نگاه اول؛ بررسی کوتاه لومیا 950 و لومیا 950XL در فارنت

لومیاهای جدید مایکروسافت در قالب مدل‌های 950 و 950 XL اولین پرچمداران تولیدی این شرکت هستند که به ویندوز 10 موبایل تجهیز شده‌اند و به همین دلیل نقش کلیدی و تعیین کننده‌ای در آینده بازار گوشی‌های هوشمند این شرکت خواهند داشت. مایکروسافت علاوه بر بهره‌گیری از سخت‌افزار قدرتمند سعی کرده گزینه‌هایی نرم‌افزاری را نیز به منظور تشویق کاربران برای درنظرگرفتن ویندوز 10 موبایل در کنار انتخاب‌های دیگری مانند iOS و اندروید مدنظر قراردهد. در نمایشگاه جیتکس 2015 در دبی این فرصت دست داد تا برای اولین بار نگاهی کوتاه به این دو دستگاه هوشمند جدید مایکروسافت داشته باشیم. با فارنت همراه باشید تا نگاهی از نزدیک به قابلیت‌ها و ویژگی‌های این دو دستگاه هوشمند داشته باشیم.

8

طراحی

در خصوص کیفیت ساخت و طراحی هم نمونه موجود در نمایشگاه یک نونه پروتوتایپ و اولیه بود که بدیهی است مایکروسافت در کیفیت ساخت نسخه نهایی توجه بیشتری خواهد داشت.

Microsoft-Lumia-950-and-950-Xl-Hands-On-in-Farnet-02

مایکروسافت اگرچه از جنس پلاستیک سخت در جهت رسیدن به دوام بالا بهره‌گرفته شده اما شاهد آن هستیم که پرچمداران جدید رقبا از ترکیب‌هایی مانند فلز و شیشه به‌منظور ایجاد تمایز و جلب توجه کاربران بهره می‌برند.

Microsoft-Lumia-950-and-950-Xl-Hands-On-in-Farnet-07

نکته مثبت در خصوص لومیاهای مایکروسافت عدم جذب اثرانگشت بر روی بدنه آن‌ها است. ضخامت 8.1 میلی‌متری نسخه ایکس‌ال در مقابل ضخامت 8.25 میلی‌متری نسخه معمولی لومیا 950 از دیگر مواردی است که البته با دقت فراوان می‌توان به آن پی‌برد.

Microsoft-Lumia950-Hands-On-in-Farnet

نسخه XL تنها 15 گرم از لومیا 950 با وزن 165 گرم سنگین‌تر است. این موضوع در هنگامی که دو گوشی را در دست می‌گیرید به سختی قابل تشخیص است و جنس بدنه و ارگونومی این دو گوشی هم باعث شده نگرانی از بابت سُر خوردن و افتادن گوشی نداشته باشید.

Microsoft-Lumia-950-XL-Hands-On-in-Farnet-08

جدا ازطراحی و جانمایی متفاوت دوربین پشتی، هر دو مدل از جهات دیگر کاملا مشابه به‌نظر می رسند و از یک ترکیب مشابه سفید و مشکی پلی‌کربناتی در کنار ترکیب یکسان کلید‌های تنظیم صدا، قفل، کلید دوربین و البته پورت USB-C بهره گرفته شده است.

صفحه‌نمایش

لومیا 950 از صفحه‌نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن 2560 در 1440 پیکسل بهره می‌برد. رزولوشنی که با عنوان QHD نیز از آن یاد می‌شود و نتیجتا تراکم 568 پیکسل در هر اینچ را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که نسخه XL از صفحه‌نمایش 5.7 اینچی با تراکم 518 پیکسل در هر اینچ بهره‌مند شده است.

Microsoft-Lumia-950-XL-Hands-On-in-Farnet-03
مدنظر داشته باشید که این تفاوت آنچنان فاحش نبوده و از سوی دیگر گوشی مانند آیفون 6S Plus از تراکم 401 پیکسل در هر اینچ بهره می‌برد. لومیا 950XL به پوشش گوریلا گلس 4 تجهیز شده و این در حالی است که 950 معمولی از گوریلا گلس 3 بهره می‌برد. محتویات نمایش داده شده بر روی صفحه‌نمایش کاملا زنده و با وضوح خوب به‌نظر می‌رسند و زاویه دید صفحه نمایش نیز راضی کننده است.

Microsoft-Lumia-950-Hands-On-in-Farnet-04

با این اوصاف با کمی دقت می‌توان پیکسل‌های صفحه‌نمایش را حتی با چشم غیرمسلح دید. روی هم رفته نمی‌توان عنوان کرد که این صفحه‌نمایش بهترین نمونه موجود در بازار است اما نمی‌توان منکر کیفیت بالای آن شد.

سخت‌افزار و عملکرد

لومیا 950 XL از تراشه اسنپ دراگون 810 هشت‌هسته‌ای با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز بهره می‌برد و این در حالی است که لومیا 950 از تراشه شش هسته‌ای اسنپ‌دراگون 808 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بهره‌مند شده است.

Microsoft-Lumia-950-and-950-Xl-Hands-On-in-Farnet-03

هر دو دستگاه یادشده از 3 گیگابایت رم در کنار فضای ذخیره‌سازی 32 گیگابایتی با قابلیت ارتقا از طریق بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی بهره‌مند شده‌اند. جای تعجب نیست که به واسطه این ترکیب، نسخه XL از باتری 3340 میلی‌آمپر ساعتی و نسخه معمولی از باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی بهره‌مند شود.

