بررسی جامع تاثیر دما بر روی عملکرد سی‌پی‌یو‌های اینتل

اگر به دنبال اطلاعات معتبر درمورد اینکه چه مقدار خنک شدن برای سی‌پی‌یو کامپیوتر لازم است هستید، برای پیدا کردن جواب مناسب تحت‌فشار خواهید بود. همه ما می‌دانیم که همه پردازنده‌های مدرن به درجات مختلفی از خنک شدن، به‌صورت مداوم نیاز دارند. اطلاعات خیلی کمی درمورد تأثیر دماهای مختلف بر کارکرد انواع سی‌پی‌یو وجود دارد.

57

سی‌پی‌یوهای قدیمی در صورت داغ شدن از کار می‌افتادند، درحالی‌که مدل‌های جدیدتر فرکانس خود را بر اساس موارد مختلفی مثل دما تنظیم می‌کنند تا از خرابی جلوگیری شود. به همین علت اگر دمای سی‌پی‌یو به میزان خاصی برسد دیگر نمی‌توان از حداکثر توانایی‌اش استفاده کرد، زیرا مشغول محافظت از خودش است.

اما این دمای مشخص چیست؟ آیا برای استفاده حداکثری از سی‌پی‌یو باید از دستگاه‌های خنک‌کننده با مایع و آخرین فنّاوری استفاده کرد؟ یا خنک‌کننده‌ای که همراه با بسیاری از سی‌پی‌یوها عرضه می‌شود کافیست؟

در این مقاله ما به این سؤالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد.

سی‌پی‌یوها چگونه باید تحت تأثیر دما قرار بگیرند

سی‌پی‌یوهای پیشرفته می‌توانند فرکانس کارکرد خود را با استفاده از برخی فنّاوری‌ها، برای کم کردن مصرف برق یا در صورت نیاز، استفاده حداکثری از توان خود تغییر دهند.

اولین فنّاوری مورداستفاده توسط سی‌پی‌یوها Turbo Boost (یا Turbo Core برای پردازنده‌های ای‌ام‌دی APU/CPU) است. بنا به صفحه موجود برای فنّاوری توربو بوست نسخه ۲ از اینتل، پنج عامل مختلف، بر میزانی از افزایش فرکانس که یک سی‌پی‌یو با استفاده از فنّاوری توربو بوست می‌تواند به آن دست یابد تأثیرگذار است: نوع کار، تعداد هسته‌های فعال، دمای پردازنده، میزان مصرف برق تخمینی و جریان مصرفی.

در این مقاله عامل دما، اصلی‌ترین عاملی است که می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم.

شاید انتظار داشته باشید که هرچه سی‌پی‌یو داغ‌تر باشد، توربو بوست هم کمتر دخالت کند، اما در واقعیت یک سی‌پی‌یوی اینتل که با حجم کار بسیار بالایی روبروست، تا جایی که چهار عامل دیگر اجازه دهند، با حداکثر مقدار به کار خود ادامه می‌دهد تا جایی که به آخرین دمای ممکن سی‌پی‌یو برسد.

البته سی‌پی‌یوها، سیستم امنیتی قوی برای محافظت در مقابل دما دارند، اگر سی‌پی‌یو با دمایی بالاتر از مقدار مجاز شروع به کار کند فرکانس کاری خود را برای جلوگیری از اشتباهات جبران‌ناپذیر پایین می‌آورد. عجیب است که دمای مجاز برای توربو بوست و محافظت در مقابل دما در سی‌پی‌یوهای اینتل هردو ۱۰۰° c است – که به خاطر سپردنش را هم آسان‌تر می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر تا وقتی‌که سی‌پی‌یو به دمای صد درجه سانتی‌گراد برسد شما باید ۱۰۰٪ آن را در حالت آماده‌به‌کار ببینید؛ اما اگر به این دما برسد کم‌کم از کارایی خود کم می‌کند تا به دمای مناسب برسد.

چطور خنک شدن بر کارایی سی‌پی‌یوهای اینتل تأثیر می‌گذارد

همه‌ی ما از تجربه و آزمایش‌های مشخص می‌دانیم که سی‌پی‌یوهای پیشرفته اینتل (حداقل سندی بریج، آیوی بریج و Haswell) می‌توانند با بالاترین فرکانس توربو بوست تا دمای ۱۰۰° به کار خود ادامه دهند. درحالی‌که ممکن است بین کارایی یک سی‌پی‌یو که در دمای ۳۰° کار می‌کند با دیگری که دمای ۹۵° دارد تفاوت وجود داشته باشد، آزمایش‌ها نشان داده که این تفاوت بسیار ناچیز است. در حقیقت بعد از اجرا کردن بنچمارک‌های مختلف می‌توان به این نتیجه رسید که هیچ تفاوتی در کارکرد ندارند.

