آموزش: چگونه اکانت گوگل یا جیمیل خود را پاک کنیم!؟

با باز کردن اکانت گوگل یا جیمیل می‌توان به چندین سرویس بسیار پرکاربرد دسترسی داشت، به این ترتیب پاک کردن این اکانت نیازمند دقت بیشتری است. به همین منظور بر آن شدیم تا نگاهی به آموزش پاک کردن حساب کاربری گوگل داشته باشیم.

5

ایجاد کردن حساب کاربری گوگل راحت است اما پاک کردن اکانت گوگل به این راحتی‌ها هم نیست چرا که ممکن است اطلاعاتی در جیمیل، یوتیوب، گوگل پلاس، درایو و سایر سرویس‌های گوگل داشته باشید که با حذف اکانت آنها را از دست بدهید. با این حساب به هر دلیلی که قصد دارید حساب کاربری گوگل خود را برای همیشه پاک کنید. باز هم مواردی هستند که قبل از حذف اکانت باید حتماً آنها را در نظر داشته باشید.

مواردی که قبل از حذف اکانت گوگل باید در نظر داشت:

هما‌ن‌گونه که در ابتدا اشاره شد حساب کاربری گوگل امکان دسترسی به سرویس‌های مختلف گوگل را برای شما مهیا می‌سازد. سرویس‌هایی نظیر جیمیل، درایو، تقویم گوگل به همراه تمامی اطلاعاتی که در این سرویس‌ها ذخیره شده‌اند پس از حذف اکانت پاک می‌شوند. به این ترتیب برای نمونه اگر عکس‌های خود را در سرویس photos گوگل نگه‌داری می‌کنید یا یادداشت‌ها را از طریق اپلیکیشن Keep ذخیره کرده‌اید پس از حذف اکانت دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت. بد نیست بدانید تمامی اطلاعات اشتراک شما در کانال‌های مختلف یوتیوب هم پاک خواهد شد، همچنین سایر اطلاعات سرویس‌های سرگرمیِ گوگل نظیر، Books، Music و Google Play Movies نیز از دسترس خارج می‌شوند.

تمامی اطلاعاتی هم که از طریق حساب کاربری گوگل در مرورگر کروم ذخیره شده به همراه دسترسی به اپلیکیشن‌های خریداری شده در این مرورگر از بین می‌رود. به این ترتیب می‌توان گفت گوگل بیشتر از آنچه فکر کنید در دنیای دیجیتال شما نفوذ دارد، جالب است بدانید اگر در گوشی اندرویدی خود از حساب کاربری گوگل استفاده کرده باشید دیگر پس از پاک کردن اکانت گوگل حتی به اطلاعات ثبت شده در دفترچه تلفن گوشی نیز دسترسی نخواهید داشت. نسخه پشتیبان شما که از طریق Android Backup Service انجام شده نیز غیر فعال می‌شود. نام کاربری هم که با حساب گوگل از آن استفاده می‌کنید دیگر فعال نخواهد بود. به این ترتیب پس از پاک کردن حساب کاربری گوگل دیگر به هیچ کدام از موارد بالا عملاً دسترسی نخواهید داشت.

اقدامات لازم قبل از پاک کردن اکانت گوگل

delete-g-account-2

با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد پاک کردن اکانت گوگل را نمی‌توان سرسری گرفت، این امر به خصوص اگر مدتی از باز کردن این حساب می‌گذرد و در این مدت نیز حسابی با آن سر و کار داشته‌اید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند به این ترتیب حتما تاکنون اطلاعات مهمی نظیر ایمیل‌ها، یادداشت‌ها، عکس‌های گرفته شده و سایر اطلاعات دیگر در سرویس‌های گوگل به صورت ذخیره شده دارید که حتما باید از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اگر این اطلاعات گستردگی زیادی ندارند می‌توانید آنها را به صورت دستی دانلود کنید اما اگر اطلاعات زیادی را در سرویس‌های مختلف ذخیره کرده‌اید گوگل راه آسانی را برای گرفتن نسخه پشتیبان فراهم کرده است. برای اینکار به منوی تنظیمات حساب کاربری گوگل خود در این آدرس مراجعه کنید: accounts.google.com در قسمت Personal info & Privacy گزینه Control your Control را انتخاب کرده و پس از باز شدن بر روی گزینه Create archive کلید نمایید.

در اینجا قادر هستید از اطلاعات خود در سرویس‌های مختلف گوگل نسخه پشتیبان تهیه کنید. نوع فرمت نسخه پشتیبان را نیز به همراه محل ذخیره سازی فایل قادر هستید در این قسمت مشخص کنید. اگر تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید قادر هستید در این قسمت شیوه ارسال نسخه پشتیبان را انتخاب کنید، لینک دانلود این نسخه را می‌توان از طریق ایمیل دریافت کرد یا نسخه پشتیبان را در فضای ذخیره‌ سازی ابری نظیر درایو، وان‌درایو یا دراپ‌باکس ذخیره کرد.

پس از مشخص کردن این تنظیمات فرآیند تهیه نسخه پشتیبان آغاز می‌شود، لازم به ذکر است که بسته به میزان حجم اطلاعات ذخیره شده شما در سرویس‌های گوگل ممکن است فرایند پشتیبان‌گیری زمان بیشتری به طول بیانجامد.

