اسکات کلی دارنده رکورد بیشترین مدت اقامت یک انسان در فضا ماه آینده از ناسا بازنشسته می‌شود

از آغاز سفر انسان به فضا تاکنون افراد مختلفی در این سفر پر ماجرا شرکت‌ داشته‌اند؛ اما در بین تمامی این فضانوردان، اسکات کلی توانسته رکورد‌های جالبی را از اقامت خود در فضا بر جای بگذارد، این فضانورد محبوب رکورد بیشترین مدت اقامت یک انسان در فضا را از آن خود کرده است و قرار است تا ماه آینده از ناسا بازنشست شود.

1

ناسا پروژه‌ای برای بررسی میزان تحمل بدن انسان در فضا به مدت یک سال داشت، در این پروژه اسکات کلی توانست در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ۳۴۰ روز اقامت کند. ناسا پس از این یک سال اقامت دست از سر کلی بر نمی‌دارد و این فضانورد پس از بازگشت به زمین نیز باید در بازه‌های زمانی مشخص آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد؛ اما دیگر خبری از بازگشت مجدد وی به فضا از جانب ناسا نخواهد بود.

scot Kelly

کلی به غیر از این ماموریت فضایی، در سایر پروژ‌ه‌های ناسا نیز نقش تاثیر گذاری داشته است. جالب است بدانید این فضانورد در ۲۰ سال گذشته مجموعا ۴ بار به فضا رفته است. دو ماموریت فضایی با شاتل و ماموریتی شش ماهه ایستگاه فضایی به غیر از ماموریت فعلی کلی، پروژه‌های این فضانورد را تشکیل می‌دهد.

این کارنامه موفق باعث شده اسکات کلی با مجموع ۵۲۰ روز اقامت در فضا، رکورد حضور در فضا را میان فضانوردان آمریکایی از آن خود کند. البته این رکورد دیری نخواهد پایید چرا که جِف ویلیامزِ آمریکایی قرار است در آینده با حضور خود در ایستگاه فضایی، رکورد ۵۳۴ روزه‌ای را از خود به جای بگذارد.

scot kelly 2
کلی در مدت حضور خود در ایستگاه فضایی توانست محبوبیت زیادی از طریق ارسال پست‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی از خود به جای بگذارد. بد نیست بدانید در طول مدت اقامت خود، این فضانورد محبوب بیشتر از ۷۰۰ تصویر را به زمین مخابره کرده است، جالب اینجاست که همه تصاویر جنبه علمی ندارند و کِلی گذرانِ روزِ خود را در فضا با کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است.

چالز بُولدن (Charles Bolden) مدیر ناسا نیز از خدمات کلی قدر دانی کرده است، این مدیر بلند پایه در خصوص ازخود گذشتگی این فضانورد این‌گونه سخن به میان آورد: کلی فرصت بودن در کنار عزیزان خود را در قبال اهداف بزرگ فضایی فدا کرد،‌ این فضانورد به خاطر این اهداف یک سال خود را از غذای گرم و نرم، حمام داغ، گوش فرا دادن به صدای پرندگان و حتی امکانات ساده‌ای مانند خوابیدن روی بالشت نرم محروم کرد.

ناسا متذکر شد که پروژه‌های مختلفی را با کلی در دست اجرا دارند و پایان سفر یک ساله کلی به ایستگاه فضایی پایان کار این فضانورد نیست. اسکات کلی پس از بازگشت به زمین در کنفرانس خبری متذکر شد که حضور در فضا به مذاق وی خوش آمده است و ممکن است با سفینه فضایی خصوصی مجدد به فضا برگردد. این فضانورد مدعی شد سفر به فضا در ۲۰ سال آینده راحت‌تر خواهد شد و می‌توانید با تهیه بلیط، گشت و گذاری در فضا داشته باشید.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    کجای کارن اینا
    Matt Damon
    که چهار سال تو مریخ موند