تنها چیزی که ما می‌توانیم اندازه بگیریم این است که زمانی که دمای یک سی‌پی‌یو به صد درجه نزدیک می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد. به این منظور یک سی‌پی‌یو اینتل Core i7 4790 را با استفاده از خنک‌کننده‌ی سی‌پی‌یوی Silent Spirit Rev. 2 که به یک کنترل‌کننده‌ی سرعت فن دستی PWM متصل بود خنک کردیم. با استفاده از بنچمارک Linpack (که در جوامع علمی بسیار استفاده می‌شود) و کم کردن سرعت فن به آرامی و مقادیر بسیار کم، نتایج linpack را به همراه نتایج برنامه CoreTemp برای به دست آوردن دما و فرکانس سی‌پی‌یو ثبت کردیم.

ازآنجاکه آخرین مقدار دمای مجاز برای سی‌پی‌یوهای اینتل 100 درجه است، می‌توان با استفاده از اندازه گرفتن زمانی که سی‌پی‌یو در دمای بیشتر از 99 درجه کار می‌کند میزان داغ شدن بیش‌ازحد را تعیین کرد.

intel cpu 1

نتایج این آزمایش‌ها حیرت‌آور است، زیرا درحالی‌که کم‌ترین فرکانس عملکرد سی‌‌پی‌یو با رسیدن به 100 درجه سریعا کاهش می‌یابد، ولی میانگین فرکانس بیشتر از 0.1 GHz کاهش پیدا نمی‌کند، مگر تا وقتی که بیشتر از 30٪ از زمان را بیش‌ازحد داغ مانده باشد. در حقیقت سی‌پی‌یوهای اینتل به طرز عجیبی به خوبی این مقدار از گرما را با کاهش اندکی در میانگین فرکانس تحمل می‌کنند.

درحالی‌که این راه خوبی برای فهمیدن اینکه ازنقطه‌نظر فرکانس چه اتفاقی می‌افتد بود، حالا می‌خواهیم بدانیم چگونه بر کارایی در دنیای واقعی تأثیر می‌گذارد. به این منظور نتایج کارایی linpack را ثبت کردیم تا نشان دهیم پیامدهای عملکرد داغ شدن بیش‌ازحد چیست:

intel cpu 2

Linpack یکی از استوارترین بنچمارک‌های سی‌پی‌یو که تابه‌حال دیده‌ایم است و Intel Core i7 4790 با توجه به کاری که برایش در نظر گرفتیم، باید امتیاز 190 گیگا فلاپی می‌گرفت (فلاپ واحد تعیین کارایی یک کامپیوتر است). نکته جالب اینجاست که نتایج Linpack از این آزمایش تقریباً با گراف قبلی برابر است و این حقیقت را نشان می‌دهد که ازنقطه‌نظر کارایی سی‌پی‌یو، کارایی‌اش با میانگین فرکانس رابطه مستقیم دارد.

خب همه‌ی این‌ها به چه معنی است؟ سی‌پی‌یوهای اینتل به صورت فنی در دمای بالا نیز پایدار هستند و این یعنی تا زمانی که سی‌پی‌یو زیر 100 درجه قرار داشته باشد، می‌توان انتظار کارکرد کامل از آن‌ها داشت. درعین‌حال اگر سی‌پی‌یو گاهی اوقات به 100 درجه هم برسد، کاهش زیادی در کارکردش مشاهده نخواهد شد، مگر اینکه 20٪ زمان را با دمای بشتر از 99 درجه سپری کرده باشد.

آیا فن همراه با سی‌پی‌یو کافیست؟

درحالی‌که اطلاعات از قسمت قبل جالب است، شاید تفسیر کردن آن در دنیای واقعی مشکل باشد. برای درک بهتر، ما دقیقاً آزمایش linpack را تکرار کردیم و فقط به جای تغییر میزان خنک‌سازی به‌صورت دستی، از دو خنک‌کننده‌ی سی‌پی‌یوی متفاوت استفاده کردیم. یکی فن موجود همراه با Intel Core i7 4790 و دیگری فن ارزان‌قیمت Master Hyper TX3 که تنها حدود 20 دلار قیمت داشت. برای هرچه بیشتر طبیعیتر کردن شرایط، مادر بورد Asus Sabertooth Z97 Mark II، سی‌پی‌یو Intel Core i7 4790، رم 4x Kingston HyperX LoVo DDR3-1600 4GB و کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 980 را در کیس Fractal Design Define R4 قرار دادیم و فن‌های اصلی با 5 ولت کار می‌کردند.

intel cpu 3

همان‌طور که در گراف بالا می‌بینید حتی یک خنک‌کننده سی‌پی‌یوی ارزان‌قیمت مثل CM Hyper TX3، می‌تواند دمای یک سی‌پی‌یوی در حال کار را به شدت پایین بیاورد. درحالی‌که خنک‌کننده‌ی عرضه‌شده همراه با سی‌پی‌یو، در طول اجرا شدن بنچمارک اجازه می‌دهد که دما به صد درجه هم برسد، اما با CM Hyper TX3 دما نهایتاً تا 80 درجه رفت. برای اینکه تفهیم اینکه سی‌پی‌یو چقدر داغ می‌کرد، می‌توان گفت که خنک‌کننده‌ی همراه با سی‌پی‌یو اجازه می‌داد که 20٪ اوقات را بالاتر از دمای 99 درجه کار کند.

