ‌تی‌سی متأسفانه مدل دقیق DAC یا آمپ مورد استفاده در HTC 10 را اعلام نکرده و نماینده این شرکت نیز پرسش ما را در این مورد در مراسم رونمایی از این گوشی بی‌پاسخ گذاشت.

خوشبختانه اچ‌تی‌سی در جعبه این گوشی یک ایرفون باکیفیت بالا و Hi-Res را برای استفاده کاربران قرار داده است. این ایرفون نسبت به هدفون‌های سایر گوشی‌های بازار کیفیت، وضوح و بیس بالاتری را فراهم می‌کند. امضای صدا در این ایرفون‌ها V شکل بوده که تمرکز بیشتری روی Treble و Bass را باعث شده و صدا را هیجانی‌تر پخش خواهد کرد.

HTC-10-Shure-SE846

اما قدرت اصلی دک و آمپ اچ‌تی‌سی 10 زمانی مشخص می‌شود که از یک هدفون باکیفیت استفاده کنید. ما برای بررسی توانایی صوتی این گوشی از ایرفون Shure SE846 استفاده کردیم که پرچم‌دار فعلی این شرکت با 4 درایور در هر ایرفون محسوب می‌شود. در هنگام استفاده از فایل‌های موسیقی باکیفیت lossless می‌توانید به‌وضوح کیفیت بالاتر صدا را نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند احساس کنید. آمپلی‌فایر جداگانه باعث شده تا حجم صدا بالاتر از معمول بوده و همچنین یک صدای موزیکال عالی با بیس کوبنده اما کنترل شده، فرکانس‌های میانی واضح و فرکانس‌های بالایی را بشنوید که از گستره یا Extension خوبی برخوردار بوده اما باعث آزار گوش نخواهد شد. اچ‌تی‌سی 10 در کنار LG V10 و LG G5 به همراه ماژول B&O بهترین گوشی‌های بازار برای استفاده با هدفون‌های باکیفیت هستند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان صدای خروجی V10 و HTC 10 داشته باشیم می‌توان گفت اچ‌تی‌سی صدایی موزیکال‌تر را فراهم کرده و V10 بیشتر آنالیتیکال بوده و صدایی فلت دارد. آمپ به‌کار رفته در V10 قوی‌تر بوده و می‌تواند هدفون‌های با امپدانس بالاتری را درایو کند اما در ایرفون‌ها تفاوتی احساس نمی‌شود. متأسفانه ماژول B&O جی 5 در ایران برای بررسی یا فروش عرضه نشده است.

HTC-10-personal-audio-profile

همچنین اچ‌تی‌سی 10 ویژگی جدیدی به نام پروفایل‌های شخصی صدا دارد که می‌تواند با آنالیز کردن شنوایی هر دو گوش شما فرکانس‌های پخش شده را طوری تنظیم کند که بهترین نتیجه را بگیرید. در حالت ساده و سریع پرسش‌هایی از جمله سن، سبک مورد علاقه و مدت زمانی که در هر روی به آهنگ گوش می‌دهید از شما پرسیده شده و در حالت پیشرفته اچ‌تی‌سی 10 می‌تواند ضعف‌های هرچند اندک شنوایی گوش کاربر را با تغییر در فرکانس‌ها جبران کند. مشابه این ویژگی را مدت‌هاست که با نام Adapt Sound در گلکسی‌های سامسونگ دیده بودیم اما نسخه اچ‌تی‌سی کامل‌تر و دقیق‌تر است.

همان‌طور که در بخش پیش نوشتیم اچ‌تی‌سی اپلیکیشن موزیک خود را حذف کرده و به‌جای آن از Google Play Music استفاده کرده است. به اعتقاد ما برای یک گوشی که تمرکز ویژه‌ای روی صدا و خروجی هدفون دارد این اپلیکیشن به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست. برخی فرمت‌های lossless با بیت‌ریت بالا توسط Play Music پخش نخواهند شد و همچنین هیچ امکانات ویژه‌ای مانند اکوالایزر، جستجوی متن، تغییر کاور آلبوم یا ویرایش تگ آهنگ در آن وجود ندارد. این مشکل را می‌توان با نصب اپلیکیشن‌های بهتری مانند PowerAmp برطرف کرد.