در نهایت زمانی که فرآیند پشتیبان‌گیری به پایان رسید و از نسخه پشتیبان اطمینان خاطر حاصل کردید، می توانید مراحل حذف حساب کاربری گوگل را آغاز کنید. ذکر این نکته نیز لازم است که این روزها بسیاری از وب‌سایت‌ها و سایر منابع دیجیتالی از آدرس ایمیل برای ساخت حساب کاربری استفاده می‌کنند، به این ترتیب اگر در وب‌سایت‌های مختلف با ایمیل جیمیل ثبت نام کرده‌اید حتما قبل از حذف اکانت گوگل این آدرس‌ها را تغییر دهید.

پاک کردن اکانت گوگل

برای حذف حساب کاربری خود در گوگل در قسمت منوی Settings وارد گزینه Account Preferences شوید و بر روی Delete your Account Or services کلیک نمایید. سپس گزینه Delete Google account and Data را انتخاب کنید.

در این مرحله برای تهیه نسخه پشتیبان قسمتی را مشاهده می‌کنید که اگر تمایل داشته باشید قبل از حذف کامل اکانت گوگل قادر به پشتیبان‌گیری کاملی از تمامی سرویس‌های گوگل در همین مرحله هستید. در قسمت پایین صفحه نیز دو مرامنامه مشاهده می‌شود که باید هر دو آنها را تایید کنید، سپس می‌توانید گزینه Delete Account را برای حذف همیشگی اکانت گوگل انتخاب کنید.

حذف سرویس‌های مشخص گوگل

گوگل فکر همه جای کار را کرده و قادر هستید به جای اینکه حساب کاربری جیمیل خود را از بیخ و بن پاک کنید تنها دسترسی خود را از سرویس‌های مشخص شده گوگل حذف کنید. برای حذف دسترسی به سرویس به خصوصی با اکانت گوگل کافی است تا در مرحله اول به جای اینکه بر روی گزینه Delete Google accounts and data کلیک کنید، گزینه Delete products را انتخاب کنید.

delete-g-account-4

در این قسمت لیستی از سرویس‌های گوگل که می‌توانید به تنهایی آنها را حذف کنید مشاهده می‌شود. البته اگر اکانت جمیل خود را در این قسمت پاک کنید باید حتما یک آدرس ایمیل جایگزین برای ارتباط سایر سرویس‌های گوگل مشخص کنید.

بازیابی اکانت گوگلی که به تازگی حذف کرده‌اید

اگر اکانت گوگل خود را پاک کردید و به هر دلیلی از کرده خود پشیمان شدید و قصد بازیابی آنرا داشتید، باید بگوییم که گوگل فرصت این کار را در اختیار شما گذاشته است. برای بازیابی اکانت گوگلی که به تازگی حذف شده به صفحه Password assistance وارد شده و گزینه I’m having other problems signing in را انتخاب کنید.

در این صفحه کافی است تا دستورالعمل‌های گفته شده را برای بازیابی اکانت گوگل تازه پاک شده دنبال کنید. ذکر این نکته نیز لازم است که شاید هرگز امکان بازیابی اکانت پاک شده گوگل میسر نباشد. از طرف دیگر اگر هم سرویس جیمیل گوگل را از این طریق غیر فعال کرده باشید و از آدرس ایمیلی به غیر از آدرس‌های جیمیل برای دسترسی به سایر سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنید دیگر امکان بازیابی نام کاربری جیمیلی که پاک شده میسر نخواهد بود.

androidauthority.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. Raha می‌گوید

    سلام وقت بخیر در مورد حذف جیمیل یه سوالی که داشتم اینه من گوشی جدید گرفتم و میخوام جیمیل فعلیمو از گوشی قدیمی به جدید ببرم و بعدا تو گوشی قدیمی حذف کنم ایا این کار به منزله پاک شدن اکانت جیمیلم تو گوشی قدیمی و جدیدم هست؟ و تمام اطلاعاتم پاک میشه؟ولی اگه تو گوشی قدیمم جیمیل و حذف کنم هنوز تو جدیده فعاله؟

    ممنون میشم اگه پاسخگو باشید.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اطلاعاتی حذف نمیشه. شما میتونین جیمیل جدید رو توی گوشی جدید وارد کنید. بعد وارد تنظیمات گوشی قدیمی بشید و بخش اکانت و گوگل و بعد Remove account رو بزنید

  2. مهدى می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید ببخشید قسمتى یا صفحه اى باز مى شود براى کسانى که چندتا اکانت جى میل داشته باشند و در پایین صفحه دو گزینه “حذف” و” ایجاد حساب جدید” وجود دارد که وقتى که گزینه حذف را کلیک مى کنیم روى همان گزینه ، گزینه ى “تمام” بوجود مى آید آیا با این کار مى توان همه اکانت جى میل را پاک کرد

  3. ahmad saadat می‌گوید

    سلام با تشکر از مطالب خوبتون.دوسوال داشتم :
    میشه اصلاعات اکانت فعلی خود بکاب گرفت و در آدرس جدید کپی کرد؟
    اکانت جی میل خود را از گوشی یک بار sing out کردم و دوباره وصل شدم ولی تمامی عکس هایم در اپ photosپاک شده چرا؟ می تونم عکس ها برگردونم؟

  4. محمد می‌گوید

    سلام میشه آموزش بدید چگونه تمامی ایمیل هایی که در یاهو هست را کلا پاک کنیم . چون ایمیل هایی که برایم آمده انقدر زیاده که نمیشود چند تا چند تا پاک کرد . ممنون