دور جدید مناقشه حقوقی 9 میلیارد دلاری اوراکل علیه گوگل در خصوص استفاده از جاوا در اندروید

اوراکل بر این باور است که گوگل بدون رعایت حق کپی‌رایت از جاوا استفاده کرده است و گوگل نیز تاکید دارد که با نوآوری خود جاوا را به اندروید آورده است، این امر موضوع مناقشه‌ای ۹ میلیارد دلاری بین این دو شرکت بزرگ شده است.

0

سیستم‌عامل اندروید را گوگل توسعه می‌دهد اما اوراکل معتقد است گوگل در استفاده از جاوا در سیستم‌عامل موبایل پرطرفدار خود حقوق کپی‌رایت را زیر پا گذاشته است. این مناقشه حقوقی چندان جدید نیست و حدود ۴ سال پیش شاهد رویارویی وکلای این دو شرکت بزرگ در دادگاه بودیم اما در آن زمان نتیجه‌ای نگرفتند و پرونده به بن‌بست رسید.

این بار قضیه فرق می‌کند، هیئت منصفه جدیدی در دادگاه فدرال سانفرانسیسکو در خصوص این پرونده نظر خواهد داد و اگر گوگل محکوم شود باید ۹ میلیارد دلار به اوراکل خسارت بدهد. جالب اینجاست که ممکن است پیروزی اوراکل در این پرونده سایر شرکت‌هایی که از جاوا در نرم‌افزارهای خود استفاده کرده‌اند را نیز نگران کند.

چند روز پیش اریک اشمیت، مدیر ارشد گوگل در دادگاه شهادت داد که وی همیشه بر این باور بوده است که آزادانه می‌توانند جاوا را به خدمت بگیرند، این مدیر بلند پایه تاکید کرد که شخصا بیست و یک سال پیش در زمانی که سمت عالی‌رتبه‌ای در سان میکرو سیستم داشته از زبان برنامه نویسی جاوا رونمایی کرده است.

مدتی بعد نیز اوراکل شرکت سان را خریداری کرد. اوراکل مدعی است که گوگل به طرزی نادرست از جاوا برای انتشار هر چه سریع‌تر سیستم عامل اندروید به بازار استفاده کرده است. اریک اشمیت هم به فشاری که معرفی اولین گوشی آیفون در آن زمان به گوگل وارد می‌کرد اعتراف کرده است. بر اساس قانون حق کپی‌رایت آمریکا، می‌توان از یک نرم‌افزار که شامل قوانین متن باز می‌شود برای تحقیقات بدون کسب مجوز استفاده کرد.

در این بین پیتر بیکز (Peter Bicks)، وکیل اوراکل مدعی است که حدود صد هزار گوشی‌ هوشمند اندرویدی شامل اقامه دعوای این شرکت می‌شوند. این تعداد گوشی که اوراکل مدعی است بدون اخذ مجوز از جاوا استفاده می‌کرده‌اند مبلغی برابر با ۴۲ میلیارد دلار سودآوری داشته‌اند. پیتر بیکز شدیدا تاکید دارد که وکیل گوگل قادر نیست بهانه‌ای برای دفاع از این شرکت بیاورد.

از طرف دیگر، رابرت وَن نِست، وکیل شرکت گوگل نیز مدعی است که گوگل با توجه به قانون‌های اعمال شده برای جاوا این حق را داشته تا با اضافه کردن ویژگی‌های خلاقانه از این زبان برنامه نویسی برای خود سودآوری داشته باشد. این وکیل تراز اول مدعی شد که مهندسین با استعداد گوگل در توسعه اندروید نقش اساسی داشته‌اند و اوراکل هیچ نقشی در استفاده جاوا در اندروید نداشته است. رابرت ون نست اصرار دارد که چشم اوراکل به دنبال موفقیت گوگل بوده است.

با این حساب با توجه به روالی که از مناقشه‌های حقوقی بین شرکت‌های بزرگ سراغ داریم بعید به نظر می‌رسد تکلیف این پرونده حقوقی به این زودی‌ها مشخص شود و بدون شک شاهد در آینده اخبار دیگری از این پرونده حقوقی بزرگ دنیای فناوری خواهیم بود.

venturebeat.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.