آموزش: چگونه تصاویر و فایل‌های خود را از یک کارت حافظه خراب بازیابی کنیم؟

مبتلا شدن  کارت حافظه شما به ویروس‌های مختلف که باعث می‌شود فایل‌های درون آن با نام‌های عجیب غریب نمایش داده شوند، همیشه به معنای از دست رفتن اطلاعاتش نبوده و شما با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.

13

ذخیره‌ اطلاعات روی فلش مموری و یا حافظه اس‌دی کارت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نگه‌داری و جابه‌جا کردن آسان اطلاعات می‌باشد؛ اما ممکن است به دلایل مختلف، این قطعات کوچک و قابل‌حمل، آسیب ببینند و دیگر اطلاعات موجود روی آن‌ها، برای دستگاه‌هایی مثل موبایل، دوربین دیجیتال و یا کامپیوتر قابل خواندن نباشد.

برای بازیابی مجدد اطلاعات، ابتدا اگر نام فایل‌های مورد نظر خود را می‌دانید به قسمت جستجوی فایل اکسپلورر ویندوز خود رفته و سپس نام آن را تایپ نمایید و یا مثلاً اگر به دنبال بازیابی تمامی تصاویر خود هستیم “jpg؛ و یا  gif.” را در این کادر تایپ نماید. در هر حال به طور معمول دوربین‌های دیجیتال تصاویر گرفته شده را در پوشه‌ای به نام /DCIM/ ذخیره می‌کنند که با چِک کردن آن نیز احتمال یافتن فایل مورد نظر می‌باشد.

img_5637a310d7711

اگر بعد از باز کردن پوشه مذکور با تصویر فوق مواجه شدید، نگران نشوید زیرا با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی همچون ZAR X هنوز هم امیدی به بازیابی اطلاعات خواهد بود.ZAR X یک ابزار مفید و کاربردی است که هارددیسک و  کارت حافظه خراب را برای بازیابی فایل‌های موردنظر شما اسکن می‌کند، حتی اگر آن‌ها مجدد  فرمت شده یا آسیب دیده باشد.

البته ناگفته نماند که نرم‌افزارهای مختلف رایگان دیگری نیز بدین منظور طراحی شده‌اند با این حال این برنامه دارای رابط کاربری فوق‌العاده ساده و قابل‌فهمی دارد که برای برگرداندن داده‌های باارزش‌تان در تمامی مراحل با شما همراه است. نکته دیگری که قبل شروع بایستی به آن توجه کنیم این است که  کارت حافظه مورد نظر بایستی از سلامت فیزیکی برخوردار باشد و اینکه در هر دو حافظه (کارت حافظه و حافظه سیستم) بایستی به اندازه کل ظرفیت کارت حافظه معیوب فضای خالی جهت بازیابی اطلاعات داشته باشید. پس از اطمینان از این موضوع هم می‌توان آن را از طریق رَم ریدر و با توسط خود دوربین به سیستم ویندوزی متصل کرد.

در وهله اول نرم‌افزار رایگان ZAR X را از طریق این لینک دریافت کرده و نصب نمایید. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان نسخه کرک شده آن را با یک سرچ ساده در گوگل پیدا و نصب نمایید تا در روند جستجو با فایل‌های تکراری مواجه نشوید. در هر حال پس از نصب و راه‌اندازی اولیه ZAR X با صفحه زیر مواجه خواهید شد.img_5637a38a2108d

حال بر روی گزینه “Image Recovery (Free)” کلیک کرده (در این آموزش قصد ما بازیابی تصاویر می‌باشد، با این حال اگر خواهان برگشت تمامی اطاعات خود هستید گزینه “dara ercovery for windows” را انتخاب کنید). پس از انجام این کار برنامه به طور خودکار دستگاه‌های جانبی که به سیستم شما متصل هستند را جستجو خواهد کرد. (بدین ترتیب حتی با این برنامه قادر خواهید بود تصاویر مموری موجود در گوشی همراهتان را هم بازیابی کنید)

پس ارائه نتیجه حافظه‌های جستجو شده، بر روی گزینه مورد نظر که اغلب با نام SD مشخص می‌شود و نسبت به هارد سیستم از ظرفیت بسیار پایین‌تری برخوردار بود کلیک نمایید.

img_5637a3f31e471

در این مرحله فایل‌ها و عکس‌ها لیست می‌شوند و شما می‌توانید هر یک از بخش‌هایی که ضروری‌تر هستند را انتخاب کنید و سپس save کنید.

