ببینید: مقایسه تصاویر دوربین اکسپریا زد 5 سونی در برابر آیفون 6S، لومیا 1020، لومیا 930 و نوکیا 808

کیفیت لنز دوربین گوشی‌های هوشمند، موضوعیست که طی چند سال اخیر به یکی از معیارهای اصلی کاربران در هنگام مراجعه به بازار به منظور خرید یک گوشی جدید تبدیل شده از این رو شرکت‌های تولید کننده این محصولات تمام تلاش خود را به منظور جذب هرچه بیشتر کاربران از طریق تعبیه دوربین‌های هرچه باکیفیت‌تر به کار گرفته‌اند.

15

عرضه جهانی اکسپریا زد 5 سونی چندی پیش به صورت رسمی آغاز گردیده است، از این رو علاقه‌مندان به دنیای گوشی‌های هوشمند کم‌کم فرصت آن را پیدا می‌کنند که این محصول ژاپنی‌ها را با دیگر پرچم‌داران بازار مورد بررسی و مقایسه قرار دهند. بدون شک بعد از نمایشگر 4K این محصول، دوربین 23 مگا پیکسلی تعبیه شده در قاب پشتی مهم‌ترین عاملیست که می‌تواند دوستداران تصویربرداری با موبایل را به سمت اکسپریا زد 5 جذب کند.

اما به راستی لنز دوربین اکسپریا زد 5 در مقابل دیگر مدعیان بازار کنونی چه عملکردی را از خود به نمایش خواهد گذاشت؟ برای پاسخ به این سؤال کافی است در ادامه با فارنت همراه باشید تا مقایسه‌ای اجمالی بر کیفت تصاویر ثبت شده توسط اکسپریا زد 5 در برابر آیفون 6S، لومیا 1020، لومیا 930 و نوکیا 808 داشته باشیم.

قبل از شروع بهتر است این نکته را یادآور شویم که از زمان عرضه لومیا 1020 و لومیا 930 که به ترتیب از دوربین 41 و 20 مگا پیکسلی استفاده می‌کنند به بازار حدود دو سال می‌گذرد با این حال از آنجا که تنها یک روز از عرضه رسمی لومیا 950 XL به عنوان پرچم‌دار جدید ویندوزی‌ها به بازار می‌گذرد، در این مقایسه از این محصولات به عنوان سردمداران کمرافون‌های دنیا استفاده کرده‌ایم.

لازم به ذکر است که تصاویر دیجیتالی ثبت شده توسط نوکیا 808، لومیا 1020، لومیا 930 و  اکسپریا زد 5 به دلیل حجم بسیار بالا در وهله توسط یک اپلیکیشن جانبی با وضوح به مراتب پایین‌تری به ثبت می‌شود و سپس نسخه نهایی پس از پیاده‌سازی جزئیات بر روی کارت حافظه ذخیره می‌گردد. به زبان ساده‌تر این کمرافون‌ها از هر تصویر دو نسخه باکیفیت و بسیار باکیفیت ذخیره می‌کنند که کاربران می‌توانند در صورت نیاز به نسخه دومی نیز دسترسی داشته باشند. در این تست سعی شده که کیفیت تصاویر گرفته شده توسط تمامی این محصولات در یک رنج محدود شود زیرا بارگذاری تصاویری در حد و اندازه 100 مگابیت سرعت لود صفحه را غیرممکن خواهد کرد.

تست 1: چشم‌انداز آفتابی

suburb

در این آزمان توسط هر 5 گوشی یک تصویر در یک بازه زمانی 10 دقیقه‌ای با زاویه تابش بسیار مناسب نور خورشید به ثبت رسیده که در ادامه می‌توانید شاهد نمایش جزئیات در هر یک از آن‌ها باشید. (تصاویر از بالا به پایین به ترتیب توسط نوکیا 808، لومیا 1020، آیفون 6 اس، اکسپریا زد 5 و لومیا 930 ثبت شده‌اند)

suburb-808-c600 suburb-1020-c600 suburb-6s-c600 suburb-z5-c600suburb-930-c600

همان‌طور که مشاهده می‌شود، به دلیل زاویه تابش و میزان نور کافی هر 5 گوشی عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته‌اند با این حال همان‌طور که انتظار می‌رفت سنسور 41 مگا پیکسلی لومیا 1020 جزئیات بسیار بیشتری را علی‌رغم تنظیم وضوح دوربین بر روی کیفیت 12 مگا پیکسل نسبت به سایر مدعیان نمایش می‌دهد.در این مرحله تصویر ثبت شده توسط اکسپریا زد 5 به دلیل تیزی رنگ بیش از اندازه پایین‌ترین امتیاز را دریافت می‌کند.

