محققان ژاپنی شیشه‌ای ساخته‌اند که می‌توان گفت نمی‌شکند!

محققان ژاپنی به تازگی شیشه‌ای ساخته‌اند که علی‌رغم شفاف بودن و قابلیت عبور نور، همچون فولاد غیرقابل نفوذ است.

0

ساخت شیشه‌‌های نشکن، می‌تواند به تحولی بنیادین در صنایع وابسته به این محصول همچون ساختمان‌سازی و به طور کلی خودروسازی منجر شود؛ در حالیست که از آن همچنین می‌توان در ساخت لوازم دیجیتال همچون تبلت، پی‌سی و حتی موبایل نیز استفاده کرد.

این تیم متشکل از محققان دانشگاه علوم صنعتی توکیو، نتایج آخرین دستاوردهای خود پیرامون این موضوع را در شماره جدید نشریه علمی Nature اعلام کرده‌اند.

پروفسور Atsunobu Masuno: ما طی پنج سال گذشته به دنبال راهی برای تجاری سازی شیشه نشکن خود بوده‌ایم و در این راه به نتایج قابل قبولی نیز دست یافته‌ایم

هرچند جزئیات بیشتری در رابطه با فرمول اصلی این شیشه ذکر نگردیده، با این حال ماده پایه آن را اکسید آلومینیوم تشکیل می‌دهد که پس از ترکیب شدن با اکسید سیلیکون باعث استحکام بخشی به شیشه در حد و اندازه‌های فولاد می‌شود! البته مشکلاتی در بین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم شکل‌گیری تبلور شیشه شفاف در هنگام اضافه کردن آلومینیوم و غالب گیری اشاره کرد.

تیم ژاپنی برای فائق آمدن بر این مشکل تصمیم گرفتن از هیچ نوع ظرف خاصی برای قالب‌گیری آن بهره نبرده، در عوض برای امتزاج مواد شیمیایی از فشار گاز در برخورد با هوا استفاده کرده‌اند. نتیجه این عمل تولید ماده‌ای بسیار شفاف با مدول یانگ 50 درصد فولاد و آهن شده است. مدول یانگ یا مدول الاستیسیته به نسبت تنش به کرنش مواد جامد خطی در پایین‌تر از استحکام تسلیم گفته می‌شود که در این حالت قانون هوک صادق بوده و مدول الاستیک ثابت است

در حال حاضر مطالعات بسیاری برای تجاری سازی شیشه ساخته شده توسط اکسید آلومینیوم در حال انجام شدن است که از لحاظ آیرودینامیکی هم عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های رایج از خود به جای می‌گذارد و هم نور را بدون کمترین جذبی از خود عبور می‌دهد.

gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.