average linpack score - intel cpu

با توجه به گراف‌های قسمت قبل، باید انتظار کاهش کارایی قابل‌اندازه‌گیری و البته کوچکی را با خنک‌کننده‌ی همراه با سی‌پی‌یو داشته باشیم. با این خنک‌کننده، سی‌پی‌یو 20٪ کندتر از زمانی که از CM Hyper TX3 استفاده کند، کار می‌کرد. نکته دیگر اینکه این کاهش در کارایی، تقریباً با گراف‌های کارایی که از سی‌پی‌یو انتظار داشتیم برابر است.

نتیجه

نتایج این آزمایش‌ها را می‌توان در سه نکته‌ی زیر خلاصه کرد:

سی‌پی‌یوهای پیشرفته اینتل با سرعت کامل تا دمای 100 درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند (به‌علاوه استفاده از توربو بوست با توجه به هسته‌ها و میزان کار).

حتی با رسیدن به 100 درجه سانتی‌گراد کارایی زیاد تغییر نخواهد کرد، مگر اینکه 20٪ از زمان را بالای 99 درجه سپری کرده باشد.

درحالی‌که سیستم خنک‌کننده‌ی همراه با سی‌پی‌یو تنها 20٪ کاهش در کارایی را به همراه دارد، هزینه کردن برای سیستم خنک‌کننده‌ی جداگانه دما را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

رک و پوست‌کنده ما از کنار آمدن سی‌پی‌یوهای پیشرفته اینتل با دماهای بالا شگفت‌زده شدیم. آن‌ها تا دمای 100 درجه به‌خوبی کار می‌کنند و حتی بعد از آن تغییر زیادی در کارایی‌شان احساس نمی‌شود، مگر اینکه زمان زیادی را با آن دما سر کرده باشند. ولی مطمعنا اینکه اجازه بدهید سی‌پی‌یو در آن دما به کار بپردازد را تایید نمی‌کنیم. این مقاله با توجه به کارایی نوشته شده، اما شاید دلایل بسیار دیگری که مبنی بر کارایی نیستند، برای اینکه از سی‌پی‌یو در دماهای بالاتر استفاده کنید وجود داشته باشد.

intel cpu 4

قطعات الکترونیکی حساس مثل سی‌پی‌یو، عمر مفید مشخص دارند و استفاده از آن‌ها در دماهای بالاتر این عمر مفید را کم می‌کند. پس اگر نمی‌خواهید بهانه‌ای برای اینکه زودتر سیستمتان را به‌روز کنید داشته باشید، سعی کنید اجازه ندهید سیستم خیلی داغ کند.

در قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر، دمای بالا باعث خرابی‌های کوچک و بزرگ می‌شود. این خرابی‌ها شامل هر چیزی مثل کارایی کمتر به خاطر خطاهایی که باید تصحیح شوند، خرابی اطلاعات یا حتی صفحات آبی که معنای ایرادات بزرگتری را می‌دهند می‌شود.

قسمت سخت اینجاست که اگر فقط بگوییم دمای کمتر بهتر است، وقتی‌که یک کامپیوتر را به‌صورت یک کل در نظر بگیریم، راه زیادی ساده‌ای را برای بررسی دمای سی‌پی‌یو انتخاب کردیم. می‌توانید از حلقه‌های خنک‌کننده‌ی مایع، فن‌های با جریان بالا و حتی چیزهایی مثل نیتروژن مایع، برای به‌خوبی خنک نگه داشتن سی‌پی‌یو استفاده کنید، اما این روش‌ها بسیار گران، سنگین، خیلی پر سروصدا یا ترکیبی از این‌ها هستند. در واقعیت، به‌طورکلی بهتر است که اجازه دهیم سی‌پی‌یو اندکی گرم شود تا میزان خنک شدن و گرمای تولیدشده توسط سی‌پی‌یو باهم به‌درستی در تعادل باشند.

intel cpu 5

به‌عنوان مثال Corsair Hydro H60 یک خنک‌کننده سی‌پی‌یو با حلقه‌ی بسته، فوق‌العاده مناسب برای بیشتر سی‌پی‌یوهای با ولتاژ بالای Puget است، اما به درد Intel Core i3 که با ولتاژ پایین کار می‌کند نمی‌خورد. سی‌پی‌یو را به خوبی خنک نگه می‌دارد اما بسیار پرسروصدا، پیچیده (به علت مایع و پمپ) و گران‌تر از مقدار لازم خواهد بود. در عوض یک CM Hyper TX3 یا Gelid Tranquillo (اگر می‌خواهید که سیستم بازهم کمتر صدا بدهد) با اینکه سی‌پی‌یو در زمان پرکاری با دمای بالاتری کار خواهد کرد، جفت بسیار بهتری است.

