سامسونگ… آپدیت مارشملو گلکسی اس ۶ من کجاست؟!

امروز که این مطلب نگاشته می‌شود بیش از 4 ماه از عرضه رسمی سورس‌کد اندروید 6 مارشملو می‌گذرد و هنوز گلکسی اس 6 من به آخرین نسخه از اندروید آپدیت نشده است. با وجود این‌که سامسونگ سرانجام شروع این آپدیت را تأیید کرده اما نه من و نه هیچ‌کدام از کاربران این گوشی هنوز آپدیتی دریافت نکرده‌ایم. اما به راستی چرا سامسونگ در آپدیت گوشی‌هایش تا این حد کند عمل می‌کند؟

22

گوگل مهرماه آپدیت گوشی‌ها و تبلت‌های نکسوس را به اندروید 6.0 مارشملو آغاز کرد و چند روز بعد نیز سورس‌کد آن را برای سایر تولیدکنندگان منتشر کرد تا بتوانند بر روی آپدیت گوشی‌های هوشمند خود کار کنند. از آن‌جا که سامسونگ بر روی گوشی‌های پرچم‌دار خود رابط کاربری تاچ‌ویز و امکانات بیشتری نسبت به اندروید خام ارائه می‌کند منطقی است که آماده‌سازی آپدیت و همچنین آزمایش آن یکی دوماهی به طول بیانجامد اما حالا که به ششمین ماه عرضه مارشملو نزدیک می‌شویم هنوز گلکسی اس 6 من این آپدیت را دریافت نکرده است.

حدود دو ماه پیش سامسونگ طرح آپدیت آزمایشی گلکسی اس 6 و اس 6 اج را به اندروید 6 آغاز کرد . این آپدیت تنها در یکی دو کشور و برای کاربرانی به انتخاب سامسونگ عرضه شد و هدف از آن ارزیابی مشکلات و گزارش کاربران بود تا سامسونگ بتواند آپدیت خود را با کمترین مشکل عرضه کند. مشکل این‌جا بود که سامسونگ این برنامه را خیلی دیر شروع کرد و با این وجود پس از اتمام برنامه آزمایشی و گذشت نزدیک به یک ماه از آن هنوز خبری از آپدیت رسمی نیست. بله سامسونگ رسماً آغاز این آپدیت را اعلام کرده اما اگر سری به انجمن مشهور XDA بزنید می‌بینید هیچ‌کدام از کاربران این آپدیت را دریافت نکرده‌اند. مشخص نیست که منظور سامسونگ از شروع آپدیت دقیقاً کدام کشور بوده اما حدس می‌زنم این کشور به اینترنت دسترسی ندارد که هنوز خبری از شروع آپدیت منتشر نشده و شاید هم این آپدیت آن‌قدر جذاب بوده که کاربران گلکسی اس 6 هنوز مشغول کار با گوشی خود بوده و فرصت انتشار خبر را نداشته‌اند!

LG-G4-vs-One-M9

این در حالی است که شرکت‌هایی مانند اچ‌تی‌سی و ال‌جی پرچم‌داران خود را به مارشملو آپدیت کرده و حالا به سراغ پرچم‌داران قدیمی‌تر خود رفته‌اند. از آن‌جایی که رابط کاربری تاچ‌ویز نسبت به نسل‌های پیشین بسیار سبک‌تر شده انتظار داشتم سامسونگ بتواند پرچم‌دار خود را سریع‌تر از گذشته آپدیت کند اما ظاهراً اوضاع درست وارونه است. شاید بدانید موتورولا با رابط کاربری سبک خود یکی از اولین شرکت‌هایی بود که گوشی‌های خود را به مارشملو آپدیت کرد و پیشنهاد من این است که اگر سامسونگ نمی‌تواند آپدیت‌های سریع‌تری را با رابط کاربری تاچ‌ویز خود ارائه کند بهتر است به کلی این رابط کاربری را از گوشی‌های آینده خود حذف کند.