مزایا:‌ مبدل DAC بسیار باکیفیت 24 بیتی – آمپلی‌فایر مجزای هدفون – کیفیت صدای بالای بلندگوها

معایب: بلندی صدای کمتر نسبت به نسل‌های قبلی – اپلیکیشن موزیک نه‌چندان کارا


باتری

ادعای دو روز استفاده با هربار شارژ ادعایی است که اخیراً بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند رایج‌تر شده و پس از سونی حالا اچ‌تی‌سی ادعا کرده که 10 می‌تواند با استفاده معمولی دو روز را با باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی خود دوام بیاورد. تجربه ما نشان داد که این ادعا به هیچ‌وجه درست نیست و حتی در صورت استفاده بسیار سبک می‌توانید نهایتاً یک روز و نیم روی شارژ گوشی حساب باز کنید. اما از آن‌جایی که استفاده اکثر کاربران خصوصاً از یک گوشی پرچم‌دار سنگین‌تر خواهد بود می‌توانید یک روز کامل را روی باتری 10 حساب کنید.

HTC-10-Battrey-Menu

ظرفیت باتری مشابه گلکسی اس 7 انتخاب شده و با 30 دقیقه شارژ به لطف فناوری Quick Charge 3.0 کوالکام می‌توانید گوشی را تا 50 درصد شارژ کنید. در استفاده‌های ما که شامل وبگردی، شبکه‌های اجتماعی، کمی عکاسی و بازی بود اچ‌تی‌سی 10 توانست حدود 4 ساعت با صفحه‌نمایش روشن دوام بیاورد که برای گوشی‌هایی با این اندازه خوب است. در استفاده از فبلت‌های بزرگ‌تر مانند گلکسی اس 7 اج یا هواوی میت 8 این رقم تا حدود 5 ساعت هم افزایش خواهد یافت اما اگر قصد ارتقا از گوشی‌هایی مانند اچ‌تی‌سی وان M9 یا گلکسی اس 6 را دارید می‌توانید انتظار بهبود در عمر شارژ را داشته باشید.


نتیجه‌گیری

اچ‌تی‌سی 10 بی‌شک بهترین گوشی هوشمندی است که این شرکت تایوانی تاکنون ساخته است اما این برای موفقیت یک شرکت به‌تنهایی کافی نیست. همان‌طور که انتظار داشتیم 10 در تمامی زمینه‌ها امتیاز کامل 10 را کسب نکرده و از تمامی رقبایش نیز بهتر نیست اما نقاط قوت خود را داشته و نقاط ضعفش نیز برخلاف سال‌های پیش آن‌قدر بزرگ و منصرف‌کننده نخواهد بود.

HTC-10-Review-in-Farnet-13

10 هیچ ویژگی منحصربه‌فردی ندارد که آن را نسبت به پرچم‌داران دیگر بازار متمایز کند. گلکسی اس 7 اج با لبه خمیده خود مسلّماً توجه کاربران زیادی را به خود جذب خواهد کرد و جی 5 نیز با دوربین دوگانه واید و همچنین ماژول‌هایش می‌تواند نوآوری را به رخ بشکد. در این میان حتی هواوی پی 9 نیز قابلیت‌های ویژه‌ای برای عکاسی داشته و با دوربین دوگانه خود را متفاوت کرده است. اما اگر به دنبال یک گوشی هوشمند هستید که به‌جای تمرکز روی نوآوری و ویژگی‌های مختلف بر روی نیازهای اساسی توجه کرده باشد اچ‌تی‌سی 10 قطعاً ارزش توجه را دارد.