Microsoft-Lumia-950-XL-Hands-On-in-Farnet-07

از سوی دیگر هر دو از سنسور تشخیص چهره، قابلیت شارژ بی‌سیم و همچنین شارژ سریع با استفاده از قابلیت درگاه USB-C بهره‌مند شده‌اند. عملکرد هر دو گوشی در منوها کاملا روان بوده اما انتظار نداشته باشید که شاهد عملکرد بهتر در نسخه XL باشید.جالب است که بدانید سنسور مادورن قرمز تشخیص چهره این محصولات حتی می‌توانند چشمان شما را از زیر عینک آفتابی نیز اسکن کنند.

Microsoft-Lumia-950-and-950-Xl-HandsOn-in-Farnet

قابلیت Continuum نیز امکان اتصال این گوشی‌ها به صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر را فراهم خواهد کرد که در نمایشگاه شاهد استفاده از این قابلیت در غرفه مایکروسافت بودیم. ویژگی Continuum کاربر را قادر می‌سازد تا گوشی‌ خود را از طریق یک کانکتور اختصاصی به مانیتور، ماوس و صفحه‌کلید متصل کند، به این ترتیب می‌تواند تصاویر را بر روی صفحه بزرگ مانیتور ببیند و با استفاده از ماوس و صفحه‌کلید به کار خود ادامه دهد. این قابلیت درواقع گوشی هوشمند شما را به یک کامپیوتر جیبی تبدیل می‌کند.

دوربین

هر دو دستگاه یاشده از ترکیب دوربین 5 مگاپیکسلی در جلو و دوربین 20 مگاپیکسلی PureView در پشت بهره می‌برند. کلید عکس‌برداری فیزیکی و استفاده از فلش LED سه‌تایی از ویژگی‌های شاخص این دوربین است.

Microsoft-Lumia-950-Hands-On-in-Farnet-02

عکس‌های گرفته شده با دوربین حتی در محیط‌هایی با نور کم از کیفیت خوب برخودارند و شاهد جزئیات کافی و البته تولید رنگ ایده‌آل هستیم که مطمئنا برای آزمایش کامل دوربین این دو دستگاه باید منتظر عرضه نسخه نهایی آنها باشیم.

Microsoft-Lumia-950-XL-Hands-On-in-Farnet-04

لرزش‌گیر اپتیکال، قابلیت فیلم‌برداری 4K و امکان گرفتن عکس‌های سلفی واید و البته فیلم‌برداری فول‌اچ‌دی با استفاده از دوربین جلویی از جمله ویژگی‌های دوربین این گوشی‌هاست.

نرم‌افزار و رابط کاربری

هر دو گوشی هوشمند از سیستم عاول ویندوز 10 موبایل بهره‌مند بودند. برخی قابلیت‌های جدید به این سیستم عامل اضافه شده و شاهد امکانات جدیدی در رابط کاربری گوشی‌ها هستیم که تاکنون در مورد آن بسیار شنیده‌اید.

Microsoft-Lumia-950-and-950-Xl-Hands-On-in-Farnet-05

بررسی کامل نرم‌افزاری گوشی نیز به وقت بیشتری نیازمند بوده و هست که امیدواریم در بررسی کامل گوشی‌ها از عهده آنها بربیائیم.

حرف آخر

بهره‌گیری از ویندوز 10 موبایل در کنار قابلیت‌های مثبتی که هریک می‌توانند نکته قوتی در ترغیب کاربران برای خرید گوشی‌های هوشمند باشند باعث شده مایکروسافت این‌بار حضوری قدرتمند در بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

Microsoft-Lumia-950-and-950-Xl-Hands-On-in-Farnet-04

قابلیت‌های سخت‌افزاری مانند صفحه‌نمایشی با رزولوشن بالا، درگاه USB-C، باتری قابل تعویض، امکان بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی، شارژ بی‌سیم، دوربین با کیفیت بالا در کنار ویژگی‌های نرم‌افزاری مانند Continuum و ورود بیومتریک به دستگاه با استفاده از قابلیت Windows Hello را می‌توان از جمله این نکات مثبت برشمرد.

از طرف دیگر ویندوز 10 موبایل هنوز آزمایش خود را پس نداده و به نوعی خرید گوشی مجهز به این سیستم‌عامل می‌تواند یک ریسک برای کاربران تلقی شود. ریسکی که البته با حضور غول دنیای نرم‌افزار، مایکروسافت مطمئنا کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

8 نظر برای این مطلب
  1. محمدحسین می‌گوید

    ظاهر و جنس بدنش که اصلا به یه پرچمدارنمیخوره.

    1. Amir می‌گوید

      حرف مفت نزن

  2. سينا می‌گوید

    ایول.. خیلی وقت بود منتظرش بودم. بعد از جیتکس گفتم چرا کار نکردین این رو. نگو تو آستین داشتید دی:

    1. Amir می‌گوید

      بله فارنت همیشه اینجور مقالاتو از همه کامل تر میزاره

  3. Ali می‌گوید

    نمونه عکسها رو هم میشه تو همین مطالب مرتبط پایین دید به نظرم هنوز کسی نمی تونه مث سری لومیا دوربین بزنه اونم با زایس

    1. Amir می‌گوید

      ????????

  4. مهيار می‌گوید

    از کیفیت عکسا معلومه واقعاً نمونه اولیه بوده. شما چطوری بدون اون دزدگیرا دستتون رسید بقیه با دزدگیر گذاشته بودن عکسا رو.

    1. Amir می‌گوید

      فارنت است دیگرررررررررر