یک قانون کلی برای سیستم‌های معمولی این است که درصورتی‌که برای مدتی به‌شدت کار کنند، دما باید حدود 80 – 85 درجه باقی بماند. این‌گونه سی‌پی‌یو فضایی برای افزایش دما خواهد داشت، خیلی روی عمرش تأثیر نمی‌گذارد، سیستم کاملاً پایدار مانده و بخشی از توانش به خنک شدن اختصاص نمی‌یابد. البته دماهای پایین بهتر هستند اما اگر به دنبال عدد هستید دمای 80 – 85 درجه مقدار عمومی مناسبی است.

techspot

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

57 نظر برای این مطلب
  1. Ali می‌گوید

    سلام وقت بخیر.من سیپیو i511400f دارم براش خنک کننده gamamax 200v2 تهیه کردم با خمیر موجود در زیرخود فن متصل کردم.ولی انگار نه انگار.موقع بازیای نسبتا سبک 65 میرسه حدودا بعضی مواقع هم 70.موقع نصب ریپک که نگم سیپیو میچسبه صددرصدصد درجه درحدی که فن سیپیو بشدت باسرعت میچرخه.نکته جالب اینه رفتم تو بایوس دورفن 800 بود دما سیپیو 38 بود.دستی دور فنو تا 2000 بردم سی ثانیه صبر کردم ولی همچنان دما 38 بود.ایراد کجاست؟؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ایرادی وجود نداره دمای ۶۵ و ۷۰ کاملاً مناسبه. تا دمای پردازنده به ۹۵ یا ۱۰۰ درجه نرسه افت عملکردی به وجود نمیاد.

      1. Ali می‌گوید

        دوست عزیز بازی ریپک نمیتونم نصب نصب کنم.دما میچسبه صد درجه و هی تایم نصب بازی زیاد و زیادتر میشه.
        قضیه اون دور فنم که گفتم زیاد کردم ولی دما همون بود و تغییری نکرد.نظرتون چیه

        1. علی ارغوان می‌گوید

          از راه دور نمیشه نظر داد. یه بار کولر رو باز کنید، با خمیر حرارتی جدید دوباره نصبش کنید. ممکنه به خوبی اتصال برقرار نشده باشه

  2. محمد می‌گوید

    سلام خسته نباشد من cpu core i5 8400دارم وقتی کیسون روشن می‌کنم دما معمولیه (۳۰.۳۶)ولی بعد چند دقیقه دما میرسه به (۵۰.۵۸)ولی هیچ برنامه ای باز نیست که بخاد cpuرو درگیر کنه باز بعد چند دقیقه دما میاد پاین بعد بازم میره بالا
    مینی کیسه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دمای ۵۰ درجه کاملا عادیه و مشکل ساز نیست

  3. سالار می‌گوید

    سلام من i3-10100f دارم دما داخل بازی ها متفاوت هست به عنوان موال بعضی بازی ها ۵۵ درجه هست ولی بازی سنگین تا ۷۵ درجه میره فن هم فابریک خود پردازنده هست مشکلی که نداره ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نه تا ۹۰ درجه مشکلی نداره

  4. حسین می‌گوید

    باعرض سلام بنده i9 12900kf گرافیک 3080ti و64گیگ رم با کولر360 یکسالو نیمه سیستمو بستم ولی چند وقته دما cpuموقع گیم بین75تا85متغیره استرس تست سی پی یو زدم دما سریع رفت رو صد بنظرت مشکل از چیه?

    1. علی ارغوان می‌گوید

      به احتمال زیاد خمیر حرارتی به خوبی قرار نگرفته. (خصوصا اگر دور فن ها بالا میره اما کماکان دما پایین نمیاد).
      کولر رو از روی سی پی یو باز کنید و چک کنید، خمیر حرارتی رو تعویض کنید. (شاید اونی که اسمبل کرده فراموش کرده پلاستیک روی سر پمپ رو جدا کنه!)

  5. مهدی غلامی می‌گوید

    با سلام بنده cpu i5 9400f دارم و گرافیک 2060 رام ۱۶ تو گیم ها دمای سی پی یو بنده میره رو ۶۵ ۷۰ ۷۲ و گرافیک ۸۰ ۸۲ ایا این دما برای این سیستم طبیعی هستش ممنون میشم جواب بدید اینم ذکر کنم که یه کولر خنک کننده کولر مستر هم داره

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بله هر دو طبیعیه و مشکلی نیست. خصوصا اینکه احتمالا گرافیک رو چندین ساله دارید. اگر دما به ۹۰ نزدیک شد وقتشه که گرافیک باز شه و خمیر سیلیکونش عوض بشه. چون خمیر سیلیکون یه عمر مفید داره و بعد چند سال نیازه که عوض شه

