دانشمندان حالا می‌توانند جنسیت افراد را از روی اثر انگشت آنها تشخیص دهند

اثر انگشت برجستگی‌های بسیار ریز (قابل رؤیت با چشم غیره مسلح) است که در لایه اپیدرم پوست کف دست‌ها و پاها وجود دارد. این روش در تعیین هویت از دقت ۱۰۰٪ برخوردار بوده و حتی در دوقلوهای یکسان نیز اثر انگشت متفاوت است. به‌گونه‌ای که امکان شباهت اثر انگشت دو نفر انسان٬ یک شصت و چهار میلیاردم می‌باشد. هرچند در صورت ثبت نشدن اثر انگشت افراد در بانک اطلاعاتی نمی‌توان به هویت آن‌ها پی برد، با این حال محققان به تازگی روشی یافته‌اند که امکان تشخیص جنسیت افراد از روی آن را امکان‌پذیر می‌کند.

0

به تازگی گروهی از محققین دانشگاه آلبانی روشی را توسعه داده‌اند که صرفاً با چند تجزیه تحلیل شیمیایی از اثرانگشت افراد می‌توان جنسیت آن‌ها را هم مشخص کرد. این محققان به سرپرستی Jan Halámek معتقدند که سطح آمینواسید موجود در عرق زنان دو برابر این سطح در مردان است از این رو با استفاده از این تفاوت بیولوژیکی افراد متخصص در این زمینه قادر خواهند بود جنسیت را مشخص کنند.

برای استخراج اسیدآمینه، اثر انگشت به فیلمی از جنس پلی‌اتیلن انتقال داده می‌شود، سپس با یک قطره از اسید هیدروکلریک رقیق شده، اسید آمینه از لیپید جدا می‌شود. در نهایت میزان اسید آمینه با استفاده از یک تست رنگ مبتنی بر آنزیم در کنار کمی حرارت اندازه‌گیری می‌شود. هرچند به کار گیری این روش هنوز رسمیت پیدا نکرده، با این حال در 99 درصد آزمون‌های که از سطح‌های غیر هموار همچون دستگیره درب و یا نمایشگر سیستم گرفته شده، جنسیت افراد دقیق تشخیص داده شده است.

بدیهی است در واقع تطبیق اثر انگشت با تست DNA هیچ‌گاه در یک سطح قرار نخواهند گرفت، با این حال به عقیده رهبر گروه هدف این پروژه دقت بیشتر بر  محتوای شیمیایی اثرانگشت بوده تا نگاه با ظاهر آن. هرچند نتایج کلی این تحقیقات در ژورنال Analytical Chemistry منتشر گردیده، با این حال می‌توان پیش‌بینی کرده کهابتدا در مجموعه‌های جنایی تلویزیونی شاهد به کار گیری آن خواهیم بود.

gizmodo

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.