پیشنهاد NSA به هیلاری کلینتون استفاده از یک گوشی ویندوزی قدیمی است!

طبق اسنادی که اخیراً تحت قانون آزادی اطلاعات آمریکا منتشر شده هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور (که در آن زمان وزیر امور خارجه بوده) از آژانس امنیت ملی این کشور درخواست یک گوشی امن کرده و NSA هم به او یک گوشی قدیمی Sectera Edge با سیستم‌عامل تاریخی Windows CE پیشنهاد کرده است!

3

وقتی کلینتون از NSA درخواست می‌کند تا همان گوشی بلک‌بری اصلاح‌شده‌ای را به او بدهد که اوباما از آن استفاده می‌کند این سازمان درخواست او را رد کرده است. ظاهراً رد درخواست به دلیل نگرانی‌های امنیتی و برای کاهش استفاده وزارت امور خارجه از برند بلک‌بری بوده است. اما از آن‌جا که بخش‌هایی از وزارت امور خارجه دارای اطلاعاتی حیاتی است باید یک گوشی ایمن برای کلینتون پیشنهاد می‌شد. نزدیک‌ترین گزینه به بلک‌بری که توسط NSA پشتیبانی می‌شد در آن زمان حدود 4750 دلار برای دولت خرج داشت و فراهم کردن زیرساخت‌های امن آن نیز 30 هزار دلار دیگر هزینه به دولت تحمیل می‌کرد. با این وجود استفاده از آن بسیار دشوارتر از یک بلک‌بری بود.

به همین دلیل خانم کلینتون سعی کرد راهکارهای دیگری مثل راه‌اندازی سرور ایمیل اختصاصی خودش را امتحان کند که با مشکلات فراوانی روبرو بود. ظاهراً آژانس امنیت ملی آمریکا در عوض یک گوشی زمخت، قدیمی و سنگین به نام Sectera Edge را به کلینتون پیشنهاد داده است. این گوشی که در سال 1996 با سیستم‌عامل Windows CE اولین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز موبایل عرضه شده در واقع بخشی گوشی و بخشی یک دستیار دیجیتال شخصی (PDA) است. این دستگاه توسط NSA کاملاً تأیید شده و دسترسی داخلی شبکه و ارسال و دریافت ایمیل‌ها در آن کاملاً ایمن انجام می‌شود.

obama-blackberry

اما از آن‌جا که این سیستم‌عامل مدت‌هاست منقرض شده می‌توان پیش‌بینی کرد که استفاده از آن برای خانم کلینتون بسیار پردردسر و کلافه‌کننده خواهد بود و در مقایسه با بلک‌بری 8830 اوباما عتیقه محسوب می‌شود! به اعتقاد NSA نسخه‌های نصب شده اینترنت اکسپلورر، WordPad و ویندوز مسنجر برای ارتباطات یک مقام بلندپایه کافیست. همان‌طور که می‌دانید مایکروسافت بعدها ویندوزموبایل 6 و 6.5 را جایگزین Windows CE کرد و سرانجام به طور کامل به ویندوزفون کوچ کرد. گوشی Edge تا مدت‌ها بعد کماکان به دلایل امنیتی تولید شده تا سرانجام فروش آن در سال 2015 متوقف شد.

ZDNet

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. جعفر می‌گوید

    من رفتم ویندوز سی ای رو مجازی ساز نصب کنم
    یوهو بزن بریم

  2. جعفر می‌گوید

    راس میگی ولی واقعا یه سیستم منقرض شدس
    میتونن یه اندرویدی رو به اندازه این امنش کنن ولی کار نمیکنن NSA خستس
    وگرنه میشه از GLX که راحت از جیب در میادم یه گوشی امن ساخت

  3. Amir می‌گوید

    این پاسخ به همونایی هست که میگن ماکروسافت و چی به گوشی زدن
    نمیدونن از خیلی از این شرکتا سابقش بیشتر و سیستم عامل ویندوز موبایل
    خیلی سابقه داره