درست است که آپدیت جدید سامسونگ قرار است امکانات مهمی به گلکسی اس 6 بیاورد که از جمله آن‌ها می‌توان به تنظیم سرعت شاتر و عکاسی با فرمت خام اشاره کرد اما از آن‌جا که این قابلیت‌ها پیش از این در گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6 اج پلاس با سخت‌افزار مشابه وجود داشت انتظار داشتم سامسونگ این ویژگی‌ها را مدت‌ها پیش و در آپدیت اندروید 5.1.1 ارائه می‌کرد. همان‌طور که می‌دانید سامسونگ در آستانه معرفی گوشی‌های جدید خود گلکسی اس 7 و اس 7 اج است و بسیاری تصور می‌کنند به تأخیر افتادن آپدیت پرچم‌داران فعلی به دلیل جذب توجه بیشتر به سری گلکسی اس 7 است. البته این دیدگاه را نمی‌توان تأیید کرد چرا که اگر سامسونگ آپدیت مارشملو را برای پرچم‌داران خود زودتر از این‌ها عرضه کرده بود کاربران با خیال راحت‌تری از آینده گلکسی اس 7 به خرید آن اقدام می‌کردند.

Galaxy-A-series

سرانجام پیشنهاد من به سامسونگ این است که اگر قصد دارد جایگاه خود را در بازار گوشی‌های هوشمند حفظ کرده و قافله را به رقبای جدیدی مثل هواوی نبازد بهتر است به جای عرضه مدل‌های رنگارنگ از سری‌های J، E، A، Grand و … بر روی گوشی‌های کمتری با پشتیبانی بهتر تمرکز کند. وقتی شرکتی با بحران مالی شدید مانند اچ‌تی‌سی می‌تواند آپدیت اندروید 6 را با رابط کاربری خود به گوشی‌هایش بیاورد حتماً سامسونگ با بودجه کلان خود قادر خواهد بود این‌کار را انجام دهد. داستان وقتی غم‌انگیزتر می‌شود که بدانید گوشی‌های گلکسی نوت 5 و گلکسی اس 6 اج پلاس به‌تازگی وارد مرحله آزمایشی آپدیت شده‌اند و اگر روال کار شبیه به گلکسی اس 6 باشد کاربران این گوشی‌ها باید حداقل دو ماه دیگر منتظر عرضه آپدیت مارشملو بمانند.

برخی کاربران اعتقاد دارند تا وقتی که گوشی با کارایی مناسب و بدون اشکال کار می‌کند نیازی به انتظار برای آپدیت نیست اما وقتی کاربر مبلغ هنگفتی را برای یک گوشی پرچم‌دار خرج می‌کند انتظار دارد برای آپدیت به‌موقع آن حق انتخاب داشته باشد. جدی‌ترین رقیب سامسونگ یعنی اپل گوشی‌ها و تبلت‌های خود را به مدت بسیار کوتاهی پس از رونمایی از سیستم‌عامل جدید منتشر می‌کند و با وجود این‌که گوشی‌های کمتری را برای آپدیت دارد اما با این سرعت بعید می‌دانم سامسونگ در سال 2016 تعداد گوشی‌های بیشتری را به مارشملو آپدیت کند.

Galaxy-S3

گلکسی اس 6 البته اولین تجربه من از آپدیت‌ها و پشتیبانی ضعیف سامسونگ نیست. گلکسی اس 3 به بهانه یک گیگابایت رم هیچ‌گاه به اندروید 4.4 هم آپدیت نشد درحالی‌که همین حالا سامسونگ گوشی‌هایی با یک گیگابایت رم، رابط کاربری تاچ‌ویز و اندروید آب‌نبات چوبی عرضه می‌کند. تبلت گلکسی نوت 10.1 (نسخه 2014) من نیز با وجود این‌که چند ماه از عرضه اندروید 6 هم گذشته بود به‌تازگی آپدیت اندروید 5.1 را دریافت کرده است!

