ری تاملینسون مخترع ایمیل و ناجی علامت @ در 74 سالگی درگذشت

وقتی از اختراع‌های حوزه کامپیوتر صحبت می‌کنیم در واقع صحبت از زمان زیادی مطرح نمی‌شود و بسیاری از بزرگان این صنعت هنوز در قید حیات هستند؛ اما باز هم این فناوری سلانه سلانه دارد با به سن می‌گذارد و اکنون دیگر بیش از نیم‌ قرن از عمر آن می‌گذرد، به این ترتیب  رفته رفته در حال از دست دادن مخترعین خود است، با کمال تاسف در اخبار داشتیم که ری تاملینسون مخترع ایمیل و علامت @ پس از ۷۴ سال زندگی دار فانی را وداع گفت.

1

اگر از قدیمی‌های فارنت باشید احتمالا باید خبر  دلیل وجود علامت @ در آدرس ایمیل را که دو سه سال پیش در فارنت منتشر کردیم به یاد داشته باشید. این روزها بیشتر ما برای مدت زیادی است که از ایمیل استفاده می‌کنیم و به نوعی اگر ایمیل نباشد کارمان لنگ است اما بد نیست بدانید، ری تاملینسون اولین ایمیل خود را حدود ۴۵ سال پیش در سال ۱۳۴۹ شمسی ارسال کرد. وی در شرکتی کار می‌کرد که اینترنت اولیه را بنا گذشته بود. این شرکت ARPANET نامیده می‌شد. تاملینسون در مصاحبه‌ای که بلاگ معروف The Verge در سال ۱۳۹۰ با وی ترتیب داده بود دلیل اختراع ایمیل را برملا کرد.

بنا به گفته تاملینسون در آن زمان راه‌های ابتدایی برای ارسال پیام بین دو کامپیوتر ایجاد شده بود، اما وی ایده‌ای جالب داشت که بر اساس آن با فرمان‌ SNDMSG ‌پیام‌ها ارسال می‌شد. راه‌حل SNDMSG پیام‌ها را در قالب یک ایمیل واحد بین کامپیوترها رد و بدل می‌کرد. جالب اینجاست که این مخترع فقید برای جدا کردن اسامی کاربران از دامنه‌ اینترنتی مورد استفاده، علامت @ را به کار گرفت. این تصمیم باعث شد کاراکتر @ به یکی از معروف‌ترین کاراکترهای صفحه‌کلید تبدیل شود.

متاسفانه در حال حاضر خط و خبری از اولین ایمیل ارسال شده وجود ندارد؛ اما به گفته تاملینسون اولین ایمیل تنها از چند رشته کاراکتر تصادفی تشکیل شده بود. با این حساب باید گفت ممکن است محتوای اولین ایمیل ارسال شده از یادها پاک شده باشد، اما بدون شک نام تاملینسون همیشه در ذهن کاربران علاقه‌مند به تاریخ کامپیوتر باقی خواهد ماند.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Amir می‌گوید

    چه انسان خوبی! خدا بیامرزد. نوابغی که برای بشریت خدمات بزرگی کردند و البته هیچ گاهی هم ادعای علم غیب و ارتباط با ماورا را نداشتند. انسانی اندیشیدند و با آزمون و خطا به قلل علم رسیدند.