امتیاز این مرحله (بر اساس معیار وب‌سایت منبع): نوکیا 808  (9). لومیا 1020 (10). آیفون 6 اس (9). اکسپریا زد 5 (8). لومیا 930 (9)

تست 2: ماکرو آفتابی

angel

در این تست از فاصله 10 سانتی‌متری از شیئی در مقابل نور غیرمستقیم خورشید و میزان لوکس کنترل شده تصویربرداری شده و هدف آن کشف میزان کنتراست و وضوح در هنگان زوم کردن بر روی نوشته روی جسم است.تصاویر از بالا به پایین به ترتیب توسط نوکیا 808، لومیا 1020، آیفون 6 اس، اکسپریا زد 5 و لومیا 930 ثبت شده‌اند.

1 2 3 4 5

در این مرحله هر سه دستگاه قدرت گرفته نوکیا از لنز PureView، به دلیل استفاده از تراشه به مراتب قدیمی‌تر عملکرد رضایت بخشی را هنگان زوم دیجیتال از خود به نمایش نگذاشته‌اند با این حال دوربین آیفون 6 اس جزئیات کاملی را در هنگام زوم ارائه کرده و بر این اساس مقام اول را به دست خواهد آورد. اکسپریا زد 5 نیز باکمی ارفاق در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

امتیاز این مرحله (بر اساس معیار وب‌سایت منبع): نوکیا 808  (5). لومیا 1020 (4). آیفون 6 اس (10). اکسپریا زد 5 (9). لومیا 930 (6)

تست 3 : عکس برداری در نور پایین

radio

در این مرحله گوشی‌های مدعی بایستی از یک رادیو قرار گرفته در فضای بسته که تنها منبع نور آنجا یک لامپ 10 وات است از فاصله 80 سانتی‌متری تصویربرداری کنند.تصاویر از بالا به پایین به ترتیب توسط نوکیا 808، لومیا 1020، آیفون 6 اس، اکسپریا زد 5 و لومیا 930 ثبت شده‌اند.

1 2 3 4 5

صدالبته، دوربین‌های پرو ویو در شرایط کم‌نور می‌توانند OIS را به هر میزان که لازم است به صورت خودکار کاهش دهند از این رو بیشترین امتیاز این بخش به لومیا 1020 تعلق خواهند گرفت و نوکیا 808 و لومیا 930 به دلیل نمایش جزئیات بیشتر در تعقیب آن هستند. آیفون 6 اس نیز عملکرد نسبتاً قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته با این حال اکسپریا زد 5 :)

امتیاز این مرحله (بر اساس معیار وب‌سایت منبع): نوکیا 808  (7). لومیا 1020 (9). آیفون 6 اس (6). اکسپریا زد 5 (5). لومیا 930 (8)

تست 4: نور بسیار کم، چشم‌انداز

subdark

از همان منظره آزمون شماره یک این بار در شرایط کم‌نور غروب تصویربرداری شده و هدف اصلی آن آزمودن قدرت سنسور و اپتیک دوربین گوشی‌های می‌باشد.تصاویر از بالا به پایین به ترتیب توسط نوکیا 808، لومیا 1020، آیفون 6 اس، اکسپریا زد 5 و لومیا 930 ثبت شده‌اند.

1 2 3 4 subdark-930-c600

در این سری OIS لنز دوربین‌ها بایستی متمسک‌ شود، از این رو گوشی‌های نوکیا 808، اکسپریا زد 5 و آیفون 6 اس به راحتی نتوانستند در زمان مدت زمان قابل قبول اجسام را کشف و بر روی آن‌ها فوکوس کنند.(نوکیا 808 کلاً از مرحله اوت گردید!). بدین ترتیب دوربین آیفون 6 اس به لطف لرز گیر دیجیتال ظرف  1/17 ثانیه موفق به انجام این کار گردیده و پرچم‌دار سونی نیز علی‌رغم حفظ تمامی جزئیات در مدت زمان 1/30 ثانیه به دلیل عدم توانایی حذف نویز در محیط‌های کم‌نور آن‌چنان که باید خوب عمل نکرد.

