گزارش: سامسونگ ساخت چیپست برای AMD را آغاز خواهد کرد

علاقه‌مندان سخت‌افزارهای کامپیوتری به خوبی با AMD آشنا هستند، این شرکت ید طولایی در زمینه ساخت پردازنده و چیپست‌های گرافیکی دارد؛ اما از قرار معلوم این سازنده بزرگ نیز کار و کاسبی سکه‌ای ندارد از سوی دیگر بازار گوشی‌های همراهِ سامسونگ رو به کسادی گذاشته و با این حساب این شرکت به دنبال گسترش بازار خود در زمینه تولید چیپست است تا همچنان به سودآوری خود ادامه دهد.

0

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سامسونگ قرار است در ساخت پردازنده و چیپست‌های گرافیکی با AMD همکاری کند، این چیپست‌ها که از فناوری ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند از سال آینده میلادی توسط سامسونگ برای AMD ساخته می‌شوند. در حال حاضر تمامی چیپست‌های AMD توسط GlobalFoundries تولید می‌شود این شرکت در گذشته متعلق به AMD بود.

در حال حاضر گفته می‌شود که هر دو شرکت سامسونگ و GlobalFoundries در تهیه آخرین چیپست‌های گرافیکی سری Greenland و پردازنده‌های ۱۴ میلی‌متری نسل Zen با شرکت AMD همکاری می‌کنند، این محصولات جدید نسبت به چیپست‌های قدیمی AMD انرژی کمتری نیاز دارند.

بازار سخت‌افزار بسیار رقابت تنگاتنگی را تجربه می‌کند و شرکت‌های قدرتمندی نظیر اینتل و انویدیا از رقبای درجه یک AMD به حساب می‌آیند. این رقابت باعث شده AMD روزگار خوشی را تجربه نکند. چندی پیش بود که این شرکت به دلیل مشکلات مالی مجبور شد عذر ۵ درصد از کارکنان خود را بخواهد. با تمام این موارد، AMD آنچنان هم که باید در این آشفته بازار قافیه را به رقبا نباخته است، بد نیست بدانید چیپست‌های به کار رفته در کنسول ایکس‌باکس وان مایکروسافت و پلی‌استیشن ۴ سونی توسط AMD تولید می‌شود.

در این بین سامسونگ نیز رقابت سختی با اپل در زمینه گوشی‌های همراه هوشمند دارد. ناگفته نماند که سامسونگ نیز در کنار بازار گوشی‌های همراه خود توانسته از این آب گل آلود به نفع خود ماهی بگیرد و چیپست‌های مختلفی را برای گوشی‌های اپل تولید کند، این شرکت همچنین پردازنده‌های گرافیکی برای انویدیا و سایر شرکت‌ها تولید می‌کند.

همان‌گونه که اشاره شد پردازنده‌های بعدی AMD از فناوری ۱۴ نانومتری استفاده می‌کنند، به این ترتیب قادر هستند نسبت به پردازنده‌های فعلی حدود ۴۰ درصد سرعت بیشتری داشته باشند. از لحاظ مصرف انرژی نیز نسبت به پردازنده‌های حال حاضر انرژی بسیار کمتری نیاز دارند.

با این حساب اگر شایعات مطرح شده صحت داشته باشد، ممکن است اینتل برای رقابت با چیپست‌های رقبا بیشتر از این دچار مشکل شود چرا که انتظار می‌رود چیپست‌های ساخت سامسونگ از فناوری ۱۰ نانومتری استفاده کنند، از طرف دیگر اینتل چیپست‌های ۱۰ نانومتری خود را تا دو سال دیگر روانه بازار می‌کند و ممکن است از قافله عقب بماند.

engadget.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.