من به عنوان یک کاربر اندروید می‌دانم تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند معمولاً پرچم‌داران خود را بیش از دو سال آپدیت نمی‌کنند تا کاربران را به خرید مدل‌های جدیدتر تشویق کنند اما آپدیت کند پرچم‌داران فعلی به اعتقاد من تنها باعث بی‌اعتمادی کاربران به یک برند خواهد شد. نکته دیگر این‌که حتی با عرضه آپدیت جهانی تنها قادر خواهم بود تا فایل فیرمور را دانلود کرده و آن را دستی فلش کنم چرا که معمولاً آپدیت‌های سامسونگ برای خاورمیانه حداقل یک ماه دیرتر عرضه خواهند شد.

Galaxy-Note-10.1-2014

البته اگر منصف باشیم سونی هم در عرضه آپدیت سری اکسپریا زد 5 کند عمل کرده و این گوشی‌ها هنوز در مرحله آپدیت آزمایشی هستند اما این نکته را هم باید در نظر داشت که این گوشی دیرتر از پرچم‌داران سامسونگ عرضه شده و سونی فرصت کمتری برای آپدیت گوشی‌هایش داشته است. ضمن این‌که این شرکت ژاپنی چند ماه پیش حتی گوشی قدیمی Xperia Z خود را نیز به اندروید 5.1 آپدیت کرده و خیال کاربران را از عرضه آپدیت‌ها راحت کرده است.

در آخر یک‌بار دیگر تأکید می‌کنم آپدیت‌های به‌موقع اندروید می‌تواند در جذب کاربران بسیار مؤثرتر از امکانات اضافه، مدل‌های رنگارنگ و تبلیغات بی‌مورد باشد و بهتر است این شرکت کره‌ای از این پس به پشتیبانی از محصولات فعلی خود بهای بیشتری بدهد.

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

22 نظر برای این مطلب
  1. sahar می‌گوید

    تبلت نوت 10 ورژن 2014 من هنوزم اندروید 5 را دریافت نکرده این که چیزی نیست نزدیک به 2 تومن پولشو دادم میتونستم ای پد بگیرم سامسونگ کلا تحریم ???

  2. رضا می‌گوید

    اولا اینکه فرمودید نوت 5 تازه وارد مرحله آزمایش شده صحیح نیست و در تاریخ انتشار فرمایشات شما آپدیت رسمی اندروید 6.0.1 برای این گوشی ارائه شده بود و جنابعالی بی اطلاعید.
    دوما وقتی شما اون خاطرات بد رو از سامسونگ داشتید چرا دوباره رفتید سراغ سامسونگ؟؟؟ مگه مجبورتون کردن؟؟؟ دوست عزیز اندروید 6 با اندروید 5 اونقدر تفاوت نداره که کاربران سامسونگ به خاطر یکی دو ماه دیر عرضه شدن آپدیت دق کنند. کلا خیلی از سامسونگ دارها اونقدر خوبی در این گوشی سراغ دارند که نخوان به مقالات مغرضانه توجه کنند. مطالعتون رو بالاتر ببرید عزیز جان.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      دوست عزیز یکبار دیگه تاریخ انتشار مطلب رو چک کنید و یک فیرمور معرفی کنید من زمان انتشارش رو بهتون نشون میدم :)
      اولین فیرمور G920F برای اپراتور ودافون بوده در ریجن VOD و تاریخ ساختش 27 بهمن اما تاریخ انتشارش 3 اسفند بوده. فیرمور بعد هم XEF یک روز بعد عرضه شد
      در مورد شروع آزمایشی آپدیت نوت 5 هم مطلب رو بخونید منبع داره.

  3. **»L*ENFORD**受到燃烧光** می‌گوید

    شما که هدفتون کلا تخریب سامسونگ بود-در ضمن نمی تونی مطلب بنویسی ننویس کسی مجبورت نکرده

    1. Amir می‌گوید

      مطلب مینویسن خوبم مینویسن

  4. jasem66 می‌گوید

    خودت نکش آپدیت اندروید 6 هم برا اس6 میاد ،خوب باید اس7 معرفی بشه بعدا سراغ آپدیت میاد.

