هشدار مایکروسافت: از بکارگیری برنامه‌های پاکسازی فضای ویندوز به شدت پرهیز کنید!

سال‌های سال است که نرم‌افزارهای پاک‌سازی فضای ویندوز در این سیستم‌عامل از جانب کاربران استفاده می‌شود اما این‌گونه که پیداست مایکروسافت دل خوشی از این نرم‌افزارهای پرکاربرد ندارد و هشدار داده که از بکارگیری آنها به شدت خودداری شود. ‍

2

مایکروسافت در صفحه‌ وب‌سایت مرکز مقابله با بدافزارهای خود (Malware Protection Center) رسما اعلام کرد که برنامه‌های پاک‌سازی فضای ویندوز با سیستم‌عامل این شرکت تعامل خوبی ندارند. مایکروسافت مدعی است بیشتر نرم‌افزارهای پاک‌سازی فضای هارد دیسک سعی می‌کنند با ایجاد نگرانی‌های مختلف در خصوص از بین رفتن فضای خالی هارد، انگیزه خرید را در دل مشتریان ایجاد کنند. از طرف دیگر این ادعا باعث شده تا کاربران فکر کنند وجود نرم‌افزار پاک‌سازی ویندوز امری ضروری است. در بین این نرم‌افزارها می‌توان به Glary Utilities، CCleaner، TuneUp Utilities و BleachBit اشاره کرد.

ناگفته نماند که بعضی از این نرم‌افزارهای ذکر شده واقعا مفید هستند، پیدا کردن فایل‌های قدیمی و غیر ضروری، حذف برنامه‌هایی که در هنگام راه‌اندازی ویندوز اجرا می‌شوند و بهینه‌سازی کلی سیستم از موارد مفیدی است که این نرم‌افزارها انجام می‌دهند. جالب اینجاست که Windows Defender مایکروسافت به صورت خودکار بعضی از این نرم‌افزارهای پاک‌سازی را حذف می‌کند. نرم‌افزار Windows Defender به صورت پیش‌فرض در ویندوز تعبیه شده و نقش ضد بدافزار را ایفا می‌کند، همان‌گونه که اشاره شد این ابزار بعضی از این نرم‌افزارهای پاک‌سازی را حذف می‌کند.

Windows-Defender-own

از طرف دیگر این روزها شاهد افزایش تبلیغات نرم‌افزارهای پاک‌سازی ویندوز هستیم. تعداد زیادی از این نرم‌افزارها در تبلیغات خود مدعی هستند که به صورت رایگان کامپیوتر را اسکن می‌کنند. استفاده از واژه رایگان باعث می‌شود کاربران فریب خورده و پس از اسکن با پیغام خرید نرم‌افزار روبرو شوند. جالب اینجاست که مایکروسافت مدعی است بیشتر این نرم‌افزارها برای اشکالاتی که در حین اسکن پیدا کرده‌اند توضیح کاملی به کاربر ارائه نمی‌دهند،‌از طرف دیگر نحوه بر طرف کردن موارد پیدا شده در حین اسکن نیز به درستی برای کاربر روشن نمی‌شود.

مایکروسافت برای اثبات ادعای خویش به حذف فایل‌هایی با پسوند pf اشاره کرده است، این فایل‌ها از جانب نرم‌افزارهای پاک‌سازی غیر ضروری قلمداد می‌شوند در صورتیکه وجود این فایل‌ها برای ویندوز ضروری و مهم است. سازنده سیستم‌عامل ویندوز مدعی است برای حذف برنامه‌‌های غیر ضروری از ابزار Windows Defender استفاده می‌کند. در پایان باید گفت درست است که مایکروسافت به صراحت از عدم اعتماد به نرم‌افزارهای پاک‌سازی فضای ویندوز صحبت به میان آورده؛ اما تجربه نشان می‌دهد که ویندوز پس از مدتی نیاز به پاک‌سازی دارد و برای این‌کار هم چاره‌ای به جز دست به دامان شدن سایر نرم‌افزارهای پاک‌سازی وجود ندارد و اینجاست که باز هم اتخاذ تصمیم به تدبیر کاربر برمی‌گردد.

winbuzzer.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. عبدالرضا می‌گوید

    بهترین نرم افزار پاکسازی ویندوز همون تون آپ است ولی منRevo Uninstaller را نیز پیشنهاد میدهم خودم ترجمش کردم

  2. Amir می‌گوید

    Windows Defender
    ویندوز 10 خودش خیلی قوی و عالیه