  6. مسعود می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر باشه، من رایزن 1800x دارم و روش فن لیکویید 280 نصبه، قبلا دما در حالت ویندوز 32 بود الان 45 هست، قبلا با اورکلاک خود بایوس 8 درصد افزایش توان داشتیم، الان دست ب اورکلاک بزنم حتی 3 درصد، دما میره بالا و ریست میشه…، فن رو چک کردم سالمه و توی دمای بالا با 2400 دور کار میکنه همینطور پمپ سالم، ولی متاسفانه افزایش دمای مثلا 10 درجه نسبت ب قبل دارم ک خیلی اذیتم میکنه…، خمیرشم عوض کردم فایده نداشت، بنظرتون دیگه از چی میتونه باشه؟ این سیستم رو 5 ساله دارمش و برای رندر استفاده میکنم…

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر ۵ ساله دارید وقت تعویض خمیر حرارتی هست. ترجیحا مدلهایی از ترمال گریزلی رو تهیه کنید. توی ۵ سال معمولا هر خمیری باشه خاصیتش رو از دست داده. همین مورد برای کارت گرافیک هم صدق می‌کنه.
      البته به مرور زمان عملکرد AIO کمی کاهش پیدا می‌کنه اما خمیر حرارتی تاثیر بیشتری داره

  7. هادی می‌گوید

    سلام من cpu e5300 دارم دماش تو ویندوز ۷۰!!!درجه هستش و تو بازی ۹۸ من پشمام ریخ کلن فن کیس نداره و همین جوری داغه بهترین راه چیه؟ من چند سال تو این دما بازی می کنم و تازه متوجه شدم

  8. جسین می‌گوید

    سلام خسته نباشید .
    من سیستم rx 580 8 g nitro plus ..ram 16 -core i5 9400f – power 580 green – md h 310 –
    هست . اما فن cpu من از ای ن 50 ت ها هست .
    1000 روش رو من تست کردم . مشکلم اینه که در بازی های سنگین مثلا new world که میخوام پلی کنیم با این سیستم .
    مجبورم بازی رو روی 30 فریم و گرافیک بازی رو روی low اجرا کنم . چون اگه بزارم روی 60 فریم سیستمم بعد از 5 دیقه ریستارت میشه …
    همه راه روش ها رو رفتم.
    خودم احساس میکنم به خاطره فن cpu هست .
    بعد شما میگین cpu intel تا 100 % هم اجرا میکنه .
    محاله چنین چیزی.
    وقتی cpu میره روی درجه 100 چون به سی پی یو فشار وارد میشه و ممکنه اسیب بزنه به سی پی یو سیستم اتوماتیک ریستارت میشه .
    هیچ جای دنیا شما نمیبینین سیی یو روی 100 % بمونه تا 3-4 ساعت .

    1. علی ارغوان می‌گوید

      با نرم‌افزارهایی مثل HWinfo میتونید دمای پردازنده رو چک کنید. اگر میره بالای ۹۰ درجه بهتره یه کولر بهتر واسش تهیه کنید. البته ممکنه مشکل از تهویه نامناسب کیس هم باشه که با تعویض کیس یا بهبود و اضافه کردن فن مشکل حل میشه

  9. منصور می‌گوید

    سلام مین اینتل x58 ud7 داشتم سوکت پردازندش در حال روشن بودن فکر میکنم بعلت نوسان برق اسیب دیده . روشن البته یک وی هشت از نوع اولیه کولر مستر روش بود . که احتمالا جواب نداده . سوالم اینه اگر مادر بورد سی پی یو که جون دار باشه تقریبا و گراافیک انبرد باشه نیازی به کروس فایر یا اس ال ای ندارم . گیم که اصلا اهلش نیستم ولی همیشه سیستم روشنه انلاینه . شیش تا هارد ظرفیت بالا جمع ۱۴ترا . ‌‌خودمم ادم کم حوصله ای هستم ترجیحم اینه اگر موردی باشه با توان حرارتی پایتتر که زیاد کنترل و رسیدگی نخواد و رو از شرکت اینتل اگر ممکن باشه ممنون میشم مین و پردازنده و رم رو برام پیشمهاد بدین و. در اخر منطقی هست به تعویض سوکت x58 فکر کنم . اواژنگ تشخیص تعویض داده ؟ متشکر و ممنون

  10. حامد می‌گوید

    سلام خسته نباشید .دو سوال داشتم از خدمتتون اینکه مادربوردم p8z68 v-pro هست و سی پی یو core i7 2600kو هیچ خنک کننده ای نداره حتما باید خنک کننده بذارم یا نیاز نیست و اینکه مادر بوردم سی پی یو 3770k رو ساپورت میکنه یا نه میگن حرارت زیادی تولید میکنه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خنک‌کننده نداره؟ یعنی کولر (فن) استاکش هم نصب نیست؟ اصلا بدون خنک کننده سیستم بعد از چند دقیقه خاموش میشه.
      بله 3770k رو ساپورت می کنه ولی توی سری k برای اورکلاک بهتره خنک‌کننده مجزا بگیرید. چه ایرکول چه واترکول