  5. شهاب می‌گوید

    اخه یکی نیس به مدیرلی سامسونگ بگه وقتی سر اپدیت نوت 3 اشک من رو در اوردین و اگه یه ماه دیگه اپدیتش طول می کشید کلا قید گوشی رو می زدم و عوضش می کردم و نوت 4 همسرم که فعلا خبری از اپدیتش به اندروید 6 نیست (نوت 3 رو که عمرا اپدیت کنه)
    مگه مغز … خوردم برم s7بخرم

    1. Amir می‌گوید

      خانوادگی از سامسونگ هجرت کنید همه مشکلات حله

  6. امیرعباس می‌گوید

    اپل به مدت سه ماه هشت نسخه ی بتا برای برنامه نویس ها و دو یا سه نسخه بتای عمومی منتشر می کنه برای همین سه ماه فرصت اشکال زدایی داره. امکانی که برای هیچکدام از گوشی سازان اندرویید فراهم نیست.
    البته نسخه ی بتا ۱ سیستم عامل های اپل چند ساعت پس از معرفی ثابل نصب برای کاربران انتخابی هست.

    1. Amir می‌گوید

      خیلی قدیمی فکر میکنی
      یکم خودتو آپدیت کن

  7. masood می‌گوید

    البته درباره lg g4 هم چند ماهه برای کاربران ایران آپدیت اندروید 6 بیاد ولی هنوز خبری نیست !

    1. علی ارغوان می‌گوید

      برای جی 4 آپدیت عرضه شده حداقل در اکثر کشورها. قضیه عرضه شدن محدود و نرسیدن به ایران متفاوت هست با اینکه کلا آپدیتی برای هیچکس عرضه نشه

  8. علی احمدی می‌گوید

    مقاله بسیار جالب خوبی بود که به ضعفهای شرکت سامسونگ در زمینه به روز رسانی نرم افزاری اشاره کرده

  9. حسین هاشمی می‌گوید

    سلام.خدا قوت،کسی میدونه برای نوت 4 کی میاد این بروزرسانی؟؟؟بروزرسانی خود اپراتور گوشی رو میگم ها((
    اونو میگم که یعنی خود گوشی آپدیت رو روی صفحه میاره که در دسترس هست))…
    منتظر جواب دوستان هست

    1. علی ارغوان می‌گوید

      شما اگر مطلب رو خونده باشید میدونید بعیده به این زودی ها برای نوت 5 آپدیت ارائه بشه. نوت 4 هم مطمئناً در رده بعدی هست

  10. محمدرضا می‌گوید

    ال جی خیلی بهتر تو آپدیت ظاهر شده. حتی هواوی که ازش بعید به نظر می رسه تو گوشی میت اس داداشم هر چند روز یکبار یه آپدیت ریز و درشت میده.

    1. Amir می‌گوید

      سونی هم ادمو پیر میکنهتا آپدیت بده

  11. Amir می‌گوید

    کلا دنیای اندروید همینه

    1. محمدرضا می‌گوید

      مثلا آی او اس یا ویندوز خوبن؟ اپل رو که باید کلا صبر کنید تا آیفون جدید بیاد. ویندوزفون هم که فک کنم همینجا تو فارنت خوندم که مرده بحساب میاد دیگه.

      1. Amir می‌گوید

        خب منابع شما محدوده

  12. ميلاد می‌گوید

    این مشکل تنها مربوط به گوشی‌های پرچمدار نیست چرا گوشی‌های میانرده رو نمی گید که با وجود وعده‌های اولیه کلا از آپدیت محروم میشن

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نه تنها گوشی های میان رده بلکه گوشی های ارزان قیمت هم امکان پشتیبانی رو دارند اما مشکل اینجاست که تعداد و تنوع زیاد باعث شده شرکت ها فرصت کافی برای آپدیت محصولات نداشته باشند. وقتی آپدیت یک پرچم دار 5 ماه طول بکشه میشه حدس زده اوضاع میان رده ها چطوره