ویندوز مایکروسافت سی ساله شد/ تاریخچه تصویری محبوبترین سیستم عامل دنیا

به احتمال زیاد در حال مطالعه این خبر از سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت استفاده می‌کنید، اگر این‌طور است بد نیست بدانید این سیستم‌عامل در حال حاضر سی‌ سال عمر دارد و مایکروسافت سی‌سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

1

اگر از قدیمی‌های دنیای کامپیوتر باشید حتماً‌ سیستم‌عامل داس را به خاطر دارید، مایکروسافت با انتشار داس قدم به عرصه سیستم‌عامل‌ها گذاشت اما دیری نپایید که سیستم‌عامل ویندوز جایگزین داس شد تا تجربه تمام عیار کار با کامپیوتر را برای کاربران به ارمغان آورد، ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۶۴ مایکروسافت اولین نسخه ویندوز را معرفی کرد.

billgates-original-windows

ویندوز از آن زمان تاکنون توانست جای خود را در دل کاربران باز کند و در مدت این سی‌ سال شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده است. جالب است بدانید ویندوز ۱۰ که در حال حاضر آخرین و جدیدترین نسخه سیستم‌عامل مایکروسافت به حساب می‌آید نسبت به اولین نسخه ویندوز تغییرات زیادی کرده اما هنوز هم قسمت‌هایی نظیر اسکرول کردن پنجره‌ها، نحوه بازکردن منو‌ها، به همراه اپلیکیشن‌هایی نظیر نوت‌پد و پِینت (MS Paint) در ویندوز باقی‌ مانده‌اند.

این روزها کارکردن با کامپیوتر بدون ماوس بی‌معناست، ویندوز ۱.۰ اولین سیستم‌عامل مایکروسافت بود که موس را برای تعامل با کاربر به خدمت گرفته بود. استیو بالمر در تبلیغ ویدئویی بالا با حرارت خاصی از این ویندوز سخن می‌گوید. در آن زمان کاربران سیستم‌عامل داس مجبور بودند برای تعامل با کامپیوتر تنها از صفحه‌کلید استفاده کنند. ویندوز و مکینتاش با بکارگیری ماوس سبک و سیاق کار کردن با کامپیوتر را برای همیشه دگرگون کردند. احتمالاً‌ شما هم شنیده‌اید که می‌گویند ترک عادت موجب مرض است، کاربران آن زمان تا اندازه‌ای به کار کردن با صفحه‌کلید عادت کرده بودند که از تعامل با ماوس گله‌مند بودند!

این موارد باعث شد تا اولین نسخه ویندوز آن‌طور که باید و شاید از جانب کاربران مورد استقبال قرار نگیرد. ویندوز نسخه ۱.۰ برای نصب نیاز به دو فلاپی دیسک، ۲۵۶ کیلوبایت رم و کارت گرافیک داشت. کاربرانی هم که نیاز داشتند چند برنامه را در کنار یکدیگر انجام دهند باید حافظه کامپیوتر خود را تا میزان ۵۱۲ کیلوبایت افزایش می‌دادند. مایکروسافت با سیستم‌عامل داس که سخت‌افزار زیادی نیاز نداشت توانسته‌ بود جای پای خود را به عنوان یک شرکت نر‌م‌افزاری محکم کند.

آی‌بی‌ام نیز سیستم‌عامل داس را در کامپیوترهای خود به کار می‌گرفت. در آن زمان این شرکت برای خود در زمینه کامپیوترهای خانگی شرکت قَدَری به حساب می‌آمد. رفته رفته سایر تولید‌کننده‌های کامپیوترهای خانگی نیز ویندوز را به عنوان سیستم‌عامل خود انتخاب کردند و این‌گونه بود که ویندوز به خانه‌های کاربران راه‌ پیدا کرد.

در حال حاضر سیستم‌عامل ویندوز بر کامپیوترهای خانگی پادشاهی می‌کند و سیستم‌عامل‌های مختلف هرگز نتوانسته‌اند به اندازه ویندوز در کامپیوترها گسترش داشته باشند. این روزها هم که شاهد استفاده بیشتر مایکروسافت از فناوری رایانش ابری هستیم، این امر باعث شده تا مشتریان بیشتری جذب سرویس‌های ابری مایکروسافت شوند. البته محبوبیت گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها را در این بین نمی‌توان نادیده گرفت. با این حساب بدون شک در آینده شاهد تغییرات اساسی در رقابت بین سیستم‌عامل‌ها خواهیم بود و بعید به نظر می‌رسد که سی سال دیگر بتوانیم این‌گونه تولد شصت سالگی ویندوز را جشن بگیریم.

با در نظر گرفتن این موارد نگاهی اجمالی به آنچه مایکروسافت با سیستم‌عامل ویندوز خود برای کاربران در سی سال گذشته به ارمغان آورده خالی از لطف نیست:

windows1.0
همه چیز از اینجا شروع شد: ویندوز ۱.۰، اولین نسخه از سیستم‌عامل مایکروسافت که از رابط گرافیکی بهره می‌برد و با ماوس تعامل برقرار می‌کرد.

windows 2.0
نسخه ویندوز ۲.۰ همچنان به پشتیبانی از معماری ۱۶ و کارت‌های گرافیک VGA ادامه داد، جالب است بدانید برگ بنده مایکروسافت که همان نرم‌افزارهای وُرد و اکسل است در این نسخه از ویندوز معرفی شد.

windows 3.1
ویندوز ۳.۰ رابط گرافیکی بسیار بهتری داشت و قسمت برنامه‌ها و فایل‌مَنیجری جدید به آن اضافه شده بود.

