تماشا کنید: بازی های قدیمی نینتندو با 3DNES سه‌بعدی می‌شوند!

درحالی‌که نینتندو و سگا تابه‌حال بازی‌های قدیمی زیادی را سه‌بعدی کرده‌اند، امولاتور جدیدی وارد میدان شده تا در این زمینه فعالیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را انجام دهد. 3DNes که امولاتوری بر اساس موتور بازی Unity است، همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، قرار است بازی‌های NES را به بازی‌های سه‌بعدی تبدیل کند. NES به فرمت فایل‌های استخراج‌شده از کارتریج‌های نینتندو گفته می‌شود.

1

برخلاف بازی‌های SNES که چهار لایه پس‌زمینه دارند، بازی‌های NES تنها از یک‌لایه برای پس‌زمینه استفاده می‌کنند و این امر باعث می‌شود تبدیل‌های خودکار سه‌بعدی دشوار باشد. بنا به گفته‌های توسعه‌دهنده، 3DNes بر الگوریتمی بنا شده که پس‌زمینه‌های صاف را شناسایی و جدا کرده و به اشیاء سه‌بعدی مفرد تبدیل می‌کند. این کار تنها به معنی ادامه دادن پیکسل‌ها در بعد سوم نیست، بلکه اشیاء گرد به شکل کره یا استوانه شناسایی و پردازش می‌شوند.

موفق‌ترین نمونه شبیه‌سازی‌شده تا الآن بازی مشهور Super Mario Bros است. البته در ویدئوی بتای منتشرشده این لوله‌کش در قسمتی از یک مرحله گیرکرده و به عقب می‌دود. بازی‌های دیگری که پس‌زمینه سه‌بعدی نسبتاً ساده‌ای دارند مثل Mega Man هم تأثیرگذار به نظر می‌رسند؛ اما در بازی‌های پیچیده‌ای مثل Contra و Castlevania شاهد درگیری هستیم. صحبت‌هایی صورت گرفته مبنی بر اینکه توسعه‌دهنده امولاتور یعنی Geod Studio الگوریتم را بازی به بازی تغییر می‌دهد، اما او ادعا کرده که الگوریتم برای بازی Super Mario Bros نوشته‌شده و به‌خوبی بر آن آزمایش شده است و به همین علت کیفیت میان این بازی و عناوین دیگر تفاوت قابل‌توجهی دارد.

Geod Studio امیدوار است که بتواند تعداد بازی‌های بتای بعدی خوبی که ارائه می‌شوند را افزایش دهد. Trần Vũ Trúc از Geod Studio می‌گوید: اگر امولاتور بتواند حتی یک‌دهم از مجموعه بازی‌های نینتندو را به خوبی رندر کند، موفقیت بزرگی برای من محسوب خواهد شد. وی ادامه داد که احتمالاً پتانسیل اینکه کاربران بتوانند امولاتور را برای بازی‌های خاصی سفارشی کنند وجود دارد، اما بهتر است در ابتدا از وجود موتور شبیه‌سازی قدرتمندی که به عنوان ستون اصلی عمل کند مطمئن شویم.

در حال حاضر 3DNes در وضعیت رقت‌انگیزی قرار دارد. به صورت آنلاین در رابط برنامه‌نویسی WebGL و به کمک Unity Player در دسترس است که به شدت ناپایدار بوده و تنها با مرورگر Firefox کار می‌کند. برخی تنها با استفاده از یک کارت گرافیک AMD موفق به اجرای یکی از ROMها به صورت آزمایشی شده‌اند. Trần متوجه است Unity Player مبتنی بر وب چندان خوب عمل نمی‌کند و می‌گوید که نسخه‌های بتای بعدی با فرمتی قابل‌اجرا عرضه خواهند شد. برای الآن شاید بهتر باشد مشتاقانه تمام ویدئوهایی را که Geod در یوتیوب آپلود کرده ببینید و صبر و شکیبایی پیشه کنید.

engadget

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    درسته ممکنه خیلیا با این بازیا خاطره داشته باشن ولی الان دیگه واقعا مسخره هستن