  11. شاهین می‌گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون یه سوال داشتم
    من cpu i3 6100 با گرافیک GTX 1050 دارم تو همه بازی‌ها نه ولی تو بعضی از بازی‌های سنگین دما cpu بین 65 تا 70 اخرش 72 میرسه دیگه بالا‌تر نمیره
    این دمای خوب و نرمالیه برا cpu یا نه؟
    فقط تو بازی‌های سنگین به این اندازه میرسه تو بقیه بازی‌ها زیر 60 هست ممنون میشم پاسخ بدید مرسی

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مشکلی نداره. پردازنده میتونه تا ۱۰۰ درجه رو هم تحمل کنه

  12. من می‌گوید

    سلام برشما، من یک cpu core I5 3570 دارم،زمانی میرم تو task manager سرعت رو توی حالت تست که با prime 95 میگیرم ۴/۱۰۰ تا ۴/۱۵۰ هست که با این مشکل ندارم ولی با manitor pro که نگاه دما میکنم ۷۵ درجه هست که دور فن تا ۲۸۵۰ بالا می‌ره و صدای زیادی تولید میکنه، میشه یک راه حلی بدین؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مشکلی وجود نداره. پرایم 95 نهایت توان پردازنده رو استفاده می‌کنه و طبیعیه داغ بشه و فن با حداکثر سرعت کار کنه. اگر صدای فن آزاردهنده است میتونید از کولرهای AIO خصوصاً سه فن ۳۶۰ میلی‌متری استفاده کنید که قاعدتاً به خاطر سطح تماس بیشتر و رادیاتور بزرگ نیازی نیست فن‌ها با سرعت خیلی بالا بچرخن و در نتیجه صدا کمتر میشه

  13. عماد معمار می‌گوید

    سلام ببخشید من سی پیومcore i7-10300هست موقع گیم دما از حوالی ۸۸ تا ۹۷ نوسان میکنه و اکثرا بالای ۹۳ هست.بنظرتون چیکار کنم؟چقدر تاثیر میذاره روی عمر مفیدش

    1. علی ارغوان می‌گوید

      احتمالاً مشکل از خنک کننده یا خمیر سیلیکونه

  14. علیرضا می‌گوید

    سلام. بسیار ممنون از سایت خوبتون.
    سوالی که من داشتم این است که من یه مدت پیش لپ تاپم رو سرویس کردم و بعد از اون مشکلی که ایجاد شده این است که cpu نمی تواند در حداکثر فرکانس کار کند. با بررسی که کردم فهمیدم که هنگامی که کدی رو اجرا می کنم و یا گیم اجرا میشه، دمای cpu خیلی سریع به حداکثر خودش می رسد و این باعث می شود که بلافاصله فرکانس cpu پایین بیاد و دوباره این فرآیند تکرار می شود. می خواستم بپرسم که این مشکل از چی میتونه باشه؟ آیا ممکنه به علت استفاده از خمیر حرارتی نامناسب باشد؟
    cpu: core i7 5500u
    با تشکر از شما

  15. امیررضا نوری کیا می‌گوید

    سلام من یه cpu 5i 9400F دارم که دماش توی بازی های سنگین با فن خود جعبه تا ۷۵درجه میره . این دما طبیعیه یا باید براش یه فن بهتر بگیرم؟

  16. سعید می‌گوید

    سلام وقت بخیر دمای cpu وقتی با برنامه furmark تست میکنم به مرز بحرانی میرسه تقریبا 88 درجه و در اخرایه تست لپ تاپ خاموش میشه
    فن مشکلی نداره و خوب کار میکنه . ولی دما کاهش پیدا نمکنه . داخلشم کاملا تمیزه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در واقع furmark گرافیک رو تحت استرس قرار میده نه پردازنده. ممکنه گرافیک سیستم دچار اشکال شده باشه. شاید نیاز به باز کردن و اعمال دوباره خمیر حرارتی باشه.

  17. امیر حسین می‌گوید

    سلام cpuمدلش G3240 هستش در مواقعی دماش در بازی 70 تا75 درجه هم میرسه ب نظرت برای PC خطر یا از عمر CPU کم میشه؟
    ایا دمای 63 تا 67 درجه در مواقعی که من ماین میکنم در مدت 7 ساعت دوام میاره و عمرش کم نمیشه ؟؟؟؟؟
    لطفا جواب بدید

  18. سینا می‌گوید

    سلام .من سیستممو دم پنجره گداشتم دمای سی پی یو تا 25 پایین میاد . این برای سیستم بده یا نه ؟دمای پایین در این حد . روی پاور و کارت گرافیکم همین دما هست . پایینترین درجه سرما بدون اسیب زدن چقدره ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اصلا مشکلی نداره. بعضی آورکلاک ها از دمای زیر صفر استفاده می‌کنن! در واقع هر چه دما کمتر بهتر. دمای پیشنهادی هم حداقل صفر درجه هست