windows 3 NT
ویندوز 3.5NT نسخه بعدی سیستم‌عامل مایکروسافت بود، امکانات به اشتراک گذاری فایل‌ها و تنظیمات امنیتی ارائه شده در این نسخه باعث شد مایکروسافت سیستم‌عامل خود را برای استفاده در محیط‌های کاری نیز عرضه کند.

windows95
مایکروسافت نسخه بعدی ویندوز خود را ویندوز ۹۵ نام گذاشت، به جرات می‌توان این سیستم‌عامل تغییرات بنیادی زیادی را شاهد بود که تاکنون در پیکره ویندوز به جای مانده‌اند، پشتیبانی از معماری ۳۲ بیتی، معرفی منوی استارت، مرورگر اینترنت اکسپلورر و اپلیکیشن‌های جدید، مواردی بودند که با ویندوز ۹۵ معرفی شدند.

windows98
سپس شاهد ویندوز ۹۸ بودیم، این نسخه جدید از سخت‌افزارهای بیشتری پشتیبانی می‌کرد و تجربه جدیدی را از گشت و گذار در اینترنت برای کاربران به ارمغان آورده بود، اپلیکیشن‌هایی نظیر اکتیو دسکتاپ،‌آوت‌لوک اکسپرس، فرانت پیج، مایکروسافت چت و نت میتینگ برای اولین بار در این نسخه از ویندوز معرفی شدند.

windowsme
نسخه بعدی سیستم‌عامل مایکروسافت، ویندوز ME نامیده شد، این نسخه جدید تمرکز زیادی در نمایش فیلم و سرگرمی‌های کاربر داشت، نرم‌افزار ویندوز Movie Maker برای اولین بار در این نسخه حضور پیدا کرد، اینترنت اکسپلورر و ویندوز مدیا پلیر نیز در ME شاهد تغییراتی بودند، ناگفته نماند که در کنار این موراد جدید،‌این نسخه از ویندوز اشکال‌های نرم‌افزاری زیادی داشت.

windows2000
ویندوز بعدی مایکروسافت، ویندوز ۲۰۰۰ نام گرفت، این نسخه از ویندوز برپایه ویندوز NT ایجاد شده بود و در محیط‌های تحت شبکه استفاده می‌شد.

windows XP
مایکروسافت با ویندوز ایکس‌پی، توقع کاربران از سیستم‌عامل را بالا برد، این نسخه از ویندوز برای استفاده خانگی و محیط‌های شبکه طراحی شده بود.  ویندوز ایکس‌پی رنگ و لعاب بیشتری نسبت به نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت داشت و بر اساس ویندوز NT طراحی شده بود، امکاناتی ویژه‌ای نظیر امکان محافظت فایل‌ها، قابلیت DLL cache و اتصال و جدایی سریع (Plug and Play) سخت‌افزارها در ویندوز ایکس‌پی معرفی شده بود.

vista
ویندوز ویستا نتوانست موفقیت ویندوز ایکس‌پی را تکرار کند و با عدم استقبال کاربران روبرو شد. مایکروسافت برای ساخت ویندوز ویستا شش سال تلاش کرده بود، این سیستم‌عامل از لحاظ بصری ویژگی‌های زیبایی داشت و تنها بر روی کامپیوترهایی کار می‌کرد که سخت‌افزار آنها جدید و به‌روز بود.

windows 7
ویندوز ۷ توانست خاطره بد ویستا را از ذهن کاربران پاک کند،انصافاً‌ باید گفت مایکروسافت در ویندزو ۷ کاری کرد کارستان و تجربه بی‌نقصی از سیستم‌عامل را برای کاربران به ارمغان آورد.

windows 8
مایکروسافت در ویندوز بعدی خود که آنرا با نام ویندوز ۸ می‌شناسیم تغییرات زیادی از لحاظ بصری اعمال کرد. منوی استارت معروف ویندوز که سالیان سال کاربران از آن استفاده می‌کردند در ویندوز ۸ حذف شد و صفحه‌استارت جای آنرا گرفت. مایکروسافت در ویندوز ۸ تمرکز ویژه‌ای بر روی صفحه‌نمایش‌های لمسی و تبلت‌ها داشت، این سیاست جدید به مذاق کاربران کاربران خوش نیامد.

windows10-Desktop
در نهایت مایکروسافت تجربه سی‌ساله خود را به کار گرفت و ویندوز ۱۰ را روانه بازار کرد، در این نسخه جدید شاهد بازگشت منوی محبوب استارت بودیم، امکانات جدیدی نظیر دستیار صوتی کورتانا، مرورگر مایکروسافت اِج و امکان بازی کردن عناوین ایکس‌باکس وان بر روی کامپیوتر از موارد جدیدی بود که برای اولین بار در این نسخه از ویندوز شاهد آن بودیم.

مایکروسافت اعلام کرده که سیستم‌عامل ویندوز دیگر به عنوان محصول از جانب این شرکت تلقی نمی‌شود و آنرا به عنوان سرویس می‌شناسد، با این حساب باید دید این سیستم‌عامل رایج و قدیمی در آینده خواهد توانست جایگاه خود را به عنوان پرکاربرترین سیستم‌عامل در بین کامپیوترهای خانگی دنیا حفظ کند یا رواج و پیشرفت سیستم‌عامل گوشی‌ها باعث می‌شود پادشاهی بلامنازع ویندوز در کامپیوترهای خانگی به خطر می‌افتد.

theverge.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. saeid می‌گوید

    به نظرم ویندوز تقریبا دیگه مرده.برای پنج سال دیگه عملا چیزی از ویندوز باقی نمیمونه
    مایکروسافت باید ی کاری کنه