بهترین قابلیت‌های پنهان در اولین آپدیت بزرگ ویندوز 10 مایکروسافت

همان‌طور که در جریان هستید، مایکروسافت اواخر هفته گذشته اولین آپدیت ماژور ویندوز 10 را برای کاربران پی‌سی و تبلت منتشر کرد که در پستی جداگانه به ویژگی افزوده شده با آن پرداختیم، حال در ادامه همراه ما باشید تا چند قابلیت مهمی که کمتر در این به‌روزرسانی به آن‌ها توجه شد را با یکدیگر مرور کنیم.

2

مایکروسافت ویندوز 10 را آخرین سیستم‌عامل یکپارچه خود می‌داند که قابلیت اجرا بر روی هر پلتفرمی را داراست، از این رو طی به‌روزرسانی‌هایی جداگانه قابلیت‌های جدیدی را برای دستگاه‌های قدرت گرفته از آن اضافه خواهد کرد که در همین رابطه نیز پروژه اینسایدر پای گذاری شده است.

تاکنون نسخه نهایی ویندوز 10 دسکتاپ و ایکس‌باکس‌وان در دسترس همگانی قرار گرفته است و این در حالیست که طی یکی دو ماه آینده نیز ویندوز 10 موبایل برای سری لومیا از راه خواهد رسید؛ حال آنکه اواخر هفته گذشته نیز یک به‌روزرسانی بزرگ با کد داخلی Threshold 2 برای دارندگان پی‌سی و تبلت منتشر گردیده است.

همان‌گونه که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، آپدیت Threshold 2 علاوه بر ارتقا پایداری کلی سیستم‌عامل، قابلیت‌هایی نیز برای کاربران به همراه داشته که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

نمایش مکان دستگاه گم یا دزدیده شده

این قابلیت که پیش‌تر صرفاً برای دستگاه ویندوز فونی قابل دسترس بود، اکنون برای دستگاه‌هایی همچون لپ‌تاپ‌ها و تبلت هایی که دارای موقعیت‌یاب جهانی هستند نیز قابل استفاده است. همان‌طور که از نام “Find my device” برمی‌آید، امکان نمایش مکان دستگاه مبتنی بر ویندوز 10 شما را در صورت قرارگیری در زمره دستگاه‌های قید شده امکان‌پذیر می‌کند.

البته امکان حذف تمامی اطلاعات دز راه دور و قفل کردن آن نیز از دیگر ویژگی های “Find my device”است که از طریق پورتال اکانت یکپارچه مایکروسافت برای کاربران قابل دسترس است. لازم به ذکر بوده که پس از نصب به‌روزرسانی، قابلیت “Find my device” به طور خودکار بر روی گجت شما فعال خواهد شد با این حال از مسیر settings > update & security > find my device می‌توانید در صورت تمایل وضعیت آن را به حالت تعلیق درآورید.

هوشمندتر شدن کورتانا

با دریافت آپدیت مذکور اگر از گوشی‌های مجهز به ویندوز 10 استفاده کنید، کورتانا می‌تواند تماس‌های از دست رفته شما را بر روی کامپیوترتان نشان دهد، این در حالیست که اکنون امکان تایپ صوتی پیامک‌ها نیز توسط آن تعبیه شده است. در واقع پیامک مستقیماً از گوشی شما ارسال خواهد شد اما دیگر لازم نیست در حین کار هر بار گوشی خود را برای فرستادن پیام بردارید؛ البته همان‌طور که مستحضر هستید بهره‌مندی از این قابلیت استفاده از یک اکانت کاربری واحد بر روی هر دو دستگاه می‌باشد.

windows-10-fall-nov-update

دستیار صوتی مایکروسافت حال از ورودی‌هایی که با قلم اعمال می‌شود پشتیبانی خواهد کرد. به زبان ساده‌تر کورتانا اکنون آدرس، شماره تلفن و حتی ایمیلی که افراد با قلم بر روی صفحه می‌نویسند را تشخصی خواهد داد و از آن‌ها می‌تواند به عنوان یادآوری نیز استفاده نماید. کورتانا همچنین اکنون قادر خواهد بود بلیت سینما و حتی تاکسی را از طریق سرویس Uber برای شما رزرو کند.