  19. saman می‌گوید

    سلام خسته نباشید من یه cpu Q9550 دارم که دمای معمولیش روی 60 درجه سانتی گراد هست ( توی بوت 60 درجس اما تو ویندوز 55 الی 50)
    و توی بازی تا 75 تا 80 میره بعضی بازی ها هام تا 70
    این دما طبیعیه؟؟؟؟
    یاباید یه کولر خوب بخرم براش ؟
    اگر حرفه ای ترین کولر سوکت 775 بگیرم دما تا چقدر پایین میاد؟
    عمر مفید این cpu چقدره؟ (با این دما)
    ببخشید که انقدر سوالات زیاد بود
    خواهشا زود تر پاسخ بدین
    اگر میشه پاسخ رو هم این جا و هم به جیمیلم ارسال کنید مچکرم

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام دوست عزیز. Q9550 احتیاج به کولر حرفه‌ای خاصی نداره. مشکلی نداره این دماهایی که میگید و ایجاد مشکل نمی کنه

  20. سجاد می‌گوید

    واقعا من سوالام تمومی نداره ببخشید
    من اینکه سی پی یوم 3.20ghzوسط بازی بالای 3.20 میره میخوام بدونم این سی پی یو ایراد داره یا مشکلی نداره

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مشکلی نداره پردازنده شما تا ۳.۴ گیگاهرتز بوست میشه

  21. سجاد می‌گوید

    واقعا سایتتون عالیه دیگ خیالم راحت شد مرسی ازتون

  22. سجاد می‌گوید

    واقعا ممنونم ازتون
    الان مدل سی پی یو من intel core i5-4460 cpu @3.20ghz
    یک ساعت و نیم بازی کردم دما تو مینیموم ب ترتیب از هسته 1تا 4: 42/41/41/42
    تو موقع بازی هم تا ب ترتیت :70/67/69/69رفت
    این دما نرماله یا خطریه؟
    مرسی ازتون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دما تا ۹۰ درجه هم تحت فشار مشکلی نداره

  23. سجاد می‌گوید

    سلام و ممنون از سایت خوبتون
    ی سوال
    تو برنامه اسپید فن و real temp و یا بقیه برنامه های مشاهده دما دمای core همون دمای سی پی یو هستش؟
    اگ نیست کدوم برنامه میتونه دمای سی پی یو رو بگه
    مرسی

  24. سجاد می‌گوید

    سلام خسته نباشین
    مدل سی پی من intel (r) core ( tm) i5-4460 cpu @3.20
    تو حالت اول که سیستمو روشن میکنم دما رو 45 بعد ک بازی میکنم دماش تقریبا دوربر58 و نهایتا تا 65 و 70 میره
    در حالت کلی بین 58 تا 65 میچرخه
    کیسم تقریبا اتاق اصلی خونه هس
    تو تامیر هم گفتن خمیر سیلیکوناش نیاز ب تعویض نداره
    فن رو سی پی یو هم تمیز کردم و خوب جا افتاده ی میلی متر هم تکون نمیخوره از جاش
    میخواستم بدونم دمای مناسب و حداکثر این مدل سی پی یو چقده و اگه دماش بالاس چیکار کنم پایین بیاد
    لطفا کمکم کنین مرسی

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام سلامت باشید. این اصلا دمای بالایی نیست و مشکلی ایجاد نمی کنه

      1. سجاد می‌گوید

        ممنونم از پاسخگویی سریعتون
        ی سوال دیگ
        دمای کارت گرافیک من وقتی سیستمو روشن میکنم زیر 40 موقع بازی نهایتا تا 74 میره اما بیشتر اوقات رو 65و67 هستش
        مدل کارتم nvidia gt730 کارت رو خودش فن هم داره
        میخواستم بدونم این دما هم مناسبه یا خطریه؟
        تو سایت خود انودیا حداکثر تا 98 زده
        جواب این سوالمم بدین ممنونتون میشم

        1. علی ارغوان می‌گوید

          خواهش می‌کنم. مشکل نداره

  25. جواد می‌گوید

    سلام ممنون از سایت خوبتون
    من یه سیپیو i3 9100f دارم موقع بازی زیاد داغمیکنه
    عادیه

  26. sepehr می‌گوید

    سلام من دوتا cpu zeon e5 2699 e3 دارم بیشتر برای رندرینگ ازش استفاده میکنم ولی برای بیت کوین هم ازش استفاده میکنم بعد هر بار که روشن میکنم کامپیوتر رو معمولا یکی از cpu ها بیشتر کار میکنه و اگه خیلی بهش فشار بیاد یه مقدار نیرو رو میده به بعدی
    الان من موقع ماین کردن بیت کوین 32 درصد از cpu استفاده میشه گفتم ببینم تو 15 ساعت اگه کامپیوتر روشن بمونه اسیبی میرسونه یا نه؟

