آیا پسورد شما هم در میان ضعیف‌ترین پسوردهای سال 2015 جهان است؟

شرکت‌های امنیتی تاکید دارند گذرواژه‌های مطمئن انتخاب شود تا ضریب نفوذ به حساب کاربری تا حد امکان کاهش یابد؛ اما از قرار معلوم کاربران توجه زیادی به این توصیه‌ها ندارند و همچنان گذرواژه‌های ضعیفی را برای حساب‌های کاربری خود انتخاب می‌کنند.

0

جالب است بدانید گذرواژه‌های 1234567890، qwertyuiop و welcome در سال گذشته بیشتر آمار استفاده را بین کاربران به عنوان گذرواژه داشته‌اند، این اطلاعات را موسسه SplashData که اپلیکیشن‌های مدیریت پسورد می‌سازد منتشر کرده است. گذرواژه‌های ۱۲۳۴، ۱۲۳۴۵ و qwerty نیز همچنان در لیست گذرواژه‌های پرکاربرد مشاهده می‌شوند.

مورگان اسلِین (Morgan Slain) مدیر این موسسه مدعی است، کاربران فکر می‌کنند اگر گذرواژه‌ انتخاب شده آنها تعداد کاراکتر بیشتری داشته باشد حساب کاربریشان از امنیت بیشتری برخوردار است. این مطلب در خصوص روترهای خانگی هم صدق می‌کند، مشاهده می‌شود  که بیشتر گذرواژه‌های انتخاب شده از لحاظ امنیتی ضعیف هستند و به راحتی می‌توان به روتر نفوذ کرد. شرکت SplashData این اطلاعات را از بیشتر از ۲ میلیون پسورد منتشر شده توسط هکرها جمع‌آوری کرده است. بیشتر این گذرواژه‌ها مربوط به آمریکای شمالی و اروپای غربی هستند اما این امر در سایر نقاط جهان نیز تفاوتی نباید داشته باشد.

جالب اینجاست که اگر به گذر‌واژه‌های پرکاربرد نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم می‌توانیم بازتابی از اتفاقات سال را نیز مشاهده کنیم. برای نمونه در سالی به سر می‌بریم که قسمت جدید فیلم جنگ ستارگان اکران شده است با این حساب گذرواژه Starwars و Solo در بین گذرواژه‌های پرکاربرد سال ۲۰۱۵ به چشم می‌خورد. موسسه‌های امنیتی پیشنهاد می‌کنند پسورد انتخاب شده باید حداقل ۱۲ کاراکتر داشته باشد و از حروف کوچک و بزرگ در ترکیب آنها استفاده شود، به کاربردن حروف و اعداد نیز امنیت گذرواژه انتخابی را بالا می‌برد، پر‌ واضح است که عبارت‌های پرکاربرد و رایج نظیر Password، Football یا abc123 به هیچ وجه به عنوان گذرواژه پیشنهاد نمی‌شوند.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لیست گذرواژ‌ه‌های ضعیف سال ۲۰۱۵ داشته باشید، چه بسا گذرواژه‌ انتخابی شما نیز در این لیست باشد:

123456
password
12345678
qwerty
12345
123456789
football
1234
1234567
baseball
welcome
1234567890
abc123
111111
1qaz2wsx
dragon
master
monkey
letmein
login
princess
qwertyuiop
solo
passw0rd
starwars

blgos.wsj.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.