امتیاز این مرحله (بر اساس معیار وب‌سایت منبع): نوکیا 808  (1). لومیا 1020 (9). آیفون 6 اس (7). اکسپریا زد 5 (6). لومیا 930 (8)

تست 5: جسم متحرک نزدیک منبع نور، سوژه زنده !

pub

در این چالش سخت گوشی‌های آزمون دهنده باید تصویر جسمی متحرک را در شرایط نوری نامتعادل ثبت نمایند. در این مرحله استفاده از فِلاش جهت فوکوس آزاد است. تصاویر از بالا به پایین به ترتیب توسط نوکیا 808، لومیا 1020، آیفون 6 اس، اکسپریا زد 5 و لومیا 930 ثبت شده‌اند.

1 2 3 4 5

در این چالش به وضوح مشخص بوده که نوکیا 808 و لومیا 1020 به دلیل برخورداری از فِلاش زنون عملکرد بهتری را نسبت به سایر مدعیان از خود ارائه خواهند کرد. در سوی دیگر اکسپریا زد 5 با فلاش الی‌ای‌دی دوگانه ظرف مدت 1.3 ثانیه توانست تصویر نسبتاً واضحی البته مصنوعی را ثبت نماید. سنسور کوچک آیفون 6 اس نیز مدت زمان 1/20 ثانیه را صرف جذب نور کافی جهت عکس‌برداری در این شرایط هزینه کرد.

هرچند آزمان های فوق صرفاً در چند بخش محدود دوربین گوشی‌های مورد بحث را به چالش کشیدند، با این حال پس از جمع‌بندی نتایج، امتیازهای کسب شده به شرح زیر خواهند بود:

  • نوکیا لومیا 1020: 41 امتیاز
  • آیفون 6 اس: 37 امتیاز
  •  اکسپریا زد 5: 37 امتیاز
  • نوکیا لومیا 930: 36 امتیاز
  • نوکیا 808: 31 امتیاز

allaboutwindowsphone

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

15 نظر برای این مطلب
  1. mohamad salehi می‌گوید

    سلام من خودم 1020دارم طراحی این گوشی حرف نداره و راه را تو رقابت برای تموم رقباش می بنده از طرفی امنیت سیستم عاملش که ویندوز فون هست فوق العاده بالا هست و مایکرو سافت پشتیبانی نرم افزاری بالایی از محصولات خودش میکنه !
    دوربین این گوشی برای بقیه ی رقبا اصلا جایدبحث نمی زاره :
    چون دوربین cerl zic ساخت المان هست و سونی واپل تو خواب هم نمیتونن هم چین لنزی روی محصولات شون نصب کنند چون انحثار شرکت نوکیا هست
    زوم دوربین 1020خیلی بیشتر از ایفون6است
    لنز دوربین 1020 دارای لرزشگیر اپتیکال هست که منحصر به فرده
    دوربین 1020دارای فلش زنونه که در تاریکی مطلق ایفون را میخوره
    1020دارای 2فلش هست که فلش کوچیکش دوبل هست
    دکمه ی دوربین نوکیا در هر شرایطی دوربین را سریع باز می کنه وامکان شات دستی را به کاربر میده چون دکمه دو حالتی هست
    این گوشی ضد ضربه هست و ال سی دی اون گلس 3 هست
    وقتی گوشی را قفل میکنین روی ال سی دی ش ساعت و تاریخ رانمایش میده که به ادم احساس غرور N95را تداعی میکنه
    حالت تک دستی داره تا در محیط های شلوغ با یک دست به راحتی بتونید با هاش کار کنید
    درضمن تاچ فوق العاده حساسی داره
    وخیلی چیز های دیگه که جایی برای نه اپل بلکه هیچ گوشیی نمی گزاره mohamad salehi