تنظیم خودکار زمان، بر اساس موقعیت جغرافیایی

Automatic time zones  قابلیتی است که از مسیر  settings > time & language اکنون به آن دسترسی خواهید داشت و به دستگاه شما امکان تنظیم خودکار زمان، بر اساس موقعیت جغرافیایی قرارگیری را می‌دهد. بدین ترتیب اگر به کررات سفر می‌کنید، اکنون دیگر نیاز نیست هر بار ساعت لپ‌تاپ یا گوشی ویندوزی خود را مجدد تنظیم نمایید چون قابلیت مذکور این کار برای شما انجام خواهد داد. ناگفته نماند که فعال بودن آن تبعاتی همچون قطع دسترسی به کورتانا را در زمانی که در یکی از کشورهای پشتیبانی‌کنندگان آن حضور نداشته باشید به همراه خواهد داشت.

امکان استریم بر روی دستگاه‌های مختلف

مایکروسافت به زودی به جمع پشتیبانی‌کنندگان پروتکل DLNA که در ویندوز 10 استفاده شده خواهد پیوست، از این رو دستگاه‌های قدرت گرفته از آن اکنون به قابلیتی تحت عنوان cast media to device مجهز گردیده‌اند که امکان نمایش استریم تصاویر بر روی دیگر گجت‌های را به آن‌ها می‌هد.

mswindows2_2040

البته این یکی از قابلیت‌های استاندارد DLNA که توسط سونی پایه‌گذاری شد به حساب می‌آید ولی در اصل Digital Living Network Alliance به معنای یکپارچه‌سازی شبکه دیجیتالی است. این قابلیت با همین نام اکنون بر روی مایکروسافت اچ قابل دسترس بوده و به خوبی با کروم کست نیز سازگار است.

همگام‌سازی رمز عبور و بوک‌مارک‌ها در مایکروسافت اچ

مرورگر اچ هنوز یک مرورگر نوپا به شمار می‌آید از این رو ردموندی ها کماکان مشغول افزوده قابلیت‌های اساسی همچون امکان همگام‌سازی رمز عبور وب‌سایت‌ها و یا بوک‌مارک‌ها ما بین دستگاه‌های استفاده کننده از آن هستند. البته متأسفانه به نظر می‌رسد قابلیت پشتیبانی از افزونه‌ها کماکان سال آینده به مرورگر پیش‌فرض ویندوز 10 افزوده شود.

نسخه یونیورسال اپلیکیشن اسکایپ

مایکروسافت مدت زمان زیادی صرف بازطراحی نسخه جدید اسکایپ کرده، با این حال این سرویس اکنون بیشتر از قبل با ویندوز 10 ادغام شده به گونه‌ای که می‌توانید پیام‌های جدید را در قالب یک اعلانیه در گوشه صفحه دریافت کرده و در همان مکان نیز به آن پاسخ دهید. علاوه بر این‌ها، با دریافت این به‌روزرسانی به طور خودکار برنامه‌های همچون Messaging, Phone, و Skype Video نیز بر روی سیستم شما نصب خواهند شد که از طریق کورتانا می‌توانید آن‌ها را فراخوانید.

mswindows2_20401

سازگاری اپلیکیشن‌های مدرن در کنار نمونه‌های سنتی نکته دیگری است که آپدیت Threshold 2 برای ویندوز 10 به همراه آورده، این در حالیست که در ویندوز 8.1 امکان تغییر سایز اپلیکیشن‌های “مترو” و استفاده لحظه‌ای آن‌ها در کنار اپلیکیشن‌های دسکتاپ از کاربران سلب شده بود.

آیا شما موفقت به دریافت این به‌روزرسانی شده‌اید؟ اگر این‌گونه است لطفا نظر خود را راجع آن با ما دیگر همراهان فارنت در قسمت دیدگاه‌ها به اشتراک گذارید.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. Amir می‌گوید

    چه حالی میده که ویندوز و ویندوزفون داشته باشی
    خیلی بیشتر هماهنگ شده

  2. جوشکار خسته می‌گوید

    بسیار در سرعت و کیفیت کارایی ویندوز تاثیرگذار و محسوس میباشد،

    بیلد ویندوز به ۱۰۵۸۶ تغییر یافت.