img_5637a4380d0f2

این افزار، پارتیشن‌ها یا برچسب‌ها را مانند ویندوز نام‌گذاری نمی‌کند، در این صورت، مجبور هستید خودتان بر اساس حجم و ترتیب آن‌ها، انتخاب درست را انجام دهید. ZAR در صفحه بعد، چندین مرحله شامل اسکن هارد درایو برای تمام اطلاعات فایل و انواع بلاک‌ها انجام می‌دهد که به صورت گرافیکی نمایش می‌یابد. روند اسکن بسته به سخت‌افزار دستگاه شما ممکن است بین چند دقیقت تا چند ساعت به طور انجامد.

img_5637aa1fbbda9

در هر حال پس از اتمام اسکن با صفحه‌ای مشابه با تصویر فوق مواجه خواهید شد که از شما درخواست انتخاب پسوند ذخیره‌سازی فایل‌های پیدا شده را می‌کند. دو گزینه مقابل خود خواهید داشت، “RAW” که بیشتر برای تبدیل کردن فایل‌های گروهی که در یک ردیف قرار دارند، به فایل‌های مجزا می‌باشد و “FAT” که فایل‌ها را با پسوندی شناخته شده برای ویندوز ذخیره می‌کند. در هر حال بسته به نیاز خود یکی از این دو را برگزیده و سپس گزینه “Next” را برای ادامه انتخاب نمایید.

img_5637aa73b9696

در مرحله انتهایی نیز همچون تصویر فوق مسیر پوشه‌ای که فایل‌های یافته شده در آنجا بایستی کپی شوند را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه “Start copying” کلیک کنید. بدون شک این مرحله نیز کمی به طول خواهد انجامید، از این رو صبر پیشه کنید تا نتیجه دلخواه عاید شما شود.

howtogeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

13 نظر برای این مطلب
  1. شیوا می‌گوید

    با سلام ووقت بخیر
    من رم 16 گیگ دارم که قسمت انتهاییش شکیته آیا میشه اطلاعاتتشو بازیابی کن م؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیلی بعیده

  2. مجید می‌گوید

    سلام .رم گوشیم 8گیگه در حال استفاده بودم که برای گوشیم پیام اومد کارت sd شما آسیب دیده خارج کنید توی تبلت وگوشیهای دیگه هم کار نمیکنه .توی کامپیوتر هم گذاشتم هیچ چیزی رو نشون نمیده.ایا راهی هست بتونم دوباره ازش استفاده کنم

  3. Sara.m می‌گوید

    با سلام
    دستگاه من ارور damaged sd cart رو میده…وقتی رم رو وارد لپتاپ میکنم فایل ها رو کامل نشون میده ولی موقع کپی کردن داخل یک فولدر برای مثال نیمی از اهنگها کپی میشوند ولی نیمی دیگر نه…اگه امکان داره منو راهنمایی کنید تا رمم درست بشه.
    با سپاس

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      فایل‌ها رو به لپ‌تاپ منتقل و رم رو با گوشی‌تون یک بار فرمت کنید و بعد با استفاده از کابل محتویات قبلی رو دوباره به کارت روی گوشی منتقل کنید

  4. zahra می‌گوید

    با سلام. همه ی اطلاعات توی فایل اکسپلورر نمایش داده میشه اما توی گالریم اصلا نمایش نمیده‌،لطفا راهنماییم کنید که چطور تصاویر و اطلاعات را توی گالریم نمایش بدم؟

    1. بهزاد ایزدی فریمانی می‌گوید

      سلام، بسته به نوع گوشیتون داره با این حال بهتره تصاویر رو توی پوشه image یا photo قرار بدین.احتمالا حل میشه مشکل…

  5. امید می‌گوید

    سلام.
    با تشکر از اطلاعات مفیدتون.

    در رابطه با مشکل فورمت نشدن کارت sd مطلب هست ولی اگه نشه کارت اس دی که سالم هست و همه فایلهای داخلش هم هستند و میشه در جایی دیگه کپی کرد، اما نمیشه هیچ فایلی حذف یا اضافه کرد، چکار باید کنیم؟
    تمام راههای که در سایتهای مختلف گفته شده رو امتحان کردم ولی کارت اس دی 6 که دارم قابل فورمت نیست.
    روش یا برنامه ای برای این مشکل هست؟

    1. مسعود می‌گوید

      با سلام
      وقتی حافظه رو داخل دوربین عکسبرداری میزارید در قسمت option قسمتی هست که میشه حافظه رو low level format کرد.اینو هم امتحان کنید.

  6. مسعود می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید، لطفا برای دسترسی به اطلاعات حافظه SD کارت که براش رمز گذاشتم و فراموش کردم هم یه راه حل بدید.

  7. حمید می‌گوید

    درود
    اگه نرم افزار رایگانه دیگه چه نیازی به نسخهٔ کرک شده است؟

    1. بهزاد ایزدی فریمانی می‌گوید

      خب نسخه رایگانش امکانات کمتری داره…..

  8. quietly brilliant می‌گوید

    bookmarkکردم!عالی