چین به قانون 36 ساله تک فرزندی پایان داد؛ حالا چینی‌ها می‌توانند تا دو فرزند داشته باشند!

ظاهراً حالا دیگر دولت چین به سیاست دیرینه خود مبنی بر محدودیت زوج‌های جوان در داشتن یک فرزند پایان داده است. طبق سیاست جدید این دولت، زوج‌های چینی از این پس اجازه خواهند داشت تا دو فرزند داشته باشند.

0

این تصمیم پس پایان نشست 4 روزه حزب کمونیست حاکم بر چین که این هفته برگزار شد، تصویب گردید تا به‌منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی این کشور، طی یک دوره 5 ساله به اجرا درآید.

بنا به گزارش خبرگزاری شینهوا، سیاست تنظیم خانواده در سال 1979 میلادی به‌عنوان اقدامی برای کنترل جمعیت اجرا شد؛ هرچند مناطق و گروه‌های خاصی نیز در این کشور وجود داشتند که از اجرای این قانون معاف بودند.

گفتنی است در سال‌های اخیر پکن در اجرای این قانون سخت‌گیری زیادی نداشته و در همین راستا نیز در سال 2013 دولت چین اعلام نمود که زوج‌هایی که هرکدام از آن‌ها در خانواده خود تک فرزند هستند، اجازه دارند تا دو فرزند داشته باشند. این در حالی است که پیش از آن، زوج‌های چینی برای قرار گرفتن در این استثنا می‌بایست هردوی آن‌ها تک فرزند بودند که البته این قانون هم تنها در برخی از شهرهای این کشور اجرا می‌شد.

از آنجا که در حال حاضر بیش از 13 درصد از جمعیت این کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می‌دهند و جمعیت جوان و نیروی کار این کشور برای سومین سال متوالی در سال 2014 سیر نزولی داشته، چنین به نظر می‌رسد که دولت چین برای لغو سیاست دیرینه خود تحت فشار قرار گرفته است.

همچنین گروه‌های حقوق بشر نیز از این قانون به دلیل دامن زدن به شکاف جنسیتی چین انتقاد کردند. تعصب سنتی داشتن پسر در چین نیز همانند سایر کشورهای آسیایی موجب شده که طبق آماری که از تولد فرزندان چینی ارائه شده، به ازای هر 118 پسر در چین 100 دختر به دنیا آید که این رقم در مقایسه با نسبت جهانی برابر با 103 پسر به ازای 107 دختر بوده است. شایان ذکر است که پیش از این در فروردین‌ماه سال جاری، مقامات بهداشت چین اختلاف زیاد جنسیتی به وجود آمده را “جدی‌ترین و طولانی‌مدت‌ترین” نوع خود در جهان لقب داده‌ بودند.

theverge

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.