ادوبی با تعظیم در برابر HTML5 برنامه حرفه‌ای فلش را با نام جدید Adobe Animate CC عرضه کرد

فلش روزگاری برای خود امپراتوری داشت اما این روزها از آب و تاب افتاده و اواخر عمر خود را سپری می‌کند، ادوبی در حرکتی برنامه حرفه‌ای فلش جدید خود را Adobe Animate CC نام گذاری کرد تا به این ترتیب به فلش ادای احترام کرده باشد.

3

در گذشته تنها راه برای ایجاد انیمیشن بر روی صفحه‌های وب استفاده از فلش بود، به این ترتیب طراحان و انیماتورهای زیادی به ابزار Flash Professional روی آورده بودند. اما استفاده از فلش برای طراحان دست و پاگیر بود و همین امر باعث شد تا رفته رفته جایگاه خود را از دست بدهد، این روزها دیگر فلش در صفحه‌های اینترنتی رونقی ندارد و شرکت ادوبی نیز نرم‌افزار Flash Professional خود را تغییر نام داد تا دیگر اسمی از فلش به گوش کاربران نخورد، نرم‌افزار جدید ادوبی از این پس Adobe Animate CC نامیده می‌شود.

به گفته ادوبی در حال حاضر یک سوم از تمامی محتوای ایجاد شده در Flash Professional از فناوری اچ‌تی‌ام‌ال ۵ استفاده می‌کند به این ترتیب بهتر است که دیگر نرم‌افزار ساخت فلش این شرکت نام فلش را یدک نکشد. لازم به ذکر است که نرم‌افزار جدید ادوبی همچنان از فرمت فلش پشتیبانی می‌کند، پشتیبانی از سایر فرمت‌های ویدئویی و انیمیشن، فرمت 4K، HTML5 Canvas و WebGL نیز در نرم‌افزار جدید ادوبی میسر است.

ناگفته نماند که Animate CC نسبت به Flash Professional تغییرات زیادی نداشته است؛ اما باز هم شاهد امکانات و ابزارهای جدیدی هستیم. در حال حاضر هنوز وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی از فلش استفاده می‌کنند، برای نمونه بازی‌های فیس‌بوک همچنان ازفرمت فلش استفاده می‌کنند.

استیو جابز فقید همیشه فلش را به خاطر مشکلات امنیتی و عدم ثبات نکوهش می‌کرد. وب‌سایت‌های معتبر ویدئویی نظیر یو‌تیوب و توییچ مدتی است که فلش را کنار گذاشته‌اند، موزیلا نیز به صورت پیش‌فرض از فلش استفاده نمی‌کند، اخیرا شاهد بودیم که آمازون، گوگل و فیس‌بوک نیز درصدد هستند دیگر از فلش استفاده نکنند. این موارد باعث شد تا ادوبی نیز از فلش دست بکشد و در بلاگ رسمی خود طراحان و تولید کننده‌های محتوا را به استفاد از سایر ابزارهای استاندارد دعوت کند.

از قدیم گفته‌اند آب همیشه راه خود را پیدا می‌کند، محبوبیت و جامع بودن فلش باعث نشد اشکالات موجود در آن پنهان بماند و این‌گونه بود که یکی از ابزارهای پرکاربرد در تولید انیمیشن در اینترنت به پایان عمر خود نزدیک می‌شود،‌ اما تولید محتوا راه‌های جدیدی را پیدا کرده است و این روزها شاهد تصاویر متحرک و بازی‌های زیبایی هستیم که دیگر اثری از فلش در آنها نیست.

engadget.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. جلیل ژپتو به همراه خلیل زیپو می‌گوید

    ادوبی از روزی که ایران رو تحریم دانلود کرد ازش بسیار دل چرک گشتم و همواره تصمیم گرفتم اورا در هر زمینه ای تحریم نمایم.
    بدین سان همیشه در مرورگر خود از افزونه های آنتی فلش و فلش بلاکر استفاده نموده و قدم کوچکی در راستای ادب نمودن ادوبیه بی ادب برداشته و اورا به سزای اعمالش رسانم..

    و این هم نتیجه ی صبر و تلاش بنده در این راه دوشوار.. میبینید چگونه به زوال رسیده و التماس میکند ازش استفاده نمایند؟! میبینید به چه روزی افتاده..؟… آیا میبینید یا نه ؟!!؟

    شما هم میبایست به نوبه ی خود در این کار عزتمندانه و خداپسندانه همکاری نموده و کار با فلش را کنار گذاشته و تمامی برنامه های ادوبی بی ادب را در سیستم خود همین حالا شیفت+دیلت نموده تا انشااله از مستفیضات ان بهره مند گردید.

    1. Amir می‌گوید

      فکر کنم چیزی زدی
      خیلی چرت گفتی!!!!!!!!! :?

  2. حسین می‌گوید

    برادر من این نرم افزار دوساله اومده با فلش هم تفوت داره و در حد فلش نیست