اگر می‌خواهید گوشی شما یک ویژگی منحصربه‌فرد داشته باشد که بتوانید در میان دوستانتان به داشتن آن افتخار کنید و یا بهترین دوربین ممکن در گوشی‌های هوشمند را می‌خواهید بهتر است به سراغ سایر پرچم‌داران بروید؛ اما اگر یک گوشی زیبا و خوش‌ساخت می‌خواهید که در همه زمینه‌ها بسیار خوب عمل کرده و خروجی صدای فوق‌العاده‌ای هم دارد اچ‌تی‌سی 10 را به عنوان گزینه برتر مورد بررسی قرار دهید.

این گوشی در زمان نگارش بررسی با قیمت حدودی 2 میلیون و 450 هزار تومان برای نسخه 32 گیگابایتی در بازار کشورمان به فروش می‌رسد.

مزایا:

+ کیفیت ساخت و زیبایی بالا

+ خروجی عالی صدای هدفون

+ سرعت و کارایی عالی

+ دوربین بسیار خوب

+ رابط کاربری نزدیک به اندروید خام

معایب:

– قیمت نسبتاً بالا

– نبود استانداردهای ضدآب و گردوغبار

– نبود یک ویژگی برجسته برای تمایز از رقبا

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

12 نظر برای این مطلب
  1. ابوالفضل می‌گوید

    با خسته تباشید لطفا میشه بگید که اچ تی سی10 بهتره یا نوت5 یا ایفون 6 لطفا بدون تعصب جواب بدین.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نوت 5 و آیفون 6 یک نسل قدیمی‌تر از اچ‌تی‌سی 10 هستند. شاید بشه برتری نوت 5 رو در صفحه نمایش و باتری دونست در بقیه موارد باید HTC 10 رو با آیفون 6اس یا گلکسی اس 7 مقایسه کنید

  2. نجاری می‌گوید

    خواهش میکنم دیگه بررسی تخصصی نذارید. وقتی بلد نیستید نیازی نیست که…..

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ما هم خواهش می کنیم دوستانی که مثل شما بلد هستن اشتباهات ما رو گوشزد کنند؛ پذیرای انتقادات سازنده شما هستیم!

  3. "Rez~Rez."M:R می‌گوید

    سلام لطفا جواب منو بدید میخوام این گوسی رو بخرم تو تست ها دیدم این گوشی که اینقد,سخت افزار قویی داره اما روی بازی معروف فیفا 16 لگ دارد و کند اجرا میکنه ایا واقعا صحت دارد.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ما این بازی رو تست نکردیم اما سخت افزار گوشی مشابه همه پرچم دار های سال 2016 هست و خیلی بعیده بازی ها رو کندتر اجرا کنه

  4. Amir می‌گوید

    واقعا اینجوری پیش بره خودشو نابود تر میکنه خب اخه این چه برتری نسبت به رقبا داره که من شیفته خریدش بشم

    دوربینشم خیلی از انتظارها پایین تره

    1. افشین می‌گوید

      مواقفم
      اما دوربینش بد نیست

    2. Morteza می‌گوید

      دوربین
      رابط کاربری سنس
      کیفیت ساخت

  5. ali می‌گوید

    من همیشه اچ تی سی رو به خاطر این بدنه فلزیش دوست داشتم به نظرم چون زودتر از بقیه این کارو کرد کلا طراحی گوشی هاش متفاوت تره
    آقا بررسی ویدئویی عالی و حرفه ای تر از قبلی

  6. مهیار می‌گوید

    صرفا یک طراحی خارق العاده اگرچه لبه های دورتادورش نظر من رو که جلب نکرد

  7. مرتضی می‌گوید

    با اون چیزی که در ویدئو اشاره کردید که ناامیدکننده بوده موافق نیستم. ضمنا اگرچه دوربینش ایده ال نشده اما به هر حال پیشرفت خوبی بوده