پانزده شورتکات مفید و قدرتمند در ورد مایکروسافت که باید حتما بدانید

نرم‌افزار وُرد مایکروسافت ابزاری است که بدون شک، گذر تمام کاربران روزی به آن خواهد افتاد، کار کردن با این نرم‌افزار راحت و آسان است اما اگر بخواهید کاربر حرفه‌ای وُرد شوید و چم و خم آن دستتان بیاید نیاز است تا به شورتکات‌های وُرد نیز مسلط شوید تا به کار خود سرعت بخشید، به همین منظور بر آن شدیم تا پانزده شورتکات مفید و قدرتمند وُرد را با هم مرور کنیم.

0

کاربران ویندوز به خوبی می‌دانند که وُرد مایکروسافت مدت‌های زیادی است در این سیستم‌عامل نقش واژه پرداز تمام و کمالی را ایفا می‌کند، اولین نسخه وُرد در سال ۱۳۶۲ برای سیستم‌عامل داس منتشر شد و اولین نسخه ویندوزی وُرد را در سال ۱۳۶۸ شاهد بودیم.

این نرم‌افزار واژه‌پرداز توانست از همان آغازِ راه جای پای خود را در بین نرم‌افزارهای ویندوزی محکم کند و با انتشار نسخه‌های جدید کامل و کامل‌تر شود. اکنون بیشتر کاربران، نرم‌افزاری برای واژه‌پردازی به غیر از وُرد سراغ ندارند، سادگی و کارآیی بسیار بالا باعث شده کاربران به راحتی با آن تعامل برقرار کنند.

این نرم‌افزار محبوب نیز همانند تمامی نرم‌افزارها دارای شورتکات‌هایی (میان‌بر) است که دانستن آنها باعث می‌شود با سرعت بسیار بیشتری به انجام کارهای خود بپردازید. وُرد شورتکات‌های بسیار زیادی دارد، اما در این بحث به ۱۵ شورتکاتی می‌پردازیم که بیشتر از بقیه به کار می‌‌آید.  لازم به ذکر است که شورتکات‌های اشاره شده مربوط به نسخه‌های وُرد ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ است و البته برخی از آنها در نسخه‌های پائین‌تر ورد نیز کاربرد دارند.

۱. دسترسی سریع به نوار ریبون وُرد

مایکروسافت با معرفی نوار ریبون در آفیس ۲۰۰۷ توانست معنا و مفهوم نوار ابزار را دگرگون کند، حال اگر می‌خواهید به این ریبون خوش دست و کارآمد با سرعت بیشتری دسترسی داشته باشید کافی است تا دکمه ALT یا F10 را بفشارید تا حرف اول قسمت‌های تعبیه شده در ریبون نمایش داده شود، در این مرحله برای انتخاب دستور مورد نظر کافی است تا حروف مشخص شده را تایپ کنید. اگر هم خواستید از این حالت خارج شوید به راحتی دکمه Esc را بفشارید.

۲. نمایش یا حذف نوار ریبون وُرد

با این همه تعاریفی که از نوار ریبون وُرد کردیم اگر باز هم احساس می‌کنید با این نوار راحت نیستید به راحتی با فشردن کلید‌های Ctrl +F1 می‌توانید آنرا پنهان یا آشکار کنید.

۳. اضافه کردن Hyperlink

برای گذاشتن پیوند اینترنتی (Hyperlink) کافی است تا از شورتکات Ctrl +K استفاده کنید.

۴. باز کردن منوی جستجو

فشردن دکمه‌های Ctrl و F نیز باعث می‌شود تا قسمت جستجو در نوار ناوبری (Navigation Pane) فراخوانی شود.

۵. تقسیم پنجره کاری

اگر قصد داشتید پنجره‌ای را که در ان کار می‌کنید تقسیم کنید کافی است تا کلید‌های Alt + Ctrl + S  را بفشارید، انتخاب مجدد این شورتکات پنجره ایجاد شده را غیر فعال می‌کند.

۶. پاک کردن کامل و سریع یک واژه

بدون شک با کلید Backspace آشنا هستید، این کلید حرف‌های یک واژه را تک به تک پاک می‌کند، حال اگر قصد دارید کل کلمه‌ را به سرعت پاک کنید، از کلید‌های Ctrl + Backspace استفاده نمایید.

۷. تغییر حالت بزرگ یا کوچکتر بودن کاراکترهای انگلیسی

فشردن کلید‌های Shift و F3 نیز باعث می‌شود تا حالت کلمه‌ نوشته شده شما به حروف بزرگ انگلیسی یا حروف کوچک تغییر کند، ناگفته نماند که این شورتکات تنها برای حروف انگلیسی کارایی دارد.

۸. اضافه کردن خط در زیر واژها

برای گذاشتن خط در زیر کلمات یا به اصطلاح Underline کردن واژه‌های انتخاب شده از کلید‌های Alt + Shift + W استفاده کنید. توجه داشته باشید که این شورتکات شامل حال کلمه‌هایی که بین آنها فاصله وجود دارد نمی‌شود.

۹. ایجاد فاصله بین خطوط

فشردن کلید‌های Ctrl و 1 نیز باعث می‌شود تا فاصله‌ای بین خطوط ایجاد کنید.

۱۰. دو برابر کردن فاصله بین خطوط

برای دوبرابر کردن این فاصله از کلید‌های ترکیبی Ctrl و 2 استفاده نمایید.

۱۱. یک و نیم برابر کردن فاصله بین خطوط

کلید‌های ترکیبی Ctrl  و 5 باعث می‌شود فاصله به ۱.۵ نسبت به حالت اولیه تغییر کند.

۱۲. برگشتن به یک مرحله قبل

اگر در حین کار با وُرد اشتباه کردید، با استفاده از کلید‌های Ctrl و Y روند کار انجام شده را یک مرحله به عقب برگردانید تا اشتباه شما حذف شود.

۱۳ اضافه کردن Page Break

کلید ترکیبی Ctrl و Enter برای اضافه کردن Page Break  استفاده می‌شود. (این گزینه به صورت پیش فرض از هرجایی که آنرا انتخاب کنید صفحه‌ای جدید می‌سازد و نشانگر ماوس را به آن مکان هدایت می کند.)

۱۴. بستن سند جاری

پس از پایان کار با سند جاری که ایجاد کرده‌اید با انتخاب کلید Ctrl و W آنرا می‌توانید ببندید.

۱۵ بستن نرم‌افزار وُرد

اگر کار شما با وُرد به پایان رسیده، کافی است با انتخاب کلید Alt و F4 نرم‌افزار واژه‌پرداز وُرد را ببندید.

بدون شک شورتکاتهای وُرد به همین جا ختم نمی‌شود و راه‌های میان‌بر سریعی برای صدور سایر دستورات در ورد وجود دارد، با این حساب اگر شما هم شورتکاتی کاربردی می‌شناسید که در این لیست به آن اشاره نکردیم، خواهشمندیم آنرا با ما و سایرین در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

pcworld.com

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.