روش جالب سوئدی‌ها برای جابجا کردن کامل یک شهر!

Kiruna شهر شمالی سوئد در حال فروریختن است. در حقیقت تا سال 2050 بیشتر سازه‌هایش در معدن‌های آهنی که در زیر این شهر قرارگرفته فرو خواهد ریخت؛ بنابراین مهندسان، پروژه جاه‌طلبانه‌ای را آغاز کرده‌اند تا Kiruna را همراه با 20 هزار شهروندش، سه کیلومتر به سمت شرق انتقال دهند. سندی جدید به‌دقت توضیح می‌دهد که مهندسان چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند.

0

در سال 2004 میلادی یک شرکت دولتی استخراج معادن به نام Luossavaara-Kiirunavaara AB با علم به اینکه این شهر به خاطر معادن قرار گرفته در زیر آن (پروسه‌ای به نام دگردیسی) محکوم به فروریختن است، رقابت طراحی پرسروصدایی را در سطح جهانی برگزار کرد تا بهترین مکان را برای انتقال شهر Kiruna پیدا کند.

معماران شرکت White Arkitekter AB با برنامه خود که Kiruna 4 Ever نام داشت برنده این رقابت شدند و قرار شد پروسه ساخت شهر جدید در سال 2014 آغاز شود و تمامی ساکنین در طول دو دهه به شهر جدید انتقال داده شوند. فیلم کوتاهی به نام This Is Kiruna: How to Move a City نیز توسط دولت سوئد ساخته شد که بر تلاش‌های زیر بنایی عظیم برای تغییر مکان یک شهر تمرکز کرده است. نمونه بالا هم چیزی از قطب شمال کمتر ندارد چراکه بسیار سرد است، در برف پوشیده شده و در بعضی قسمت‌های سال کاملاً تاریک است.

در این روند انتقال، تنها سه سازه تاریخی واقعاً جابه‌جا خواهند شد و بقیه برای ساخت‌وسازها در شهر جدید بازیافت می‌شوند. همچنین توضیحی برای نحوه اسکان افراد در شهر جدید وجود دارد، شرکت Luossavaara-Kiirunavaara AB برای افرادی که ملکشان فرو خواهد ریخت راه‌حلی در نظر گرفته است. این شرکت یا خانه‌ها را به قیمت بازار به‌علاوه 25 درصد ارزش ملک می‌خرد و یا به صورت کاملاً رایگان خانه‌ای نو را در شهر جدید در اختیار مالکان قرار می‌دهد.

اجاره‌نشینان نیز کمک‌هزینه‌ای برای انتقال به ساختمان‌هایی که احتمالاً اجاره‌ای بیشتر خواهند داشت دریافت می‌کنند. همچنین شرکت به استخراج فلز باارزش آهن از معدن‌های زیر شهر قدیمی Kiruna ادامه خواهد داد تا اقتصاد شهر را زنده نگه دارد، البته همگان فکر نمی‌کنند که چنین امری امکان‌پذیر باشد.

جالب‌ترین نکته در این فیلم این است که چگونه ساکنان درباره کندن ریشه‌های زندگی خود از شهر قدیمی و انتقال به شهر جدید آرام و منطقی برخورد می‌کنند. احتمالاً برنامه‌ای مشابه در کشورهای دیگر جهان، با تظاهرات، پرونده‌های حقوقی و دادخواهی همراه خواهد بود. بااین‌وجود اطمینان از اینکه ساکنان Kiruna به تجربه زندگی شهری بهتری دست پیدا می‌کنند، ارزش زیادی که سوئد برای شهروندانش قائل است را نشان می‌دهد.

در صحبتی که دو سال پیش با معمار Mark Szulgit انجام شد متوجه شدیم که انتقال شهر فرصتی برای حل کردن مشکلات فعلی را فراهم خواهد آورد. به‌عنوان‌مثال می‌توان مرکز شهر را متراکم‌تر و جمع و جورتر ساخت. البته باید به ساکنان هم نشان داده شود که چگونه یک طراحی بهبودیافته از شهر، می‌تواند به رفع نیازهای روزانه‌شان کمک کند. بزرگ‌ترین چالش انتقال ذهن مردم است، نه انتقال شهر.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.