  27. حامد می‌گوید

    سلام خسته نباشید و ممنون از سایت بسیار خوبتون
    سی پی یو من اینتل i3 9100f که دمای عادی اون تقریبا 40 درجس ولی تو بازی سنگین که میرم تا 82 درجه هم میرسه
    به نظرتون عادیه ؟؟؟
    کیس من هم گرین پارس ایوو با دوتا فن و سی پی یو هم فن فابریک خودشه بدون هیت سینک

    1. علی ارغوان می‌گوید

      برای بازی کمی زیاده. کولر بدون عیت سینک که فایده ای نداره. فن اصلی این پردازنده یه هیت سینک هم داره

      1. حامد می‌گوید

        عذرخواهی میکنم با هیت سینک
        یعنی فن و هیت سینک فابریک خودش
        تو لود کامل 100% به 83 درجه میرسه , به نظرتون زیاده این دما؟
        به نظرتون کولر دیگه ای نیاز به جای فریک خودش ؟
        اگه هست یه چند نمونه لطفا معرفی کنید

        1. علی ارغوان می‌گوید

          برای لود کامل زیاد نیست. ممکنه با جدا کردن و تمیز کردن و اضافه کردن thermal paste دما پایین تر بیاد

          1. حامد می‌گوید

            ببخشید thermal paste منظورتون توری روی کیس یا خاک گیره ؟
            به نظرتون نیاز هست که خنک کننده رو تعویض کنم ؟
            به نظرتون یه خنک کننده بدون معمولی و بدون مایع چقد میتونه تآثیر بذاره ؟

          2. علی ارغوان می‌گوید

            وقتی میخواید کولر رو روی پردازنده قرار بدید باید روی محل اتصال خمیر حرارتی یا Thermal paste اضافه کنید. بعضی کولرها این رو پیش فرض دارن البته. برای تعویضش باید با الکل پاکش کنید و خودتان در حد دو تا سه قطره اضافه کنید.
            خنک کننده مایع صرفا بهتر از خنک کننده air cool عمل نمی کنه. به طور مثال خنک کننده های برند Noctua عالی هستن.

  28. AliAnsari می‌گوید

    مسئله مهم اینه
    دما مهم تره یا کارایی ؟
    شما میگی ی سی پی یو مثل آی ۷ نسل ۳ سری ام ک دماش خیلی بالاس ولی کارایی بالاتری داره عادیه .
    ولی قطعا از اونور عمر مفید سی پی یو کمتر میشه . درسته ؟
    پس باید دما رو کمتر کنیم ک سی پی یو عمر بیشتری بکنه و عملکرد متوسطی خواهد داشت

  29. پوریا می‌گوید

    سلام و عرض ادب و احترام …دوست عزیز بنده دیروز cpu core i5 3470 3.20 3.60 رو گرفتم دما در حالت بیکاری ۳۹تا ۴۰ هستش و در موقع اجرای گیم به ۸۰ میرسه آیا مشکلی هستش ؟!؟!؟ یا عادیه …..ذکر کنم که فن green tiny cool 90 رو براش گذاشتم …

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام. مشکلی نداره و عادیه

  30. مهدی می‌گوید

    ممنون از شما.

  31. مهدی می‌گوید

    ممنونم از شما. اسلیپ رو خودم انتخاب کردم در واقع توسط برنامه Core Temp اعمال میشه. اینتل دمای کاری رو 72 ذکر کرده.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اون دمایی که توی سایت اینتل خوندید در واقع دمای Tcase یا دمای هیت سینک هست نباید اون رو برای دمای Core اعمال کنید.
      این لینک رو ببینید توضیح داده شده که دمای Core در واقع تا ۸۵ درجه مشکلی نداره. شما با این محدودیت سنگین عملا پردازنده رو فلج کردید!

  32. مهدی می‌گوید

    core i5 4460 با نرم افزار Core Temp دما رو مرتب مانیتور میکنم و نمیذارم دما بالاتر از 66 بیاد برا همین تو بازی یه دفعه سیستم اسلیپ میشه البته گرافیک مجزا ندارم برا همین فشار بیشتری رو پردازنده هست به نظر شما کنترل دما رو غیر فعال کنم؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      راستش من همچین چیزی نشنیدم که فشار بیاد روی پردازنده و خود به خود sleep بشه! اگر مشکلی پیش بیاد سیستم ریستارت میشه یا کرش می‌کنه که معمولاً وقتی پیش میاد که اورکلاک بیش از حد باشه یا پاور سیستم جوابگو نباشه.
      برای پردازنده 4460 دمای Core نباید بیشتر از ۸۵ درجه بشه. ۶۶ درجه خیلی پایینه برای پردازنده

  33. مهدی می‌گوید

    جالب بود و مفید ممنون. خلاصه برای پردازنده های core i5 سری هاسول رفرش نیاز به فن جداگانه هست؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مدل دقیق چیه؟ معمولا سری K برای اورکلاک نیاز به کولر افترمارکت دارین