  2. Omid می‌گوید

    فقط زد 5،نوکیا لومیا باید بعد از زد 5باشه شک نکنید آخه مگه میشه سنسور و لنز همه ی دوربین هارو خودت بزنی بعد از همه آخرتر باشی؟ این واقعا ی سیاسته که اکسپریا رو تو بازار داغون کنن مگه میشه تو تصویر اول اکسپریا آخر شده باشه مگه میشه دیگه واقعا بعضی از سایت ها شورشو درآوردن با این نظر سنجی هاشون، اصلا کسی که برای بقیه شرکت ها سنسور و لنز میزنه مطمئن باشید کیفیت سنسور و لنز های خودش بهتره دیگه تا کی تعصب دیگه تا کی از روی حرص نظر دادن قشنگ چشماتونو باز کنید تو اون دکمه های گوشی که عکس گرفته قشنگ نگاه کنید بقیه گوشی ها همه دارن رنگ میکنن عکسو من دیگه نمیدونم چی بگم

    1. علی می‌گوید

      دوربینای نوکیا رو سونی نمیزنه و دلیلش هم همینه که نوکیا بهتره

    2. صفا می‌گوید

      باز تو چقدر ……. که نمیدونی سنسورهای نوکیا برای سونی نیست و ساخت توشیبا هست – اونوقت با این سوادت میای صحبت از تعصب میکنی؟

  3. نوکیای بی رقیب می‌گوید

    گوشی های ۲۰۱۵با نوکیا ۸۰۸ولومیا ۱۰۲۰،که گوشی های تولید شده۲۰۱۲و۲۰۱۳بودند رقابت میکردن،،،من خودم لومیا ۹۲۰دارم با ایکسپریا زد ۳و نوت ۳سامسونگ رقابت میکردم که همیشه برنده میشدم

  4. Amir می‌گوید

    این امتیاز دهی که با سایت مرجع فرق داره
    جمع کلشون
    امتحان آخر هم امتیازشون رو نزدید

  5. someone می‌گوید

    مشخصه مقاله توسط طرفدار دو آتیشه آیفون نوشته شده.
    نمره هایی که به آیفون در مقابل دیگر دوربینا داده شده بسیار مضحکه
    تو روز روشن دارن چرت مینویسن

    1. Amir می‌گوید

      اول مقاله از سایت ویندوزفونی ترجمه شده
      بعدشم
      مهم این بود که 1020 بهتر بود که هست
      ولی واقعا 1020 در ماکرو مشکل داره خیلی کند هست

  6. Hadi می‌گوید

    تو برخی ازمایش ها کمی ظلم شده به دوربین های نوکیا. و فقط خواستن ایفون رو بزرگ کنن. اصلا ایفون حدی نیست که بخواد دوربین هاش رقابت کنه. تمام دنیا میدونن دوربین های نوکیا از همون اول که رو گوشی ساخته شد توسط نوکیا بهترین بوده و هست.تازه 930. 1020. 808 همشون از ایفون قدیمی تر هم هستن. واقعا نوکیا چیز دیگست. الانم داره با گوشی جدید C1 برمیگرده. بی صبرانه منتظرتم نوکیا

  7. محمد می‌گوید

    البته با این گونه تستها نمیشه عملکرد بهتر یک گوشی رو کاملا تایید یا رد کرد…
    اما چیزی که واضحه نوکیا 808 کمی بهش ظلم شده و امتیازهای داده شده به اون
    غیر منطقیه… و امتیازهای داده شده به آیفون غلو آمیز هست… یه جورایی خواستن
    تا آبروی آیفون 6 نره…
    بهرحال …

    1. Amir می‌گوید

      808 تو عکس منظره تاریک
      امتیاز کم گرفت اونم که نوشته شده که
      دلیلش چیه
      در حالی که باید روی یک ایتم دور فوکوس میکرده که خونه بوده روی اون فوکوس نکرده و عکسش تار شده

  8. Amir می‌گوید

    توسایت منبع نوشته بود که
    گلکسی اس 6 و نوت 5 و ال جی جی 4 هم در رده آیفون و سونی قرار میگیرن
    و هنوز هم لومیا 1020
    با وجود مدعی های زیاد پادشاه دوربین ها هست ?

  9. Amir می‌گوید

    خوشم میااااد Lumia 1020 بعددو سال هنوز هم سره
    البته من اولش فکر میکردم
    Nokia Pureview 808 اول بشه
    چون لنزش بزرگتره
    ولی خب نشد
    سونی هم با این دوربینش
    اینقدر تبلیغ کرده بود آدم واقعا حرصش در میومد ولی هنوزم
    دوربیناش خیلی خوب نیست

  10. Amir می‌گوید

    لایک بسیار زیاد فارنت ??????????????

  11. Amirreza می‌گوید

    چقدرم خوب!

    ممنون